Р Е Ш
Е Н И Е №
260098
гр. Сливен, 28.10.2020 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
СЛИВЕНСКИЯТ районен съд, наказателно отделение – ІV-ти
наказателен състав, в публично заседание на двадесет и трети октомври през две
хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,
при
съдебен секретар ГАЛИНА ПЕНЕВА като разгледа докладваното от председателя АНД № 1009 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е
образувано по повод жалба от „С.Т.” ЕООД – с. Р., общ. Н., обл. Б.,
представлявано от управителя К.Г.Н., чрез пълномощник, против НП № 3 от 18.03.2020 год., издадено от
Директора на РИОСВ – Б., с което на жалбоподателя е наложено административно
наказание „Имуществена санкция” в размер на 7000,00 лева на основание чл. 136,
ал. 2, т. 3, предл. второ от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) за
нарушение на чл. 35, ал. 3 вр. чл. 35, ал. 2, т. 2 от ЗУО.
Жалбоподателят,
редовно призована, се представлява от процесуален представител, който поддържа
жалбата, моли издаденото НП да бъде отменено и моли да бъде присъден адвокатски
хонорар.
В с.з.
административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител,
който да изрази становище по жалбата. По делото са постъпили писмени бележки от
гл.юрисконсулт на РИОСВ – Б..
Въз основа на събраните по делото доказателства,
преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към
предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:
На 14.01.2020 год. бил съставен
АУАН № 3 от същата дата против жалбоподателя за това, че на 07.11.2019 год. в
обл. Б., общ. Б., гр. Б., в сградата на РИОСВ - Б. е извършил следното:
установено било, че нерегламентирано транспортира от пристанище Б. до „Т.С.“
ЕАД отпадъци с код 19 12 10 (RDF) без посоченият код да фигурира в издадения от
Директора на РИОСВ - Б. Регистрационен документ № 02 - РД - 333 - 00 от
25.02.2015 год. за извършване на дейност по транспортиране в съответствие с §
1, т. 43 от ДР на ЗУО. В акта било отразено, че транспортирането на отпадъците
е извършено с транспортни средства „Скания” с регистрационни номера *****и *****,
както и че превозно средство „Скания” с регистрационен номер ***** не фигурира
в издадения Регистрационен документ № 02 - РД - 333 - 00 от 25.02.2015 год. В
акта било посочено, че на 07.11.2019 год. в РИОСВ – Б. постъпило писмо с вх. №
УО-1455/07.11.2019 год. от Директора на РИОСВ - С.З.с молба за извършване на
проверки на лица, извършили транспортиране на отпадъци по Нотификация IT
022173, във връзка с издадено Решение на МОСВ № УО - 56/27.09.2018 год.; както
и в писмото подробно били описани условията, при които следва да се извърши разрешеният
внос на отпадъци с код 19 12 10 от Италия, предназначен за извършване на
дейност по оползотворяване с код R 1 (изгаряне) в пещите на „Т.-С.” ЕАД. В акта
било отразено, че вносът е следвало да се извърши в срок до 08.07.2019 год.,
като допустимото количество отпадък било до 4 032,000 т. в съответствие с
условие 11.2.1. от комплексното разрешително (КР) на „Т.С.” ЕАД; както и че
общият брой превози по нотификацията е два транспорта. В акта било посочено, че
съгласно т. 6 от Решение № УО-56/27.09.2018 год. отпадъците по нотификацията
следвало да се транспортират от пристанище Б. по шосе до „Т.-С.” ЕАД, като
транспортирането следвало да се осъществява от транспортно дружество „Д.” ЕООД;
както и че „Д.” ЕООД притежава разрешителен документ по чл. 35, ал. 2, т. 2 от
ЗУО за събиране и транспортиране на отпадъци - № 13 - РД - 251 - 02/23.10.2018
год., издаден от РИОСВ - Стара Загора. В акта било отразено, че при извършена
проверка от експерти от РИОСВ - Стара Загора, било установено, че: „Т.-С.” ЕАД
е извършило два вноса на отпадъци с код 19 12 10 от Италия през м. ноември 2018
год. - 2 696,860 т. и през м. май 2019 год. - 1 175,180 т.; не е спазено
изискването на т. 6 от Решение № УО - 56/27.09.2018 год., издадено от
Министерство на околната среда и водите „Т.-С.” ЕАД за предоставено съгласие по
Нотификация IT 022173, а именно транспортирането на отпадък с код 19 12 10 е
извършено от „С.Т.“ ЕООД, а не от „Д.” ЕООД, както е посочено в разрешителния
документ; както и че нарушението на изискването се доказва с представена
Товарителница за обществен автомобилен превоз в страната № 1249901/10.05.2019
год. В акта било посочено, че след извършена документална проверка в РИОСВ - Б.
било установено, че на „С.Т.” ЕООД е издаден от РИОСВ - Б. разрешителен
документ по чл. 35 ЗУО за събиране и транспортиране на отпадъци - № 02 - РД -
333 - 00/25.02.2015 год., съгласно който отпадък с код 19 12 10 не е посочен
като разрешен за извършване на дейности по събиране и транспортиране;
транспортирането на отпадък с код 19 12 10 е извършено транспортно средство
„Скания“ с регистрационен номер *****, което не фигурира в разрешителен
документ по чл. 35 ЗУО за събиране и транспортиране на отпадъци - № 02 - РД -
333 - 00/25.02.2015 год., издаден на фирма „С.Т.” ЕООД. В акта било отразено,
че при извършване на проверка на мястото на адреса на седалището на дружеството
не бил открит представител, поради което бил съставен Констативен протокол №
016747/27.11.2019 год. В акта било отразено, че е нарушена разпоредбата на чл.
35, ал. 3 във връзка ал. 2, т. 2 от ЗУО. Актът бил връчен на 20.01.2020 год.
(л. 18 - 20 от АНД № 1651/2020 г. по описа на РС-Б.).
Въз основа на АУАН било издадено
процесното НП № 3 от 18.03.2020 год., издадено от Директора на РИОСВ – Б., с
което на жалбоподателя било наложено административно наказание „Имуществена
санкция” в размер на 7000,00 лева на основание чл. 136, ал. 2, т. 3, предл.
второ от ЗУО за нарушение на чл. 35, ал. 3 вр. чл. 35, ал. 2, т. 2 от ЗУО. В НП
било отразено, че във връзка с направено възражение от жалбоподателя било
отправено запитване до „Т.-С.” ЕАД с изх. № УО-1455(6)/24.02.2020 год. Отразено
било, че с тяхно писмо вх. № УО-1455(7)/28.02.2020 год. били уведомени, че има
извършена доставка на RDF с код 191210 на дата 10.05.2019 год. с количество
20320, с транспортно средство „Скания“ с регистрационен номер *****; както и че
с оглед горното по безспорен начин е доказано, че жалбоподателят на 10.05.2019
год. нерегламентирано транспортира от пристанище Б. до „Т.С.“ ЕАД отпадъци с
код 19 12 10 (RDF), както и че отпадъкът не фигурира в издадения от Директора
на РИОСВ - Б. Регистрационен документ № 02 - РД - 333 - 00 от 25.02.2015 год.
за извършване на дейност по транспортиране в съответствие с § 1, т. 43 от ДР на
ЗУО. НП било изпратено за връчване с писмо изх.№ УО-1455/19.03.2020 год. по
описа на РИОСВ – Б., като същото било получено на 06.04.2020 год., видно от
обратна разписка (л. 8 - 12 от АНД № 1651/2020 г. по описа на РС-Б.).
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно
установена от събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на
нея направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния
срок от лице, имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е
основателна.
Тъй като съдът констатира нарушения на процесуалните
правила и то от категорията на съществените, които са основание за отмяна на НП,
няма да се спира на това дали е доказано извършването на описаното в АУАН и НП
нарушение от жалбоподателя или не.
Както в акта, така и в наказателното постановление,
следва изрично да е описано нарушението, както и обстоятелствата, при които е
извършено и доказателствата, които го потвърждават. В АУАН следва съгласно
разпоредбата на чл. 42, т. 3 от ЗАНН, респ. в НП съгласно чл. 57, ал. 1, т. 5
от ЗАНН да се съдържа датата и мястото на извършване на нарушението. В
конкретния случай нито в акта, нито в издаденото НП е посочено мястото на
извършване на нарушението, а само е отразено, че същото се изразява в
нерегламентирано транспортира от пристанище Б. до „Т.С.“ ЕАД отпадъци с код 19
12 10 (RDF). Административнонаказващият орган изобщо не е изследвал въпросът кое
е мястото на извършване на нарушението, като това проличава и от факта, че в
самото НП е посочено, че същото подлежи на обжалване по реда на ЗАНН, в
7-дневен срок от връчването му, пред съответния районен съд, като не е посочено
кой е съответния районен съд. Освен че е изрично предвиден като задължителен
реквизит на всяко НП, мястото на извършване на административното нарушение
определя и местната подсъдност, тъй като съгласно чл. 59, ал. 1 от ЗАНН,
наказателното постановление подлежи на обжалване пред Районния съд, в района на
който е извършено или довършено нарушението.
Освен това съдът констатира, че при съставяне
на АУАН и издаването на НП не е спазена разпоредбата на чл. 48, ал. 1 от ЗАНН.
Съгласно посочената разпоредба административнонаказателната
преписка се разглежда от административнонаказващия орган, в чийто район е било
извършено нарушението. В настоящия случай административното нарушение
изразяващо се в нерегламентирано транспортира от пристанище Б. до „Т.С.“
ЕАД е било довършено на територията на гр. Сливен.
Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от Правилника за устройството и дейността на
регионалните инспекции по околната среда и водите, регионалните
инспекции по околната среда и водите осъществяват своята дейност съгласно
посочените в приложението седалище и териториален обхват на дейност, като в
Приложението към чл. 1, ал. 2 е посочено, че РИОСВ – С.З.е с териториален
обхват общините Котел, Сливен, Нова Загора, Твърдица. Следователно административнонаказателната преписка е разгледана и е
издадено НП от некомпетентен орган – РИОСВ – Б. (в този смисъл Решение №
1306/13.10.2020 год. по КАНД № 1646/2020
год. по описа на Административен съд - Б.).
С оглед гореизложеното съдът намира, че е нарушено
правото на защита на жалбоподателя, тъй като същият е лишен от възможността да
разбере за какво нарушение му се търси отговорност и къде е било извършено
същото. Констатираното от съда нарушение се изразява в неспазване на разпоредбата
на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, а именно не посочване на мястото на извършване
на нарушението. Разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН е императивна, тъй като
осигурява правото на защита на привлечения към административнонаказателна
отговорност, в чието съдържание се включва е правото му да знае мястото на
извършване на нарушението, за да може да организира защитата си в пълен обем. Административнонаказващият
орган следвало да спази всички изисквания на нормите на ЗАНН, включително и чл.
57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, като неспазването на това изискване води до
незаконосъобразност на наказателното постановление и същото следва да бъде
отменено само на това процесуално основание, без да се разглежда спорът по
същество.
В настоящия случай
своевременно се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя за
присъждане на разноските във вид на адвокатско възнаграждение и същите следва
да се възложат в тежест на въззиваемата страна. Съгласно разпоредбата на чл.
63, ал. 4 от ЗАНН, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е
прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото,
съдът може по искане на насрещната страна да присъди по - нисък размер на
разноските в тази им част, но не по - малко от минимално определения размер
съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата. В настоящия случай въззиваемата
страна не е направила искане за присъждане на по – нисък размер на разноските в
тази им част, поради което съдът намира, че следва да ги присъди в пълен размер
от 400,00 лева, съгласно представения по делото Договор за правна защита и
съдействие от 07.04.2020 год. (л. 7 от АНД № 1651/2020 год. по описа на РС - Б.).
Предвид
изложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 3 от 18.03.2020 год., издадено от Директора на РИОСВ
– Б., с което на „С.Т.” ЕООД – с. Р., общ. Н., обл. Б., представлявано от
управителя К.Г.Н., е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в
размер на 7000,00 лева на основание чл. 136, ал. 2, т. 3, предл. второ от ЗУО
за нарушение на чл. 35, ал. 3 вр. чл. 35, ал. 2, т. 2 от ЗУО, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Министерство
на околната среда и водите да заплати в полза на „С.Т.” ЕООД с ЕИК *****, със
седалище и адрес на управление с. Р., общ. Н., обл. Б., представлявано от К.Г.Н. разноски в размер на 400,00 (четиристотин) лева,
представляващи платено адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
СлАС в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: