Решение по дело №590/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 383
Дата: 13 ноември 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20237240700590
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

  383

 

гр.Стара Загора 13.11.2023 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Старозагорският административен съд, I състав в публичното  заседание   на тридесет и първи октомври през  две хиляди и двадесет и трета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

при секретаря    Николина Николова,

като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело     590 по описа  за 2023 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.39 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление /ЗУСЕФСУ/.

 

Образувано е по жалба от ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ гр. Стара Загора против мълчалив отказ на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ да се произнесе по заявено от търговеца искане от 16.08.2023 г. за сключване на анекс по договор № BG06RDNP001-4.012-1656-С02 относно вписаната в него банкова сметка. ***оносъобразност на постановения мълчалив отказ, с твърдение, че съобразно нормативната  уредба органът дължи изрично произнасяне. Направено е искане . за  отмяна на мълчаливия отказ и връщане на преписката на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“  за ново произнасяне по заявлението при определяне на срок за изпълнение. Претендира се присъждане на направените разноски.

Ответникът - Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си представител по делото юрисконсулт В. оспорва жалбата като неоснователна. Излага съображения, че не са налице основанията на чл.39 от ЗУСЕФСУ за изменение на административния договор, а дори искането на жалбоподателя да се приема за допустимо – то е немотивирано и недоказано.

 

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

Между жалбоподателя ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ гр. Стара Загора и ДФ „Земеделие“ е сключен административен договор № BG06RDNP001-4.012-1656-С02 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020.

На 16.08.2023г чрез ИСУН търговецът е изпратил искане за анекс за промяна  на банкова сметка. ***а 18.07.2023г банкова сметка. ***.

По делото са представени от жалбоподателя и приети като доказателства банково удостоверение изх. №077/30.10.2023 г. и заверен препис на договор за  кредитен лимит №ДК-433-*********-232/08.08.2023 г., от които се установява, че банка-кредитор на жалбоподателя е поставила изискване средствата от европейското финансиране /субдсидии/ да бъдат превеждани по откритата специална сметка в тази банка. Видно от административния договор, двете сметки не съвпадат.

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Възможността за изменение на сключен административен договор за предоставяне на европейски средства е уредена в чл. 39 от ЗУСЕФСУ, като в ал.1 е посочено, че административният договор, включително одобреният с него проект, може да бъде изменян и/или допълван по инициатива на управляващия орган или по искане на бенефициента, когато това се основава на свързани с процедурата промени в правото на Европейския съюз и/или българското законодателство, в политиката на европейско и/или национално ниво, произтичаща от стратегически документ, или в съответната програма. Към тази разпоредба препраща чл.16, ал.1 от сключения договор № BG06RDNP001-4.012-1656-С02. В ал.2 от него е регламентирана възможност административният договор да бъде изменян и/или допълван по мотивирано искане на бенефициента и извън случаите по ал. 1, което е прието за основателно от Фонда въз основа на представени към искането доказателства за преценка на неговата основателност.  Уговорената между страните процедура предвижда при установена непълнота, несъответствие, неточност или неяснота в представени от бенефициента документи или заявени данни, както и с цел да се удостовери верността на тези данни, Фондът да изпраща уведомление до бенефициента да представи в 10-дневен срок съответните документи, както и да отстрани установените непълноти, несъответствия, неточности или неясноти /ал.4/. Фондът трябва да се произнесе по искането за изменение и/или допълнение в срок до 1 месец от подаването му, а когато са изискани документи и/или информация по ал.4 – до 14 дни от изтичане на срока за представянето им и да уведоми бенефициента , включително за мотивите, ако отхвърли искането.

Аналогична е  нормата на  чл. 52 от Наредба № 9 от 21.03.2015г. за прилагане на подмярка 4.1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014- 2020г. Визираната разпоредба в алинея 3 предписва, че в случай на нередовност или липса на документи, както и при необходимост от предоставяне на допълнителни документи при неяснота или непълнота на заявените данни и посочените факти в искането за изменение на договора, както и с цел да се удостовери верността на заявените данни, РА изисква от ползвателя да представи допълнителни данни и/или документи, като ползвателят представя изискваните данни и/или документи в срок до 10 работни дни от уведомяването. Ползвателят на помощта се уведомява за мотивите за отхвърлянето на искането -  ал.4.

Анализът на посочената нормативна уредба и клаузите на сключения договор сочи, че по искане за изменение на сключен договор за представяне на безвъзмездна финансова помощ се дължи изрично произнасяне от компетентния орган. Доколкото в случая това не е направено е формиран мълчалив отказ. Оспорването му е допустимо като направено от лице, за което това административно решение е неблагоприятно и в едномесечния срок по чл.149, ал.2 от АПК, броен от 16.09.2023г., когато изтича едномесечният срок за произнасяне на ответника.

 Видно от представените и приети като доказателства - протокол №197 от заседанието на Управителния съвет на ДФЗ, състояло се на 19.08.2022 г.; заповед №ОЗ-РД/3089/22.08.2022 г. и заповед №ОЗ-РД/3089#1/25.11.2022 г  на Изпълнителния директор на ЗФ „Земеделие“, компетентният орган е Заместник изпълнителния директор на фонда, на когото са делегирани правомощията по издаване и подписване на уведомителни писма до бенефициентите във връзка с молби за подписване на анекси, включително откази.  Изложеното означава, че мълчалив отказ Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в случаи като настоящия е недопустим, защото дължимата преценка на основателността на искането за изменение в очертаната от чл. 52, ал. 2 от приложимата наредба рамка следва да бъде направена и изрично мотивирана в писмен акт. Затова изтъкнатите в доводи  на ответника в становището му до съда след направеното оспорване, обосноваващи отказ за изменение на договора, не могат да послужат за мотиви и да бъдат обсъждани от съда в настоящото производство.

Изложеното обосновава незаконосъобразност на обжалвания мълчалив отказ на ответника, който освен това,  с оглед изразеното становище по делото, очевидно е пренебрегнал и изискването на чл.35 АПК във връзка с чл. 52, ал.4 от Наредба № 9 от 21.03.2015г. за прилагане на подмярка 4.1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014- 2020г – ако е  считал, че представената служебна бележка е недостатъчна, е бил длъжен да поиска допълнителни доказателства от бенефициента. Доколкото такива са представени в настоящото производство, след отмяната на мълчаливия отказ и връщане на преписката за произнасяне с мотивиран акт ответникът следва да ги обсъди и  съобрази в акта си, за произнасянето на който на основание чл.174 от АПК съдът определя 14-дневен срок от влизане в сила на съдебното решение.

При този изход на спора основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски, които следва да се определят по представения списък в размер на 650лв, от които 50 лв държавна такса и  600 лв. за един адвокат съобразно представения договор за правна защита и съдействие № 0245851/ 24.10.2023г.

Водим от тези мотиви, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба от  ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ със седалище и адрес на управление гр. *** мълчалив отказ на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ да се произнесе по заявено от търговеца искане от 16.08.2023 г. за сключване на анекс по договор № BG06RDNP001-4.012-1656-С02 като незаконосъобразен.

 

ИЗПРАЩА преписката на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за произнасяне с мотивиран акт по искането на ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ гр. Стара Загора от 16.08.2023 г. за сключване на анекс по договор № BG06RDNP001-4.012-1656-С02 при съобразяване на дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

 

ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за произнасяне, считано от датата на влизане в сила на съдебното решение.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ гр. София  да заплати на  ЕТ „СЪН ЕНЕРДЖИ – Д.Д.“ със седалище и адрес на управление гр. *** сумата 650 /шестстотин и петдесет/ лв., представляваща направени разноски по делото.

 

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.    

                                                            

                                                                                 СЪДИЯ :