Решение по дело №7/2021 на Районен съд - Крумовград

Номер на акта: 8
Дата: 12 април 2021 г. (в сила от 23 юли 2021 г.)
Съдия: Иван Илиев Йорданов
Дело: 20215130200007
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 8
гр. Крумовград , 12.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КРУМОВГРАД в публично заседание на първи април,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Иван И. Йорданов
при участието на секретаря Емилия В. Василева
като разгледа докладваното от Иван И. Йорданов Административно
наказателно дело № 20215130200007 по описа за 2021 година
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Същото е образувано по жалба на М. М. И. от с.******, общ.Крумовград, обл.
Кърджали, с ЕГН **********, който е останал недоволен от Наказателно постановление
№20-0289-
000321/08.01.2021 г. на Началник РУ - Крумовград към ОДМВР - Кърджали, с което на
основание чл.175, ал.3, предл.1 от ЗДвП и Наредба №Iз-2539 на МВР му е било наложено
административно наказание “глоба” в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява
МПС“ за срок от шест месеца и са му отнети 10 контролни точки за това, че на 11.11.2020
год., около 14:47 часа, в община Крумовград на път общински №KRZ1214, управлявал лек
автомобил **** с рег.№******, негова собственост, видно от Договор за покупко -
продажба на МПС с per. № 3053/28.07.2020 г. , като горепосоченото МПС е с прекратена
регистрация от 28.09.2020 год.на осн. чл. 143, ал. 15 от ЗДвП.
В жалбата сочи, че счита издаденото НП за неправилно и незаконосъобразно,
постановено в нарушение на материалните и процесуалните правни норми.Констатациите
на административно наказващия орган за административните нарушения визирани в АУАН
и НП били неправилни, необосновани и в противоречие с разпоредбите на ЗАНН.
С оглед на гореизложеното моли съда, да постанови решение, с което да отмени
изцяло като незаконосъобразно атакуваното НП, ведно с всички законни последици.
В съдебно заседание жалбоподателя редовно призован не се явява, а се представлява
от адв. Б.М., който поддържа изцяло жалбата и моли съда да отмени НП изцяло като
1
незаконосъобразно, както и да му присъди направените по делото разноски.
Началникът на РУ - Крумовград към ОДМВР - Кърджали, не се явява и не се
представлява. Депозирал е чрез юрисконсулт писмена молба, в която оспорва жалбата като
неоснователна и моли съдът да потвърди наказателното постановление. Излага подробни
съображения за неговата законосъобразност. Претендира и за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение в полза на Областна дирекция на МВР-Кърджали..
След като обсъди, приетите по делото доказателства, съдът приема за установено от
фактическа и правна страна следното :
На 11.11.2020 год., около 14,47 часа, в община Крумовград на път общински
№KRZ1214, жалбоподателят управлявал лек автомобил **** с рег.№******, когато бил
спрян за проверка от служители на РУ - Крумовград, които след направена справка
установили, че посоченото МПС е с прекратена регистрация по чл. 143 ал.15 от ЗДвП.
Приели, че лекия автомобил не е регистриран по надлежния ред, с което била нарушена
разпоредбата на чл. 140, ал. 1 ЗДвП. Свидетелят Г. проверил документите на водача и
установил, че същият управлява автомобила като собственик - видно от представения
договор за покупко - продажба.
Съставен бил АУАН, предявен и връчен на нарушителя, който го подписал без
възражение.
С Постановление от 15.12.2020 год., Районна прокуратура - Крумовград е отказала да
образува досъдебно производство против М. М. И.,за престъпление по чл.345,ал.2 от НК,
поради липса на престъпление от общ характер, като е прието, че той е осъществил
административно нарушение на чл.140,ал.1 от ЗДвП.
Въз основа на акта на 08.01.2021 г. било издадено атакуваното НП. В постановлението
са възпроизведени фактическите констатации по АУАН. Прието е, че с деянието е нарушен
чл. 140, ал. 1 ЗДП. Наложени са визираните наказания на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДП.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства, а
именно: документите, съдържащи се в административнонаказателната преписка, и
показанията на посочените свидетели.
В събрания доказателствен материал не се констатираха противоречия, които следва
да бъдат обсъждани. Установено бе, че при посочените в НП условия жалбоподателят е
управлявал МПС, което не е било регистрирано по надлежния ред, доколкото същото е било
с прекратена регистрация. Видно от представените справки от началника на РУ -
Крумовград, собственик на лекия автомобил към датата на проверката е жалбодателя М. М.
И., който го е придобил на 28.07.2020 г.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
2
Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна
и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по
същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за извършено нарушение
по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Посочената разпоредба предвижда, че по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това
места. За нарушение на този текст административнонаказателната отговорност на
жалбодателя е ангажирана на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. Разпоредбата на чл.175,
ал.3 от ЗДвП гласи, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява
моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано,
но е без табели с регистрационен номер. По делото безспорно се установи, че на 11.11.2020
год., около 14, 47 часа, в община Крумовград на път общински №KRZ1214, жалбоподателят
е управлявал личния си лек автомобил, след като регистрацията на това МПС е била
прекратена по служебен път. Това означава, че към момента на управлението и проверката
превозното средство не е било регистрирано по съответния ред, макар да е имало поставени
регистрационни табели. Регистрацията на автомобила е била прекратена по реда на чл.143,
ал.15 от ЗДвП, регламентиращ служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна
система, да се прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на
собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да
регистрира превозното средство. Изложеното сочи, че в случая са налице елементите от
обективната страна на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП. За да е налице
административно нарушение е необходимо да има деяние - действие или бездействие, което
нарушава установения ред на държавно управление, трябва да е извършено виновно и е да е
обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред.
Деянието, обявено за административно нарушение е виновно, когато е извършено умишлено
или непредпазливо. В случая са налице доказателства, че жалбоподателят е собственик на
въпросния автомобил, при което като такъв той е следвало да се убеди, че управлява МПС с
валидна и действаща регистрация, като освен това по делото е приложена вносна бележка с
дата 03.08.2020 г., от която се установява, че на посочената дата жалбоподателя е внесъл
сумата от 20 лв. в полза на ОДМВР – Кърджали с посочено основание: „За промяна в
регистрацията на ППС без смяна на табели с регистрационен“. По делото не са представени
доказателства за наличие на отказ (мълчалив или изричен) да се регистрира МПС. С оглед
установената фактическа обстановка безспорно се установява, че жалбоподателя М. М. И. е
бил наясно със задължението си да регистрира закупения автомобил, но не го е изпълнил, с
оглед на което регистрацията на автомобила е била служебно прекратена от
административния орган на основание чл. 143, ал.15 от ЗДвП.Съгласно посочената
разпоредба, прекратяването на регистрацията се извършва с отбелязване в автоматизираната
информационна система, като не е предвидено задължението да се уведомява новия
3
собственик на автомобила, да се отнеме свидетелството за регистрация и да се свалят
регистрационните табели. Такива задължения не са предвидени и в Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства
и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67 от 2012 г., бр. 20 от
2018 г.), за разлика от другите случаи на служебно прекратяване на регистрацията (виж в
този смисъл Решение № 232 от 27.12.2019 г. по КАНД № 191 / 2019 г. по описа на
Административен съд - Кърджали). Незнанието на фактически обстоятелства не оправдава
дееца. Това е така, тъй като права не може да се черпят от неправомерно поведение
различно от дължимото въведено в закон. От друга страна, макар доказателствата да сочат,
че деянието не е умишлено, то същото се явява осъществено при форма на вина
непредпазливост, проявена като небрежност - деецът не е предвиждал настъпването на
общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди като
правоспособен водач и собственик на моторното превозно средство.Съгласно чл.7, ал.2 от
ЗАНН непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи (такова
изключение не е предвидено за нарушението по чл.140 от ЗДвП), за разлика от
противоположния подход за санкция по НК.
За прецизност следва да се посочи следното:
Не са налице допуснати нарушения на административнонаказателния процес при
установяване на нарушението, тъй като процесният АУАН е съставен в съответствие с
изискванията на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН, а именно в присъствието на нарушителя и
свидетелите, които са присъствали при извършване на нарушението. АУАН съдържа всички
необходими реквизити, съгласно нормата на чл. 42 от ЗАНН и е надлежно предявен за
запознаване и връчен на нарушителя, който е подписал акта без възражения.
При съставянето на АУАН не са допуснати съществени нарушения или съществени
нередовности в неговото съдържание, които да са довели до ограничаване правото на защита
на жалбоподателя, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, или да
възпрепятстват съдебната проверка за законосъобразност на издаденото наказателно
постановление, които да са основание за отмяната му. В конкретният случай такива не са
налице.
На следващо място, според настоящия състав, неоснователни са доводите за
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, аргументирани с
обстоятелството, че не е било прекратено административнонаказателното производство на
основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН преди да бъдат изпратени материалите на съответния
прокурор, тъй като процесното административнонаказателно производство с АУАН серия
GA, бланков № 254270/11.11.2020 г., не съдържа признаците на престъпление по НК, в
частност по чл. 345, ал. 2 от НК, поради което в случая, в нито един момент не са били
4
налице предпоставките на чл. 33 от ЗАНН. В този връзка безспорно е, че по процесното
деяние е налице произнасяне от Районна прокуратура - Крумовград, като с Постановление за
отказ да се образува досъдебно производство от 15.12.2020 г. е отказано образуването на
досъдебно производство за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 от НК срещу
жалбоподателя. Не е налице и хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, респ. липса на
образувана административна преписка или прекратена такава с мотивирана резолюция на
АНО, поради което обосновано и законосъобразно се явява издаването на атакуваното
наказателно постановление въз основа на процесния АУАН серия GA, бланков №
254270/11.11.2020 г. Прекратяването на административнонаказателното производство е
изцяло от компетентността на органите по чл. 47 от ЗАНН. Следва да се отбележи, че
Наказателно постановление № 20-0289-000321 е издадено на 08.01.2021 г., а АУАН е
съставен на 11.11.2020 г., т.е. спазен е срокът по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН.
Ето защо, правилно е реализирана административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя за извършеното нарушение.
С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, на основание чл.63,
ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно наказващия орган да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от
ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената
дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. По
силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита
в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая по делото са проведени две съдебни
заседания, на които не е взел участие процесуалният представител на наказващия орган,
като е изготвил и депозирал писмена защита, поради което следва да се присъди
възнаграждение в размер от 80 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се
намира в структурата на Областна дирекция на МВР - Кърджали, именно в полза на същата
в качеството й на юридическо лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени
разноските по делото.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №20-0289-000321/08.01.2021 г., на
Началник РУ - Крумовград към ОДМВР - Кърджали, с което на основание чл.53, ал.1 от
ЗАНН и чл.175, ал.3, предл.1 от ЗДвП на М. М. И., с ЕГН **********, с постоянен адрес:
с.******, общ.Крумовград, обл. Кърджали за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП му е
наложено административно наказание “глоба” в размер на 200 лева, „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от шест месеца и на осн. Наредба № Iз-2539 на МВР са му отнети
общо 10 контролни точки, като законосъобразно.
5
ОСЪЖДА М. М. И., с ЕГН **********, с постоянен адрес: с.******,
общ.Крумовград, обл. Кърджали да заплати на Областна дирекция на МВР- Кърджали,
сумата от 80 лв., представляваща направени разноски по делото за юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр.
Кърджали в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Крумовград: _______________________
6