Решение по дело №617/2018 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 468
Дата: 21 декември 2018 г. (в сила от 21 декември 2018 г.)
Съдия: Рени Цветанова
Дело: 20187080700617
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 468

гр. Враца, 21 декември 2018 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 18.12.2018 г., в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

     ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИВА в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ЦВЕТАНОВА КАН дело № 617 по описа за 2018 г., и за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е по реда на глава дванадесета АПК, във вр. с чл. 405, ал. 4 от ЗСВ, във вр. с чл. 59 и чл. 60 от ЗАНН.

Образувано е на основание постъпила жалба от Г.С.С., в качеството си на Кмет на Община Мездра против Постановление от 19.10.2018 г. на ИФ Районен Прокурор на РП Мездра, с което жалбата му против Постановление за налагане на административно наказание от 12.10.2018 г., издадено по преписка № 1693/2018 г. е оставена без уважение.    

Ответникът Районна Прокуратура Мездра не взема становище по жалбата.

Прокурор от ОП Враца дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна. Счита, че безспорно е налице неизпълнение на разпореждане , издадено на основание чл. 145, ал. 1, т. 3 от ЗСВ, поради което счита, че не са основания за отмяна на издаденото Постановление на районния Прокурор.

В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд Враца, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 АПК, приема следното:

 Касационната жалба е подадена в срок /в същото не е посочен срокът и пред кого подлежи на обжалване/, от надлежна страна против подлежащ на касационна проверка акт, поради което се явява процесуално допустима за разглеждане по същество.

 С Разпореждане от 15.05.2017 г. на Зам. Районен Прокурор при РП Мездра е разпоредено „при възлагане на проверка по „Надзор за законност“ от РП – Мездра, в срок до три дни от получаване на Постановлението /писмото/ за възлагане, служителят определен да извърши проверката, следва да върне информация в прокуратурата относно три имена, длъжност и телефон за контакт“. Разпореждането е адресирано до Кмета на Община Мездра, издадено на основание чл. 145 от ЗСВ и е издадено след запознаване с материалите по преписка № 676/2017 г. по описа на Прокуратурата.

С Разпореждане от 19.09.2018 г. на ИФ Районен Прокурор при РП Мездра, на основание чл. 145, ал. 1, т. 3 от ЗСВ, е разпоредено на Кмета на Община Мездра да извърши проверка, относно изложеното в обстоятелствената част на разпореждането в срок до 28.09.2018 г., а по отношение на сградите над кафе-аперитивите да бъдат предприети незабавни действия с цел предотвратяване на инциденти, застрашаващи живота и здравето на гражданите.

С писмо до Кмета на Община Мездра от 09.10.2018 г., ИФ Районен Прокурор при РП Мездра е уведомил Кмета на Общината, че към дата 09.10.2018 г. не е изпълнено даденото на 19.09.2018 г. Разпореждане, чийто краен срок за извършване на проверката е бил 28.09.2018 г. С писмото, на основание чл. 145, ал. 1 и чл. 405, ал. 2 от ЗСВ, е дадено право да даде писмени обяснения и посочи причината за неспазване на прокурорското разпореждане, с оглед реализиране правомощията на Прокуратурата по чл. 405 от ЗСВ. Срок незабавно или най-късно до 10.10.2018 г.

В отговор на Разпореждане от 19.09.2018 г. и писмо от 09.10.2018 г. на РП Мездра, с Писмо изх. № 11-02-43/10.10.2018 г. на Община Мездра до ИФ Районен Прокурор при РП Мездра, Кметът на Общината, е дал отговор на поставените въпроси с Разпореждане от 19.09.2018 г. и е приложил писмени доказателства. Писмото е входирано на 11.10.2018 г. в РП Мездра.

С отделно Писмо до РП Мездра, получено на 11.10.2018 г., Кметът на Община Мездра е посочил, че забавянето на отговора е резултат не на бездействие на Общинската администрация, а поради необходимостта от изясняване на всички обстоятелства по собствеността и отреждането на имотите, както и от големия обем материали и служебни справки, необходими за представяне на коректна и точна информация.

С Писмо от същата дата – 11.10.2018 г. ИФ Районен Прокурор – РП Мездра, след като се е запознал с постъпилия отговор е изискал цитиран в последния Констативен Протокол от 10.10.2018 г., който не е приложен и който е необходим с оглед пълнота на проверката. Посочен е срок за изпълнение – 15.10.2018 г. В отговор на това писмо на РП Мездра, Кметът на Община Мездра е представил искания Констативен Протокол, същият получен на 12.10.2018 г.

С Постановление за налагане на административно наказание от 12.10.2018 г. по преписка № 1693/2018 г. по описа на РП Мездра, ИФ Районен Прокурор при РП Мездра е наложил на Кмета на Община Мездра административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева в полза на държавата. Постановлението е връчено на 12.10.2018 г. и е обжалвано от Кмета на Общината в посочения в него 7 дневен срок. Поради оставяне на жалбата без уважение и постановено Постановление, с което е отказано отмяна, респ. изменение на наказанието определено в издаденото Постановление от 12.10.2018 г. на РП Мездра, това Постановление е обжалвано пред съда.

Настоящият касационен състав намира издаденото Постановление за неправилно. За съда не става ясно, какви основания са налагали бързината по предприемане на санкционни действия спрямо Кмета на Община Мездра, още преди да е изтекъл срокът за изпълнение на дадените последни указания, а именно до 15.10.2018 г., както и кое точно обстоятелство обосновава наложената санкция в размер на 1500 лева.

Безспорно е, че даденото от РП Мездра Постановление от 19.09.2018 г. не е изпълнено от Кмета на Общината в дадения срок. Безспорно е, обаче, че същото е изпълнено на 11.10.2018 г. след получаване на уведомителното писмо от 09.10.2018 г. и даден срок за незабавно изпълнение или 10.10.2018 г. Безспорно е и, че с ново писмо е даден нов срок до 15.10.2018 г. за представяне на един брой Констативен Протокол. Същевременно от дадените писмени обяснения и представените към отговора на Кмета на Общината по повод на първоначалното Разпореждане от 19.09.2018 г., писмени доказателства, е видно, че дадените с това разпореждане указания са изпълнени в дадения нов срок и въпреки първоначалното забавяне, което само по себе си не може да обоснове виновно неизпълнение. В тази връзка в акта изобщо не са обсъдени обстоятелствата по изпълнение на разпореждането от 19.09.2018 г. и представяне на доказателства, респ. даденият срок до 15.10.2018 г. за представяне на допълнителни такива.  

От друга страна, в Постановлението за налагане на административно наказание е описано неизпълнение на две Разпореждания, а именно от 15.05.2017 г., за което не е искано обяснение и същото не е било предмет на административнонаказателното производство, както и от 19.09.2018 г. Недопустимо е да се въвеждат нови факти и обстоятелства в акта за налагане на административно наказание, поради което и това представлява самостоятелно основание, обосноваващо незаконосъобразността на Постановлението. Същевременно за описаните две нарушения е наложено едно административно наказание, което също представлява самостоятелно основание за отмяна, тъй като не става ясно за кое от двете неизпълнения е наложеното наказание. По отношение на нововъведеното Разпореждане от 15.05.2017 г. следва да се отбележи, че същото е изключително неясно – нито към кого е отправено, нито на кого е възложена проверка, нито кое лице следва да предостави исканата информация.  

С оглед на изложеното настоящият състав намира, че издаденото Постановление от 19.10.2018 г. на Районен Прокурор на РП Мездра, с което е постановен отказ да се отмени или измени Постановление за налагане на административно наказание от 12.10.2018 г., издадено по общонадзорна преписка № 1693/2018 г. по описа на Районна Прокуратура Мездра, е постановено в противоречие с материалния закон, поради което и след извършена служебна проверка на постановения акт, съгласно изискванията на чл. 218, ал. 2 от АПК, намира, че същото е неправилно и следва да бъде отменено.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд Враца

Р  Е  Ш  И:

ОТМЕНЯ като неправилно Постановление от 19.10.2018 г. на Районен Прокурор на Районна Прокуратура Мездра и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Постановление за налагане на административно наказание от 12.10.2018 г. на Районен Прокурор при Районна Прокуратура Мездра, издадено по общонадзорна преписка № 1693/2018 г. по описа на Районна Прокуратура Мездра.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

2.