Решение по дело №115/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 324
Дата: 27 септември 2023 г. (в сила от 27 септември 2023 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20237080700115
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 324

 

гр. Враца,  27.09.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  втори състав, в публично заседание на 11.09.2023г. /единадесети септември, две хиляди и двадесет и трета година/,  в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела МОНОВА, без участие на прокурор, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 115 по описа на съда за 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/. 

          Образувано е по ЖАЛБА на С.И.Ц. ***, чрез пълномощник - * Г.Г. ***, против Заповед рег. № 369з-189/23.01.2023г. на Директора на ОД на МВР  Враца, с която с която й е наложено дисциплинарно наказание ** .

           В жалбата се сочи, че издадената заповед е незаконосъобразна, поради съществени процесуални нарушения при издаване на заповедта, налице е нарушение по чл.206 ал.4 от ЗМВР и наказващия орган не е оценил всички доказателства и цялата фактическа обстановка по случая. По отношение първото нарушение се твърди, че жалбоподателката е извършила съвестно и пълноценно служебните си задължения, като в рамките на служебните си правомощия е осъществявала ръководство и контрол спрямо подчинените й служители. Посочените в обжалваната заповед двама служители са били включени едновременно в два плана за провеждане на Специализирани полицейски операции /СПП/ по същото време, като отделно от това са посещавали сигнали и ползвали почивка през процесния период в РУ-***. По отношение второто нарушение, се твърди, че с оглед констатираното ** на лицето и особено при положение, че с това лице е работено непрекъснато от служители на РУ, за жалбоподателката изобщо не е възникнало задължение да настани лицето в ** . Сочи се, че задържането за 24 часа в арестно помещение на МВР е принудителна административна мярка, а не наказание „лишаване от свобода“ , чиято основна цел не е лицето да търпи наказание, а със същото лице да се предприемат активни действия във връзка с основанията, поради което е задържано. Иска се отмяна на заповедта и присъждане на разноските по делото. В съдебно заседание пълномощника поддържа изложеното в жалбата и отправя искане заповедта за дисциплинарно наказание, да бъде отменена.Представя списък на разноските.

Ответникът по оспорването ОД на МВР-Враца, не е ангажирал становище по основателността на жалбата.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е заверено копие от образуваната пред административния орган дисциплинарна преписка. По искане на пълномощника на жалбоподателката е изискано и приложено само едно ново писмено доказателство -  План за СПО с рег. № 288р-10984/ 26.07.2023г. утвърден от Началник РУ-***. Оспорващият С.Ц. е изслушана за случая пред съда в открито съдебно заседание – на основание чл.171 ал. 1 пр.1-во от АПК.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в дисциплинарната преписка и след служебна проверка съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Видно от приложената Кадрова справка рег. № ** .

В служебна характеристична справка /на л.105/ от Началник РУ-***, за оспорващия С.Ц., се повтаря изложеното в кадровата справка и се добавя, че **.

На 07.08.2022г. във вечерната емисия на новините по „БТВ“ е излъчен репортаж за лице, за което се твърдяло, че е бито след задържане в РУ-***. За случая е съставена Докладна записка /л.126/ от Началник РУ-***, до Директора на ОД на МВР-Враца. От Директора на ОД на МВР-Враца е изпратена Справка за случая /л.127/ до Гл.секретар на МВР. За случая лицето Л.К. подало Жалба /л.136/ да съответните институции.

Със Заповед рег. № 369з-2543/06.10.2022г. /л.29-31/, Директорът на ОД на МВР – Враца, е разпоредил да се образува дисциплинарно производство  по реда на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР и чл.39 ал.1 от Инструкция № 8121з-877/ 06.07.2021г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, срещу трима служители на РУ-***, в т.ч. и жалбоподателят С.Ц., относно постъпили данни за извършени дисциплинарни нарушения, по Доклад рег. № 369р-17847/16.09.2022г. за случай станал в ***. и РУ-*** на 06.08.2022г. със задържано лице Л.К.. Определен е персонален състав на дисциплинарно разследващ орган /ДРО/, състоящ се от председател и двама членове, посочени са задачите. Определен е срок до 28.10.2022г. Със Заповедта С.Ц. била запозната на 11.10.2022 в 17:00 ч.г. /л.31/.

Жалбоподателката дала писмени Обяснения за случая /л.56/, заведени с рег. № 288р-16223/21.10.2022г.

Със Заповед № 369з-2719/27.10.2022г. /л.32-33/ е удължен срока на дисциплинарно производство до 28.11.2022г., за което оспорващата е запозната на 02.11.2022г. /л.33/.

Жалбоподателят С.Ц. дала писмени Обяснение /л.56-57/ след запознаване със Заповед рег. № 369з-2543/06.10.2022г., заведени с вх. рег. № от 21.10.2022г. в които изложила обстоятелствата относно работата си по график в * при РУ-*** за времето от 08:00 ч. на 05.08.2022г. до 08:00 ч. на 06.08.2022г. и по конкретно за случая с гражданина Л.К..

ДРО изготвил Обобщена Справка № 369р-23144/23.11.2022г. /л.36-44/ за трите лица служители на РУ-***, в т.ч. и за жалбоподателят С.Ц. за който приела, че има извършени две едновременно установени нарушения на служебната дисциплина на 06.08.2022г. Първото, че на същата дата не е осъществила непрекъснато управление и контрол по спазване на разпоредения за работа маршрут на служителите ** Л.Б. и Л.К., назначени в наряд, като съвместен автопатрул за времето от  08:00 ч. на 05.08.2022г. до 08:00 ч. на 06.08.2022г., с което е извършила дисциплинарно нарушение по смисъла на чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВРНеизпълнение на служебни задължения“, като ДРО е счел, че деянието е извършено при проявена небрежност при изпълнение на служебните задължения. В хода на разследването е установено, че за времето на престоя на съвместния автопатрул в сградата на РУ-***, не са постъпвали сигнали, които е следвало да бъдат посетени от ** Б. и К.. Също така през периода не е искано съдействие от останалите групи участващи в СПО-то. ДРО е предложил за това нарушение да бъде наложено дисциплинарно наказание **, на основание чл.199 ал.1 т.3 пр.1 от ЗМВР. Второто нарушение, че на 06.08.2022г. не е разпоредила задържаното лице Л.К. да бъде настанено в определените помещения за задържане, с което е извършила дисциплинарно нарушение по смисъла на чл.194 ал.2 т.1 пр.2 от ЗЗМВР „Неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главен секретар на МВР и на преките ръководители“ нарушавайки разпоредбата на чл.25 ал.1 от Инструкция № 8121з-78/24.01.2015г. за реда за осъществяване на задържане, оборудването на помещенията за настаняване на задържани лица и реда в тях в МВР. ДРО е предложил за това нарушение да бъде наложено дисциплинарно наказание „**, на основание чл.200 ал.1 т.15 пр.2  от ЗМВР. Предложено е за двете нарушения и съгласно чл.197 ал.3 т.2 от ЗМВР да бъде наложено по-тежкото дисциплинарно наказание - ** . С обобщената справка оспорващата С.Ц. е запозната на 24.11.2022г.в 11:00 ч. след изрична писмена покана /л.52/, в която са и разяснени писмено правата по чл.207 ал.10 от ЗМВР, като поканата е получена в същия ден и час - 24.11.2022г. в 11:00 ч.

С Протокол рег. № 369р-23354/25.11.2022г. /л.46/ на ДРО е констатирано, че въпреки предоставената възможност тримата служители на РУ-***, в т.ч. и С.Ц. не са се възползвали от правото си да дадат допълнителни обяснения или възражения, по зависещи от тях причини, в срока по чл.207 ал.10 от ЗМВР. За същото обстоятелство има и приложени Протоколи изготвени от системен администратор сектор КАПОЧР /л.47, л.48 и л.49/.

Със Становище рег. № 369р-23362/25.11.2022г. на ДРО /л.34-35/ до Директора на ОД на МВР-Враца е предложено за жалбоподателката С. Ц., за извършени едновременно две установени нарушения, на основание чл.197 ал.3 т.2 от ЗМВР да й бъде наложено по–тежкото дисциплинарно наказание **.

Дисциплинарно наказващия орган - Директорът на ОДМВР – Враца приел установеното в справката за доказано и на основание чл. 194, ал. 2, т. 2 във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 15 и чл. 204, т. 3, при спазване на процедурата по чл. 206, ал. ал. 1, 2 и 4 от ЗМВР издал оспорената в настоящото производство Заповед рег. № 369з-189/23.01.2023г.  /л.11-12 и л.13-16// с която на жалбоподателят С.Ц. е наложено дисциплинарно наказание ** . За заповедта жалбоподателят е уведомен на 25.01.2023г. в 11:00 ч.  /л.16/.

Жалбата на С.Ц. против Заповедта е заведена с вх. № 369000-2241/08.02.2023г. /на л.8 от делото/.

От изискания в хода на делото и приложен План за СПО с рег. № 288р-10984/26.07.2023г. утвърден от Началник РУ-***, се установява, че за времето от 08:00 ч. на 01.08.2022г. до 08:00 ч. на 08.08.2022г. е изготвен план за СПО на територията на Община *, за осигуряване на безопасността на движението във връзка с разпоредително писмо с рег. № 2682р-55479/ 14.12.2019г. на Гл.секретар на МВР и за противодействие на битовата престъпност. Посочени са целите и основните задачи да СПО, време, място, както и сили, средства и разстановка. Посочено е, че за времето от 20:00 ч. на 05.08. 2022г. до 08:00 ч. на 06.08.2022г., „Подвижен пост – територията на РУ-***“, ще бъдат: Л.К. – ** и Л.Б – ** със служебен л.а. * с рег. № **.

 Към административната преписка са приложени документи касаещи други две лица спрямо които паралелно е проведено дисциплинарно производство за същия случай – ** Д.Й. и * К.Ц., заповеди, указания и вътрешни правила на МВР /л.59-82/, копия от книги, дневници и графици /л.83-103/, служебни х-ни справки и кадрови справки /л.104-109/, длъжностна характеристика /л.110-111/, протокол за приобщаване на материали /л.113/, документи по опис за извършена проверка /л.115-216/.

          Обясненията на жалбоподателката С.Ц. за случая, пред съда са следните: „** .

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, адресат на оспорения административен акт, в законоустановения 14 /четиринадесет/ - дневен преклузивен срок /уведомяване на 25.01.2022г. и жалба на 08.02.2023г./, поради което е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

С оспорения в настоящото производство акт е наложено дисциплинарно наказание на служител от МВР, РУ-***. За да е законосъобразен същият, на първо място следва да е издаден от компетентен орган, в предвидените в ЗМВР срокове и при спазена дисциплинарна процедура, уредена в ЗМВР и издадената на основание ЗМВР - Инструкция № 8121з-877 от 06.07.2021г за дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи /МВР/, издадена от МВР, обн. ДВ. бр.59 от 16.07.2021 г.

Настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е издадена от оправомощен от разпоредбата на чл. 204, т. 3 от ЗМВР ръководител на структура по чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, какъвто е издателят ѝ, Директора на ОД на МВР-Враца, който съгласно този текст има право да налага наказания от вида на процесното  *,  съгласно чл. 197, ал. 1, т. 3 от ЗМВР. Заповедта отговаря на императивните изисквания на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР за форма и съдържание, като съдържа всички изискуеми от посочената разпоредба реквизити, изложени са фактически и правни основания за издаването й, като е подписана от нейния издател. С оглед на това съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен орган и при спазване на изискването за форма и съдържание на административния акт  и не са налице нарушения, представляващи отменителни основания по смисъла на чл. 146, т. 1 и т. 2 от АПК. В тази насока няма и възражения от страна на оспорващия.

Дисциплинарното производство е проведено в рамките на законоустановения срок, съгласно чл.195, ал.1 от ЗМВР, която норма постановява, че дисциплинарното наказание се налага не по-късно до два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. От своя страна, разпоредбата на чл. 196, ал. 1 от ЗМВР повелява, че дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, а разпоредбата на чл.196, ал. 2 от закона определя, че дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. В случая, материалите от дисциплинарното производство са станали известни на ответника с постъпването на изготвената Обобщена справка на 29.11.2022 г., видно от резолюцията върху нея /“Запознат !“/. Следователно издадената на 23.01.2023 г. Заповед е в съответствие с изискването за срочност на проведеното дисциплинарно производство. Спазена е и изцяло процедурата по издаване на заповедта по ЗМВР. Няма допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила по смисъла на разпоредбата на чл.146 т.3 от АПК.

Установено е, че жалбоподателката С.Ц. е допуснала извършването на две едновременно установени нарушения на служебната дисциплина на 06.08.2022г. Първото, че на същата дата не е осъществила непрекъснато управление и контрол по спазване на разпоредения за работа маршрут на служителите **. Л.Б. и Л.К., назначени в наряд, като съвместен автопатрул за времето от  08:00 ч. на 05.08.2022г. до 08:00 ч. на 06.08.2022г., с което е извършила дисц. нарушение по смисъла на чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР, при проявена небрежност при изпълнение на служебните задължения. За второто нарушение, че на същата дата не е разпоредила задържаното лице Л.К. да бъде настанено в определените помещения за задържане, с което е извършила дисциплинарно нарушение по смисъла на чл.194 ал.2 т.1 пр. 2 от ЗМВР нарушавайки разпоредбата на чл.25 ал.1 от Инструкция № 8121з-78/24.01.2015г. за реда за осъществяване на задържане, оборудването на помещенията за настаняване на задържани лица и реда в тях в МВР. За двете нарушения и съгласно чл.197 ал.3 т.2 от ЗМВР е наложено по-тежкото дисциплинарно наказание - ** .

Съдът приема, че двете нарушения са извършени от оспорващата С.Ц. и са доказани по един несъмнен начин, като в тази връзка са приобщените към делото материали от административната преписка.

Неоснователни са твърденията в жалбата за допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на заповедта, за наличие на нарушение по чл. 206 ал. 4 от ЗМВР, че наказващия орган не е оценил всички доказателства и цялата фактическа обстановка по случая.

Съдът намира обаче, че наказващия орган не е съобразил и правилно приложил критериите по чл. 206 ал. 2 от ЗМВР – при определяне на наказанието. Съгласно този текст, при определяне на вида и размера на дисциплинарното наказание се вземат в предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата. Жалбоподателят С.Ц. **. Първото нарушение е извършено от небрежност, като допълнително следва да се отбележи, че двамата полицейски служители Л.Б. и Л.К., са били включени паралелно и в друга СПО, което е затруднило оперативния дежурен при изпълнение на служебните задължения. За второто нарушение, също е прието, че е извършено от наказващия орган, при формата на вината – „небрежност“, като е установено, че с лицето Л.К. е работено непрекъсното от друг полицейски служител. Тук следва да се отбележи, че за другият полицейски служител - ** Д.Й. – **, е предложено да бъде наказана дисциплинарно за същия случай - затова, че не е изпълнила реда по чл.30 от Инструкция № 8121з-1161/05.09.2017г. Същата е следвала да отведе задържания за оформяна на документите за задържане първо до РУ и след това до ФСМП, а е процедирано по обратния ред – лицето първо е заведено до ФСМП, а след това до РУ. Доведено е в сградата на РУ-*** първо в стаята за оперативки, впоследствие в стаята на ** Й.. Предложено е от същия ДРО за извършено по чл.194 ал.2 т.1 пр.2 от ЗМВР нарушение на служебната дисциплина, на Д. Й. да й бъде наложено дисциплинарно наказание **, на основание чл.200 ал.1 т.15 пр.2 от ЗМВР. Няма данни по настоящето дело наказана ли е Й. затова.

          В случая отклонението от изискванията и за двете дисциплинарни нарушения извършени от оспорващата С.Ц., в качеството й на **, е НЕЗНАЧИТЕЛНО по смисъла на разпоредбата на чл. 198 ал. 2 от ЗМВР. Налице са „маловажни“ случаи на дисциплинарни нарушения и е следвало наказанието да бъде * , поотделно и общо такова, съгласно чл. 198 ал. 1 от ЗМВР. Наложеното наказание * е несъразмерно тежко с оглед обстоятелствата при които са извършени две дисциплинарни нарушения, при форма на вина „небрежност“ и цялостното поведение на държавния служител по време на службата. Наложеното наказание не съответства не тежестта на извършените нарушения. Дисциплинарно наказващият орган е приложил неправилно закона, което обосновава незаконосъобразност на оспорената заповед,

Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира, че при издаването на оспорената заповед е допуснато противоречение с материалноправни разпоредби на закона, а именно чл. 206 ал.2 вр. чл.198 ал.2 от ЗМВР, при определяне и налагане на дисциплинарното наказание, посочено по-горе, обуславящи наличие на отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК

 С оглед нарушаването на материалноправни разпоредби на ЗМВР е налице и несъответства на целта на закона по смисъла на чл. 146 т. 5 от АПК на оспорения акт - Заповед рег. № 369з-189/23.01.2023г. на Директора на ОД на МВР – гр. Враца, с която е наложено дисциплинарно наказание ** на С.И.Ц..

По изтъкнатите съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорения акт е издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, но същия е издаден в противоречие с приложими материално-правни норми и в несъответствие с целта на закона, и следва се отмени, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на жалбоподателят, следва да бъдат присъдени направените от него разноски по делото, съобразно представен списък по чл. 80 ГПК, в размер на 760,00 /седемстотин и шестдесет/ лева, включващи държавна такса от 10,00 лева за завеждане на делото и адвокатско възнаграждение в размер на 750,00 лева.

Възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение, е неоснователно.  Хонорарът не е прекомерен с оглед предмета на делото и действията на адвоката по представителството на жалбоподателя по настоящето дело. Съгласно чл. 8 ал. 2 т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, възнаграждението за дела по ЗМВР е именно 750 лв.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК  съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ ЗАПОВЕД рег. № 369з-189/23.01.2023г. на Директора на ОД на МВР – гр.Враца, с която на ** С.И.Ц. ***, е наложено дисциплинарно наказание ** .

ОСЪЖДА ОД на МВР – гр. Враца да заплати на С.И.Ц. ***,  разноски по делото в размер на 760 лв.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно чл. 211 от ЗМВР.    

                                                          

АДМ. СЪДИЯ: