АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 332-РЗ |
|||||||||
Гр.
Видин, 13.09.2022
г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
II-ри
административен състав |
||||||||
в закрито заседание
на |
тринадесети септември |
||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в
състав: |
|||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
||||||||
Членове: |
Николай Витков Борис Борисов |
||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Николай Витков |
|
|||||||
Административно
дело № |
180 |
по описа за |
2022 |
година |
|||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
|||||||||
Настоящото дело е образувано по жалба (сигнал) на И.Ц.Д.,
като пълномощник на „Иренор“ ООД, ЕИК *********, със седалище в гр. Видин,
ул.”Свети Кирил” № 13, адресирана до Окръжна прокуратура Видин.
Жалбата е изпратена до Административен съд Видин с
писмо вх.№ 1669/23.08.2022 г. на прокурор в Окръжна прокуратура Видин.
С жалбата, която е адресирана изрично до Окръжна
прокуратура Видин, се претендира да бъде извършена проверка за съответствие на
реално предоставяните услуги от община Видин по чл.62 от ЗМДТ и заложените по
план-сметката за настоящата и предходните години; да бъде извършена проверка на
изготвените план-сметки за настоящата и предходните години; да бъде извършена
проверка за това как е определян размер на ТБО за настоящата и предходните
години, правилно ли е определян, в съответствие със ЗМДТ, както и ТБО
неправилно ли е завишена въз основа на услуги, които се калкулират, но не се
извършват. Иска се още да бъде извършена проверка за това има ли издадени и
оповестени заповеди на кмета на общината от
С разпореждане от закрито съдебно заседание, проведено
на 07.09.2022 г. по настоящето дело, съдът е оставил жалбата без движение, като
е дал указания на оспорващия, във връзка с констатирани пороци на жалбата:
жалбата не е адресирана до съда и не съдържа формулирано искане към съда, както
и не е внесена дължимата държавна такса за образуване на настоящето дело.
С молба вх.№ 1770/13.09.2022 г. по делото оспорващият
уведомява, че с процесната жалба не се сезира Административен съд Видин и същата
не представлява оспорване на подзаконов нормативен акт. Заявява, че според него
прокуратурата неправилно е препратила жалбата до съда, като уточнява, че тя
съдържа искане да бъде извършена проверка от прокуратурата съставляват ли
определени действия на служители на община Видин, свързани с определяне на ТБО
престъпление, като искането е да бъде потърсена наказателна отговорност при
установяване на данни за престъпление. Счита, че Административен съд Видин не е
компетентен да разгледа искането му и моли да бъде прекратено производството по
делото, а жалбата да бъде изпратена по компетентност на Окръжна прокуратура
Видин.
След като се запозна подробно с фактическите
основания, изложени в жалбата и допълнителната молба от 13.09.2022 г. на
оспорващия Административен съд Видин намира, че тя е недопустима, по следните
съображения: съгласно разпоредбата на чл.128 от АПК, на административните
съдилища са подведомствени всички дела по искания за:
1. издаване, изменение, отмяна или обявяване на
нищожност на административни актове и административни договори;
2. обявяване на нищожност или унищожаване на
споразумения по този кодекс;
3. изпълнение на административен договор, доколкото не
е предвидено друго в специален закон;
4. защита срещу неоснователни действия и бездействия
на администрацията;
5. защита срещу незаконно принудително изпълнение;
6. обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове,
действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, както и за
вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния
административен съд;
7. обезщетения за вреди от принудително изпълнение;
8. обявяване на нищожност, обезсилване или отмяна на
решения, постановени от административните съдилища;
9. установяване неистинността на административни
актове по този кодекс, а съгласно ал.2 на същия член, всеки може да предяви
иск, за да установи съществуването или несъществуването на едно административно
право или правоотношение, когато има интерес от това и не разполага с друг ред
за защита.
Предвид описаното по-горе настоящият състав на Административен
съд Видин намира, че не е компетентен да се произнесе по процесната жалба.
Настоящият случай не попада в категорията на нито една от посочените по-горе
хипотези.
Твърденията за извършени престъпления по смисъла на НК
и искането за образуване на наказателно производство, съгласно чл.127 от Конституцията на Република България, е от компетентността на Прокуратурата,
която следи за спазване на законността, като ръководи разследването и упражнява
надзор за законосъобразното му провеждане; може да извършва разследване;
привлича към отговорност лицата, които са извършили престъпления, и поддържа
обвинението по наказателни дела от общ характер. Функциите на прокурора са доразвити в чл.46 и следващи
от НПК, както и в чл.136-146 от Закона за съдебната власт.
Нито един нормативен акт, уреждащ компетентността на
органите на съдебната власт в Република България, не дублира функциите на
Административния съд и Прокуратурата. Фактическата обстановка в жалбата може да
се базира както на граждански, така и на административни правоотношения, но
квалификацията на правната материя се определя от искането, което е направено.
В случая искането е за разследване на престъпление и търсене на наказателна
отговорност на служители на община Видин.
Самият жалбоподател е отправил своето искане до
Окръжна прокуратура Видин и поддържа това и в допълнителната си молба по повод
дадените му указания с разпореждане от 07.09.2022 г. по настоящето дело. Дали
адресатът правилно е посочен или не, също не е въпрос от компетентността на административния
съд. Същественото в случая е, че не се касае за спор, подсъден на
административните съдилища.
Поради изложеното производството по настоящото дело
следва да бъде прекратено, а преписката да бъде изпратена на Окръжна
прокуратура Видин, по компетентност.
Воден от горните мотиви, Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 180/
Определението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд с частна жалба в седемдневен срок от съобщаването му на
страните.
Председател:
Членове: 1.
2.