Решение по дело №1331/2019 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 87
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Георги Бойчев Христов
Дело: 20194310201331
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

                                               Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                            гр.Ловеч, 13.04.2020 год.                       

          

                                  В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

                                                                                                                                                                                     

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, втори състав в публично заседание на седемнадесети февруари две хиляди и двадесета година, в състав :

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ХРИСТОВ

 

при участието на секретаря Наташа Богданова, като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 1331 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното :

 

          Производство по реда чл.59 и сл. от ЗАНН, във връзка с чл.189, ал.8 от ЗДвП.

С електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 3206425 на ОД на МВР Ловеч е наложено на Ц.Т.М. ***, административно наказание на основание чл.182, ал.2, т.4, във връзка с чл.189, ал.4 от ЗДвП – глоба в размер на 300 лева, за нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с ал.1 от ЗДвП.

Недоволна от електронния фиш останала жалбоподателката М., която го е обжалвала. В жалбата са наведени възражения за това, че във фиша не е изрично посочено в какво качество е санкционирана именно тя, че не е посочено кое е длъжностното лице съставило фиша, както и че контролирания пътен участък не е бил обозначен с пътен знак Е24. Във връзка с последното се позовава на разпоредбите от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР. Моли обжалваният електронен фиш да бъде отменен изцяло, като незаконосъобразно издаден.

В съдебното заседание, редовно призована, жалбоподателката М. не се явява.

Въззиваемата страна, редовно призовани, не изпращат представител и не изразяват становище по делото. Единствено в съпроводителното писмо са посочили, че в сектор ПП при ОДМВР Ловеч липсва документ установяващ връчването на ЕФ № 3206425. 

От събраните по делото писмени и веществени доказателства, както и от изложеното в жалбата и в съдебно заседание, съдът прие за установена следната фактическа обстановка :

Службите за контрол на пътното движение при ОД на МВР Ловеч разполагали с преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1, № 11743с0. Системата работела засичайки превишена за съответния пътен участък скорост на участник в пътното движение, като го заснемала и на видеоклип. След това, в полицейското управление се преглеждали видеозаписите и се установявали марките на автомобилите и техните регистрационни номера, след което се правела и справка за собствениците им с оглед установяване и налагане на санкции на нарушителите.

На 26.10.2019 г. в 16:38:46 часа, на първокласен път І-4, при км 23+830, в землището на с.С., област Ловеч, системата за контрол на скоростта засякла и заснела движещо се със скорост от 99 км/ч МПС – товарен автомобил. Контролираният от системата участък от пътя бил регулиран с пътен знак В26, като въведеното ограничение на скоростта било от 60 км/час. 

По-късно записите от системата за контрол на скоростта били прегледани от служители на сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР Ловеч, които от видеоклип № 11743С0/0048847 /л.8/ установили, че засечената в 16:38:46 часа на 26.10.2019 г. скорост от 99 км/час била от товарен автомобил „*************” с рег.№ *********. След като бил приспаднат толеранса от 3 %, представляващ допустима техническа грешка при измерването на скоростта, наказуемата такава била определена на 96 км/час.

След справка в централната база данни на КАТ /л.11/, било установено, че ползвател на автомобила е Ц.Т.М. ***.

Въз основа на така констатираното нарушение, на 29.11.2019 г. /справка на л.10 от делото/ бил издаден електронен фиш серия К, № 3206425 /л.9/ срещу Ц.Т.М. ***. Във фиша наказващият орган приел, че е нарушена разпоредбата на чл.21, ал.2, във връзка с ал.1 от ЗДвП и за което й наложил санкция „глоба” по чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП, в размер на 300 лева.

Според приложената по делото справка /л.10/, електронният фиш е бил връчен на Ц.М. на 09.12.2019 година.

По делото липсват данни на основание чл.189, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП жалбоподателката М. да е представила писмена декларация за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението.

Липсват данни и за представено писмено възражение по чл.189, ал.6 от ЗДвП.

От тази фактическа обстановка и разглеждайки жалбата от правна страна съдът прие следното :

С оглед наличните по делото данни относно датата когато обжалваният ЕФ е бил връчен на Ц.М. и когато жалбата е била изпратена до началника на ОД на МВР Ловеч /пощенско клеймо на л.5 от делото/, то съдът приема, че същата е подадена в срока по чл.189, ал.8, изр.2-ро от ЗДвП. Подадена е също така от надлежна страна, доколкото именно Ц.Т.М. е посоченото като нарушител в електронния фиш лице, поради което съдът приема, че жалбата е допустима.

Атакуваният електронен фиш за налагане на глоба е издаден от компетентен орган и съдържа всички предвидени в чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на формално основание.

Във връзка с това, съдът приема за неоснователно наведеното в жалбата възражение касаещо липсата на трите имена и длъжността на лицето издало фиша.

На първо място, в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП липсва посочен като задължителен такъв реквизит на ЕФ. Ясно е посочено, че фишът е издаден от ОД на МВР Ловеч, като компетентността на наказващия орган произтича по силата на закона – териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП. В тази връзка не е нарушение и обстоятелството (макар и подобно възражение да не е наведено), че във фиша не е посочено пред кого и в какъв срок може да се обжалва. Ясно в разпоредбата на чл.189, ал.8 от ЗДвП е разписан реда по който електронните фишове могат да бъдат обжалвани и това става чрез съответната териториална структура на МВР, която е издала фиша (а тази структура изрично е посочена в ЕФ), като при получаване на жалбата от териториалната структура на МВР са длъжни служебно да я изпратят на съответния районен съд, ведно с цялата административнонаказателна преписка.

От друга страна - легална дефиниция на понятието „електронен фиш” се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, която дефиниция е възпроизведена и в § 6, т.63 от ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това следва, че електронния фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. В тази връзка, съгласно изложеното в мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т.д. № 1/2013 г. на ВАС - Общо събрание на колегиите, ЕФ се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (чл.189, ал.11 от ЗДвП), но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, регламентирани подробно в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. От гледна точка на адресатите електронния фиш е акт със санкционно значение, поради което като вид държавна принуда чрез него се възлагат неблагоприятни последици на адресата от имуществен характер. Именно с оглед на тази своя характеристика при издаването на електронния фиш намира проява общия принцип, че административнонаказателната отговорност не може да бъде обоснована чрез разширително тълкуване или чрез тълкуване по аналогия - чл.46, ал.3 от ЗНО. Ето защо и доводите на жалбоподателката относно липсата на трите имена и длъжността на лицето издало фиша са неоснователни. Приложимостта на ЗАНН е посочена единствено при обжалването на електронните фишове – аргумент от разпоредбата на чл.189, ал.8 от ЗДвП.

Пак поради тези съображения съдът счита за неоснователни и доводите, че наказващият орган не е посочил качеството на лицето, което е санкционирал с електронния фиш – дали същото е собственик или ползвател на автомобила. Изрично във фиша името на жалбоподателката М. е отразено срещу графа „собственик, на когото е регистрирано МПС, ползвател”, т.е. така както всъщност предвижда и разпоредбата на чл.188, ал.1, изр.1-во от ЗДвП. Същата разграничава тези две групи лица и при положение, че в базата данни на Пътна полиция жалбоподателката е посочена като ползвател на автомобила, то правилно електронният фиш е издаден първоначално срещу нея. Не е имало пречки дори и като ползвател да упражни възможността, която разпоредбата на чл.189, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП дава, като посочи в писмена декларация лицето, което е извършило нарушението, т.е. което фактически е управлявало автомобила в деня, когато е заснет от техническото средство. Няма данни това да е сторено, а и с оглед данните, когато й е бил връчен фиша – 09.12.2019 г. и когато е била подадена жалбата по пощата – 12.12.2019 г., то явно М. е решила да се защити, като директно е обжалвала електронния фиш пред съд по реда на чл.189, ал.8, изр.2-ро от ЗДвП.

Поради тези съображения съдът приема, че атакувания електронен фиш за налагане на глоба е издаден от компетентен орган и съдържа всички предвидени в чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП задължителни реквизити, като не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на електронния фиш на формално основание. Нарушителят е ясно индивидуализиран с трите му имена, ЕГН и адрес. Конкретно и точно е посочената датата, когато нарушението е било заснето от АТС, като и максимално изчерпателно, предвид, че нарушението е било извършено извън населено място във фиша е било описано и мястото, където е извършено. Повече от това наказващият орган е нямало какво да добави. Ясно е посочено също така и че фиша е издаден от ОД на МВР Ловеч, като компетентността на наказващия орган произтича по силата на закона – териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП.

Конкретно в обжалвания ЕФ е посочено, че заснемането на автомобила и измерването на скоростта е станало с АТС, като е посочен и модела на системата - преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1, № 11743с0. По делото са представени и изискуемите съгласно нормата на чл.189, ал.8, изр.3-то от ЗДвП доказателства, че автоматизираното техническо средство, с което е била засечена скоростта на автомобила е било сертифицирано, поради което не може да бъде споделено като основателно оспорването от жалбоподателката в този смисъл. Видно от удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017 г. на и.д.председателя на Български институт по метрология /л.7/ и от протокол от проверка № 28-С-ИСИС/14.06.2019 г. /л.6/, системата за контрол на скоростта е имала валидно издадено удостоверение за одобрен тип средство за измерване, а също и била преминала първоначална и последваща проверка на годността, като е отговаряла на съответните технически изисквания.

Фактите по делото съдът прие за установени изцяло въз основа на събраните писмени доказателства, които кореспондират и с приложеното към делото веществено доказателство – разпечатка от видеоклип № 11743С0/0048847 /л.8/, заснет от системата за видеоконтрол на скоростния режим тип ARH CAM S1, № 11743с0. На него ясно се вижда автомобила ползван от жалбоподателката М., регистрационният му номер, като фиксираната скорост е 99 км/час. Следва да се отбележи, че техническото средство, с което е засечена скоростта – мобилната система за видеоконтрол на скоростния режим тип ARH CAM S1 е конструирана така, че едновременно със засичането на скоростта, заснема и автомобила от която е. Така, че ако автомобила не се е движел с превишена скорост, то той е нямало да бъде заснет, още повече, че жалбоподателят не ангажира доказателства, които убедително да оборват тези, които са представени от административнонаказващия орган. В тази връзка категорично не може да бъде споделено възражението за това, че органите на Пътна полиция са имали задължението да обозначат контролирания участък със знак Е24. Такова изискване е имало съгласно нормата на чл.7, ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от МВР (ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), но считано от 16.01.2018 г. тази разпоредба е била отменена – ДВ, бр.6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 година. Обсъжданото тук нарушение е било извършено на 26.10.2019 г., т.е. много след отмяната й.         

Правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност именно на жалбоподателката Ц.Т.М., тъй като, както се посочи по-горе, в качеството й на ползвател на автомобила, в срока по чл.189, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП не е заявила в декларация за друго лице, което да е извършило нарушението и съгласно нормата на чл.188, ал.1, изр.2-воо от ЗДвП, като ползвател на автомобила й се налага наказанието, предвидено за извършеното нарушение.

Ето защо, настоящият съдебен състав приема, че законосъобразно наказващият орган е преценил с оглед данните по преписката и събраните доказателства, че именно жалбоподателката Ц.М. е лицето, което следва да носи отговорност за описаното в електронния фиш нарушение на разпоредбата на чл.21, ал.2, във връзка с ал.1 от ЗДвП. Предвид мястото на нарушението, което попада извън населено място, както и обстоятелството, отразено в електронния фиш, че скоростта на движение е ограничена с пътен знак и е различна от посочената в чл.21, ал.1 от ЗДвП, правилно е квалифицирано нарушението като такова по чл.21, ал.2 от ЗДвП, която разпоредба предвижда, че когато стойността на скоростта, която не следва да се превишава (в случая 60 км/час), е различна от посочената в ал.1 на чл.21 (90 км/час), това се сигнализира с пътен знак. Именно забраната да не превишава въведеното с пътния знак ограничение е нарушила жалбоподателката и в този смисъл дадената цифрова квалификация на нарушението е правилна. Ясно е, че квалификацията на нарушението е по чл.21, ал.2 от ЗДвП, като посочването на ал.1 от същата разпоредба е само привръзка, която доуточнява определени елементи от състава на нарушението. Повторното изписване на чл.21 (чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 от ЗДвП) е по-скоро проявена непрецизна техника при изписването на нарушената разпоредба от наказващия орган, но в никакъв случай не може да бъде възприета като погрешно или неясно определена правна квалификация. Конкретно разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДвП препраща към ал.1 от същия текст – когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен знак, т.е. елемент от състава на нарушението по ал.2 на чл.21 е и превишението на някоя от стойностите на разрешената максимална скорост, посочени в ал.1. В тази смисъл двете норми не са взаимоизключващи се. Такива биха били в хипотезата на отразена правна квалификация във вида чл.21, ал.1, във връзка с ал.2 от ЗДвП, при липсата и на посочено в обстоятелствената част въведено конкретно ограничение на разрешената скорост с пътен знак, но не такъв е настоящия случай.    

При издаването на електронния фиш, както се обсъди подробно и по-горе в изложението, няма допуснати процесуални нарушения или такива касаещи квалификацията на деянието, законовата разпоредба, която е нарушена, както и административнонаказателната разпоредба, въз основа на която е наложена санкция на жалбоподателя. Ясно е посочено, че електронния фиш се издава от ОД на МВР Ловеч, а подпис на издателя му не се изисква, тъй като законът не предвижда такъв реквизит с оглед и обстоятелството, че процедурата по чл.189, ал.4-11 от ЗДвП е облекчена за санкционирането на този вид нарушения, в сравнение с тази по ЗАНН.  

Предвид на изложеното съдът счита, че наказанието е законосъобразно наложено и приема посочените във фиша фактически констатации за реално отразяващи случилото се.  

Наложеното на жалбоподателката М. наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП - глоба в размер на 300 лева, който размер е точно определен в закона и не може да се обсъжда въпроса за намаляването му.

           Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът

 

 

                  Р   Е   Ш   И   :

    

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 3206425 на ОД на МВР Ловеч, с който на Ц.Т.М. ***, ЕГН : **********, й е наложено административно наказание - глоба в размер на 300 лева на основание чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

         

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Ловеч в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

                

                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ :