Решение по дело №335/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 декември 2022 г.
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20227110700335
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

  203       

гр. Кюстендил, 16.12.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на седемнадесети ноември две хиляди двадесет и втора година, в следния състав:

 

                                                                            СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

                                                          

с участието на секретар: Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 335 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Образувано е по жалба на М.Л.К. ***, срещу решение № 2153-09-77/04.08.2022 г. на директора на Териториално поделение (ТП) на Националния осигурителен институт (НОИ) - Кюстендил, с което е отхвърлена жалбата му срещу разпореждане № **********/10.05.2022 г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ Кюстендил, в частта за началната дата на отпускане на лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване.

В жалбата се излагат доводи за материална незаконосъобразност на административния акт, основание за неговата отмяна по чл. 146, т. 4 от АПК. Счита, че пенсионният орган неправилно е определил началната дата за отпускане на пенсията за инвалидност – от датата на подаване на заявлението - 11.03.2022 г., вместо да отпусне същата от датата на инвалидизиране, а именно 17.09.2021 г. Моли се за отмяна на оспорения административен акт.

Ответната страна – чрез процесуалния си представител юрк. Д., оспорва жалбата.

Административен съд – Кюстендил, след като обсъди събраните по делото доказателства, както и становищата на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

На 11.03.2022 г. М.К. е подал заявление – декларация с вх. № 779/11.03.2022 г. за освидетелстване. С Ескпретно решение на ТЕЛК № 0480 от зас. № 042 от 22.03.2022 г., на същия е определена 100 % трайно намалена работоспособност поради общо заболяване, с дата на инвалидизация 17.09.2021 г. и срок на инвалидността до 01.03.2024 г. Експертното решение е връчено на жалбоподателя на 22.03.2022 г. и е влязло в законна сила на 05.04.2022 г., видно от направеното отбелязване върху него и при липса на данни същото да е било обжалвано.  На  07.04.2022 г., с решение № 0799 от зас. № 012 Медицинската комисия при ТП на НОИ гр. Кюстендил е потвърдила спрямо жалбоподателя оценката на трайно намалената работоспособност, датата и срокът на инвалидизиране, дадени в ЕР на ТЕЛК.

На 29.04.2022 г. жалбоподателят е подал заявление вх. № 2112-09-176 в ТП на НОИ - Кюстендил, с което е поискал да му бъде отпусната лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване. С Разпореждане № **********/10.05.2022 г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ гр. Кюстендил е признато правото на К. на пенсия за инвалидност поради общо заболяване по чл. 74, ал. 1 от КСО, като е определена дата за отпускане на пенсията - 11.03.2022 г., т.е. датата на подаване на заявлението в ТП на НОИ Кюстендил в съответния размер, който не е спорен между страните. Разпореждането, в частта относно началната дата на отпускане на пенсията за инвалидност поради общо заболяване, е обжалвано от К. по административен ред пред директора на ТП на НОИ Кюстендил, който с решение № 2153-09-77/04.08.2022 г. е приел жалбата за неоснователна и е потвърдил разпореждането от 10.05.2022 г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ Кюстендил, в оспорената му част. Органът е счел, че правилно е определена началната дата за отпускане на пенсията – 11.03.2022 г., предвид което потвърдил разпореждането.

Въз основа на така установената фактическа обстановка и на основание чл. 168, във вр. чл. 146 от АПК, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и срещу подлежащ на оспорване административен акт е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган - директора на ТП на НОИ  Кюстендил, комуто по закон са предоставени правомощия за постановяване на актове по реда на чл. 117, ал. 3 от КСО. При издаването на обжалваното решение административният орган не е допуснал нарушение на процесуалните разпоредби на закона. Административният акт е мотивиран, като в мотивите органът е посочил както фактическите, така и правните основания за издаването му. Съдът намира, че обжалваният акт не противоречи и на материалноправните разпоредби по издаването му. Установените в хода на административното производство релевантни за спора юридически факти се подкрепят от събраните в съдебното производство доказателства. Издадено е в писмена форма с посочване в обстоятелствената му част на фактическите и правните основания, въз основа на които е постановено, със съответната разпоредителна част, поради което са спазени изискванията на чл. 117, ал. 3 от КСО и на чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК.

Страните не спорят по фактите и същите са безпротиворечиво установени от административния орган. Спорът е относно определянето на началната дата, от която е следвало да бъде отпусната пенсията за инвалидност.

Правото на пенсия е субективно материално право на осигуреното лице, което възниква при наличието на определени предпоставки и се упражнява в предвидено в КСО административно производство с конкретно разписани срокове. Неупражняването на това право в посочените в закона срокове, изразяващо се в изрично волеизявление до компетентния административен орган с приложени към искането документи, не води до неговото погасяване, но е свързано с различни правни последици за правоимащото лице. С разпоредбата на чл. 94 КСО, законодателят е определил срокове, в които правото на пенсия може да бъде упражнено за изминал период, неспазването на които има за последица отпускане на пенсията с по- късна дата.

Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от КСО, правото на пенсия за инвалидност се поражда от датата на инвалидизиране. От тази дата правото съществува, но не може да бъде упражнено от лицето. Упражняването му се извършва с подаване на заявление до медицинската експертиза – в случая ТЕЛК, която ще определи има ли вид и степен на увреждане, в какъв процент е и от коя дата е настъпило това състояние. Експертизата може да бъде извършена в много по – късен момент от подаването на заявлението, поради което разпоредбата на чл. 94, ал. 3 от КСО охранява правото да бъде получена пенсия за инвалидност, считано от датата на упражняването му (заявлението до ТЕЛК), ако заявлението пред ТП на НОИ е подадено в месечен срок от влизане на решението на ТЕЛК в сила.

За отпускането на пенсии за инвалидност е налице специален ред за определяне на началната дата, установен с разпоредбата на чл. 94, ал. 3 от КСО. Разпоредбата е специална по отношение на чл. 94, ал. 1 от КСО и като такава изключва приложението й. Съгласно чл. 94, ал. 3 от КСО, пенсия за инвалидност се отпуска от датата на подаване на заявлението до ТЕЛК, ако необходимите документи за пенсиониране са подадени в териториалното поделение на Националния осигурителен институт в едномесечен срок от влизането в сила на експертното решение на ТЕЛК (НЕЛК). Следователно, за да бъде определена като начална дата за отпускане на пенсията, датата на подаване на заявлението за освидетелстване пред ТЕЛК, която в конкретния случай е 11.03.2022 г., упражняването на субективното право е обвързано със срок и той е едномесечен от влизане на ЕР. В настоящия случай, жалбоподателят е подал заявление – декларация с вх. № 779/11.03.2022 г. за освидетелстване, по което ТЕЛК се е произнесла с ЕР № 0480 от зас. № 042 от 22.03.2022 г., като същото е влязло в законна сила на 05.04.2022 г., като необжалвано. При посочените предпоставки на чл. 94, ал. 3 от КСО, за да бъде отпусната пенсията от датата на заявлението до ТЕЛК, жалбоподателят е следвало да депозира своето заявление в едномесечен срок, т.е. не по-късно от 05.05.2022 г. Жалбоподателят е подал заявлението си на 29.04.2022 г., с което е спазил едномесечния срок. При това положение приложима е специалната разпоредба на чл. 94, ал. 3 от КСО, поради което правилно е определена началната дата за отпускане на пенсията, считано от 11.03.2022 г. Като е постановил отпускането на пенсията от тази дата, административният орган правилно е приложил материалния закон, поради което жалбата против оспореното решение е неоснователна.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Кюстендил,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Л.К. ***, срещу решение 2153-09-77/04.08.2022 г. на директора на ТП на НОИ - Кюстендил, с което е потвърдено разпореждане № **********/10.05.2022 г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ - Кюстендил.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

                                                               СЪДИЯ: