Решение по дело №5723/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 313
Дата: 6 март 2020 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Андон Вълков Вълков
Дело: 20192120205723
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 313/06.032020 г.

гр. Бургас

 

В  И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, LI наказателен състав, в открито съдебно заседание, проведено на 10.02.2020 г., в състав:

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ:  АНДОН ВЪЛКОВ

 

при секретаря К.А., като разгледа докладваното от съдията НАХД № 5723 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод на подадена жалба от ЕТ „***“, ЕИК ***, против Наказателно постановление № 419616-F399217/15.01.2019 г., издадено от началник на отдел „Оперативни дейности“ - гр. Бургас в ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя, на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложенa "имуществена санкция" в размер на 500 лева за нарушение на чл. 33, ал. 1 вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ.

Жалбоподателят, редовно призован, се представлява от управителя Наум Костадинов, който поддържа подадената жалба.

Административнонаказващият орган, редовно призован, се представлява от юк. Азманов, който оспорва жалбата и претендира присъждане на разноски.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, от легитимирано да обжалва лице и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 06.08.2018г. е извършена проверка в обект – магазин за бельо, находящ се в гр. ***, ул. ***10, стопанисван от жалбоподателя. В обекта имало монтирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно с НАП и работещо към момента на проверката фискално устройство. Била констатирана разчетна касова наличност от фискалното устройство 419.30 лв., фактическа наличност в касата от 403 лв., сума на паричните средства в началото на деня – 0.00 лв., въведени пари в касата от 55 лв., изведени пари от касата 0.00 лв. Установена била разлика между фактическа наличност, разчетна касова наличност от ФУ и сбора от сумата на паричните средства в началото на деня и изведените пари от касата от 71.30 лв. в по-малко, която не е регистрирана на монтираното и работещо в обекта фискално устройство. От отпечатания дневен финансов отчет "Х" се установява, че монтираното и работещо в обекта фискално устройство притежава операциите "служебно въведени" и "служебно изведени" пари в касата. От представените фискални бонове и разписки се установява, че на 06.08.2018 г., в търговския обект, чрез ПОС терминал, са извършени три плащания на обща стойност от 71.30 лв. (38.30 лв., 13 лв. и 20 лв.).

За извършената проверка и направените констатации св. А.М. съставил протокол за извършена проверка от 06.08.2018 г. На 09.08.2018 г. срещу жалбоподателя бил съставен АУАН. На 15.01.2019 г., въз основа на акта за установяване на нарушението е издадено атакуваното наказателно постановление, в което АНО възприел фактическата обстановка, описана в акта, както и правната квалификация на нарушението. На основание чл. 185, ал. 2, изр. 2 вр. с ал. 1 ЗДДС едноличният търговец бил санкциониран с имуществена санкция в размер на 500 лева.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед на събраните по делото доказателства. Доказателствата по делото са непротиворечиви и допълващи се, поради което съдът ги кредитира изцяло.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на наложеното административно наказание/санкция и предвид така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:

Актът за установяване на административното нарушение и наказателното постановление са съставени от надлежни органи в кръга на правомощията им и в установените за това срокове.

Съдът намира, че по същество извършването на нарушението, за което е издадено обжалваното НП, е недоказано по несъмнен начин.

Съгласно разпоредбата на чл. 118, ал. 4, т. 1 ЗДДС, министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност. В случая такава се явява Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Административнонаказателната отговорност на търговеца е ангажирана за нарушение на разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., която норма въвежда задължение за лицата, извън случаите на продажби/сторно операции, да регистрират всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ във фискалното устройство чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. От представените по делото писмени доказателства обаче се установи по безспорен начин, че посочената в НП разлика в касовата наличност от 71.30 лв. се дължи не на липсата на отчитане от страна на задълженото лице, а е в резултат на извършени три безкасови плащания в общ размер от 71.30 лв. (или всяко едно от тях е 38.30 лв, 13 лв. и 20 лв. - видно от самите фискални бонове и разписки на л. 26-27 от делото). Плащането чрез ПОС терминал е отразено и в извършения опис на паричните средства в касата към момента на самата проверка, както и посочено от жалбоподателя като възражение още в самия АУАН, но това обстоятелство, въпреки неговото знание от административния орган, неправилно не е било отчетено при издаване на обжалваното наказателно постановление. Следователно, за тази сума от 71.30  лв. не е било налице изискването за регистриране като промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ във фискалното устройство чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми, тъй като получаването на тази сума се дължи именно на реални продажби, макар и плащането да е станало по безкасов път.

С оглед на изложеното, вмененото на жалбоподателя нарушение се явява недоказано, което е основание за отмяна на издаденото наказателно постановление.

Мотивиран от изложеното, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 419616-F399217/15.01.2019 г., издадено от началник на отдел „Оперативни дейсности“ гр. Бургас в ЦУ на НАП, с което на жалбоподателя ЕТ „НЙК - НАУМ КОСТАДИНОВ“, ЕИК ***, на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложенa "имуществена санкция" в размер на 500 лева за нарушение на чл. 33, ал. 1 вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд –  Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: А. Вълков

Вярно с оригинала: М.Р.