Р Е Ш Е Н И Е № 168
гр. Сливен, 26.07.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Сливен, в публично заседание на шестнадесети юли две хиляди и деветнадесета година в следния състав:
СЪДИЯ: Детелина Бозукова
при участието на секретаря Николинка Йорданова, като разгледа адм. дело № 127 по описа за 2019 година докладвано от съдията Бозукова, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. чл. 145 – 178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 211 от Закона за министерството на вътрешните работи (ЗМВР).
Образувано е по жалба на С.Х.Р. ***, подадена чрез адв. Сл. Х. от АК Хасково срещу заповед № 1670з-40 от 12.02.2019 г. на Началник РУ към ОДМВР Сливен, с която на жалбоподателя на основание чл.204 т.4 от ЗМВР, чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР и чл.199 ал.1 т.5 вр. с чл.197 ал.1 т.2 от ЗМВР е наложено д. н. "п. пр." за срок от шест месеца. В жалбата се поддържа незаконосъобразност на оспорената заповед с твърдение за допуснати съществени нарушения на административнопроизводтвените правила при провеждане на дисциплинарното производство, немотивираност на заповедта и недоказаност на дисциплинарното нарушение.
Жалбоподателят, редовно призован, се явява лично и с адв. Х. – АК Хасково и поддържа жалбата на изложенията в нея основания. Моли съда да отмени
оспорената заповед. Претендира разноски.
Ответникът – Началник РУ към ОДМВР Сливен,
редовно призован, се представлява в открито съдебно заседание от гл. юриск. К. Б., която
моли за отхвърляне на жалбата.
Административен съд Сливен, след като обсъди релевираните с жалбата основания, прецени събраните по делото доказателства и на основание чл. 168, ал. 1, вр. чл. 146 АПК провери изцяло законосъобразността на обжалвания административен акт, намира за установено следното от фактическа страна:
Жалбоподателят Р. е назначен в системата на МВР от 01.11.2006 г. и към настоящия момент изпълнява дл. п. и. п. ст. в група Т. п. в сектор „О. п.“ към РУ Сливен към ОДМВР Сливен. Видно от представената кадрова справка рег. № 343р-13529 от 19.12.2019 г. (л. 43) на жалбоподателя, преди процесното наказание, е наложено д. н. "п. пр." за срок от 3 месеца, считано от 21.11.2018 г., наложено със заповед №1670з-244/15.11.2018 г.. Служителят е награждаван два пъти с писмена похвала през 2008 г. и през 2012 г.
Видно от съдържанието на заповед № 1670з-261/14.12.2018г. (л. 26) на 06.12.2018 г. в хода на производство по налагане на административни наказания за нарушения на ЗДвП Началник РУ Сливен констатира, че служители, между които и п. и. С.Р., са допуснали пропуски при съставяне на повече от един АУАН, като не са изписали съществен реквизит - място на извършване на нарушението, което е довело до прекратяване на административнонаказателното производство по съставените АУАН. Във връзка с това със същата заповед Началникът на РУ Сливен е разпоредил извършване на проверка по случая, назначил е комисия, която да извърши проверката в състав: гл. и. В.Г. - Н. С. „О. п.“ в РУ Сливен, ст. и. Б. Б. - Н. У. „З.“ в РУ Сливен и ст. и. С.П. - Н. гр. Т. п. , сектор „О. п.“ в РУ Сливен, като е определил едномесечен срок за нейното приключване, като е възложил резултатите да бъдат обективирани в писмена справка. Заповед № 1670з-261/14.12.2018 г. е доведена до знанието на жалбоподателя на 17.12.2018г.
С последваща заповед въз основа на докладна записка №1670 р-706/14.01.2019 г., срокът за извършване на проверката е удължен до 01.02.2019 г.
В писмено сведение във връзка с
проверявания случай, С.Р. е посочил, че на 14.11.2018 г. / на оперативно
съвещание при Н. гр. Т. п./ са
му били дадени три броя снимки, на които били заснети три автомобила, с
посочени дата и час на снимките, но липсвала друга информация относно точното
местонахождение на тези автомобили, поради което в съставените от него три броя
АУАН липсвал реквизит по чл.42 т.3 от ЗАНН - място на извършеното нарушение. В
сведението Р. посочил, че няма вина за цитираните пропуски, тъй като не е
установил извършените нарушения.
В хода на дисциплинарното производство е съставена справка № 1670р-1613/28.01.2019 г. (л. 17 и сл. ), в която подробно са описани предприетите действия по изясняване на случая от комисията, както и установените факти, а именно извършено от п. и. Р. нарушение на чл. 199, ал. 1, т. 5 ЗМВР „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност“, представляващо нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 ЗМВР, изразяващо се в „неизпълнение на служебни задължения“. В справката е посочено, че комисията е прегледала и прослушала три броя видео и аудио записи и установила, че ясно може да бъде определено местоположението на автомобилите, чиито водачи са извършили нарушение на ЗДвП. Комисията посочила, че Р., във връзка с МЗ № 8121з-952/20.07.2017 г. и заповед №8121з-1084/23.08.2017 г. на Главния секретар на МВР, е преминал обучение, положил е изпит пред комисия и е определен да осъществява контролна дейност по ЗДвП, но въпреки това на 15.12.2018 г. е допуснал пропуски при съставянето на три броя АУАН, в които не посочил съществен реквизит, а именно място на извършване на нарушението, което е довело до прекратяване на административнонаказателното производство по съставените АУАН. Комисията съобразила, че за извършеното нарушение се предвижда наказание „п. пр.“, но тъй като същото било извършено в срока на изтърпяване на друго наказание „п. пр.“ за срок от три месеца, наложено със заповед № 1670з-244/15.11.2018 г. на Началник РУ Сливен, предложила на Р. на основание чл.200 ал.1 т.1 от ЗМВР да бъде наложено следващото, по-тежко д. н., „п.“ за срок от шест месеца.
С
оспорената заповед № 1670з-40 от 12.02.2019 г. на С.Х.Р. е наложено д. н. "п.
пр." за срок от шест
месеца за това, че на 15.11.2018 г. съставил АУАН № 3681 /бл.№ 873044/, АУАН № 3676
/бл.№ 873045/ и АУАН № 3683 /бл.№ 873043/, в които не описал точното място на
извършване на нарушението, съгласно чл.42 т.3 от ЗАНН, с което нарушил правото
на защита на нарушителите, което пък е довело до прекратяване на
административнонаказателното производство по трите АУАН на основание чл.54
предл.3 от ЗАНН. В заповедта е прието, че с деянието си и. Р. не изпълнил
основно длъжностно задължение, посочено в т. II „Основни длъжностни задължения“ от типова
длъжностна характеристика рег.№ 3286р-19670/12.11.2015 г. на длъжността „п. и.“,
а именно „Стриктно да следи за законосъобразното прилагане на
административнонаказателните мерки и правилното им документално оформяне“,
което е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по смисъла
на чл.
194, ал. 2, т. 2 ЗМВР (неизпълнение на служебните задължения), за което във връзка с чл.
199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР
за пропуски в изучаването и
прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност,за което на
основание чл.197 ал.1 т.2 от ЗМВР се налага д. н.
"п. пр." за срок от три месеца. В заповедта е посочено, че нарушението е извършено от Р. в срока на
изтърпяване на друго наказание „п. пр.“ за срок от три месеца, наложено със
заповед № 1670з-244/15.11.2018 г. на Началник РУ Сливен, считано от 21.11.2018
г., поради което ДНО е преценил, че на служителя следва да се наложи отново д.
н. „п. пр., но срокът да бъде определен в горната граница. При тези мотиви със
заповедта на основание чл.204 т.4 от ЗМВР, чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР и чл.199
ал.1 т.5 вр. с чл.197 ал.1 т.2 от ЗМВР на оспорващия С.Р. е наложено д.
н. "п. пр." за срок от
шест месеца.
По
делото е приложена заповед за утвърждаване на щат на ОДМВР Сливен, в сила
01.04.2015 г.
По
делото е приобщена заповед № 8121з-1252/03.11.2016 г. на Министъра на
вътрешните работи, съгласно т 2.1 от която дисциплинарно-наказващите органи по
чл.204 т.3 и т.4 от ЗМВР следва да възлагат извършване на проверките на сигнали
за дисциплинарни нарушения, проверките по чл.205 ал.2 от ЗМВР и дисциплинарните
производства от комисии, които не са съставени изцяло от служители от същото
звено, в което служителят изпълнява
задълженията си.
При така установените факти, Административен съд Сливен достигна до следните правни изводи:
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Заповед № 1670з-40 от 12.02.2019 г. е издадена от материално компетентния в съответствие с нормата на чл. 204, т. 4 ЗМВР административен орган – началника на РУ към ОДМР Сливен.
Спазването на сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР е процесуална предпоставка за законосъобразността на приключващия производството акт (заповед за налагане на д. н.), за наличието на която по аргумент от нормата на чл. 168, ал. 1 АПК, съдът следи служебно.
Началото на двумесечния срок се поставя от момента на откриване на нарушението, който е установен в нормата на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР - това е моментът, в който органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган (чл. 196, ал. 2 ЗМВР). От събраните по делото писмени доказателства се установява спазване както на двумесечния срок по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР, така и спазване на едногодишния срок от извършване нарушението – заповедта е издадена на 12.02.2019 г. – в рамките на едногодишния срок от извършване на нарушението на 15.11.2018 г. Случаят обхваща неизпълнение на служебни задължения (чл. 194, ал. 2, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР), за което е наложено д. н. "п. пр.". Съгласно нормата на чл. 208 от ЗМВР при наличие на данни за извършено д. н. по чл. 198 - 202 или по чл. 203, ал. 1, т. 1 дисциплинарното производство може да започне и без издаване на заповед. В този случай дисциплинарното производство започва с първото действие за установяване на нарушението. В процесния случай, въпреки липсата на законово задължение за издаване на заповед за започване на дисциплинарно производство (предвид характера на констатираното нарушение и вида на наложеното наказание), ответникът е издал такава заповед – заповед № 1670з-261/14.12.2018 г. Същата е била надлежно доведена до знанието на оспорващия Р..
В случая е извършена проверка, чиито резултати са обективирани в справка рег. № 1670р-1613 от 28.01.2019 г. Лицето, спрямо което се води дисциплинарното производство, се е запознало със справката на 28.01.2019 г. (л. 81 гръб), и от същото са изискани и писмени обяснения на 28.01.2019 г. (л. 36). Именно справката е послужила за основание за издаване на оспорената заповед, поради което съдът не споделя становището на жалбоподателя за незаконосъобразност на заповедта поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в незапознаването му със становище № 1670р-2160/31.01.2019 г. Спазена е разпоредбата на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР, в която алтернативно са посочени възможностите за изразяване на защитната теза на държавния служител – същият да бъде изслушан или да даде писмени обяснения. Гарантирано е и правото на участие на С.Р. във воденето дисциплинарно производство по чл. 205, ал. 3 от ЗМВР, като последният не е упражнил правото си за даване на писмени обяснения.
Относно съответствието на заповедта с материалния закон:
Заповед № 1670з-40/12.02.2019 г. на Началник РУ към ОДМВР Сливен, с която на п. и. С.Р. е наложено д. н. "п. пр." за срок от шест месеца, е издадена в съответствие с материалноправните разпоредби съгласно чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 4 от АПК. Описанието на фактическата обстановка е подробно, същата е подведена под релевантния материален закон. Налице е уточняване за неизпълнението на кое точно задължение от типова длъжностна характеристика рег.№ 3286р-19670/12.11.2015 г. на дл. п. и. ч.-п. ст. в група Т. п. към Сектор „О. п.“ му е вменена дисциплинарна отговорност, в достатъчна степен се установяват нарушителят, деянието и неговата вина. Виновното поведение на п. и. се установява от неговите обяснения, от протокола за преглед и прослушване на видео и аудио записи с рег.№ 1670р-1595/25.01.2019 г., както и от показанията на свид. Г. и свид. П., от които се установява, че Р. е запознат подробно на оперативно съвещание, проведено на 14.11.2018 г. с обстановката и извършените масови нарушения на ЗДвП в с. К. на главен път II-53 на 11.11.2018г. Въз основа на обясненията на служителя, цитирания протокол, свидетелските показания, които изцяло кредитира, като безпротиворечиви и взаимнодопълващи се, както и като съобрази приобщените по делото три броя АУАН, производството по които е прекратено на основание чл. 54 предл. 3 от ЗАНН, съдът намира, че същите удостоверяват съзнателното поведение на дисциплинарно наказаното лице, представляващо неизпълнение на вменените му служебни задължения. Оспорващият Р. несъмнено е установил водачите, нарушили правилата за движение по пътищата, но е съставил АУАН, в които не е посочил съществен реквизит по чл.42 т.3 от ЗАНН, а именно не е описал точното място на извършване на нарушението, въпреки че същото му е било известно. Бездействието на жалбоподателя представлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР (неизпълнение на служебните задължения) във връзка с чл.199 ал.1 т.5 от ЗМВР „пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност“, за което правилно е ангажирана дисциплинарната му отговорност със заповед № 1670з-40/12.02.2019 г., в която коректно е посочено задължението, което жалбоподателят не е изпълнил – т. II „Основни длъжностни задължения“ от Типова длъжностна характеристика“ рег. №3286р-19670/12.11.2015 г. за дл. п. и. в група Т. п. към сектор „О. п.“ на РУ при ОДМВР, а именно стриктно да следи за законосъобразното прилагане на административно-наказателните мерки и правилното им документиране.
Ответникът не претендира разноски, поради което такива не се присъждат.
Водим от изложените съображения Административен съд Сливен
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Х.Р. ***, подадена чрез адв. С.Х. от АК Хасково срещу заповед № 1670з-40 от 12.02.2019 г. на Началник РУ към ОДМВР Сливен, с която на жалбоподателя на основание чл.204 т.4 от ЗМВР, чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР и чл.199 ал.1 т.5 вр. с чл.197 ал.1 т.2 от ЗМВР е наложено д. н. "п. пр." за срок от шест месеца, като неоснователна.
Решението, на основание чл.211 от ЗМВР, не подлежи на обжалване.