ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 307 /24.03.2023 г.
Административен съд - Р., четвърти
състав, в закрито
заседание на двадесет и четвърти март две хиляди двадесет и трета година в
състав:
СЪДИЯ:
Диана КАЛОЯНОВА
като
разгледа докладваното от съдията адм. д.
№ 111 по описа за 2023 г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и следващи от Административно процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба
вх. № 862/28.02.2023 г. от Д.И.Д., ЕГН ********** и М. Н.Д., ЕГН *********; и
двамата с административен адрес с. Б., общ. С. п., обл. Р., ул. „Х. Д.“ № ** и
съдебен адрес *** – адв. Г.М.,***, против Заповед № РД-09-841/31.08.2022 г. на
кмета на Община С. п..
Поради
множество нередности в сезиращата съда жалба, съдът с Разпореждане от
01.03.2023 г. е дал указание на жалбоподателите, както е дал указания и на
кмета на Община С. п. да представи необходимите доказателства.
Със
Становище вх. № 1042/13.03.2023 г. жалбоподателите представят доказателство за
платена държавна такса; изрично са потвърдили представителната власт на
упълномощения от тях адв. Г.М.,*** и също така изрично са заявили, че предмет
на обжалване е Заповед № РД-09-841/31.08.2022 г., издадена от кмета на Община С.
п.. Като доказателства са приложени различни скици, съдебни решения на няколко
инстанции; протокол за въвод във владение на недвижим имот; различни протоколи;
кореспонденция с административни органи и други, които принципно са неотносими
към съдебния спор.
Административният
орган е представил с писмо вх. № 1056/14.03.2023 г. преписката във връзка с
издаване на посочената като обжалвана Заповед № РД-09-841/31.08.2022 г.,
издадена от кмета на Община С. п.. Заповедта е издадена на основание чл. 44 ,
ал. 2 от ЗМСМА и § 4, ал. 1 и ал. 6 от Наредба № РД-02-20-5/ 15.**.2016 г. за съдържанието,
създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри (Наредбата) и във връзка
с подадено заявление с вх. № СП - 5279/16.08.2022 г. от М. Ц. Л., ЕГН **********,
с адрес *** за обект: Изменение кадастралния план на с. Б., общ. С. п., обл. Р.,
на територията на ПИ № 528, кв. 53. С посочената заповед е наредено да се направят
следните изменения за ПИ № 528, кв. 53:
ü поправка на постройка -
едноетажна масивна жилищна (МЖ), със застроена площ 101 кв.м. и попълване на
навес - 40 кв.м;
ü попълване на постройка -
едноетажна масивна жилищна (МЖ), със застроена площ 16 кв.м и попълване на
навес - 19 кв.м;
ü попълване на постройка -
едноетажна масивна стопанска (МС), със застроена площ 15 кв.м;
ü попълване на навеси: 19
кв.м (северен) и 18 кв.м (южен).
Измененията следва да се направят в кадастралния
план на с. Б., общ. С. п., обл. Р.. Предвидено е попълването да се нанесе с
кафяв цвят и със съответната сигнатура на кадастралния план на населеното
място.
За
издаването на заповедта и провеждането на процедурата са представени доказателства.
Кметът
на Община С. п. е представил отговор на жалбата вх. № 1139/20.03.2023 г., в
която излага доводи във връзка с твърдението си, че жалбата е допустима, но
неоснователна.
При така изложената фактическа обстановка
съдът достига до следните правни изводи:
Предмет
на обжалване е Заповед № РД-09-841/31.08.2022 г., издадена от кмета на Община С.
п., с която се изменение кадастралния план на с. Б., общ. С. п., обл. Р., на
територията на ПИ № 528, кв. 53 по искане на собственика на недвижимия имот М.
Ц. Л. съгласно Нотариален акт № 33/03.**.2015 г. (л. 55). Като правно основание
за издаване на заповедта е посочен § 4, ал. 1 и ал. 6 от Наредбата.
Съгласно § 4, ал. 1 До
одобряване на кадастралната
карта и кадастралните регистри
за съответната територия кадастралните планове и регистрите (разписните списъци) към тях,
одобрени по реда на отменените ЗЕКНРБ и ЗТСУ и §
6 от ПЗР от Наредба № 14 от 2001 г. за съдържанието,
създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните
регистри (ДВ, бр. 71 от 2001 г.) и по реда на §
40 ПЗРЗИДЗКИР (ДВ, бр. 36 от 2004
г.), се поддържат в актуално състояние от общинската администрация, като в тях се
отразяват всички настъпили изменения в недвижимите имоти, засягащи съдържанието на
кадастралния план, включително и в
случаите на § 8. Скиците на
недвижимите имоти се изработват по образец, одобрен от
изпълнителния директор на АГКК.
Според § 4, ал. 6 Измененията в кадастралните планове се одобряват със заповед на
кмета на общината, а за градовете с районно деление – от кмета на района.
Кръгът
на заинтересованите лица, които могат да участват в § 4 е ясно ограничен в ал.
10 на същата правна норма, съгласно която Заинтересовани лица по
ал. 8 и 9 са собствениците и носителите на
други вещни права върху недвижимите имоти, чиито права се засягат от изменението на
кадастралния план. Според ал. 8 Заповедта по ал. 6
се съобщава на заинтересованите лица по реда на АПК. Според
ал. 9 Заповедта
по ал. 6, съответно отказът за
издаването й, могат да се обжалват от
заинтересованите лица по реда на АПК
пред административния съд по местонахождението на
имота. Заповедта за одобряване на
изменението на кадастралния план влиза в сила след
изтичане на срока за
обжалването й по отношение на
имотите, за които няма подадени жалби.
От представените
доказателства се установява, че предвидените промени се отнасят единствено и
само за ПИ № 528, кв. 53 по кадастралния план на с. Б., собственик на който е
Лалов, а жалбоподателите Д. и Д. не доказват нито право на собственост, нито
факта да са носители на други вещни права върху посочения имот.
В този смисъл
жалбоподателите Д. и Д. не са заинтересовани лица по смисъла на § 4, ал. 10 от
Наредбата и същите нямат правен интерес от оспорване на посочената Заповед №
РЗ-09-841/31.08.2022 г., издадена от кмета на Община С. п.. Същите неправилно
са приели, че изменението на кадастралния план води до узаконяване на
постройките, с които същият се допълва.
Наличието
на правен интерес е абсолютна
процесуална предпоставка за допустимост на обжалването, за която съда следи
служебно. Обжалването на индивидуален административен акт, какъвто по своя
характер е посочената заповед, е допустимо единствено и само при наличие на правен
интерес, характеризиращ се с три кумулативно съществуващи свойства на същия - пряк,
личен и непосредствен за жалбоподателя. Интересът е личен и пряк когато оспореният акт
непосредствено засяга правната сфера на
оспорващия или създава опасност от непосредствено засягане на негови, права,
свободи и законни интереси или
непосредствено създава задължения за него.
За да съществува пряк интерес е необходимо със самата отмяна на
оспорения административен акт непосредствено да се отстрани настъпила, или
вероятно настъпваща щета от изпълнението на акта, или да се предотврати
настъпването на такава. Интересът е личен, когато актът засяга субективни
права, свободи и законни интереси на самия оспорващ, който няма право да инициира защита на чужди
права и интереси.
При
така изложените мотиви съдът установява, че жалбоподателите Д. и Д. нямат
правен интерес от оспорването, поради което същото е недопустимо и производството
по делото следва да се прекрати.
Мотивиран
от изложеното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК, Административен съд – Р.,
четвърти състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № 862/28.02.2023 г., подадена от Д.И.Д., ЕГН **********
и М. Н.Д., ЕГН *********; и двамата с административен адрес с. Б., общ. С. п.,
обл. Р., ул. „Х. Д.“ № ** и съдебен адрес *** – адв. Г.М.,***, против Заповед №
841/31.08.2022 г. на кмета на Община С. п..
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. д. № 111/2023 г. по описа на Административен съд – Р..
Определението може да се обжалва с
частна жалба в 7-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховния
административен съд на Република България.
СЪДИЯ: