№ 214
гр. Плевен , 29.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на двадесет и девети март, през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Димитър Х. Кирилов
при участието на секретаря ЗАХАРИНКА К. ПЕТРАКИЕВА
като разгледа докладваното от Димитър Х. Кирилов Административно
наказателно дело № 20214430200300 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.59 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „***“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление гр. Плевен, ж.к.“***, представлявано от *** и *** Ж.Р.П., чрез
адв. М.Б. от АК-Плевен против Наказателно постановление № 2020-3391-33-
973/13.01.2021г. на *** на Областна дирекция на Министерство на
вътрешните работи гр. Плевен, с което на „***“ ЕООД, ЕИК ***,
представлявано от Ж.Р.П. – *** и *** на капитала, за нарушение на чл.209а,
ал.2, вр. ал.1, вр. чл.63, ал.4 и 7 от Закона за здравето и т.6 от Заповед № РД-
01-251/03.11.2020г. на ***а на РЗИ - Плевен, било наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/
лева, на основание чл. 209а, ал.2, вр. ал.1 от Закона за здравето.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призована, се
1
представлява от адв. М.Б.. В депозираната до съда жалба се излагат доводи да
бъде отменено наказателното постановление, като неправилно и
незаконосъобразно, издадено в разрез с установените процесуални правила и
в нарушение на на материалния закон.
Административно-наказващият орган ОД на МВР – Плевен, редовно
призован, се представлява от ст.юрк. Г.А..
Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в
съвкупност и взе предвид доводите на жалбоподателя, констатира следното:
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
След съвкупна преценка на събраните и проверени в хода на съдебното
следствие писмени и гласни доказателства, съдът приема за установено от
фактическа страна, следното:
На 17.11.2020г. бил съставен Акт за установяване на административно
нарушение №368А от Н. Й. И. на длъжност *** в сектор „ОП“ при Второ РУ
гр. Плевен – ОД на МВР – Плевен и в присъствието на свидетелите П. Б. Г. и
Г. П. Д. /свидетели очевидци, присъствали при установяване на нарушението
и при съставяне на АУАН/ против „***“ ЕООД, ЕИК ***, представлявано от
Ж.Р.П. – ***, за това, че на 06.11.2020г. около 23:50 часа в гр. Плевен,
ж.к.“***“, търговски комплекс „***“, етаж две, снек бар „***“ – (съгласно
Договор за наем от 30.09.2020г.). При извършена полицейска проверка за
спазване на противоепидемична мярка, въведена със Заповед №РД-01-
251/03.11.2020Г. НА ***а на РЗИ-Плевен, във връзка с регистрирани случаи
на COVID – 19 и отчетена заболеваемост над 209 на 100 000 население за
последните две седмици на територията на област Плевен се установило, че
търговският обект – заведение за хранене, не е преустановил работа след
22:30 часа, с което са нарушени въведени с т.6, от Заповед № РД-01-
251/03.11.2020г. на ***а на РЗИ-Плевен противоепидемични мерки на
територията на област Плевен.
На посочените дата и час заведението е било със заключен вход, но се е
чувала силна музика, след позвъняване от *** З.М. на телефони посочени за
контакти, лице от персонала е отворило. В търговския обект са установени
2
работници – ***, *** Г.а и ***, като същите заявили, че клиентите празнуват
рожден дан. В заведението са установени и клиенти подробно описани в
АУАН, които са били седнали на маса, на която е имало храна и напитки.
За извършената на 06.11.2020г. проверка е изготвена докладна записка с
рег. №3391р-9616/09.11.2020г. по описа на Второ РУ-Плевен, с която ***ят на
дружеството е запознат срещу подпис на 16.11.2020г., с което е нарушил
чл.209а, ал.2, вр. ал.1, вр. чл.63, ал.4 и 7 от Закона за здравето и т.6 от Заповед
№ РД-01-251/03.11.2020г. на ***а на РЗИ-Плевен.
Изложената фактическа обстановка, съответстваща изцяло и на
констатациите обективирани в АУАН, се установява по категоричен начин от
писмените доказателства: копие на Заповед №316з-1010/26.03.2020г. на впд
*** на ОД на МВР-Плевен, АУАН №368А от 17.11.2020г. на Второ РУ-
Плевен; Докладна записка рег. №3391р-9616/09.11.2020г. по описа на Второ
РУ-Плевен; Покана за съставяне на АУАН; копие на договор за наем от
30.09.2020г., предоставен от представителя на дружеството в хода на
административно наказателното производство; данни за търговец ЕИК ***,
разпечатка от Търговския регистър; Писмо УРИ: 316р-3698/26.01.2021г.;
копия на Заповед №РД-01-626/27.10.2020г. на Министъра на
здравеопазването; Заповед № РД-01-651/11.11.2020г. на Министъра а
здравеопазването; Заповед № РД-01-205/20.10.2020г. на ***а на РЗИ Плевен;
Заповед №РД-01-217/27.10.2020г. на ***а на РЗИ Плевен; Заповед № РД-01-
231/28.10.2020г. на ***а на РЗИ Плевен; Заповед № РД-01-251/03.11.2020г. на
***а на РЗИ Плевен; Заповед № РД-01-275/13.11.2020г. на ***а на РЗИ
Плевен.
Като обективно верни се възприеха свидетелските показания на Н. Й. И.
/актосъставител/ и П. Б. Г. /свидетел при констатиране на нарушението и
съставянето на АУАН/, които са безпротиворечиви, логични и
взаимнодопълващи се, правдиво звучащи.
От показанията на свидетеля П. Б. Г. се установява, че при изпълнение
на служебните си задължения с колегата му Д., получили сигнал от ОДЧ при
Второ РУ за силна музика от ресторант „***“, находящ се в ж.к. „***“. След
пристигането им на място около 23:50 часа, се чувало силна музика и
3
входната врата била затворена. След многократно позвъняване от колегите му
на посочения телефонен номер на вратата на заведението за контакти, след
около петнадесет минути полицейските служители били допуснати вътре в
заведението. В заведението имало персонал около трима човека и дванадесет
човека, които празнували рожден ден. В своите показани свидетеля Г. твърди,
че ***ката на заведението е отсъствала.
Извършвайки дължимата служебна проверка за законосъобразност на
НП, съобразно правомощията си в настоящото контролно производство,
съдът не констатира наличието на процесуални нарушения, допуснати при
издаването му. Наказателното постановление и АУАН са издадени от
компетентни органи. Безспорно се установи, че на посоченото обществено
място в търговски комплекс „***“, жалбоподателят в качеството си на *** не
е изпълнил въведената противоепидемична мярка по време на въведената
извънредна епидемична обстановка, а именно не е преустановил работа след
22:30 часа, което е в противоречие на т.6 от Заповед №РД-01-251/03.11.2020г.
на ***а на РЗИ-Плевен.Съдът счита,че както при съставянето на АУАН, така
и при издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения
и нарушения на материалния закон. АУАН, въз основа, на който е
постановено то, също е в съответствие със законовите изисквания. Както
АУАН, така и НП, съдържат установените в ЗАНН реквизити за редовността
им, а направеното в тях фактическо описание на нарушението е пълно и ясно,
и съответства на посочената като нарушена законова разпоредба, като пълно
и точно е описана нарушената противоепидемична мярка.
Според посоченото в НП, осъщественото деяние не притежава качество
"маловажност" по смисъла на чл.28 и чл.29 от ЗАНН, предвид усложнената
епидемична обстановка и нуждата от стриктно спазване на
противоепидемични мерки за недопускане на разпространението на COVID-
19 в страната. Наказателното постановление е връчено на Ж.Р.П. – *** и ***
на капитала, чрез разписка на 17.11.2020г. Изложените в АУАН и в НП
фактически обстоятелства се потвърждават с показанията на разпитаните като
свидетели по делото служители. В конкретния случай не са установени
обстоятелства, сочещи, че въпросното нарушение е с по-ниска обществена
опасност от обичайните.
4
Съгласно разпоредбата на чл.63,ал.1от Закона за здравето (Изм. и доп. –
ДВ, бр.98 от 2010г., в сила от 01.01.2011г.,изм.,бр.15 от 2013г., в сила от
01.01.2014г., доп.,бр.23 от 2020г.,в сила от 14.03.2020г.,бр.28 от 2020г.,в сила
от 13.03.2020г.,изм.,бр.44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г.),при
непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично
разпространение на заразна болест по чл.61,ал.1,с цел защита и опазване
живота и здравето на гражданите,се обявява извънредна епидемична
обстановка. В ал.3 са предвидени хипотези на непосредствена опасност за
живота и здравето на гражданите. Ал.4 предоставя правомощие на министъра
на здравеопазването да въвежда със заповед временни противоепидемични
мерки по предложение на главния държавен здравен *** за територията на
страната или за отделна област,при обявена извънредна епидемична
обстановка по ал.1. Ал. 7 на чл.63 от ЗЗ - временни противоепидемични
мерки по ал. 4 може да се въвеждат и със заповед на ***а на съответната
регионална здравна инспекция съгласувано с главния държавен здравен *** за
територията на отделна област, община или населено място.
Съгласно чл. 209а, ал.1 от Закона за здравето (Нов – ДВ, бр. 28 от 2020
г., в сила от 13.03.2020 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 34 от 2020 г., в сила от 9.04.2020
г., бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.) - Който наруши или не изпълни
въведени от министъра на здравеопазването или от *** на регионална здравна
инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 или 7 и чл. 63а, ал. 1
или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от
300 до 1000 лв., а при повторно нарушение – от 1000 до 2000 лв.; ал.2 (Изм. –
ДВ, бр. 34 от 2020 г., в сила от 9.04.2020 г.) Когато нарушението по ал. 1 е
извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага
имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв., а при повторно нарушение
от 2000 до 5000 лв.
С оглед разпоредбата на чл.27, ал.1 от ЗАНН, съдът намира, че
административното наказание е завишено. Следва да се има предвид, че
нарушението е извършено за първи път, няма данни за повторно нарушение, и
с оглед на генералната превенция съдът намира наложената санкция глоба да
бъде наложена към минимума на предвиденото в разпоредбата на чл.209а,
ал.2 от ЗАНН, а именно 500 /петстотин/ лева.
5
С оглед изхода на делото претенцията на процесуалния представител на
административно-наказващият орган за присъждане на разноски по
производството, които възлизат в размер на 80.00 лв. юрисконсултско
възнаграждение. На основание чл.143, ал. 1 от АПК и чл.63, ал.3 от ЗАНН,
„***“ ЕООД, ЕИК ***, представлявано от Ж.Р.П. - ***, следва да бъде
осъдено да заплати на ОД на МВР – гр. Плевен тази сума, като разноски по
делото.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът:
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 2020-3391-33-973/13.01.2021г.
на *** на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр.
Плевен, с което на „***“ ЕООД, ЕИК ***, представлявано от Ж.Р.П. – *** и
*** на капитала, за нарушение на чл.209а, ал.2, вр. ал.1, вр. чл.63, ал.4 и 7 от
Закона за здравето и т.6 от Заповед № РД-01-251/03.11.2020г. на ***а на РЗИ -
Плевен, било наложено административно наказание имуществена санкция в
размер на 1000 /хиляда/ лева, на основание чл. 209а, ал.2, вр. ал.1 от Закона за
здравето, като намалява наложената глоба от 1000 /хиляда/ лева на 500 /сто/
лева.
ОСЪЖДА „***“ ЕООД, ЕИК ***, представлявано от Ж.Р.П. - ***, да
заплати на основание чл.143, ал. 1 от АПК и чл.63, ал.3 от ЗАНН на ОД на
МВР – гр. Плевен направените по делото разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – гр. Плевен
в 14 – дневен срок от получаване на съобщението до страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6