Решение по дело №171/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 февруари 2024 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20237210700171
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№179

гр. Силистра, 26 февруари 2024 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на двадесет и пети януари през две хиляди и двадесет и четвърта година, в състав: съдия: Павлина Георгиева-Железова, при секретаря Румяна Пенева, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 171 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ).

Образувано е по жалба на Община Силистра, БУЛСТАТ *********, чрез адв. Т.Д., против  Решение на директора на ГД „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ и ръководител на националния орган (НО) по проект ROBG-432 „Екологично чист транспорт в трансгранична зона Наводари-Силистра“, по програма за трансгранично сътрудничество INTERREG V-A Румъния-България 2014 -2020. С решението, на осн. чл. 70, ал. 1, т. 3 във вр. с § 5, т. 4 и § 70 от ДР на ЗУСЕФСУ и § 1, т. 2 от Допълнителните разпоредби от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ (с последно изменение в сила от 23.12.2022 г., наричана по-долу Наредбата за посочване на нередности), е определена финансова корекция в размер на 10 % от стойността на допустимите разходи (238 566, 71 лева с ДДС - стойност без собствения принос на бенефициера) по договор за възлагане на обществена поръчка № 2020-С-018 / 29. 10. 2020 г., сключен с изпълнителя „Креал - 21“ ЕООД гр. София с управител Н.И.Б., на стойност 202 864,91 лева без ДДС (243 437, 90 лева с ДДС).

При подаване на жалбата към 19.09.2023 г. същата е била нередовна поради неприлагане на документ, удостоверяващ заплащането на държавна такса и пълномощно за пълномощника, подписал жалбата. На 21.09.2023 г. по делото са представени доказателства за заплатена ДТ и за процесуална представителство на пълномощника, поради което на основание чл. 158 от АПК оспорването е било счетено като редовно от деня на сезирането.

Жалбоподателят навежда доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на оспорваното решение. Счита, че органът се домогва до недопустимо разширително тълкуване на основанията за определяне на финансови корекции, закрепени в Приложенията към Наредбата за посочване на нередности. Цитираните от административния орган  принципи „ефикасност и ефективност“ по т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2. ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, а именно - нарушаване на принципите за добро финансово управление по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, които принципи обхващат икономичност, ефикасност и ефективност, има поне три проявления и органът не е посочил ясно, кое от тези проявления е нарушено. Не е изложил конкретни мотиви в тази насока. По отношение на нарушаването на материалния закон изтъква, че по делото няма спор, че сключеният договор за строителство е изпълнен в срок, така както са оформени клаузите (4 месеца или 120 календарни дни).

Ответникът по делото – директор и ръководител на националния орган по Програма „INTERREG V-A Румъния-България 2014-2020“, действащ чрез ст. юриск. В.З., е депозирал писмени бележки, съдържащи доводи за неоснователност на жалбата. Преповтаря мотивите в оспореното решение. Моли за отхвърляне на оспорването и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение; в условията на евентуалност прави възражение за прекомерност на заплатеното на процесуалния представител на жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

Тезата на ответника подсказва за позиция, че ако Община Силистра би се грижила по-добре за облигационните си интереси, то би могла още преди началния срок за започване на строителството по договор (чл. 2, ал. 2 от договора, л. 16), да изиска от изпълнителя „Креал 21“ ЕООД предсрочно изпълнение, респ. такова, което би оптимизирало процеса на изпълнение. Така, вместо да започне строителството след откриването на строителна площадка и определяне на съответни линия и ново на строежа, това, според ответника и съгласно степента на възприемане на съдебния състав , би могло да стане и в друг момент. По този начин се нарушавал принципът за икономично, ефикасно и ефективно управление, представляващ легален нормативен принцип по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 .

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят е бенефициер по договор за предоставяне на финансиране по линия на ЕФРР за изпълнение на проект ROBG-432 „Екологично чист транспорт в трансгранична зона Наводари-Силистра“ по програмата за трансгранично сътрудничество INTERREG V-A  Румъния-България 2014-2020. За предоставянето на съфинансиране е сключен Договор в изпълнение на обществена поръчка № 2020-С-18 от 29.10.2020 г. (л. 16 -31). На основание чл. 73. ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ) с писмо изх. № 99-00-3-37/19/02.08.2023 г. на бенефициера е предоставена възможността да представи мотиви и писмени доказателства, с които да възрази срещу първоначалните констатации на Националния орган (НО), която възпроизвежда данните от подаден сигнал за нередност. Писмото е изпратено на бенефициера община Силистра чрез СЕОС и е регистрирано в деловодството на бенефициера с вх. № ВхК-7738/02.08.2023г. В законоустановения срок е депозирано и възражение с вх. № 99-00-3-37/20/17.08.2023 г. в МРРБ, с което се обобщава, че не е налице нередност, тъй като сключеният договор е изпълнен съобразно клаузите му. Възражението на бенефициера е анализирано и обсъдено в административния акт.

Във връзка с изпълнението на проекта бенефициерът е открил процедура за възлагане на обществена поръчка чрез открита процедура, след провеждането на която е сключил процесният Договор № 2020 – С – 018 от 29.10.2020 г.  по Обособена позиция 2 „ соларен паркинг с две зарядни станции за пътни превозни средства с електрозадвижване“.

Служебно известен факт е, че за първата позиция, спомената в приложения договор, представляваща „Система за споделени велосипеди – алтернатива на публичния транспорт“ гр. Силистра, е бил сключен договор с изпълнител „Ай Ти Ди Груп“ ЕООД , по повод на който е приключило адм.дело № 138 / 2023 г. Въпреки различния пример за нарушение (претендирано нарушаване на принципа на добро управление на публични средства чрез непоискана предполагаема неустойка за забавено изпълнение), в делото между същите страни и по повод на взаимно свързани строителни обекти – алея за велосипеди и станция за зареждане на тези велосипеди, е преценявана и хронологията по изграждане на предмета на поръчката.

На 05.09.2023 г. ответникът е издал Решение по проект ROBG-432 „Екологично чист транспорт в трансгранична зона Наводари-Силистра“, по Програма за трансгранично сътрудничество INTERREG V-A Румъния-България 2014 -2020, с което на осн. чл. 70, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ и т. 2 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 2 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ и § 1, т. 2  от ДР на посочената наредба за посочване на нередности, т. 2.1, т. 1 част „Национален орган“, т. 3, б. „к“ и § 2, т. 2.3, б. „а“, т. 1 от Меморандума за изпълнение – договорености между държавите членки, участващи в програмата за сътрудничество „ИНТЕРРЕГ V-А Румъния – България“ (ратифициран със закон, обн. ДВ бр. 16 / 26. 02. 2016 г.), във вр. с раздел I, т. 1, б. „б“ и т. 3 от заповед № РД-02-14-684 / 28.06.2023г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, е наложил финансова корекция на Община Силистра в размер на 10 % от допустимите разходи, финансирани от ЕСИФ (238 566, 71 лева с ДДС - стойност без собствения принос на бенефициера) по договор за възлагане на обществена поръчка № 2020-С-018 / 29. 10. 2020 г., сключен с изпълнителя „Креал - 21“ ЕООД  на стойност 202 864, 91 лева без ДДС (243 437, 90 лева с ДДС).

Решаващият орган е обосновал решението си с мотиви, производни на тези, които са изложени в изпратеното Уведомление за съмнение на нередност: Мотивите се предполагат, че навеждат в следната посока: строежът е приключил в срок, но би могъл да приключи и по-рано като договореният срок се оптимизира. Това би могло да стане ,като началният срок на строителството по чл. 2, ал. 2 от договора – подписването на протокол за откриване на строителна площадка, линия и ново на строителство от 30.05.2022 г., би могло да се сключи и по-рано, при положение че строителното разрешение било издадено на 12.10.2020 г.

Възраженията на бенефициера са счетени за неоснователни.

Оспорването на посоченото решение  е станало повод за инициирането на настоящото производство, в което предвид разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК съдът следва да прецени законосъобразността на обжалвания административен акт на всички основания по чл.146 от АПК - валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, преследвана от закона.

Съгласно § 5, т. 4 ДР на ЗУСЕСИФ, законът се прилага и за програмите за европейско териториално сътрудничество при извършване на финансови корекции, доколкото друго не е предвидено в правото на Европейския съюз и сключените междудържавни договори. По силата на § 1, т. 2 ДР от Наредбата за посочване на нередности, същата е приложима по програмата за сътрудничество „ИНТЕРРЕГ V-А Румъния– България“. Със закон, обн., ДВ, бр. 16 / 26.02.2016 г., е ратифициран Меморандумът за изпълнение – договорености между държавите членки, участващи в програмата за сътрудничество „ИНТЕРРЕГ V-А Румъния – България“ (обн, ДВ, бр. 33 от 26.04.2016 г.), съгласно който (§ 2, т. 2.1, част „Национален орган“, т. 3) национален орган, съответстващ на управляващия орган, с координираща роля на територията на България, е Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В кръга от правомощия на националния орган попада предотвратяването, откриването и отстраняването на нередности, допуснати в Република България, което е в съответствие с принципното положение, че всяка страна членка носи отговорност за разследването на нередности, допуснати от бенефициерите, разположени на нейна територия (§ 2, т. 2.1, част „Национален орган“, т. 3, б. „к“ и § 2, т. 2.3, б. „А“, т. 1, изр. 1 от гореспоменатия меморандум). С т. 1.б и т. 3 от Заповед № РД – 02-14-684 от 28.06.2023 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството, на основание чл. 9 ЗФУКПС, е овластил ответника да ръководи и организира дейността на националния орган по програмата за сътрудничество „ИНТЕРРЕГ V-А Румъния – България 2014 – 2020“, както и да издава всички административни актове по ЗУСЕСФСУ. Следователно обжалваният в настоящото производство административен акт е издаден от компетентен орган.

Оспореното решение е издадено в предписаната от закона писмена форма – чл. 59, ал. 2 от АПК. В него са посочени фактическите и правни основания за издаването му. В обжалвания административен акт има в достатъчна степен информация за фактическите данни, обосноваващи позицията на органа за съществуването на нередности и изложение на относимата правна уредба и поради тази причина, формата на решението позволява ефективна съдебна проверка на неговата материална законосъобразност.

Що се касае до твърденията в жалбата, че принципите за неефективност и неефикасност, свързани с необосновано разходване с публични средства, и че административният орган не е посочил ясно кое от всички проявления, включващи и принципа за икономичност, е нарушено и не е изложил конкретни мотиви в тази насока - същите не могат да бъдат споделени. В  последния абзац на стр. 11 от решението, продължаващ на стр. 12, органът е посочил, че несвоевременните действия да се упражнят правата на кредитора, са поставили под риск изобщо възможността възложителят да получи реално по-скоро завършване на строителството на, т. е. органът се е позовал на едно от проявленията на принципа на ефикасност, ефективност и икономичност по чл. 33, § 1, б. „а“ от Регламент 2018/1046, а именно – изискването за своевременност. Дали реално са налице предпоставки за приложението на посочената разпоредба е въпрос, който касае съответствието на решението с материалния закон.

Няма допуснати съществени нарушения на разписаната административна процедура, които да рефлектират върху законосъобразността на постановеното решение.

Според чл. 69, ал. 2 и 4 от ЗУСЕСИФ процедурата по администриране на нередност започва по инициатива на управляващия орган на съответната програма или по сигнал, подаден от физическо или юридическо лице. В конкретния случай началото на производството е поставено по инициатива на органа, респективно налице е допустим способ за иницииране на административния процес.

Спазено е предписанието на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ. Преди издаването на решението управляващият орган е осигурил възможност бенефициента да представи в разумен срок писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция, което процесуално право е било упражнено от жалбоподателя.

Основният спор в процеса е концентриран около материалната законосъобразност на акта и по-конкретно дали развитите в оспореното решение съображения относно наличие на нарушение на принципа на ефикасност и ефективност са правилно изведени от приложението на института на изменение на клаузите на договора,респ. с института на неговото изпълнение. В този смисъл, ако протоколът за строителна площадка, който е и начало на строителството, би бил подписан по-рано, то би могло да се очаква и по-ранно приключване на строителството.

Тезата на ответника, че протоколът за определяне на строителна площадка, линия и ниво би могъл да се подпише и по-рано от 30.05.2022 г., не почива на нормативната уредба. Предметът на Договора за обществена поръчка е изграждането на Соларен паркинг с две зарядни станции за пътни превозни средства с електрозадвижване, т.е. целта на дейността е да се изгради този паркинг със съответните зарядни станции, за да се ползва от гражданите на града и да се подобри екологичността на транспорта. Протоколът Образец № 2а за откриване на строителна площадка за процесния соларен паркинг е подписан на дата 30.05.2022 г., а разрешението за строеж за обекта е издадено на 12.10.2020 г.

Сроковете за започване и завършване на строителството са уредени в Закон за устройство на територията (ЗУТ). В съответствие с чл. 153. ал. 2, т. 1 ЗУТ разрешението за строеж губи правно действие, когато в продължение на три години от влизането му в сила не е започнало строителството. За начало на строежа съобразно издаденото разрешение за строеж се счита денят на съставяне на протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво чл. 157, ал. 1 ЗУТ. Устройственият закон, който е специален по отношение на обществените отношения, свързани със строителството, е регламентирал сроковете, в които следва да бъде започнато и завършено строителството.Тези срокове са и резонният период, в рамките на който да бъдат извършени съответните строителни, организационни и други действия. Поради това, в унисон с възраженията на жалбоподателя, са необосновани твърденията на административния орган на стр. 8 от Решението за ФК ,че е налице „несвоевременно стартиране на строителството" и че строителството не е в разумни срокове след подписване на същия“.

След като по делото няма спор, че договорът е изпълнен така, както страните са се споразумели, то изводът е, че изпълнението му е факт. В процеса на изпълнение на този договор, административният орган счита, че възложителят би могъл да договори, да измени договора или да счете, че определен факт от действителността – протоколът за строителна площадка, линия и ниво, би могъл да се третира като елемент от изпълнението на договора. И ако този протокол бил подписан по-рано, то и договореният срок от 120 дни, би могъл да изтече по-рано.

От гледна точка на нормативните изисквания на закона за задълженията на договорите и по отношение на въпроса – следва ли Община Силистра да претендира за по-ранно изпълнение на договорения срок като се предположи, че протоколът би могъл да се подпише по-рано, то чл. 70 от ЗЗД регламентира, че срокът се смята уговорен в полза на длъжника - „Креал 21“ ЕООД и, ако не следва друго от волята на страните или от естеството на задължението, то длъжникът може да изпълни задължението си предсрочно, само ако срокът е уговорен и в полза на кредитора. В случая няма основания за такива уговорки. Съгласно чл. 71 от ЗЗД изпълнението на срочното задължение може да бъде искано от кредитора и преди срока, когато длъжникът е станал неплатежоспособен, или със своите действия е намалил дадените на кредитора обезпечения, или не му е дал обещаните обезпечения. В случая няма данни и твърдения за подобни хипотези.

По изложените съображения оспореният административен акт се явява незаконосъобразен като постановен в нарушение на изискванията за материална законосъобразност по чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК, и следва да се отмени.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК Министерството на регионалното развитие и благоустройството – юридическото лице, в което се намира административният орган, следва да бъде осъдено да заплати на Община Силистра разноски в общ размер от 3 194,75 лева, от които държавна такса за образуване на производството в размер на 194,75 лева и 3000 лева адвокатско възнаграждение, за което са представени доказателства, че е платено по банковата сметка на упълномощения процесуален представител.

Водим от горното, Административен съд - Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение на директора на ГД „Управление на териториалното сътрудничество“ в МРРБ и ръководител на националния орган (НО) по проект ROBG-432 „Екологично чист транспорт в трансгранична зона Наводари-Силистра“, по програма за трансгранично сътрудничество INTERREG V-A Румъния-България 2014 -2020. С решението, на осн. чл. 70, ал. 1, т. 3 във вр. с § 5, т. 4 и § 70 от ДР на ЗУСЕФСУ и § 1, т. 2 от Допълнителните разпоредби от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ (с последно изменение в сила от 23.12.2022 г., наричана по-долу Наредбата за посочване на нередности), е определена финансова корекция в размер на 10 % от стойността на допустимите разходи (238 566, 71 лева с ДДС - стойност без собствения принос на бенефициера) по договор за възлагане на обществена поръчка № 2020-С-018 / 29. 10. 2020 г., сключен с изпълнителя „Креал - 21“ ЕООД - гр.София с управител Н.И.Б., на стойност 202 864, 91 лева без ДДС (243 437, 90 лева с ДДС).

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството със седалище - София, ул. "Св. св. Кирил и Методий" № 17 – 19, да заплати на Община Силистра с административен адрес: гр. Силистра, ул. Симеон Велики“ № 33 с БУЛСТАТ ********* разноските по водене на делото в общ размер на 3 194,75 (три хиляди сто деветдесет и четири лева и седемдесет и пет стотинки).

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                   СЪДИЯ: