Решение по дело №627/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 ноември 2019 г. (в сила от 21 октомври 2020 г.)
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20197200700627
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Русе, 18 ноември 2019 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на 11 ноември 2019 год. в състав:

 

Съдия: ДИАН ВАСИЛЕВ

 

при секретаря  Диана Михайлова и в присъствието на прокурора  ……… като  разгледа  докладваното  от   съдията Василев  административно дело №627 по   описа   за  2019  година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба от Д.С.Д., с адрес ***, против Уведомително писмо изх. № 02-180-6500/1217 от 06.08.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони от 2007-2013г. за Кампания 2016г., по заявление УИН 18/130516/73182, с което на заявителя, в качеството му  на земеделски производител е оторизирана субсидия по Мярка 214 „Агроекологични плащания“, Направление „Биологично пчеларство“ в размер на 0,00 лева.

Наведени са доводи за наличие на всички основания по чл. 146 от АПК, въз основа на които се иска от съда да обяви нищожността на Уведомителното писмо или алтернативно да го отмени като незаконосъобразно. Претендира се присъждане на разноски.

Ответната страна – Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, чрез пълномощник – гл. юрисконсулт Л. Железарова,  изразява становище за неоснователност на оспорването. Претендира и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като съобрази събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Не е налице спор по делото, че жалбоподателят е регистриран като земеделски производител в интегрираната система за административен контрол (ИСАК) с уникален регистрационен номер (УРН) 259705 и за кампания 2016 г. е подал заявление(л. 30 и сл. от адм. преписка) за плащане до Държавен фонд "Земеделие", Разплащателна агенция с УИН 18/130516/73182. С него е заявил искането си за плащане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ (Мярка 214), направление „Биологично пчеларство“ за 370 бр. пчелни семейства, находящи се в три пчелина. В заявлението е вписан код на мярката АП 12. Този код, съгласно Приложение №1б от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (за краткост Наредба № 11/2009 г.) съответства на „За отглеждане на пчелни семейства – за пчелно семейство в период на преход“.

Не се спори между страните, че 2016 г. е четвърта година от поет през 2013г. от жалбоподателя ангажимент по посочената мярка за подпомагане. При приемане на заявлението са извършени автоматични проверки на въведените данни, при които несъответствия не са констатирани.

С Уведомително писмо(л.23-27), изх. № 02-180-6500/1217 от 06.08.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони от 2007-2013г. за Кампания 2016г., по заявление УИН 18/130516/73182 на Заместник - изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие", жалбоподателят бил уведомен, че оторизираната субсидия по Мярка 214 „Агроекологични плащания“, Направление „Биологично пчеларство“ е в размер на 0,00 лева.

В уведомителното писмо се посочва, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни и/или проверки на място (съгласно чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от жалбоподателя заявление като тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се в регистрите на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП, както и с предоставените данни от контролиращите лица във връзка с чл. 68 от Наредба № 11/2009г.

На стр. 1 от писмото, АО е посочил, че за декларираните в заявлението за подпомагане за 2016г. пчелни семейства по мярка 214 „АЕП“, направление „Биологично пчеларство“, 2016г. е четвърта година от поет агроекологичен ангажимент по това направление.

Мотивите за определяне на този размер на субсидията/0.00 лева/, са посочени на първо място на стр. 2-ра от Уведомителното Писмо. Там, зам. изпълнителният директор на ДФЗ е посочил, че ДФР-РА отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане, на основание чл.29 и чл.17, ал.1, т.2 и т.5 от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. и/или по т. V(пет римско), озаглавена „Намаления при неспазване на базови изисквания за дейностите от мярка 241 от ПРСР 2007-2013“ от Методика за намаляване и отказване на агроекологични плащания, утвърдена със Заповед №РД 09-243 от 17.032017г., издадена от Министъра на земеделието и храните на основание чл.16 от Наредба №11/2009г. Конкретно, в  нов абзац е посочена и причината: „Неспазване на изискването на чл.13, ал.3 от Наредба №11/2009г. за условията и реда за прилагане на м.214 „АЕП от ПРСР 2007-2013“, установено чрез извършване на административна проверка.

В следващия абзац на стр. 2-ра от Уведомителното Писмо, АО сочи и причината за това му решение-след изтичане на минималните периоди на преход към биологично производство, като се цитират и чл.36, чл.37 и чл.38 от РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 889/2008 НА КОМИСИЯТА от 5 септември 2008 година за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (Регламент на Комисията (ЕО) №889/2008г. на Съвета), не се предоставя финансово подпомагане.

Най-долу на стр. 2-ра от Уведомителното Писмо са посочени пчелините, които не са включени в оторизацията и за тях не е извършено плащане-Пчелин №7161-0174, № 7161-0167 и №7161-0176.

На следващо място, в табличен вид на стр. 3 от Уведомителното писмо и по-конкретно в колони от 1 до 15 на тази таблица също са дадени конкретни данни. Поясненията към тези колони на таблицата също съставляват основанието, на което ДФЗ отказва изцяло или частично финансово подпомагане при съответните констатирани несъответствия. От съдържанието на коментираната таблица на стр. 3 от уведомителното писмо /л. 25 от делото/ се установява, че са заявени за подпомагане 370 броя пчелни семейства като също толкова са и установените пчелни семейства. Санкционираните са също 370.

Като санкции и редукции на субсидията в колона 7 „Неспазване на базовите изисквания“ е посочена сумата от 13 315,09 лева. Поясненията към колони 4, 5 и 7, имащи отношение към взетото от административния орган решение, са със следното съдържание:

„Колона 4: Установен брой пчелни семейства, след изключване на пчелини с неспазени базови изисквания“.

„Колона 5: Недопустими за подпомагане пчелни семейства след извършени проверки на място и/или административни проверки, и спрямо условията за допустимост за участие по мярката, съгласно Наредба №11/2009г.“.

„Колона 7: Санкция за неспазени базови изисквания, съгласно т. V „Намаления при неспазване на базови изисквания за дейности по мярка 214 от ПРСР 2007-2013, от Методика за намаляване и отказване на агроекологични плащания, утвърдена със Заповед №РД 09-243 от 17.032017г., издадена от Министъра на земеделието и храните на основание чл.16 от Наредба №11/2009г.“.

По делото не се твърди, а и не се установява да са извършвани проверки на място на земеделския производител относно спазването на базисни изисквания по Наредба №11/2009г. Напротив, АО признава, че такива не са правени.

Оспореното Уведомително писмо е съобщено на земеделския производител на 26.08.2019 г., видно от представеното известие за доставяне на л. 29 от делото.

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е допустима за разглеждане. Подадена е от адресата на административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Спазен е и преклузивният срок за упражняване на правото на оспорване по чл. 149, ал. ал.1 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Предмет на оспорване е Уведомително писмо изх. № 02-180-6500/1217 от 06.08.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони от 2007-2013г. за Кампания 2016г., по заявление УИН 18/130516/73182, с което на заявителя, в качеството му  на земеделски производител е оторизирана субсидия по Мярка 214 „Агроекологични плащания“, Направление „Биологично пчеларство“ в размер на 0,00 лева.

Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие", съгласно чл. 20а от ЗПЗП, организира и ръководи дейността и на Разплащателната агенция (РА) и я представлява. Изпълнителният директор притежава правомощия по отношение одобряването или отхвърлянето на проекти по схеми и мерки на Общата селскостопанска политика, които може да делегира, съгласно чл. 20а, ал. 3 и ал. 4 от закона. Със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. (л. 24 от адм. преписка), Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е делегирал на заместник изпълнителния директор Петя Славчева, права да издава и подписва Уведомителни писма от вида на процесното.

Уведомителното писмо е издадено от материално компетентен орган, в писмена форма, в него са изложени фактите, мотивирали автора му да постанови оспорения отказ за финансово подпомагане, както и правните норми, към които същите са подведени. В уведомителното писмо се съдържат данни във връзка със заявените за подпомагане за кампания 2016 г. пчелни семейства и установените за тях обстоятелства. Налице е изрично отбелязване на фактическото основание за конкретния отказ - изтичането на минималните периоди на преход към биологично производство, което не позволява да се предостави финансово подпомагане. Следователно не е налице нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.

Не се установява в оспорения акт да липсва някой от останалите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК и не са налице нарушения на формата, съставляващи отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК. При издаването на процесния акт не са допуснати и съществени нарушения на процесуални правила.

Уведомителното писмо е издадено и в съответствие с материалния закон и целта на закона.

Посочени са и правните основания за отказа за финансиране- чл.36, чл.37 и чл.38 от РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 889/2008 НА КОМИСИЯТА от 5 септември 2008 година за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (Регламент на Комисията (ЕО) №889/2008г. на Съвета) и неспазване на изискването на чл.13, ал.3 от Наредба №11/2009г. за условията и реда за прилагане на м.214 „АЕП от ПРСР 2007-2013“, установено чрез извършване на административна проверка. Цитираната разпоредба на Наредба №11/2009г. казва, че „Агроекологичните плащания за периодите на преход по ал. 1, т. 1, 3, 5, 7, 9 и 10 се предоставят на подпомаганите лица за срок, който не надвишава периодите на преход към биологично производство съгласно чл. 36, чл. 37, пар. 2 и чл. 38, пар. 3 на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.09.2008 г.).

Именно това е и причината за отказ за финансиране на заявителя-четвърта година в преход. Съгласно разпоредбите на ПРСР 2007-2013г., преходният период за преминаване към биологично производство е задължителен етап.

Регламентация в тази насока досежно ПРСР 2007-2013г. е направена в Наредба № 1 от 7.02.2013 г. за прилагане на правилата на биологично производство на растения, животни и аквакултури, растителни, животински продукти, продукти от аквакултури и храни, тяхното етикетиране и контрола върху производството и етикетирането (отменена с Д. в. бр. 75 от 11.09.2018 г., в сила от 12.11.2018 г.), но приложима за периода на кампания 2016 г.

Разпоредбата на чл.26 от Наредба № 1 от 7.02.2013 г.(отм.) казва, че „Преходният период по чл. 23 за отглеждане на животни, птици и пчелни семейства по биологичен начин и продукти, произведени от тях, е: т.5- дванадесет месеца за пчелини при спазване на разпоредбите на Регламент (ЕО) № 834/2007 и Регламент (ЕО) № 889/2008.“ Следователно, след изтичането на тези 12 месеца, няма как да се иска финансиране за пчелни семейства в преход. Това е и причината АО да приеме, че не следва да финансира жалбоподателят по подадено от него заявление УИН 18/130516/73182 за кампания 2016г. Няма други фактически или правни основания за отказа. Вярно е, че АО говори за неспазени базови изисквания, но те се подвеждат именно под нарушението на чл.13, ал.3 от Наредба №11/2009г. за условията и реда за прилагане на м.214 „АЕП от ПРСР 2007-2013“, установено чрез извършване на административна проверка. Няма спор, че Д. Д. е посочил в своето заявление код АП 12, т.е. този код, съгласно Приложение №1б от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (за краткост Наредба № 11/2009 г.) съответства на „За отглеждане на пчелни семейства – за пчелно семейство в период на преход“. И независимо, че е преход, предвид разпоредбата на чл.26 от Наредба № 1 от 7.02.2013 г.(отм.), той няма право на субсидия в размера, който се иска-за пчелни семейства в преход.

По изложените съображения съдът намира, че оспореното Уведомително писмо изх. № 02-180-6500/1217 от 06.08.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони от 2007-2013г. за Кампания 2016г., издадено от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие" се явява законосъобразен административен акт. Жалбата на Д.С.Д., с адрес *** се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена. Неоснователни остават всички изложени в нея доводи, сочени от адвоката на оспорващия, които съдът, с оглед изложените по-горе мотиви не намира за необходимо да обсъжда поотделно.

С оглед изхода на делото и предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 4 от АПК, основателна е претенцията на ответника за присъждане на разноски в размер 100, 00 лева - за юрисконсултско възнаграждение в размер, определен по чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд - Русе,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на Д.С.Д., с адрес *** срещу Уведомително писмо изх. № 02-180-6500/1217 от 06.08.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по Мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони от 2007-2013г. за Кампания 2016г., по заявление УИН 18/130516/73182, с което на заявителя, в качеството му  на земеделски производител е оторизирана субсидия по Мярка 214 „Агроекологични плащания“, Направление „Биологично пчеларство“ в размер на 0,00 лева.

ОСЪЖДА Д.С.Д., с адрес ***, ЕГН **********, да заплати на Държавен фонд "Земеделие", гр. София, направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                     

                                                                                         

 

Съдия: