Решение по дело №13/2019 на Окръжен съд - Враца

Номер на акта: 86
Дата: 27 юли 2020 г. (в сила от 10 февруари 2022 г.)
Съдия: Росица Иванова Маркова
Дело: 20191400900013
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 21 януари 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   №86

                                        гр.Враца, 27.07.2020г.

 

                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         ВРАЧАНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, в публично заседание на 07.07.2020г., в състав:

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА ИВАНОВА

 

 

         при участието на секретаря ВЕСЕЛКА НИКОЛОВА разгледа докладваното от съдия ИВАНОВА т.д.№13 по описа за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Предявен е осъдителен иск от Д.А.А., ЕГН **********, с адрес ***, представляван по пълномощие от адв.С.Б. от САК, срещу ЗАД"Армеец"АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ул."Стефан Караджа"2.

         В исковата молба се сочи, че съгласно Констативен протокол с пострадали лица №967000/13.04.2018г. на РУМВР-гр.Враца ищецът е пострадал при ПТП, реализирано на 09.04.2018г. около 11ч.  в гр.Враца на път 1-1 Е-79км. 132.330.

         Твърди се, че участник №1 в произшествието е Ц.П. ***, която е управлявала лек автомобил "Ситроен", модел "Ц3" с рег.№М *** ВН, собственост на П.Д.П., който е имал при ответника задължителна застраховка "Гражданска отговорност" по полица №BG/11/117002760894, валидна от 17.10.2017г. до 16.10.2018г. Ищецът пътувал в лекия автомобил на участник №2 в произшествието, а именно л.а. "Форд Галакси" с рег.№М ***, управляван от А.В.Б. и собственост на П.Б.Ж.. Първият от автомобилите навлязъл в насрещната лента, в която се е движил вторият, и се ударил челно в него. Твърди се, че автомобилът, в който е пътувал ищецът, се е движил правомерно.

         Твърдението на ищеца е, че в резултат от произшествието е получил мозъчно сътресение и множество други увреждания, описани в Епикриза №3802/16.04.2018г. на "МБАЛ-Христо Ботев"АД-гр.Враца, Хирургично отделение с окончателна диагноза S06.00 Мозъчно сътресение, без открита вътречерепна травма. Комоцио церебри. Контузио торацис. Фрактура костарум 3, 4, 5, 6 ет 7 синистре. От тези увреждания ищецът е претърпял и търпи болки и страдания, изразяващи се в затруднени движения, изпадане в стрес и депресия, безсъние, страх да се движи сам и в моторни превозни средства, продължителен плач и паника през деня и през нощта. Същият живее в постоянна и силна уплаха, главоболие и тревожност.

         В исковата молба се сочи, че във връзка с процесното ПТП е образувано ДП №459/2018г. по описа на РУМВР-гр.Враца.

         Ищецът твърди, че с молба вх.№Л-5400/03.05.2018г. е изпълнил изискванията на чл.498 от КЗ и е отправил до ответника искане да му бъде изплатено застрахователно обезщетение за претърпените от произшествието неимуществени вреди, но в законния тримесечен срок споразумение не е постигнато.

         По този начин е обоснован правния интерес от предявяването на осъдителен иск за сумата 80 000лв., представляваща обезщетение за претърпените неимуществени вреди, ведно със законната лихва от 09.04.2018г. до окончателното му изплащане. Претендират се и разноски.

         Чрез пълномощника си юрисконсулт Л. М. ответникът е подал отговор на исковата молба, в който оспорва предявения иск.

         Ответникът признава сключването на договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите по полица №BG/11/117002760894, валидна към датата на ПТП.

         Като поддържа, че отговорността на застрахователя по застраховка "Гражданска отговорност" е функционално обусловена от отговорността на застрахования водач, ответникът твърди, че последният няма вина за настъпването на процесното ПТП. В тази връзка ответникът оспорва твърдения в исковата молба механизъм на ПТП и сочи, че от констативния протокол от 13.04.2018г. е видно, че обстоятелствата по настъпване на ПТП са в процес на изясняване.

         Твърдението на ответника е, че вина за реализиране на произшествието има водачът на л.а. "Форд Галакси" или водачът на автобус "Сетра С315 ХД" с рег.№***АР.

         В условията на евентуалност ответникът прави възражение за независимо съизвършителство между водачите на автомобилите "Ситроен" и "Форд Галакси" и/или автобус "Сетра". В тази връзка се твърди, че водачите на другите две МПС не са съобразили поведението си с останалите участници в движението, извършили са несигнализирана и/или необезопасена маневра, движили са се с превишена/несъобразена скорост, не са спазвали необходимата безопасна дистанция, не са се движили в най-дясната част на полагащото им се платно за движение, управлявали са МПС след употреба/под въздействието на алкохол, не са предприели съответните мерки за предотвратяване на ПТП и поведението им е довело до настъпване на ПТП.

         В условията на евентуалност е направено и възражение за съпричиняване на вредоносния резултат от страна на ищеца, който е бил без поставен предпазен колан или с неправилно поставен такъв, което е допринесло за настъпване на уврежданията.

         На следващо място ответникът твърди, че ищецът е знаел, че водачът на автомобила, в който е пътувал, е употребил алкохол и по този начин със собственото си поведение е допринесъл за настъпването на вредоносния резултат.

         В отговора се оспорва наличието на причинно-следствена връзка между настъпилото ПТП, респ. поведението на застрахования водач на л.а. "Ситроен" и твърдените вреди.

         Отново в условията на евентуалност се прави възражение за наличие на предходни/съпътстващи травми/ заболявания на ищеца, които са допринесли за продължителността на оздравителния процес.

         Предявеният иск е оспорен и по размер и в тази връзка се поддържа, че претендираното обезщетение е силно и необосновано завишено и несъразмерно с твърдените вреди.

         Оспорена е и акцесорната претенция за присъждане на лихва и в тази връзка се твърди, че ответникът не е изпаднал в забава, тъй като по образуваната доброволна претенция от ищеца са изискани документи от съществено значение за установяване на основанието и размера на претенцията, но такива не са представени.

         Ответникът претендира разноски.

         Ищецът не е подал допълнителна искова молба.

         Предявеният иск е с правно основание чл.432, ал.1 от КЗ, вр. чл.45 от ЗЗД.

         Поради смърт на ищеца в хода на процеса на основание чл.227 от ГПК производството е продължено от неговите деца и законни наследници - М.Д.А., ЕГН **********, Т. Д.А., ЕГН ********** и Т. Д.А., ЕГН **********.

         По молба на ответника като трето  лице-помагач на негова страна е конституирано ЗК"Лев Инс"АД.

         След като анализира и прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната логическа и правна връзка, съдът приема за установено следното:

         С влязла в законна сила присъда по НОХД №485/2019г. по описа на Окръжен съд-Враца Ц.П.П. е призната за виновна в това, че на 09.04.2018г., около 11.40ч. на път Е-79 в района на км. 132+300, община Враца, с посока на движение от гр.Монтана за гр.Враца, при управление на лек автомобил "Ситроен", модел "С3" с рег.№М *** ВН, собственост на П.Д.П. от гр.Монтана, е нарушила правилата за движение на ЗДвП, а именно: чл.20, ал.1, чл.42, ал.1, т.2 и чл.42, ал.2, вследствие на което, без да се е убедила, че има видимост, свободен път и разстояние, достатъчно за изпреварване, предприема маневра изпреварване на автобус марка "Сетра С 315" с рег.№ М *** АР, със скорост от около 128км/ч, която не е безопасна, за да може да завърши изпреварването за кратко време, като с рязко навиване на волана надясно за навлизане в полагащата й се лента е загубила контрол върху автомобила, връща се в насрещната лента и блъска челно правомерно движещия се автомобил "Форд Галакси" с рег.№М *** ВН, собственост на "Йоел"ЕООД, гр.Монтана и по непредпазливост е причинила смъртта на три лица, както и телесни увреждания на две лица, сред които и ищеца.

         По делото е безспорен факта, че л.а."Ситроен С3" е имал при ответника валидна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите по застрахователна полица №BG/11/117002760894 със срок на валидност от 17.10.2017г. до 16.10.2018г.

         С исковата молба е представена молба на ищеца вх.№Л-03.05.2018г., с която е поискал от ответното дружество изплащане на застрахователно обезщетение за претърпените при произшествието неимуществени вреди в размер на 80 000лв.

         По делото е допусната и изслушана специализирана съдебно-медицинска експертиза, чието заключение не се оспорва от страните и се възприема от съда. От заключението на вещото лице се установява, че при процесното ПТП ищецът Д.А. е приет в "МБАЛ-Христо Ботев", гр.Враца да 09.04.2019г. и изписан на 16.04.2019г. с диагноза "Мозъчно сътресение, без открита вътречерепна травма. Комоцио церебри. Контузио торацис. Фрактура костарум 3, 4, 5, 6 ет 7 синистре". Счупването на ребрата вляво е причинила на пострадалия продължително разстройство на здравето, неопасно за живота, и се изразява в трайно затруднение на движението на снагата. Мозъчното сътресение е причинило временно разстройство на здравето, неопасно за живота, а счупването на лявата скапула /лопатка/ е причинила неопасно за живота временно разстройство за здравето и временно затруднение на движението на същестранния ляв горен крайник. Становището на вещото лице е, че получените травматични увреждания са в причинна връзка с процесното ПТП и освен описаните по-горе затруднения в движението на снагата и левия горен крайник са причинили на пострадалия затруднения в дихателната функция на белия дроб. Пострадалият е лекуван медикаментозно и оздравителният процес е с продължителност от 3 до 6 месеца и същият е приемал обезболяващи медикаменти.

         Допусната е специализирана съдебна автотехническа експертиза, чието заключение страните не оспорват. Вещото лице инж.В. се произнася, че скоростта на движение на л.а."Ситроен С3" в момента на удара е била около 127.97км/ч, а преди  началото на предприетата маневра изпреварване е било 80км/ч. Скоростта на движение на л.а."Форд Галакси" в момента на удара е била около 60.8км/ч, а тази на автобуса "Сетра" - около 80км/ч. Ударът е настъпил в лентата на правомерно движещия се автомобил "Форд Галакси". ПТП е настъпило на дневна светлина, при сухо и слънчево време с нормална видимост в хоризонтален участък. Водачът на л.а."Форд Галакси", намирайки се на около 180.8 метра от мястото на удара и имащ техническа възможност да възприеме движещия се срещу него в неговата лента л.а."Ситроен, който изпълнява маневра изпреварване на отстояние от около 464.8 метра, е продължил движението си в полагащата му се лента и при достигане на мястото на удара е бил ударен челно от навлезлия в неговата лента автомобил "Ситроен". Л.а."Ситроен" се е движил в посока Монтана-Враца след автобуса "Сетра" със скорост от около 80км/ч. След преминаване на двете ППС през десен за тях завой и навлизане в прав участък водачът на л.а."Ситроен" е предприел маневра изпреварване с навлизане в лентата за насрещно движение, като е започнал равноускорително движение и в края на маневрата е достигнал скорост от около 127.9км/ч към момента на удара, с рязко навиване на волана надясно за навлизане в полагаща му се лента е загубил контрол върху управлението, вследствие на което със зигзагообразно движение се е върнал в насрещната лента, от което последвал челен удар с л.а."Форд Галакси". От челния удар и получените ударни импулси л.а."Форд" се е отклонил вдясно и, запазвайки посоката си на движение, се е установил в покой на десния банкет, а л.а."Ситроен" е получил въртеливо движение, при което вследствие получените деформации от него са изпаднали двигателят и скоростната кутия, той е продължил движението си постъпателно и въртеливо, навлязъл е в лентата за движение в посока гр.Враца, където е последвал вторичен удар в изпреварения автобус "Сетра".

         Заключението на вещото лице е, че от техническа гледна точка причина за настъпилото ПТП е предприетата маневра изпреварване чрез навлизане на л.а."Ситроен С3" в лентата за насрещно движение, без да е осигурено достатъчно разстояние по дължината на пътя за нейното безопасно изпълнение, при което водачът му е поставил сам себе си и водача на правомерно движещия се л.а."Форд Галакси" в невъзможност да предотвратят ПТП. При създадената обстановка и предприетото от л.а."Ситроен С3" изпреварване с навлизане в лентата за насрещно движение водачите на другите две ППС, участвали в произшествието и движещи се в полагащите им се ленти, не са имали техническа възможност да предотвратят настъпилите удари с л.а."Ситроен" поради попадане на мястото на удара в опасните им зони за спиране. Водачът на л.а."Ситроен" е имал техническа възможност да предотврати удара чрез намаляване на скоростта си на движение и преустановяване на предприетото изпреварване. Същият е имал и възможност да възприеме и оцени пътните условия и релефа на пътя преди мястото на произшествието, както и насрещно движещия се автомобил.

         Експертизата установява, че  л.а."Форд Галакси" е снабден с фабрично монтирани триточкови обезопасителни колани на всяко от местата в него. Пострадалият Д.А. е пътувал на задна лява седалка от трети ред, инерционната сила, действаща върху тялото му, е  била в посока отпред-назад спрямо оста на автомобила и няма данни за летеж и съприкосновение на тялото му в резултат от действието на инерционните сили с предната седалка, което води до извод, че А. е бил с поставен предпазен колан. В съдебно заседание в.л.В. поправя допуснатата в писменото си заключение грешка и обяснява, че А. е бил без поставен предпазен колан, но предвид силата на ударните импулси и скоростта на двата автомобила при настъпилия челен удар обезопасителният колан не би могъл да предотврати уврежданията на пострадалия.

    По искане на ответника е изготвено и прието допълнително заключение на САТЕ, от което се установява, че при излизане от десен за него завой, навлизане в правия участък на пътя и предприемане на изпреварването в лентата за насрещно движение водачът на л.а."Ситроен С3" е имал пред себе си видимост на около 900 метра, като същата видимост е имал и водачът на л.а."Форд Галакси". Разстоянието, на което се е намирал от мястото на удара л.а."Форд Галакси" към момента, в който л.а."Ситроен" е започнал изпреварването на автобуса "Сетра" и е навлязъл в лентата за насрещно движение, е било около 180.8 метра. В същото време разстоянието между двата автомобила е било около 464.8 метра и в момента на изпреварването между двата автомобила е имало директна видимост. Опасната зона за спиране на л.а."Форд Галакси" в условията на настъпилото ПТП е била около 44.43 метра и в момента, в който л.а."Ситроен" е започнал наново да навлиза в лентата за насрещно движение, неговият водач не е имал техническа възможност да предотврати настъпването на ПТП чрез намаляване на скоростта, аварийно спиране или отклоняване вдясно.

         По делото са разпитани като свидетели водачите на л.а."Ситроен С3" и на автобуса "Сетра" Ц.П. и А.Т..

         При така изяснената фактическа обстановка за разрешаването на повдигнатия спор съдът взе предвид следното от правна страна:

         С влязла в законна сила присъда по НОХД №485/2019г. по описа на Окръжен съд-Враца Ц.П.П. е призната за виновна в извършването на престъпление, в резултат от което по непредпазливост е причинила телесни увреждания на ищеца.

         Съгласно чл.300 от ГПК влязлата в сила присъда на наказателния съд е задължителна за гражданския съд, разглеждащ гражданските последици от деянието, относно това, дали е извършено деянието, неговата противоправност и виновността на дееца. Събраните в настоящото производство доказателства и частност, заключенията на автотехническата и съдебно-медицинска експертизи дават основание за извод, че П. е извършило виновно и противоправно деяние, пряка и непосредствена последица от което са претърпените от ищеца телесни увреждания.

         Безспорен по делото е фактът, че гражданската отговорност на виновния за произшествието водач е застрахована при ответника и събитието е настъпило в срока на покритие на застрахователната полица.

         По делото е безспорно установено, че при процесното ПТП ищецът е претърпял телесни увреждания, а именно мозъчно сътресение без открита вътречерепна травма, комоцио церебри, контузио торацис, фрактура на пет ребра вляво и счупване на лявата скатула/лопатка/. От заключението на вещото лице се установява какви болки и страдания е търпял ищецът, тяхната интензивност и продължителност.

         Изложеното дава основание на съда да приеме, че по делото е доказано по безспорен начин основанието за възникване на прякото право на ищеца по чл.432, ал.1 от КЗ срещу застрахователя по застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите за справедливо обезщетяване на претърпените при застрахователното събитие болки и страдания по критерия на чл.52 от ЗЗД.

         Като взе предвид характера и степента на претърпените телесни увреждания, интензитета и продължителността на изживените от ищеца болки и страдания, съдът приема за справедливо застрахователно обезщетение в размер на 60 000лв., в който размер предявеният иск следва да бъде уважен, а в останалата част - отхвърлен като неоснователен и недоказан. Като универсални правоприемници на пострадалия неговите деца и законни наследници имат право да получат присъдената сумата, която се разпределя между тях поравно.

         Върху сумата на обезщетението ответникът дължи законна лихва, считано от 04.08.2018г., когато е изтекъл срокът по чл.496, ал.1, вр. чл.497, ал.1 от КЗ, до окончателното му изплащане.

         Предвид установеното от изслушаната САТЕ съдът намира за неоснователни възраженията на ответника за съпричиняване на вредоносния резултат от страна на пострадалия, тъй като при доказаната сумарна скорост на участвалите в произшествието автомобили уврежданията биха настъпили и при поставен предпазен колан. Неоснователно се явява и възражението за наличие на независимо съизвършителство от страна на водачите на участвалите в ПТП автомобили.

         В полза на Окръжен съд-Враца ответникът следва да бъде осъден да заплати държавна такса в размер на 2 400лв. и направените за сметка на бюджета на съда разноски за експертизи в размер на 400лв.

         На пълномощника на ищците адв.Б. следва да бъде присъдено възнаграждение по чл.38, ал.2 от ЗА в размер на 2 330лв.

         Съразмерно с отхвърлената част от иска ищците следа да бъдат осъдени да заплатят на ответника разноски по компенсация в размер на 251.25лв.

         Така мотивиран, Врачанският окръжен съд

 

 

 

 

                                      Р  Е  Ш  И  :

 

 

 

         ОСЪЖДА ЗАД"АРМЕЕЦ"АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ул."Стефан Караджа"№2 да заплати на М.Д.А., ЕГН **********, с адрес ***, Г.Д.А., ЕГН **********, с адрес *** и Т.Д.А., ЕГН ********** с адрес ***, в качеството на законни наследници - деца на Д.А.А., ЕГН **********,***, сумата 60 000лв., представляваща обезщетение за неимуществени вреди от ПТП, настъпило на 09.04.2018г., ведно със законната лихва, считано от 04.08.2018г. до окончателното й изплащане, като ОТХВЪРЛЯ иска в останалата част като неоснователен и недоказан.

         ОСЪЖДА ЗАД"Армеец"АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.София, ул."Стефан Караджа"№2 да заплати в полза на Окръжен съд-Враца държавна такса в размер на 2 400лв. и направените за сметка на бюджета на съда разноски за експертизи в размер на 400лв.

         ОСЪЖДА ЗАД"Армеец"АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление да заплати на адвокат С.В.Б. от САК възнаграждение по чл.38, ал.2 от ЗА в размер на 2 330лв.

         ОСЪЖДА М.Д.А., ЕГН **********, Г.Д.А., ЕГН ********** и Т.Д.А., ЕГН ********** да заплатят на ЗАД"Армеец"АД, ЕИК ********* разноски по компенсация в размер на 251.25лв.

         Решението е постановено при участие на трето лице-помагач ЗК"Лев Инс"АД, ЕИК *********.

         Решенето подлежи на въззивно обжалване пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                                               ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: