Решение по дело №165/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юли 2022 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20227140700165
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 319

гр. Монтана, 28 юли 2022 г.

                                            В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, пети състав, в  публично заседание на 14 07 2022 г., в състав:

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА  адм. дело № 165  по описа на АдмС – Монтана за 2022 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:  

Производството по делото е по реда на чл. 149 и чл. 58 от АПК, във връзка с чл. 54 и чл. 55 от АПК.

Образувано е по жалба на „Е." АД, ЕИК * , седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Р.Г.П. чрез адв. И.И. против Мълчалив отказ на Директора на РИОСВ Монтана по искане на Дружеството от 01.03.2022 г. за възобновяване на производства за преценка необходимостта от ОВОС.

В жалбата се твърди, че дружеството „Е." АД, ЕИК * , е възложител на преценка за оценка въздействието върху околната среда (ОВОС) от директора на РИОСВ Монтана на Инвестиционни предложения (ИП) „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. П*** , общ. Бойчиновци с държавната пътна връзка до Републикански път ПТ-101"(„Път за врьзка" или „Път"), както и на ИП „Изграждане на пресевна инсталация с помощни сгради и съоръжения в ПИ с идентификатор 55258.15.20 по КК и КР, землище на с. П*** лула, общ. Бойчиновци" („Пресевна инсталация" или „Пресевна"). За първи пьт Дружеството внася в РИОСВ Монтана Уведомление за ИП за Пътя по Приложение № 5 към чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредба за ОВОС) с вх. № 5489/12.10.2020 г., допълнено с вх. № 5541/13.10.2020 г. Предметът на предложението е свързан и се явява съпътстваща дейност на ИП с възложител Дружеството, Добив на пясък и чакъл от находище „Греда", землищата на с. О*** и с. П*** , община Бойчиновци, област Монтана по предложения алтернативен вариант за добив до нивото на подземните води, без да се навлиза в подземното водно тяло, като добивните работи започват първоначално само от участък „П*** лула", одобрено с Решение № 2-1/2013 г. от 06.02.2013 г. на Министъра на околната среда и водите по оценка на въздействието вьрху околната среда (Решението по ОВОС). Уведомлението за ИП за Пресевната е подадено от Дружеството в РИОСВ Монтана на 06.08.2019г. (вх. № 3228/ 06.08.2019 г.), допълнено с уведомление, вх. № 4800/25.11.2019 г. Уведомленията за ИП за Път и Пресевна са подадени до РИОСВ Монтана. През 2019 г. пред ВАС се образува административно дело по жалба на „Сдружение за аграрни и екологични проекти - Г*** ", ЕИК * , към която се присъединява и „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с. П*** и с. О*** ", ЕИК * , по оспорване действителността и просрочието на правното действие на Решението по ОВОС. Поради образуваното административно дело, уведомленията на Дружеството до РИОСВ Монтана за ИП за Път и Пресевна са оставени без разглеждане до влизане в сила на решението на ВАС. Жалбата на сдруженията е отхвърлена като неоснователна с влязло в сила Решение № 13405/29.10.2020 г. на ВАС, VI отделение по адм.д. № 13519/2019 г. (потвърдено изцяло Решение № 9418 от15.09.2021 по адм. дело № 1069/2021, II колегия на ВАС). След постановяване на окончателното сьдебно решение на ВАС, с писмо, изх. № 3343/20.10.2021 г., РИОСВ Монтана дава указания на Дружеството възложител (с копие до община Бойчиновци и с. П*** ) за приложимата процедура по Глава VI от ЗООС. На 21.12.2021г., в съответствие с получените указания, Дружеството внася в РИОСВ Монтана искане, вх. № 7076/21.12.2021 г., за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. П*** , общ. Бойчиновци с държавната пътна връзка до Републикански път 1П-101". Искането е придружено със съответните документи.      На 05.01.2022 г. РИОСВ Монтана постановява Решение № МО 1-С/2022 за спиране на административното производство по реда на чл. 54 от АПК за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС на ИП „Път за връзка" до „произнасяне по постъпилото от „Сдружение за аграрни и екологични проекти – Г*** ” възражение- ".  На 07.02.2022 г., в условията на спряно административно производство за преценка необходимостта от ОВОС за ИП, съпътстващо ИП за експлоатация и добив от находище „Г*** " и в отсъствие на представители на Дружеството, РИОСВ Монтана извършва извънредна проверка на находище на чакъл и пяськ "Г*** ", участък "П*** ". Констативният протокол от проверката № РП-1/7.2.2022 г. е изпратен на Дружеството на 15.02.2022 г., с копие до МОСВ. При проверката на РИОСВ Монтана на 07.02.2022 г., компетентният контролен орган не констатира дейности, свързани с разработка и добив на подземни богатства, както и видими следи от изземване и извозване на чакъл и пяськ, така и от прилежащите терени, като в участъка не са засечени техника и работен персонал. Същите констатации са налице и в протоколите от проверки на РИОСВ Монтана в периода от 2014 до 2019 г. Констативният протокол от проверката на РИОСВ Монтана от 07.02.2022 г. не съдържа констатации на компетентния орган по чл. 99, ал. 12 от ЗООС за просрочие правнотодействие на Решението по ОВОС от 2013 г. Обратно - констатациите за липса на действия по фактически добив удостоверяват изпълнението на задълженията на Дружеството по Решението за ОВОС от 2013 г. да осигури подходящ път за извозване на строителните материали по републиканската пътна мрежа, преди започване на добива, както и на другите условия по Решението на ОВОС, предхождащи експлоатацията на находището. Въпреки тези констатации от проверката, удостоверяващи започнато осьществяване на ИП за Пътя, директорът на РИОСВ не се произнася по сигнала-възражение на сдружение „Г*** ", съответно не възобновява служебно административното производство, а уведомява за резултатите от проверката МОСВ.            На 08.02.2022 г. дружеството получава писмо от Министерство на енергетиката (изх. № Е-26-Е-473/08.02.2022 г.) за съгласуване на годишния работен проект за добив и първична преработка на подземни богатства - строителни материали - пясъци, от находище „Г*** ", участъци „О*** " и „П*** ", общ. Бойчиновци, обл. Монтана през 2022 г. С писмо, изх. № 594/21.02.2022 г., дружеството е уведомено от директора на РИОСВ Монтана, че е налице кореспонденция между РИОСВ  Монтана, МОСВ, Сдружение „Г*** " и „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с. П*** и с. О*** , във връзка с произнасяне на директора на РИОСВ Монтана по сигналите на сдруженията срещу ИП „Път за връзка". Със същото писмо е уведомено и, че към 21.02.2022 г., поради „разноспосочните указания от ръководствата на МОСВ по „тълкуване" на касационното Решение № 9418 от 15.09.2021г. на ВАС, 5 чл. с-в по адм.д, 1069/2021 г., с което е оставено в сила Решение № 13405/29.10.2020 г., по адм.д. № 13519/2019 г. на ВАС, не са предприети действия по възобновяване на спряното производство от РИОСВ Монтана с дата 05.01.2022 г. към момента". С писмо, изх. № ОВОС-1783/23.02.2022 г. на Зам. Министър на околната среда и водите, дружеството е информирано, че Решение по ОВОС № 2-1/2013г. на МОСВ е загубило правно действие, на основание чл. 99, ал. 12 от ЗООС, във връзка с констатации на РИОСВ Монтана от проверката на 07.02.2022 г. На 01.03.2022 г. дружеството възразява срещу посоченото писмо на Зам. Министър, като издадено от некомпетентен орган, противоречащо на закона и на влязло в сила съдебно решение на ВАС. Със същото възражение от 01.03.2022 г. дружеството отправя изрично искане до Директора на РИОСВ Монтана, като компетентен орган по спрените административни производства за съпътстващи дейности, да възобнови административните производства по Инвестиционно предложение (ИП) „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. П*** , общ. Бойчиновци с държавната пътна връзка до Републикански път III-101, както и на ИП „Изграждане на пресевна инсталация с помощни сгради и съоръжения в ПИ с идентификатор 55258.15.20 по КК и КР, землище на с. П*** лула, общ. Бойчиновци", като се позовава на чл. 55 от АПК. Счита, че отказът е недопустим, защото административният орган е длъжен да се произнесе по силата на Наредбата за ОВОС по всички постъпили сигнали от заинтересованата общественост в хода на процедурата по преценка необходимостта от ОВОС. Такива са и указанията от МОСВ към РИОСВ Монтана по повод препращането на сигнала от 01.02.2022 г. на „Сдружение за опазване природата, земите и хората на с. П*** и с. О*** " срещу ИП за Пътя. Произнасянето по сигналите на сдруженията, като заинтересована общественост, е изцяло в компетентността на РИОСВ Монтана. В случая, конкретните оплаквания на сдруженията срещу ИП за Пътя попадат в обхвата на контролната дейност на същия административен орган: РИОСВ Монтана, който е контролният орган за установяване просрочие на Решението за ОВОС на находище „Г*** " от 2013 г., съгласно чл. 99, ал. 12 от ЗООС. Счита, че Директорът на РИОСВ Монтана, като едноличен държавен орган, е обвързан от установеното със сила на пресьдено нещо непросрочено правно действие на Решение № 2-1/2013 г. по ОВОС за находище „Г*** ", който въпрос е недопустимо да бъде пререшаван по административен ред, след решаването му със сила на пресьдено нещо с окончателно и задължително съдебно решение, подлежащо на изпълнение. Вътрешно-ведомствената кореспонденция между РИОСВ Монтана и МОСВ по повод сигнали на заинтересована общественост с твърдения за просрочие действието на Решение за ОВОС, които са изцяло в контролната компетентност на спрелия производствата орган, няма каквито и да било противопоставими на Дружеството правни последици. В случая МОСВ не се явява горестоящ орган на РИОСВ Монтана, като компетентен контролен орган за констатиране просрочие на Решение за ОВОС. Такава вътрешно-служебна кореспонденция не може да бъде правно валидно основание за мълчалив отказ на директора на РИОСВ Монтана от издаване на търсения административен акт – процедурно решение за възобновяване на спрените производства и постановяване на решение за преценка необходимостта от ОВОС (крайният административен акт, с който завършва производството, съгласно чл. 93 ЗООС).

Мълчаливият отказ на Директора на РИОСВ да възобнови спрените производства по преценка необходимостта от ОВОС, формиран на 15.03.2022 г., е и неоснователен. Той е постановен в нарушение на закона, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и необоснованост. Правната регламентация на произнасянето на директора на РИОСВ по жалби срещу ИП в производства по преценка необходимостта от извършване на ОВОС се съдържа в нормите на Глава VI от ЗООС (чл. 93) и в Наредбата за ОВОС, като видно от нормите на чл. 93, ал. 3 и ал. 6 от ЗООС Директорът на РИОСВ не може да не се произнесе с решение по искането на възложителя. За да се произнесе по искането на Дружеството за преценка необходимостта от ОВОС, като изложи съответните мотиви за своята преценка, съгласно чл. 93, ал 6 от ЗООС компетентният директор на РИОСВ следва да извърши сьответните съгласувания с компетентни органи по отделните елементи на околната среда и да изложи своите съображения/мотиви по критериите за преценка, съгласно чл. 93, ал. 4 от ЗООС, вкл. по постъпили сигнали/жалби на заинтересованата общественост. Спиране на производство по преценка необходимостта от ОВОС от компетентния да постанови решението за преценка орган обективно препятства задължителното по закон произнасяне на административния орган по уведомлението на възложителя. Така, отказът на Директора на РИОСВ да се произнесе по сигналите-възражения на сдруженията и с това да възобнови производството по преценка необходимостта от ОВОС по уведомленията на дружеското, е незаконосъобразен мълчалив отказ за възобновяване на производствата за преценка относно необходимостта от ОВОС на ИП за Път и Пресевна, съответно от постановяване на задължителното по закон решение за преценка необходимостта от ОВОС. Този мълчаливи отказ е постановен при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и конкретно на чл. 4 и чл. 4а от Наредбата за ОВОС, във връзка с чл. 155, ал. 1, т. 23 от ЗВ. Същият е и необоснован. По подадените сигнали-възражения, изложени като основание за спиране на производствата, Директорът на РИОСВ Монтана разпорежда извънредна проверка на 07.02.2022 г. Констатациите на контролния орган за променено предназначение на ПИ - предмет на ИП „Път за връзка" и за съгласуване с МЕ на цялостен работен проект за добив и първична преработка на подземни богатства от находище „Г*** ", включително на План за управление на минните отпадъци, са констатации, удостоверяващи започнало осъществяване на ИП за Пътя, съобразно условията на Решението за ОВОС от 2013 г. Същият официален документ не съдържа констатации за просрочване на правното действие на Решението за ОВОС от 2013 г. за находище „Г*** ". Моли да се отмени, като недопустим и незаконосъобразен, постановен при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и необоснован мълчалив отказ от 15.03.2022 г. на Директора на РИОСВ Монтана по искане от 01.03.2022 г. на „Е*** " АД за възобновяване на административното производства по преценка необходимостта от ОВОС за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 пo КК и КР на с. П*** , общ. Бойчиновци с държавната пътна връзка до Републикански път 111-101, както и за ИП „Изграждане на пресевна инсталация с помощни сгради и съоръжения в ПИ с идентификатор 55258.15.20 по КК и КР, землище на с. П*** лула, общ. Бойчиновци". Моли, да преписката да се върне на Директора на РИОСВ Монтана с указания да се произнесе по възражение-сигнал от „Сдружение за аграрни и екологични проекти - Г*** ", с вх. № 7145/29.12.2021 г. срещу ИП „Път за връзка" и по сигнал от „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с. П*** и с. О*** " от 01.02.2022 г., както и да постанови решение за преценка необходимостта от ОВОС за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. П*** , общ. Бойчиновци с държавната пътна връзка до Републикански път ІІІ-101, както и за ИП „Изграждане на пресевна инсталация с помощни сгради и съорьжения в ПИ с идентификатор 55258.15.20 по КК и КР, землище на с. П*** лула, общ. Бойчиновци" с възложител „Е*** " АД. В с.з. адв. И.И. поддържа жалбата. Моли присъждане на разноските в производството по представения на 20 06 2022 г. списък с разноски. В писмени бележки поддържа аналогични съображения.

Ответникът – Директор на РИОСВ Монтана, чрез процесуалния си представител юрк Н.Н., оспорва жалбата и моли същата да се остави без уважение. Моли присъждане на разноски по делото.

 Административният съд Монтана, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съобразно разпоредбата на чл.168, ал. 1 и ал. 2 от АПК, намира за установено от фактическа страна следното:  

С Решение № 2-1/2013 г. от 06.02.2013 г. на Министъра на околната среда и водите по оценка на въздействието вьрху околната среда е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение /ИП/ за „Добив на пяськ и чакьл от находище „Г*** ”, землището на с. О*** и с. П*** лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана по предложеният Алтернативен вариант за добив, до нивото на подземните води, без да се навлиза в подземното водно тяло, като добивните работи започнат първоначално само от участък „П*** лула”.

С Решение № МО 1 – С/2022 г. от 05 01 2022 г. на Директор на РИОСВ Монтана за спиране на административното производство по реда на чл. 54 от АПК, този административен орган спира административното производство по внесено от „Е.” АД искане с вх. № 7076/21 12 2021 г. на РИОСВ Монтана, за преценка на необходимостта от извършване на ОВОС за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. П*** , общ. Бойчиновци с държавната пътна връзка до Републикански път ІІІ-101” до произнасяне на постъпилото от „Сдружение за аграрни и екологични проекти - Г*** " възражение – сигнал. В решението е посочено, че същото подлежи на обжалване в 14 дневен срок. Решението е получено на 21 01 2022 г. /л. 117, том І/ и не е обжалвано.

С Констативен Протокол № РП – 1 от 07 02 2022 г., комисия при РИОСВ Монтана извършва проверка по дейността на обект „Находище за чакъл и пясък „Г*** ”, участък „П*** лула”, землище с. П*** лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, с концесионер „Е.” АД, ***. С КП е констатирано, че на участъка не са констатирани дейности свързани с разработка и добив на подземни богатства – строителни материали, както и видими следи от изземване и извозване на чакъл и пяськ, така и от прилежащите терени. Описани са издадените на дружество актове и извършеното от МИЕ съгласуване на ИП.

С искане до МОСВ, РИОСВ Монтана и други административни органи с вх. № 1348/01 03 2022 г. в РИОСВ Монтана /л. 7, том ІІ, класьор 1/, дружество „Е.” АД е направило изрично искане да се възобновят административните производства по преценка необходимостта от извършване на ОВОС по подадените уведомления за ИП Път за връзка и ИП за изграждане на пресевна инсталация.

По делото са приложени всички доказателства касаещи административната преписка по цитираните инвестиционни предложения.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е срещу акт, който подлежи на оспорване, подадена е от лице с правен интерес – адресата на акта, на когото непосредствено се засягат права, и законни интереси. Искането за възобновяване на производството е подадено на 01 03 2022 г. /класьор 1/, а жалба против мьлчаливият отказ е подадена на 15 04 2022 г., в който смисъл е посочено в писмо на Директор на РИОСВ Монтана /л. 2/ или същата се явява подадена в законоустановения срок за оспорване на мълчалив отказ, поради което е и допустима за разглеждане по същество.

По силата на разпоредбата на чл. 168, ал. 2 от АПК съдът извърши проверка на оспорения административен акт на всички основания, визирани в чл. 146 от АПК, включително и относно нищожността на същия.

Предмет на делото е мълчалив отказ на РИОСВ Монтана да възобнови спряното с изрично Решение производство по преценка необходимостта от извършване на ОВОС за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. П*** лула, общ. Бойчиновци с държавната пътна мрежа до Републикански път ІІІ-101” като спор по фактическата обстановка и доказателствата представени по делото между страните, няма.

Съгласно чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК - Административният орган спира производството при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване; в тези случаи спирането се постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от органа, пред който то е образувано.

Съгласно чл. 119, ал. 1 от АПК - Сигналите се подават до органите, които непосредствено ръководят и контролират органите и длъжностните лица, за чиито незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия се съобщава.

Съгласно чл. 124, ал. 2 от АПК - Решението, постановено по подаден сигнал, не подлежи на обжалване.

Съгласно чл. 93, ал. 6, във връзка с ал. 3 от ЗООС - Органите по ал. 2 и 3 (Необходимостта от извършване на ОВОС по ал. 1, т. 1 - 3 и 5 се преценява от Директора на съответната РИОСВ за всеки конкретен случай и съобразно критериите по ал. 4, който се произнася с мотивирано решение.) се произнасят по необходимостта от извършване на ОВОС в срок един месец от внасяне на искането от възложителя на предложението по чл. 81, ал. 1, т. 2, като публично обявяват мотивите за своята преценка.

Въз основа на дадени от настоящия състав указания от 20 05 2022 г. /л. 1, том І/ за представяне на доказателства за образуваните в РП/ОП Монтана производства, респ. други административни производства, ведно с хода по тях, юрк И. в проведеното о.с.з. на 14 07 2022 г. изрично заявява, че не разполагат с удостоверение за съществуването на друго административно производство.

Съгласно чл. 55 от АПК - Производството се възобновява служебно или по искане на една от страните, след като отпаднат основанията за спирането му. В тази връзка ответната страна не представя доказателства, които да установяват образуването на друго административно или съдебно производство, което да е преюдициално за издаването на акт по чл. 93 от ЗООС, а именно такъв по преценка от извършване на ОВОС. Липсата на друго административно или съдебно производство, в който смисъл са изискванията на чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК е основание този състав на Административен съд Монтана да приеме, че мълчаливият отказ на Директор на РИОСВ Монтана да възобнови производството по преценка необходимостта от ОВОС, е неоснователен.

Съгласно чл. 120 от АПК - Подаденият сигнал не спира изпълнението на оспорения акт или извършването на определена дейност, освен ако органът, компетентен да се произнесе, разпореди изпълнението да се спре до постановяване на решението, а съгласно чл. 121 от АПК - Решението по сигнала се взема най-късно в двумесечен срок от постъпването му. Когато особено важни причини налагат, срокът може да бъде продължен от по-горестоящия орган, но с не повече от един месец, за което се уведомява подателят.

В случая, в Решението за спиране е отразено, че сигналът е подаден от Сдружение за аграрни и екологични проекти – Г*** ”, гр. Пловдив на 29 12 2021 г. и към момента на подаване на жалбата, включително и към настоящия момент двумесечният законов срок определен за произнасяне отдавна е изтекъл, без да има данни и да се твърди същият да е продължаван поради особено важни причини. С оглед и на това обстоятелство мълчаливият отказ се явява незаконосъобразен, тъй като административните органи не могат да черпят права от собствените си незаконосъобразни действия, в случая поради непроизнасяне в установения по закон срок по подадения сигнал.

Отделно от това следва да се отбележи, че производствата пред районните и окръжни Прокуратури, не представляват административни производства и не представляват основание за спиране на такива производства.

Следва да се има предвид, че ЗООС не допуска и не урежда като процесуална възможност мълчаливият отказ, поради което, РИОСВ Монтана е задължена по закон да се произнесе с надлежен акт – Решение, в който смисъл е чл. 93 от ЗООС.

При този изход на делото и по силата на чл. 143, ал. 1 от АПК и приложен списък на разноските /л. 133, том І/, искането на процесуалния представител на оспорващото дружество адв. И.И. за присъждане на разноските по дело, представляващи внесена държавна такса в размер на 50 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 1500 лева, последното надлежно внесено по банков път /л. 134, том І/, се явява основателно.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 172 от АПК  съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ като незаконосъобразен Мълчалив отказ на Директор на РИОСВ Монтана по искане на „Е." АД, ***, ЕИК * от 01.03.2022 г. за възобновяване на спряно производство за извършване преценка за необходимостта от ОВОС.  

ОСЪЖДА РИОСВ Монтана ДА ЗАПЛАТИ на „Е." АД, ЕИК * , седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя Р.Г.П. разноски в производството в размер общо на 1550 лева, от които адвокатско възнаграждение в размер на 1500 лева и държавна такса в размер на 50 лева.

 

ИЗПРАЩА делото като преписка на Директор на РИОСВ Монтана за съобразяване на дадените в мотивите на решението указания и издаване на съответен акт - Решение в законоустановения срок.   

                                                          

            Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок пред ВАС.

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: