Решение по дело №132/2022 на Районен съд - Каварна

Номер на акта: 80
Дата: 15 декември 2022 г.
Съдия: Живко Павлов Георгиев
Дело: 20223240200132
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 80
гр. Каварна, 15.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАВАРНА в публично заседание на двадесет и пети
ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Живко П. Г.ев
при участието на секретаря Елена Б. Шопова
като разгледа докладваното от Живко П. Г.ев Административно наказателно
дело № 20223240200132 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 22-0851-000764/10.06.2022г. на НАЧАЛНИК
СЕКТОР ОДМВР ДОБРИЧ С-Р ПЪТНА ПОЛИЦИЯ/СПП/ ДОБРИЧ са
наложени на М. О. Ц. с ЕГН ********** с адрес с.***“ № 9 следните
административни наказания:-глоба в размер на 200/двеста/ лева и лишаване
от право да управлява МПС за срок от 6/шест/ месеца на основание чл.175
ал.3 пр.1 от ЗДвП за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП.
В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност на
атакуваното наказателно постановление,издадено при неизяснена фактическа
обстановка и в нарушение на материалния и процесуалния закон.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован,не се
явява,представлява се от процесуален представител,който поддържа жалбата
на сочените в нея основания,като изтъква допълнителни доводи за отмяна в
смисъл,че за собственикът на МПС съществува възможността или да узнае
инцидентно за служебното прекратяване на регистрацията,както е в момента
на проверката,тъй като самият собственик не е уведомен,няма как и водачът
управлявал това моторно превозно средство да е знаел към момента на
управление,че това моторно превозно средство е с прекратена регистрация по
чл.143 ал.10 от ЗДвП.
Административнонаказващият орган редовно призован,не изпраща
представител по делото.
Жалбата е подадена в законоустановения срок,срещу подлежащ на обжалване
акт,от лице легитимирано да атакува наказателното постановление,поради
което е процесуално допустима.
1
Съдът за да се произнесе по основателността и след като се запозна и
прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалваното
наказателно постановление,намира за установено следното:
Съвкупно от показанията на актосъставителя и свидетеля по
акта,полицейските служители Г. К. М. и Б. Г. Б. се установява,че на
15.04.2022г. за времето от 07.00ч. до 19.00ч. били назначени съвместно в
наряд.Около 13.06ч. по път I-9 в посока от гр.Шабла към с.Ваклино до номер
12 св.М. спрял за проверка товарен автомобил Пежо Експерт с ДКН ТХ ***
ХТ.Въпросното МПС се управлявало от М. О. Ц. с ЕГН ********** с адрес
с.***“ № 9.След извършена справка в информационна система „АИС КАТ-
Регистрация“ се установило,че МПС е със служебно прекратена регистрация
от дата 01.01.2022г.,тъй като в регистъра на Информационния център на
„Гаранционен фонд“ няма данни за сключен и действащ договор за
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на
автомобилистите.При полицейската проверка е установено,че водача не носи
свидетелство за управление на МПС и контролен талон към него,не носи
СРМПС и не е представил МПС на технически преглед.Видно от показанията
на разпитания в съдебно заседание свидетел Б. Б. в случая автомобила е бил с
прекратена регистрация,но с регистрационни табели.
Предвид установените нарушения по чл.140 ал.1 пр.1 от ,чл.100 ал.1 т.1 от
ЗДвП,чл.100ал.1 т.2 от ЗДвП и чл.147 ал.1 от ЗДвП Мл.АК Г. К. М. съставил
АУАН серия GA № 630298 от 15.04.2022г. против М. О. Ц. с ЕГН
********** с адрес с.***“ № 9 за нарушения по чл.140 ал.1 пр.1 от ,чл.100
ал.1 т.1 от ЗДвП,чл.100ал.1 т.2 от ЗДвП и чл.147 ал.1 от ЗДвП.
Възражения срещу съставения акт за установяване на административно
нарушение не са депозирани в рамките на законоустановения срок от
връчване на екземпляр от АУАН на лицето,сочено като нарушител.
Въз основа на акта за установяване на административно нарушение е
издадено обжалваното Наказателно постановление № 22-0851-
000764/10.06.2022г. на НАЧАЛНИК СЕКТОР ОДМВР ДОБРИЧ С-Р ПЪТНА
ПОЛИЦИЯ/СПП/ ДОБРИЧ,с което са наложени на М. О. Ц. с ЕГН
********** с адрес с.***“ № 9 следните административни наказания:-глоба в
размер на 200/двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от
6/шест/ месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП за нарушение на чл.140
ал.1 от ЗДвП.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежна
страна,отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН във връзка с чл.320 от
НПК,поради което се явява процесуално допустима.Разгледана по същество е
основателна.
Автори на АУАН и НП са компетентни длъжности лица по смисъла на
ЗМВР,съгласно Заповед № 8121з-1632/02.12.2021г. на Министъра на
вътрешните работи.При съставяне на АУАН и издаване на наказателното
постановление съдът не констатира процесуални нарушения от категорията
2
на съществените ,които да налагат отмяна на санкционния акт на процесуално
основание.Съставеният акт за установяване на административно нарушение
отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН,не са допуснати нарушения на
чл.40 от ЗАНН,във връзка със съставянето,предявяването и връчването
му.Въз основа на АУАН е било издадено обжалваното НП,където подробно
са били описани извършеното нарушение,правната му квалификация и
наложеното наказание.Наказателното постановление е било издадено в
рамките на преклузивния срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН от компетентния за това
орган и съдържа необходимите реквизити по чл.57 от ЗАНН.
В акта,а в последствие и в наказателното постановление,нарушението е
описано пълно и ясно,като са посочени всички елементи от обективната
страна на състава му и допълнителните относими към него обстоятелства.По
този начин била осигурена възможност на нарушителя да разбере за
извършването на какво конкретно нарушение е ангажирана административно-
наказателната му отговорност,респективно да организира пълноценно
защитата си,което той в крайна сметка сторил в развилото се съдебно
производство.
Разпоредбата на чл.140 ал.1 от ЗДвП възприета от актосъставителя и АНО за
нарушена от жалбоподателя,въвежда за водачите задължението да
управляват по пътищата,отворени за обществено ползване само моторни
превозни средства и ремаркета,които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер,поставени на определените за това места.Нарушението
на това задължение от страна на водачите води до санкционните последици
предвидени в нормата на чл.175 ал.3 от ЗДвП.
В настоящия случай безспорно е установено от показанията на
актосъставителя и свидетеля по акта,полицейските служители Г. К. М. и Б. Г.
Б.,че на 15.04.2022г. за времето от 07.00ч. до 19.00ч. били назначени
съвместно в наряд.Около 13.06ч. по път I-9 в посока от гр.Шабла към
с.Ваклино до номер 12 св.М. спрял за проверка товарен автомобил Пежо
Експерт с ДКН ТХ *** ХТ.Въпросното МПС се управлявало от М. О. Ц. с
ЕГН ********** с адрес с.***“ № 9.След извършена справка в
информационна система „АИС КАТ-Регистрация“ се установило,че МПС е
със служебно прекратена регистрация от дата 01.01.2022г.,тъй като в
регистъра на Информационния център на „Гаранционен фонд“ няма данни за
сключен и действащ договор за задължителна застраховка „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите.При полицейската проверка е
установено,че водача не носи свидетелство за управление на МПС и
контролен талон към него,не носи СРМПС и не е представил МПС на
технически преглед.
От изложеното дотук става ясно,че са налице всички елементи от обективната
страна на състава на нарушението по чл.140 ал.1 от ЗДвП.
В същото време обаче,за да се приеме,че е извършено нарушението,а именно
неизпълнение на задължението да се управляват по пътищата,отворени за
обществено ползване само моторни превозни средства и ремаркета,които са
регистрирани,е необходимо да са налице и доказателства,от които може да се
3
направи несъмнен извод,че нарушителят е бил наясно с обстоятелството,че
управляваният от него автомобил е с прекратена регистрация.Такива
доказателства в настоящото производство не бяха представени и не се
събраха.За факта на прекратяване на регистрацията на определено
ППС,респективно за да предприеме действия по възстановяване на служебно
прекратената регистрация,а и за да се въздържа от действия нарушаващи
разпоредбата на чл.140 ал.1 от ЗДвП,собственикът може да разбере едва от
уведомяването му от съответния сектор „Пътна полиция“.В конкретния
случай при служебното прекратяване на
регистрацията,собственикът,респективно водачът на съответното превозно
средство няма как да узнае за служебното прекратяване на регистрацията,ако
не е уведомен за това.Липсата на уведомяване и наличието на поставени
регистрационни табели на автомобила са попречили на нарушителя да
осъзнае общественоопасния характер на извършеното от него действие по
управление на автомобила и да предвиди или да допусне настъпването на
тези последици.Прекратяването на регистрацията на основание чл.143 ал.10
от ЗДвП не настъпва автоматично по силата на закона с изтичане на
съответния срок,а е факт след извършено от контролните органи отбелязване
в автоматизираната информационна система.В същото време обаче на
компетентния орган,в настоящия случай Сектор ПП-Добрич,било вменено и
задължението съобразно цитираната правна норма,да уведоми собственика на
съответното ППС за прекратяването на регистрацията.В същия смисъл е и
разпоредбата на чл.18б ал.2 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за
регистриране,отчет,пускане в движение и спиране от движение на моторни
превозни средства и ремаркета,теглени от тях и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства.При анализ на правните
норми,свързани с обсъжданата процедура,се налага извода,че в случая се
касае са вътрешен обмен на информация между съответните компетентни
органи,без осигуряване на публичност на тази информация.Т.е за факта на
прекратяване на регистрацията на определено ППС,респективно за да
предприеме действия по възстановяване на служебно прекратена
регистрация,а и за да се въздържа от действия нарушаващи разпоредбата на
чл.140 ал.1 от ЗДвП собственикът може да разбере едва от уведомяването му
от съответният сектор Пътна полиция.По делото липсват доказателства
собственика на процесното ППС да е бил уведомяван,че регистрацията на
автомобила е била служебно прекратена,при това именно от
01.01.2022г.Липсата на субективна страна от състава на нарушението по
чл.175 ал.3 от ЗДвП прави деянието извършено от жалбоподателя
несъставомерно,тъй като той не е знаел,че регистрацията на автомобила е
прекратена служебно и кога точно е станало това,поради това не е знаел,че не
следва да го управлява по пътищата,отворени за обществено ползване.
При така установеното става ясно,че макар от обективна страна да са налице
елементи от състава на нарушението по чл.140 ал.1 от ЗДвП,то липсват
каквито и да е доказателства за това,деянието да е извършено от
жалбоподателя виновно.Това определя нарушението като несъставомерно
поради липса на субективна страна.
4
Предвид изложеното съдът намира,че неправилно и в нарушение на
материалния закон е ангажирана отговорността на М. О. Ц. с ЕГН **********
с адрес с.***“ № 9 за извършено от него нарушение по чл.140 ал.1 от
ЗДвП,поради което като материално незаконосъобразно,обжалваното
наказателно постановление следва да бъде отменено.
С оглед на изложеното и на основание чл.63 ал.2 т.1 от ЗАНН,Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22-0851-000764/10.06.2022г. на
НАЧАЛНИК СЕКТОР ОДМВР ДОБРИЧ С-Р ПЪТНА ПОЛИЦИЯ/СПП/
ДОБРИЧ,с което са наложени на М. О. Ц. с ЕГН ********** с адрес с.***“ №
9 следните административни наказания:-глоба в размер на 200/двеста/ лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6/шест/ месеца на основание
чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
гр.Добрич по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния
кодекс в 14/четиринадесет/ дневен срок от получаване на съобщението,че
решението с мотивите е изготвено.

Съдия при Районен съд – Каварна: _______________________
5