Решение по дело №144/2023 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 19
Дата: 31 януари 2024 г.
Съдия: Людмила Людмилова Митрева
Дело: 20231890200144
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 19
гр. Сливница, 31.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВНИЦА в публично заседание на единадесети
януари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Людмила Людм. Митрева
при участието на секретаря Жанета Ив. Божилова
като разгледа докладваното от Людмила Людм. Митрева Административно
наказателно дело № 20231890200144 по описа за 2023 година
Образувано е по жалба на С. В. Н. срещу Наказателно постановление №
BG27042022/5800/Р8-806/18.10.2022 г., издадено от Директора на Национално тол
управление към АПИ – гр. София, с което му се налага глоба в размер на 1800 лева, на
основание чл. 179, ал.3а ЗДвП.
В жалбата са изложени твърдения, че АУАН и издаденото въз основа на него
Наказателно постановление са незаконосъобразни, доколкото при издаването им са
допуснати съществени процесуални нарушения.
Административно-наказващия орган е депозирал отговор на жалбата, с който оспорва
същата. Излагат се съображения за правилност и законосъобразност на издадения
електронен фиш.
Районен съд - Сливница, като прецени събраните по делото доказателства по
свое убеждение, обсъди възраженията, доводите и исканията на страните, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
По допустимостта на жалбата:
Жалбата се явява процесуално допустима, подадена в срок и от легитимирана страна,
срещу акт, подлежащ на обжалване.
По същество:
От представения по делото Наказателно постановление № BG27042022/5800/Р8-
806/18.10.2022 г., издадено от Директора на Национално тол управление към АПИ – гр.
София се установява, че на С. В. Н. е наложена ноказание глоба в размер на 1800 лева, за
това, че на 22.04.2022 г. в 16.18 ч. е управлявал МПС с рег. № ****************, вид –
влекач, марка и модел ******************, с обща техническа допустима маса – над 12
тона на път А – 1, км.50+427 без да е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т. 2 ЗП,
което нарушение е установено от контролните органи на граничен
контролнопропусквателен пункт Кулата при излизане на МПС-то от територията на
Република България на 27.04.2022 г. Нарушението е заснето с контролно устройство №
10181.
Процесното Наказателно постановление е издадено от оправомощено лице по чл.
189е, ал. 12 ЗДвП, съгласно Заповеди от 19.08.2022 г., от 08.02.2021 г. и от 28.02.2020
/приложени по делото на РС- София/, а АУАН съставен от компетентен орган по смисъла на
1
чл. 167а, ал. 2 ЗДвП, видно от Заповед за изменение на служебно правоотношение на
актосъставителя и длъжностна характеристика.
По делото не се спори, a и от събраните по делото доказателства, а именно АУАН и
Свидетелство за регистрация, се установява, че процесният товарен автомобил има
характеристиките на ППС по чл. 10б, ал. 3 ЗП - пътно превозно средства с обща технически
допустима максимална маса над 3.5 тона.
От представено снимково изображение от контролно устройство № 1018 Dir.1 се
установява движение на това ППС на 22.04.2022 г. в 16:18 часа на път А – 1, км.50+427.
От предоставена информация от фирма „***************“ ЕООД, собственик на
процесното МПС, съгласно вписаното в представения по делото талон на автомобила, се
установява, че на 22.04.2022 г. в 16.18 часа процесното МПС е управлявано именно от
жалбоподателя С. В. Н., което съдът приема като годно доказателство за това обстоятелство,
доколкото фирмата е работодател на жалбоподателя и е наясно с графиците на водачите.
Не се спори, че посоченият по – горе участък, като републикански път, е включен в
списъка на пътищата в обхвата на платената пътна мрежа, по които може да се събира такса
за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, или такса за изминато разстояние -
ТОЛ такса, което се установява и от прието от Министерски съвет Решение № 127 от
28.02.2020 г. за промени на списъка на републиканските пътища, за които се събират такса
за ползване на пътната инфраструктура – винетна такса, обнародвано в Държавен вестник.
Поради това за преминаване през същия от процесното МПС се дължат таксите по
чл.10, ал.1, т.2 ЗП. Съгласно посочената разпоредба за преминаване по платената пътна
мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории ППС и такси на
база време и на база изминато разстояние, като такса за изминато разстояние - ТОЛ такса за
ППС по чл. 10б, ал. 3 дава право на едно ППС да измине разстояние между две точки от
съответния път или пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните ТОЛ сегменти, в които съответното ППС е навлязло, а дължимите такси
се определят въз основа на сбора на изчислените за съответните ТОЛ сегменти такси.
Таксата за изминато разстояние се определя в зависимост от техническите
характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на
ППС, броя на осите и от екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
Според чл. 10б, ал. 3 от ЗП/ в редакцията към датата на деянието/, ТОЛ таксата се
заплаща от собственика или ползвателя на ППС за всички ППС с обща технически
допустима максимална маса над 3.5 тона, извън тези по чл. 10а, ал. 9, като заплащането дава
право на ППС, за което е заплатена, да измине определено разстояние между две точки.
В разпоредбата на чл.139, ал.7 ЗДвП, приложима в случая, която не е спомената нито
в АУАН, нито в Наказателното постановление, е предвидено задължение на водача на ППС
от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, преди движение по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от платената
пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
Макар в тази разпоредба да е предвидено задължение и за водача на МПС-то от
процесната категория да заплаща дължимите такси по чл.10, ал.1, т.2 ЗП, то неизпълнението
на това задължение не е скрепено със санкция, като той не носи отговорност за неплащането
на таксите по чл.10, ал.1, т.2 ЗП, а единствено собственика на МПС - то от категорията по
чл.10б, ал.3 ЗП, по аргумент от чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, която санкционира единствено
последния за неизпълнение на задължението за заплащане на таксата по чл.10, ал.1, т.2 ЗП.
Водачът на МПС-то от процесната категория, съгласно чл. 179, ал.3а ЗДвП, носи
отговорност и се санкционира, когато управлява същото по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние, съгласно изискванията на ЗП, за участъка от път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта
2
за същата, съобразно категорията на ППС, но не и за неплащане на таксите по чл.10, ал.1,
т.2 ЗП.
От извършената служебна проверка от административно – наказващия орган се
установява, че към датата на нарушението собственик на процесното МПС е
„***************“ ЕООД, като жалбоподателят С. В. Н. не се явява нито собственик, нито
ползвател, по смисъла на чл.102, ал.2 ЗДвП, на същото, а негов водач, поради което не носи
отговорност за неплатена такса по чл.10, ал.1, т.2 ЗП и не се санкционира за неизпълнение
на такова задължение. Затова и според доклада от електронната система по чл. 167а, ал. 3 от
ЗДвП за 22.04.2022 г. като вид нарушение е отразено: има ТОЛ декларация за
преминаването, но платената категория е по-малка от измерената.
Въпреки горното в АУАН и в НП на жалбоподателя е вменена отговорност за
неизпълнение на задължение, за което същият не носи такава и не се санкционира, като му е
наложено наказание не за нарушението, което е описано в мотивната част на двата акта, а за
друго нарушение на законово задължение, визирано в разпоредбата на чл.139, ал.7 ЗДвП
неизпълнение на задължението за установяване на изминатото разтояние, с което не само
неправилно е приложен материалния закон, но и представлява съществено процесуално
нарушение.
Обстоятелства за липса на валидна тол декларация за преминаването не са изложени
в АУАН, като такива са изложени за първи път в Наказателното постановление, като
независимо от това отново се вменява като отговорност на водача заплащането на тол
таксата, като именно това е твърдяното нарушение.
С това несъотвествие жалбоподателят е поставен в положение да не разбере
конкретно за какво нарушение е санкциониран, за това, че не е заплатена Тол такса, както е
описано в АУАН и в НП или за това, че няма валидна маршрутна карта или тол декларация
за изминато разстояние, каквото гласи разпоредбата на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП.
С оглед изложеното съдът намира, че Наказателното постановление е
незаконосъобразно издадено при неправилно приложение на материалния закон и поради
допуснати съществени процесуални нарушения и следва да се отмени изцяло.
По отговорността за разноските:
С оглед изхода на спора право на разноски се пораждат за жалбоподателя, който
доказа такива в размер на 350 лева – платено адвокатско възнаграждение, видно от
представен договор за правна помощ и съдействие, в който се съдържа разписка за
плащането им.
При тези мотиви и на основание чл. 63, ал. 2, т.1 ЗАНН, Районен съд - Сливница
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № BG27042022/5800/Р8-806/18.10.2022 г.,
издадено от Директора на Национално тол управление към АПИ – гр. София, с което на С.
В. Н., ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 1800 лева, на основание чл. 179, ал.3а
ЗДвП.
ОСЪЖДА Директора на Национално тол управление към АПИ – гр. София ДА
ЗАПЛАТИ НА С. В. Н., ЕГН ********** сумата в размер на 350 лева – разноски в
производството.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на глава XII от АПК –
пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от получаване на съобщение за
изготвянето му и на основанията, предвидени в НПК.
Съдия при Районен съд – Сливница: _______________________
3