Р Е
Ш Е Н
И Е № 11
гр.Кюстендил,
18.01.2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Кюстендилският административен
съд, в открито съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди двадесет и
първа година, в състав:
Административен
съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
и секретар Антоанета
Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№468/2020г.
по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:
Д.Е.А. ***,
съдебен адрес ***, адвокат В. З. оспорва решение №16/23.09.2020г. на директора
на 02 СУ „Акад.Емилиян Станев“ - София за предоставяне на достъп до обществена
информация. Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта, свързани с
непълнота на неговото съдържание във връзка с разпоредбата на чл.34, ал.1 от
ЗДОИ. Претендират се разноски.
Ответникът в писмени бележки
изразява становище за неоснователност на жалбата. Не се претендират разноски.
Кюстендилският административен
съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното:
Производството по издаването на
оспорения акт е започнало по заявление за достъп до обществена информация
вх.№4568/11.09.2020г. на Д.Е.А.. Иска се предоставяне на информация за: 1. Броя на лицата, придобили и
упражнили правото си на пенсия, но продължавали да работят в 2-ро СУ,
София, ведно с причините за това – за
2015г. или за времето от 1 януари 2015г. до 31 декември 2015г., т.е. за цялата
бюджетна и финансова 2015г.; 2. Броя на лицата, придобили право на пенсия в
2-ро СУ, София, но неупражнили го, ведно с причините за това – за 2015г. или за
времето от 1 януари 2015г. до 31 декември 2015г., т.е. за цялата бюджетна и
финансова 2015г.; 3. Броя на лицата без педагогическа правоспособност в 2-ро
СУ, София за 2015г. или за времето от 1 януари 2015г. до 31 декември 2015г.,
т.е. за цялата бюджетна и финансова 2015г. Като форма за предоставяне на
обществената информация е посочена тази по чл.26, ал.1, т.1 и т.4 от ЗДОИ –
преглед на оригиналите на документите, носители на информацията и при нужда –
предоставяне на част от документите на електронен носител (без информация за
плащания за финансови операции с гриф държавна тайна или класифицирани по
закона и без лични данни на трети лица).
С оспорения
акт е разрешен достъп до обществената информация, съдържаща се в подаденото
заявление, като е посочено, че същата ще бъде предоставена след конкретизиране
на начина на предоставяне. Същевременно е изготвена и справка изх.№120/25.09.2020г. към решението, в която в
която има следните данни, относими към конкретното заявление: за 2015г. – 1
лице, което е пенсионирано и напуснало по желание; няма лица, които да са
придобили и упражнили правото на пенсия, но продължили да работят, няма лица,
които да са придобили и неупражнили
правото на пенсия, но продължили да работят, няма лица които да работят в
училището без педагогическа правоспособност.
Решението е изпратено на заявителя по пощата с
известие за доставяне и получено от А. на 01.10.2020г.
С оглед така установената
фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима като подадена
срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок /жалбата е подадена по
пощата на 15.10.2020г./, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да
я разгледа съд.
След
служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт на
основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът намира жалбата
за неоснователна, по следните съображения:
Разпоредбите на ЗДОИ уреждат
обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация.
Съгласно легалната дефиниция в чл.2, ал.1 от ЗДОИ „обществена информация“ е
всяка информация, свързана с обществения живот в РБългария, която дава
възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на
задължените по закона субекти по чл.3. В обхвата на понятието попадат всички
данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални
носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от тези субекти.
Разпоредбите на закона не се
прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното
обслужване на гражданите и юридическите лица или се съхранява в Националния
архивен фонд на РБългария.
След анализа на сочените законови разпоредби относно
реализацията на обществените отношения, свързани с правото на достъп до
обществена информация, съдът приема, че заявлението на Д.А. е депозирано до
задължен субект по см. на чл.3, ал.1 от ЗДОИ. Исканата от жалбоподателя информация
е обществена – служебна по см. на чл.11 от ЗДОИ, доколкото се събира, създава и
съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на
органа.
Оспореното
решение е издадено от компетентен орган – директорът на средно общинско училище,
който представлява училището, в писмена форма и при спазване на изискването на
чл.28, ал.2 от ЗДОИ. Решението е връчено на заявителя при хипотезата на чл.34,
ал.3, пр.2 от ЗДОИ.
Съгласно
разпоредбата на чл.34, ал.1 от ЗДОИ компетентният административен орган се
произнася по искането за достъп до обществена информация с акт в писмена форма
- решение, което следва да съдържа определени реквизити. Видно от съдържанието
на решение №16/23.09.2020г. е, че е разрешен достъп до информацията, предмет на
заявление вх.№4568/11.09.2020г. Към
решението е издадена справка изх.№120/25.09.2020г., в която са посочени в табличен вид данни, вкл. и такива относими
към 2015г. От същата се установява, че за посочения период едно лице е пенсионирано
и напуснало по желание; няма лица, които да са придобили и упражнили правото на
пенсия, но продължили да работят; няма лица, които да са придобили и неупражнили правото на
пенсия, но продължили да работят; няма лица които да работят в училището без
педагогическа правоспособност. Анализът на съдържанието на оспореното решение,
ведно със справката обуславя извод за предоставяне на достъп до исканата
обществена информация в пълен обем, независимо че не е във формата, посочена от
заявителя. Това е така, тъй като реално няма документи, които да бъдат
предоставени на А., доколкото няма лица, по отношение на които да са налице
обстоятелствата по т.1, 2 и 3 от заявлението. В този смисъл се явяват и
неоснователни релевираните възражения за незаконосъобразност на решението във
връзка със съдържанието му, досежно реквизитите по чл.34, ал.1, т.2, 3, 4 и 5
от ЗДОИ. Изводът на съда за законосъобразност на оспорения акт се подкрепя и от
изведеното от практиката на ВАС определение за обществена информация като
съвкупност от данни, структурирани по определен критерий и с определена цел и
предназначение, както и всяко сведение за някое положение или за някаква
дейност, които са свързани с обществения живот в РБългария и дават възможност
на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените
по закона субекти. Достъпът се свежда до предоставяне на информация, записана в
каквато и да е форма, изготвена или получена и същевременно кумулативно - съхранявана
от публичните институции в съществуващ документ.
Гореизложеното
води до извод за законосъобразност на решение №16/23.09.2020г. на директора на 02 СУ
„Акад.Емилиян Станев“ - София за предоставяне на достъп до обществена
информация. Жалбата ще бъде отхвърлена като неоснователна.
С оглед
изхода от правния спор съдът не присъжда разноски.
Воден от горното и на основание чл.172, ал.2
от АПК, съдът
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ като
неоснователна жалбата на Д.Е.А. *** срещу решение №16/23.09.2020г. на директора
на 02 СУ „Акад.Емилиян Станев“ - София за предоставяне на достъп до обществена
информация.
Решението е окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: