Решение по дело №487/2016 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 ноември 2016 г.
Съдия: Момчил Димитров Таралански
Дело: 20167140700487
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

578/04.11.2016 г.

 

гр. Монтана

 

                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публичното заседание на двадесет и осми октомври през две хиляди и шестнадесета година в състав:

                                                                            Председател: Огнян Евгениев

                                                                                     Членове: Мария Ницова

                                                                                                     Момчил Таралански

 

при секретаря Д.Д. и с участието на прокурора Камелия Цветкова, като разгледа докладваното от съдия Таралански касационно административно-наказателно дело № 487 по описа за 2016 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 АПК във връзка с чл.63 ЗАНН.

Обжалва се решение на Районен съд – Монтана от 25.08.2016 г. по АНД № 1089/2016 г. по описа на съда, с което е отменено наказателно постановление № 116/2016/20.06.2016 г. на Началника на Териториално митническо управление – Митница Лом, с което е наложена глоба на Т.В.А. в размер на 2 208,48 лева.

Жалбоподателите Териториално митническо управление – Митница Лом, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание, обжалват решението на съда и молят същото да бъде отменено изцяло, като се потвърди наказателното постановление, като в жалбата си навеждат доводи за неправилност на решението на първата съдебна инстанция поради нарушаване на закона.

Ответникът по касационната жалба Т.В.А., в писмен отговор, депозиран преди съдебно заседание, оспорва жалбата и моли да бъде оставено в сила решението на районния съд, като навежда доводи за процесуални нарушения при съставяне на акта и издаване на наказателното постановление, което правилно е прието от съда за незаконосъобразно.

Окръжна прокуратура – Монтана, чрез представителя си в съдебно заседание, изразяват становище за основателност на жалбата и предлага да се отмени обжалваното решение, като се потвърди наказателното постановление, като навежда доводи относно законосъобразно реализиране на административно-наказателната отговорност и липса на съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на наказателното постановление, като навежда доводи, че разследването на спорните обстоятелства и въобще реализирането на правомощията на наказващия орган по чл.52, ал.4 от ЗАНН представлявало правна възможност, а не задължение на органа и нереализирането на такова правомощие не може да се счете като съществено нарушение на процесуалните правила.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е неоснователна. Обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

За да постанови обжалваното решение, с което е отменил наказателното постановление, съставът на Районен съд – Монтана е приел от фактическа страна, че на 12.11.2015 г. митнически инспектори при Митница Лом, като са извършили проверка във връзка с постъпило от Митница Столична писмо относно получаване и ползване на маркирани горива. При проверката констатирали, че на адреса на доставка се намира само част от полученото гориво. Друга част от полученото гориво се намирало на адрес с. Л*** , общ. Бойчиновци, обл. Монтана, ул. Х*** Д*** № * и се държало от лицето Т.В.А. в гаражно помещение във варели и в туби общо 1 712 литра гориво. От количеството от 1 712 литра гориво били взети четири броя проби, етикетирани и обезпечени с пломби и бил съставен протокол за вземане на проби № 75/12.11.2015 г., както и протокол № 566/**********/12.11.2015 г., а наличното на адреса гориво Т*** масла - газьол (маркиран) - общо 1 712 литра било задържано и оставено на съхранение в проверявания имот. На същата дата лицето, в което държане е било горивото, е представила писмено обяснение, в което е потвърдила, че въпросния газьол е оставен на съхранение от баща й В*** С*** И*** . Извършена била митническа лабораторна експертиза № 2719Л1.2015/02.02.2016 г. на взетите проби, която определила изпитаната проба като „нефтопродукт - нефтено масло, в което преобладават неароматните съставки, несъдържащо биодизел; отговарящо на изискванията за „тежки масла – газьол с тегловно съдържание на сяра непревишаващо 0,001 %," като „изпитаната проба съдържа веществата „Solvent Yellow 124“ в количество 9 mg/L и „Solvent Red 19 similar в количество по-голямо от 6 mg/L“. На 11.02.2016 г. в Митница Лом – ТМУ е бил съставен акт за установяване на административно нарушение на административно-привлеченото лице Т.В.А. в нейно присъствие. В срока на чл.44, ал.1 от ЗАНН същата е дала писмено обяснение по случая, в което заявила е бил платен дължимия акциз за държаните от нея 1 712 литра газьол, което гориво било предоставено от баща й, който я помолил да го съхранява поради липса на място. Във възражението по акта е заявила също така, че процесния газьол е еднакъв по съдържание с горивото, съхранявано от баща й. Общото количество било закупено от Л*** България ЕООД и за него е заплатен акциз на стойност 344,90 лв. Приложила е и съответното акцизно известие (л.22). Наказващият орган е преценил, че съставения акт е обоснован и законосъобразен, независимо от подаденото писмено възражение и въз основа на него е  издаден и крайния санкционен акт – Наказателно постановление № 116/20.06.2016 г., с което на Т.В.А. е наложено административно наказание-глоба в размер на 2 208.48 лв., представляващ двойният размер на дължимия акциз за 1 712 литра нефтопродукт, като е приел, че е осъществен състава на чл.126 от ЗАДС и на основание чл.124, ал.1 от ЗАДС, същия е отнет в полза на

Съдът e приел, че тъй като административно-наказващия орган не е конкретизирал кои документи за доказването на начисляване, плащане или обезпечаване на акциза административно-санкционираното лице е била задължена да притежава и представя – данъчен документ по ЗАДС, фактура, митническа декларация или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, то нарушението е лишено от конкретика, а административно-привлеченото лице е била лишена от възможността да разбере какво точно нарушение й се вменява във вина и съответно да реализира правото си на защита на защита срещу постановлението в пълен обем. Също така съдът е приел, че нормата на чл.126  от ЗАДС установява задължението за надлежното документиране на начисляване, плащане и обезпечаване на акциз - т.е. съставянето на редовни документи, удостоверяващи факти, и то от правоимащи лица, а не самото начисляване, плащане или обезпечаване на акциза т.е.  задължението да водят и съответно да разполагат с такива документация обаче, имали само регистрирани по ЗАДС лица. Изводът на въззивния съд е, че след като нормата на чл.43, ал.1 от ЗАДС, посочва кои лица могат да начислят акциза и сред тях няма нерегистрирани такива, то идеята на законодателя е да санкционира лица, които макар и редовно регистрирани по закона (като производители или складодържатели) не изпълняват задължението си да съставят редовни документи, които удостоверяват начисляването, плащането и обезпечаването на акциза, а не да санкционира тези, които изобщо не са се регистрирали като производители или складодържатели. Тъй като административно-наказателното производство не е с предмет държане на акцизни стоки, без да е регистрирано лице по ЗАДС, по отношение на същата не можело да се вмени задължението, нито възможността да състави и да разполага с документи, удостоверяващи начисляването, плащането или обезпечаването на акциза за процесната стока (която иначе би била задължена да съставя, ако беше регистриран производител или склад) и за това не може да носи отговорност по  чл.126 ЗАДС. Съдът е приел, че доколкото е държала акцизни стоки, наказаното лице можело да отговаря за това, че като е била длъжна да се регистрира като производител или да се лицензира като складодържател, не го е сторила или за това, че като е била длъжна да плати акциз не го е сторила, но това са различни нарушения от нарушението по чл.126 ЗАДС, за което е била санкционирана с издаденото НП.

Съдът е констатирал, че в хода на административно-наказателното производство е било допуснато и друго съществено процесуално нарушение, което е ограничило правото на защита на наказаното лице. Наказващият орган, въпреки направеното пред него възражение по чл.44 от ЗАНН, не се е разпоредил да бъде извършена повторна проверка, за да се изяснят спорните обстоятелства и да се установи, дали намереното количество гориво е част от количество, съхранявано на друго място и дали и за него е заплатен акциз. Административно-наказващият орган не бил изпълнил това свое процесуално задължение по чл. 52 ал. 4 от ЗАНН, което по разбиране на съда съставлявало съществено нарушение на процесуалните правила и с оглед спорната фактическа обстановка съществено е накърнило правото на защита на административно наказаното лице. При наличието на конкретно възражение на констатациите, направено непосредствено при установяване на нарушението административно-наказващият орган е следвало да го обсъди и да изведе конкретен извод относно неговата основателност, респективно да прецени да кредитира или не констатациите на актосъставителя, най – малкото защото, ако възражението е правилно, то изцяло променяло отразената в АУАН фактическа обстановка. Въззивният съд е приел, че посочените процесуални нарушения не били от категорията нарушения в акта, които биха могли да се преодолеят по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, тъй като са съществени, и не биха могли да се санират в последващ стадий на административно-наказателното производство.

Настоящият съдебен състав намира, че при постановяване на обжалваното решение не е допуснато нарушение на закона – релевираното с жалбата касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

Въззивният съд е направил пълен анализ на събраните по делото писмени и гласни доказателства, установил е различни факти от приетите от наказващия орган, правилно и съобразено със закона е отчел, както недоказаността на елементи от обективната страна на състава на административното нарушение по чл.126, ал.1 от ЗАДС, така и липсата на качество на субект на административното нарушение по чл.126, ал.1 от ЗАДС по отношение на административно-привлеченото лице; така и наличието на съществени нарушения на административно-наказателната процедура – чл.40, ал.1 във връзка с чл.40, ал.3 от ЗАНН, както и чл.42, т.4 и чл.57, т.5 и т.7 от ЗАНН, и след като подробно е развил мотиви, е отменил обжалваното пред него НП.

Настоящата касационна инстанция изцяло споделя тази мотиви и не смята да ги преповтаря. Във връзка с наведените в касационната жалба доводи и възражения, настоящият касационен състав смята за необходимо да отбележи, че дори в самата жалба се съдържа твърдението, че „…представеното от административно-наказания акцизно известие № 1785744/07.10.2015 г.… е …несъотносима към настоящия случай…“, тъй като „…има разминаване в титуляра на доставката, количеството газьол и адреса на доставката…акцизното известие не може да бъде прието за релевантно във връзка с намерените в хода на проверката стоки…“. Доколкото това са възражения относно обективните елементи от състава на нарушението, същите следва да бъдат предмет на обсъждане от настоящия касационен състав.

Касаторът не оспорва и не е оспорил и във въззивното производство факт с правно значение – роднинската връзка между административно-наказаното лице Т.В.А.,*** и нейния баща В*** С*** И*** – получател на закупеното с фактура № **********/07.10.2015 г. (л.24 по АНД № 1089/2016 г. на МРС) гориво, с постоянен адрес ***. Служебно е известно на съдебния състав, че двете населени места са в съседство на разстояние до 3 км в община Бойчиновци. Роднинската връзка, още повече пряката – по права линия, е обстоятелство, което има правно значение в различни клонове на правото. Така например чл.115, б. „а“ ЗЗД; чл.135, ал.2 от ЗЗД; Глава втора – чл.5-12 от ЗН; чл.28-30 от ЗН; чл.32, т.2 от ГПК и други, придават на връзката между родители и деца; възходящи и низходящи не само материално-правно, но и процесуално-правно значение. Ясно е, че изброените правни норми, регламентират правоотношения, които са правна санкция (в широк смисъл) на съществуващите обществени отношения, изразяващи се в близост, взаимопомощ и солидарност между родители и деца; възходящи и низходящи. Ако административно-наказаното лице е трето лице на получателя на горивото В*** С*** И*** , би могло да се поддържа становището на процесуалния представител, че представените документи не биха могли еднозначно да се отнасят до намереното в дома на дъщерята на получателя гориво. Дори, обаче, и в такъв случай, пак би било основателно възражението за липса на разследване на спорните обстоятелства – необходимостта от анализ на горивото и разследване дали намереното в дома на дъщерята на получателя и наличното при самия получател гориво е идентично като химически състав. Касационният състав решително не споделя становището на представителя на Окръжна прокуратура – Монтана, за факултативност на правомощието по чл.52, ал.4 от ЗАНН. Не само това, но и всяко правомощие на държавен орган е не само право, но и задължение, което съответния оправомощен орган е длъжен да извърши, при наличие на определените процесуални предпоставки – в случая, наличието на възражение в законоустановения срок по чл.44 от ЗАНН, с което са представени и писмени доказателства. Наказващият орган следва да докаже деянието и вината на дееца. С оглед на направеното от административно-привлеченото лице възражение, подкрепено и от писмени доказателства, е следвало наказващия орган в изпълнение на задължението си по чл.52, ал.4 от ЗАНН в частта за разследване на спорните обстоятелства – дали откритото при административно-наказаното лице количество гориво е идентично на закупеното от нейния баща гориво, част от което й е предоставил за съхранение.

Следва за прецизност да се отбележи, че в мотивите на решението е допусната грешка, като е отразено отнемането на предмета на нарушение, докато всъщност този предмет е отнет, като предмет на нарушение с наказателно постановление № 114/2016 г., но този пропуск не се отразява на правилността на изводите на съда, респективно на правилността на обжалваното съдебно решение.

Обжалваното съдебно решение следва да се остави в сила, доколкото развитите в него мотиви за липса на състав на административно нарушение по чл.126 ЗАДС и крайния резултат, се споделят от мнозинството от касационния състав. Водим от изложеното, съдът

 

 

Р   Е   Ш   И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение от 25.08.2016 г. по АНД № 1089/2016 г. на Районен съд – Монтана, с което е отменено наказателно постановление № 116/2016/20.06.2016 г. на Началника на Териториално митническо управление – Митница Лом.

                                                       

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:                           

 

 

 

                                                                            ЧЛЕНОВЕ: