Решение по дело №1746/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1275
Дата: 12 октомври 2021 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20217050701746
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р       Е        Ш      Е        Н       И       Е

 

№……….

 

Гр.Варна………………2021 г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи касационен състав, в публично заседание на седми октомври две хиляди двадесет и първа година  в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВЕТА ПЕКОВА

ЧЛЕНОВЕ:ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

       ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

                  

при секретаря Елена Воденичарова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 1746 по описа на Административен съд гр.Варна за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на ОД на МВР-Варна, подадена чрез ю.к.Л.-А.против Решение № 75/21.06.21г. по НАХД №122/2021г. на ПРС, І състав, с което е отменен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3478259, издаден от ОД на МВР-Варна, с който на П.Д.Д. на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.5 ЗДвП за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 600лв.

Касаторът твърди в жалбата си, че обжалваното решение е неправилно, тъй като е постановено при нарушение на материалния закон. Твърди, че изводите на ПРС, че не са налице предпоставките на чл.189 ал.4 ЗДвП, тъй като при установяване на нарушението е присъствал контролен орган, както и че устройството не е стационарно, а мобилно, са неправилни. Твърди, че са налице всички необходими предпоставки и са спазени всички процесуални изисквания на разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДвП, както и че е спазен реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Твърди, че Наредбата не противоречи на ЗДвП, а урежда условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, които в случая безспорно е установено, че са спазени. Моли решението на ПРС да бъде отменено, а издаденият електронен фиш потвърден, а в условията на евентуалност, делото да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав на ПРС. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, а в случай, че решението бъде оставено в сила, моли разноските за адвокатско възнаграждение да бъдат присъдени в минимален размер.

Ответникът по делото П.Д.Д., в писмено становище, счита жалбата за неоснователна и моли решението на ПРС да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава заключение, че жалбата е неоснователна, електронният фиш е издаден в хипотезата на чл.189 ал.4 ЗДвП и при спазване на процедурата по Наредба № 532/2015г. на министъра на вътрешните работи. Моли решението да бъде отменено, а издаденият електронен фиш да бъде потвърден.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ПРС е образувано по жалба на П.Д.Д. против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3478259, издаден от ОД на МВР-Варна, с който на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.5 ЗДвП за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 600лв.

За да се произнесе по спора районният съд е установил от фактическа страна, че  е издаден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система - Серия К №3478259 за това, че на 16.03.2020г. в 13:30 часа, в населено място, --------------до бензиностанция „Ромпетрол“, в посока гр.Нови пазар, при управление на МПС л.а.“Мерцедес ЦЛС 320 ЦДИ“с рег. *****извършил нарушение за скорост, установено с техническо средство №TFR1-M 600, където при максимално разрешена скорост от 50 км/ч е била установена скорост от 99 км/ч, като превишението е било от 49 км/ч и за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП на жалбоподателя Д. на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.5 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 600 лв. Видно от приложен по делото протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система, АТСС TFR1-M 600 е било използвано на 16.03.2020 г., като е било монтирано върху служебен автомобил с рег.№*****.

Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че не е спазена разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДвП, която изисква заснемане и установяване на административното нарушение с автоматизирано техническо средство или система в отсъствието на контролен орган и на нарушител, а в случая нарушението е установено и заснето с мобилна система, при наличието на полицейски служител и за установеното нарушение е следвало да бъде съставен АУАН и издадено НП. ПРС е приел и че Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата противоречи на ЗДвП и издаденият електронен фиш е незаконосъобразен, тъй като нарушението е установено с мобилно АТСС и в присъствието на контролен орган.

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество е основателна.

          Решението на ПРС е неправилно. Постановено е при неправилно приложение на материалния закон.

С издаденият електронен фиш серия К № 3478259 на П.Д.Д. е наложена глоба в размер на 600 лв. на основание чл.189 ал.4 вр. чл. 182 ал.1 т.5 ЗДвП за извършено нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП за това, че на 16.03.2020 г. в 13.30ч. в с.Ветрино, общ.Варна, до бензиностанция „Ромпетрол“, в посока гр.Нови пазар с автоматизирано техническо средство- TFR1-M600, била засечена скорост на движение на моторно превозно средство с рег.№ ***** от 99 км./час при разрешена такава – 50 км./ч., т.е. превишение в размер на 49 км./ч.

          Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данните, посочени в цитираната разпоредба, като образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Неправилни са изводите на ПРС, че в случая не е следвало да се издава електронен фиш, а да се приложи общия ред по ЗАНН за съставяне на АУАН и издаване на НП, тъй като не са налице предпоставките на разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДвП.

След изменението на чл.189 ал.4 ЗДвП/ДВ бр.19/2015г./ и приетата въз основа на него Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. на министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36/19.05.2015г., електронен фиш за санкциониране на нарушение по ЗДвП може да бъде издаван винаги когато нарушението е установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство, при условие, че са изпълнени изискванията, предвидени в посочения подзаконов нормативен акт. Записите от мобилните технически средства са годно доказателствено средство, чиято стойност следва да се преценява при съвкупна оценка на всички събрани доказателства. В случая от събраните във въззивното производство доказателства безспорно се установява годността на мобилната система за видеоконтрол, мястото, на което е извършван контрола, като за използването на автоматизирано техническо средство или система е съставен и протокола, съгласно чл.10 от наредбата. Спазени са изискванията на наредбата.

          Електронният фиш, съгласно §1 от ДР на ЗАНН и в §6, т.63 от ДР на ЗДвП, е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. Електронният фиш е властнически акт, който по правно действие се приравнява едновременно към АУАН и НП. Данните, които следва да съдържа са изрично посочени в чл.189, ал.4 от ЗДвП. Издава се в съкратено производство и няма състезателен характер. В този смисъл е изискването по чл.189 ал.4 ЗДвП за отсъствие на контролен орган и на нарушител, а не физически на мястото на установяване и заснемане на нарушението да не присъства контролен орган.

При постановяване на ТР №1/2014г. на ВАС не е действала Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., която урежда условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В мотивите на цитираното ТР ВАС приема, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и при спазване на тези определени изисквания. Процедурата и изискванията са регламентирани именно с Наредба №8121з-532/12.05.15г., а съгласно §6, т.65, буква б/ от ДР на ЗДвП мобилните камери са признати за „автоматизирани технически средства и системи“.

С оглед на гореизложеното неправилни са изводите на ПРС, че Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. противоречи на ЗДвП, както и че нарушението е следвало да бъде установено по общия ред – чрез съставяне на АУАН и НП.

          Делото е изяснено от фактическа страна и не са налице основания за връщане.

От приложените доказателства се обосновава обективната съставомерност на вмененото нарушение. Нарушението е правилно квалифицирано, като правилно е приложена санкционната разпоредба и определен размера на наложеното наказание.

С оглед гореизложеното, издаденият ЕФ е законосъобразен, и като го е отменил ПРС е постановил неправилен и незаконосъобразен акт, който следва да се отмени и да се потвърди издаденият електронен фиш.

Предвид изхода на спора и направеното искане, съдът намира, че на касатора следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. на основание чл.27е НЗПП вр. чл.63 ал.5 ЗАНН вр. чл.37 ЗПП.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд – Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 75/21.06.21г. по НАХД №122/2021г. на ПРС, І състав, с което е отменен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3478259, издаден от ОД на МВР-Варна, с който на П.Д.Д. на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.5 ЗДвП за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП  е наложено административно наказание глоба в размер на 600лв.  и ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3478259, издаден от ОД на МВР-Варна, с който на П.Д.Д. на основание чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.5 ЗДвП за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП  е наложено административно наказание глоба в размер на 600лв.

ОСЪЖДА П.Д.Д., ЕГН ********** *** юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             

ЧЛЕНОВЕ:    1.       

                       2.