Решение по дело №12041/2016 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 4296
Дата: 26 октомври 2017 г. (в сила от 16 октомври 2018 г.)
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20163110112041
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 октомври 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

4296/26.10.2017г.


В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, XLIII - ти състав в публично съдебно заседание, проведено на шести октомври през две хиляди и седемнадесета година, в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: Стоян Колев

 

при участието на секретар Йоанна Трендафилова, като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 12041 по описа за 2016 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Предявени са обективно съединени искове с правно основание чл. 226, ал. 1 КЗ /отм./ във вр. чл. 45, ал. 1 ЗЗД от Л.А.Д., ЕГН **********,*** срещу „Д.З.” АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от Д.Х.Д. и Ж.М.Дза сумата в общ размер от 1238.80 лева /хиляда двеста и тридесет и осем лева и 80ст./, от които сумата в размер на 1000,00 (хиляда) лева представляваща частичен иск от претенция в размер на 4508.60 лева /четири хиляди и петстотин и осем лева и 60 ст./, представляваща претърпени от ищеца имуществени вреди изразяващи се в увреждане на: преден капак, челно стъкло – тонирано, калник преден ляв, предна броня, лайсна предна броня лява, лайсна предна броня дясна, фар ляв, фар десен, решетка предна броня средна, греда над радиатора, въздушна възглавница шофьор, въздушна възглавница пътник, таван, мигач в калника ляв, врата предна лява, стартер, кожух скоростна кутия, маслен филтър, маслен радиатор, основа преден калник ляв, рог преден ляв, вертикален пояс, радиатор воден, дифузьор радиатор, охл. вентилатор, мотор охл. вентилатор, радиатор климатик, рамка радиатор, кутия въздушен филтър, акумулатор 92 ah 12V, основна предна броня, стойка акумулатор, колани предпазни предни ляв и десен, подлакътник между предни седалки, облицовка – барче около скоростния лост, тампон на двигателя ляв и носач долен ляв на собствения му лек автомобил Фолксваген „Голф” с рег. № ******, сумата в размер на 144,00 (сто четиридесет и четири) лева представляваща настъпили вреди за репатриране на автомобила и сумата в размер на 94,80 (деветдесет и четири цяло и осемдесет) лева представляваща заплатена сума за разглобяване на автомобила  за извършване на допълнителен оглед.

Излага се в исковата молба, че вредите са предизвикани на 15.07.2012г., около 18.30 часа, лекият автомобил се движи в посока от  гр. Варна към местност „Черноморец”. Автомобилът на ищеца е бил управляван от трето лице – Д. ц., когато е ударен от товарен автомобил Форд „Транзит” с рег. № *******, управляван от Р. С. Последният навлиза в лентата за насрещно движение и се сблъсква челно с лекият автомобил на ищеца.

За процесното ПТП са уведомени, по надлежен ред, контролните органи, след което съставят Констативен протокол  № ******/15.07.2012г., с който е признат за виновен водачът Р. С. В така съставеният акт като причина за ПТП е посочено пресичането на бялата непрекъсната разделителна линия на пътното платно и навлизане в насрещната лента за движение.

Ищецът е страна по застрахователно правоотношение със ЗАД „Армеец” АД по договор за  имуществена застраховка „Автокаско”, по която му е изплатено застрахователно обезщетение в размер на 4491,40 лева /четири хиляди и четиристотин и деветдесет и един лева и 40ст./ за увредени детайли по опис щета № **************************.

Твърди се, че автомобилът на делинквента по процесното ПТП е застрахован по застраховка „Гражданска отговорност” със застрахователна полица *****************от застрахователна компания на ЗАД „Виктория”, със срок на действие 07.12.2011г. – 06.12.2012г., която полица е действаща към датата на ПТП.

С оглед изложеното ищецът счита, че ответното дружество му дължи заплащане на сумата от 1238,80 лева, от които сумата в размер на 1000,00 лева представляваща частичен иск от остатъка, в размер на 4508,60 лева, представляваща действителната стойност на лек автомобил Фолксваген „Голф” с рег. № ****** и разходите за придобиване, регистрация и пускане в движение на идентичен с увредения автомобил.

Ответникът „Д.З.“ АД с ЕИК ********* депозира отговор на исковата молба в срока по чл. 131 от ГПК, с който оспорва исковете изцяло, като недопустими и неоснователни. На първо място, по въпроса за допустимостта на исковете – ответникът навежда твърдение, че не е спазена разпоредбата на чл. 498 КЗ във вр. 380 КЗ /нов 01.01.2016г./, която предвижда като задължение за лицето, което желае да получи застрахователно обезщетение да отправи към застрахователя писмена застрахователна претенция, която се явява абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на исковете.

На второ място, ответникът смята така предявените искове за неоснователни. Поради фактът на обезщетението от ЗАД „Армеец” АД по имуществена застраховка „Каско” в размер на 4491,40 лева., ответникът счита, че ищеца е обезщетен за претендираните вреди. Изказва се твърдение, че така платеното обезщетение е пълно и всеобхватно, както предписва разпоредбата на чл. 208 КЗ /отм./

Оспорва размера на претърпените от ищеца имуществени вреди, определен от последния на 9000,00 лева. Намира за неоснователни претенциите на ищеца за включване в размера на обезщетението на разходите за придобиване, регистрация и пускане в движение на автомобила като се позовава на чл. 273, ал. 2 КЗ /отм./ във вр. чл. 203, ал. 3 КЗ /отм./, където се предвижда, че обезщетението по застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите не може да надвишава действителната стойност на причинените вреди.

В хода на производството по делото с протоколно определение от 14.07.2017 г. първоначално е допуснато на основание чл. 214, ал. 1 ГПК изменение на иска, като ИСКЪТ за обезщетение за щети се счита за увеличен и предявен до сумата от 2208,60 лева; в частта за сумата за придобиване, регистрация и пускане в движение на автомобила от размер на сумата от 100 лева, да се счита увеличен до размер 548,08 лева. В последващо съдебно заседание от 06.10.2017 г. с протоколно определение е допуснато по искане на ищеца съответно намаляване на иска за обезщетение за щети по размер, чрез направен частичен отказ от иск, като същият се счита за предявен за сумата от 1988,60 лв.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства с оглед разпоредбата на чл. 235 от ГПК, приема за установено от фактическа страна следното:

От приложения на лист 5 от делото Протокол за **********************г. е видно, че на 15.07.2017 г. около 18.30 часа, лекият автомобил се движи в посока от  гр. Варна към местност „Черноморец”. Автомобилът на ищеца е бил управляван от трето лице – Д.Ц., когато е ударен от товарен автомобил Форд „Транзит” с рег. № *******, управляван от Р. С. Последният навлиза в лентата за насрещно движение и се сблъсква челно с лекият автомобил на ищеца. В така съставеният акт като причина за ПТП е посочено пресичането на бялата непрекъсната разделителна линия на пътното платно и навлизане в насрещната лента за движение.

От приложените на листи 48 до 76 от делото преписка по щета ****************бе установено, че ищецът е страна по застрахователно правоотношение със ЗАД „Армеец” АД по договор за  имуществена застраховка „Автокаско”, и че във връзка със състоялото се на 15.07.2017 г. ПТП му е изплатено застрахователно обезщетение в размер на 4491,40 лева за увредени детайли по опис щета № **************************., както следва: увреждане на преден капак, челно стъкло - тонирано, калник преден ляв, предна броня, лайсна предна броня лява, лайсна предна броня дясна, фар ляв, фар десен, решетка предна броня средна, греда над радиатора, въздушна възглавница шофьор, въздушна възглавница пътник, таван, мигач в калника ляв, врата предна лява, стартер, кожух скоростна кутия, маслен филтър, маслен радиатор, основа преден калник ляв, рог преден ляв, вертикален пояс, радиатор воден, дифузьор радиатор, охл.вентилатор, мотор охл.вентилатор, радиатор климатик, рамка радиатор, кутия въздушен филтър, акумулатор 92 ah 12V, основа предна броня, стойка акумулатор, колани предпазни предни ляв и десен, подлакътник между предни седалки, облицовка - барче около скоростния лост, тампон на двигателя ляв и носач долен ляв. Установява се също от тази преписка, че от страна на застрахователя Армеец АД е прието, че физическото възстановяване на автомобила е икономически нецелесъобразно, по преписката е обявена т.нар. ТОТАЛ ЩЕТА, като на ищцата е изплатено обезщетение в размер на 4491,40 лева, които са изплатени на ищцата с РКО та 09.11.2012 г. (л. 68). 

Видно е от приложеното на л. 4 от делото свидетелство за регистрация - част I, е че по отношение на автомобила е прекратена регистрацията, считано от 10.10.2012 г.

Не е спорно между страните, че автомобилът на делинквента по процесното ПТП е застрахован по застраховка „Гражданска отговорност” със застрахователна полица *****************от застрахователна компания на ЗАД „Виктория”, със срок на действие 07.12.2011г. – 06.12.2012г., която полица е действаща към датата на ПТП.

В хода на производството е изслушано заключението по назначената съдебно-автотехническа експертиза на В.Л. А.Я.. Според заключението, е налице причинна връзка между описаното в протокола за ПТП такова и настъпилите по автомобила и описани в опис-претенция за щета щети. Била е налице необходимост от репатриране на автомобила. Фактическото възстановяване на автомобила е било икономически неизгодно и е налице ТОТАЛ ЩЕТА. Необходимата сума за възстановяване на автомобила във вид, който го прави годен за ползване по предназначение към момента на настъпване на вредите е 9550,37 лева, а стойността на идентичен автомобил по средни пазарни цени към момента на увреждането е 6448,00 лева. Стойността на необходимите суми за регистрацията и подготовката за пътната мрежа на такъв автомобил е 712,88 лв. (съдът не приема нотариалната такса, като разход за прехвърляне на нерегистриран автомобил).

От извършената повторна експертиза на вещото лице Л.М. се установи, че стойността на идентичен автомобил по средни пазарни цени към момента на увреждането е 6 700,00 лева.

От заключението на допълнителната съдебно оценителна експертиза на в.л. А.В. се установи, че стойността на увредения автомобил, която би могла да бъде получена от предаването му за скрап, след приспадане на транспортните разходи е 220 лева.

От приложената на лист 14 от делото фактура, е видно, че на 17.07.2012 г. ищцата е заплатила сумата от 144.00 лв. за репатриране на автомобил.

От разпита на свидетелят Калин Първанов се установява, че на 15.07.2012 г. ищцата е претърпяла ПТП, автомобилът е бил извозен от „Пътна помощ“ за което тя заплатила сумата от 144,00 лева. Платила на сервиза и за разглобяване на автомобила, за да може да му бъде извършен оглед от застрахователя.

Видно е от приложената на  л. 15 фактура, че ищцата е заплатила на 15.10.2012 г. сумата от 94,80 лева да демонтажни операции на автомобил Фолксваген „Голф” с рег. № ******.

         При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

По допустимостта на иска:

По направеното от ответника възражение за недопустимост на иска съдът намира, че предявения главен иск е допустим, тъй като за застрахователните договори, сключени преди влизането в сила на новия КЗ, се прилага част четвърта от отменения Кодекс за застраховането, освен ако страните договорят друго след влизането в сила на кодекса - пар. 22 ПЗР на КЗ. Данни страните да са договорили друго в случая няма, поради което приложима е нормата на чл. 226 КЗ (отм.), която не изисква провеждане на предварителна процедура, каквато е предвидена с новата разпоредба на чл. 498, ал. 3 от КЗ. Същата няма обратно действие, което по принцип е изключение от общото правило и не може да се предполага, а следва изрично да е предвидено. Освен това тази разпоредба е приета след настъпване на конкретното застрахователно събитие и след сключване на застрахователния договор. Съгласно чл. 14, ал. 1 ЗНА обратна сила на нормативен акт може да се даде само по изключение и то с изрична разпоредба. С оглед на това в случая застрахователното правоотношение следва да бъде подчинено на режима на КЗ (отм.), действащ към момента на сключване на застрахователния договор.

За да се ангажира отговорността на застрахователя по иск по чл. 226, ал. 1 от КЗ (отм.), е необходимо към датата на увреждането да съществува валидно застрахователно правоотношение по договор за задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ между прекия причинител на вредата и застрахователя. Отделно от това, следва да са налице и всички кумулативни предпоставки от фактически състав на чл. 45 ЗЗД, за да възникне отговорност на прекия причинител - застрахован спрямо увредения, за обезщетяване на причинените вреди.

От гореобсъдените писмени и гласни доказателства безспорно се установява, че на посочената дата 15.07.2012г., около 18.30 часа в гр. Варна,  лекият автомобил на ищцата се движи в посока от  гр. Варна към местност „Черноморец”. Автомобилът на ищеца е бил управляван от трето лице – Д. Ц., когато е ударен от товарен автомобил Форд „Транзит” с рег. № *******, управляван от Р. С. Последният навлиза в лентата за насрещно движение и се сблъсква челно с лекият автомобил на ищеца. Установява се и че в резултат на противоправното поведение на водача на застрахованото при ответника МПС по отношение на автомобила на ищеца са причинени описаните в Опис №***********************************г. увреждания, както следва: увреждане на: преден капак, челно стъкло – тонирано, калник преден ляв, предна броня, лайсна предна броня лява, лайсна предна броня дясна, фар ляв, фар десен, решетка предна броня средна, греда над радиатора, въздушна възглавница шофьор, въздушна възглавница пътник, таван, мигач в калника ляв, врата предна лява, стартер, кожух скоростна кутия, маслен филтър, маслен радиатор, основа преден калник ляв, рог преден ляв, вертикален пояс, радиатор воден, дифузьор радиатор, охл. вентилатор, мотор охл. вентилатор, радиатор климатик, рамка радиатор, кутия въздушен филтър, акумулатор 92 ah 12V, основна предна броня, стойка акумулатор, колани предпазни предни ляв и десен, подлакътник между предни седалки, облицовка – барче около скоростния лост, тампон на двигателя ляв и носач долен ляв.

Безспорно установено по делото е и че към датата на увреждането, между виновния водач на Форд „Транзит” с рег. № ******* и ответник по делото, е налице валидно застрахователно правоотношение произтичащо от Договор за застраховка „Гражданска отговорност" със застрахователно полица № *****************.

Не е спорно, че в резултат на констатираните по преписка по щета ****************вреди, по сключена между ищеца и ЗАД „Армеец” АД имуществена застраховка тип „КАСКО“, на ищеца е заплатена, като обезщетение за вредите сума в размер на 4491,40 лева.

Спорният въпрос по същество в настоящото производство е свързан с размера на дължимото обезщетение за поправяне на вредите.

От заключението на вещите лица и съобразно дадените разяснения при изслушването им, се установи вида и размера на средствата необходими за репариране на настъпилите от разглежданото ПТП щети. Съдът не споделя доводите на процесуалните представители на ответното дружество, че размерът на обезщетението следва да бъде съобразен с индивидуалните характеристики на автомобила, датата на първата му регистрация и амортизацията му. В случая, размерът на реалната стойност на вредата следва да се определи по пазарни цени, съобразно нормата на чл. 208, ал. 3 КЗ във връзка с чл. 203, ал. 2 КЗ във вр. с ал. 4, като последната изрично урежда, че когато между страните по застрахователни договор не е уговорено друго, то обезщетението се дължи по действителната стойност на увреденото имущество, като за такава се смята стойността, срещу която вместо него може да се купи друго със същото качество, т. е. по пазарната му стойност. Или иначе казано, приложението на Наредба № 24/06 г. и корекционен коефициент за овехтяване на вложените при ремонта части се изключва. В този смисъл е и трайно установената съдебна практика с Решение № 52 от 8.07.2010 г. на ВКС по т. д. № 652/2009 г., I т. о., Решение № 109 от 14.11.2011 г. на ВКС по т. д. № 870/2010 г., I т. о., Решение № 165 от 24.09.2013 г. на ВКС по т. д. № 469/2012 г., II т. о., Решение № 209/2012 г. на ВКС по т. д. № 1069/2010 ІІ-ро т.о. и др..

Съгласно експертизата, пазарната цена на друг идентичен на увредения автомобил е 6700,00 лева, от която сума следва да се приспаднат платеното от застрахователя на ищцата обезщетение в размер на 4491,40 лева и сумата от 220,00 лв., която ищцата би получила от продажбата на автомобила за скрап. Получената разлика е от 1988,60 лева.   Доколкото от приложените на листи 14 и 15 фактури, включително и от разпитания свидетел  се установи, че автомобилът е бил репатриран до сервиза където е бил разглобен за оглед. Установи се също от заключението на вещото лице и че репатрирането и огледа на автомобила са били наложителни процедури, предвид състоянието му и степента на уврежданията, поради което основателен се явява и  искът в частта относно претенциите за възстановяване на разходите за репатриране в размер на 144,00 лева и за разглобяване преди огледа в размер на 94,80 лева. Сборът от тези суми формира стойността от 2227,40 лева, която съвпада с претенцията на ищеца, след направените изменения на иска и формира размера на настъпилите за ищеца вреди от настъпилото ПТП.

Предвид изхода на спора подлежи на разглеждане направеното искане от ищеца за присъждане на 1099,82 лв. разноски в съответствие с представения списък по чл. 80 ГПК и приетите по делото писмени доказателства.

Мотивиран от така изложените съображения, Варненски районен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА „Д.З.” АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от Д.Х.Д. и Ж.М.Дда заплати на Л.А.Д., ЕГН **********,***, сумата от 2227,40 лева (две хиляди двеста двадесет и седем лева и 40 ст.), представляваща незаплатено застрахователно обезщетение за претърпени имуществени вреди изразяващи се в увреждане на: преден капак, челно стъкло – тонирано, калник преден ляв, предна броня, лайсна предна броня лява, лайсна предна броня дясна, фар ляв, фар десен, решетка предна броня средна, греда над радиатора, въздушна възглавница шофьор, въздушна възглавница пътник, таван, мигач в калника ляв, врата предна лява, стартер, кожух скоростна кутия, маслен филтър, маслен радиатор, основа преден калник ляв, рог преден ляв, вертикален пояс, радиатор воден, дифузьор радиатор, охл. вентилатор, мотор охл. вентилатор, радиатор климатик, рамка радиатор, кутия въздушен филтър, акумулатор 92 ah 12V, основна предна броня, стойка акумулатор, колани предпазни предни ляв и десен, подлакътник между предни седалки, облицовка – барче около скоростния лост, тампон на двигателя ляв и носач долен ляв на собствения му лек автомобил Фолксваген „Голф” с рег. № ****** на стойност от 1988,60 лева, за настъпили вреди за репатриране на автомобила за  сумата в размер на 144,00 лева и за извършена услуга по разглобяване на автомобила при извършване на допълнителен оглед в размер на сумата от 94,80 лева, ведно със законната лихва върху главницата считано от датата на предявяване на иска 07.10.2017 г. до окончателното погасяване на задължението, на основание чл. 226, ал. 1 КЗ и чл. 86 ЗЗД.

ОСЪЖДА „Д.З.” АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от Д.Х.Д. и Ж.М.Дда заплати на Л.А.Д., ЕГН **********,***, сумата от 1099,82 лева (хиляда деветдесет и девет лева и 82 стотинки), на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: