Р Е Ш Е Н И Е
Номер 43
09.03.2020
г. град
Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН ПЪРВИ СЪСТАВ
На шести февруари две хиляди и двадесета година
В открито заседание в следния състав:
Председател: Атанас Динков
Секретар: Милена Ташева
като разгледа докладваното от председателя Атанас
Динков АНД № 5 по описа за 2020 година и за да се произнесе съобрази:
Производство по чл.
59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Съдът е сезиран с
жалба от Г.Л.В.Р., ЕГН **********, против електронен
фиш (EФ), серия К, № 1654869 на ОДМВР - Стара
Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от
Закона за движението по пътищата (ЗДвП), за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП,
на жалбоподателя е било наложено административно наказание глоба в размер на 300
лева.
Жалбоподателят Г.Л.В.Р., моли електронния фиш да бъде отменен като
незаконосъобразен.
Въззиваемата страна ОДМВР - Стара Загора, моли електронния фиш да
бъде потвърден като законосъобразен.
Съдът,
като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и
правна страна следното:
С обжалвания ЕФ жалбоподателят Г.Л.В.Р., ЕГН ********** е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 300 лв."), за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 25.06.2017 г. в 16.11 часа в общ. Чирпан, на АМ Тракия, км. 180, в посока от изток на запад, при ограничение от 140 км/ч, е управлявал лек автомобил Мерцедес Р 350, с рег. № ***, със скорост 175 км/ч, при отчетен толеранс от 3 % като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 35 км/ч) е било установено и заснето мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) TFR1-M 572.
Електронния фиш е
издаден от компетентен орган - ОД на МВР – Стара Загора, с оглед мястото на
извършване на нарушението. Облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, за
налагане на административно наказание чрез електронен фиш, а не по общия ред
чрез издаване на наказателно постановление, е приложима при установяване на
нарушения по чл. 21 от ЗДвП, с мобилни автоматизирани технически средства и
системи.
Процесният ЕФ е
издаден по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи със заповед № 8121з-172
от 29.02.2016 г. (л. 14 от делото), съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 4,
изречение трето от ЗДвП ("Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи"), и отговаря на императивните изисквания
на чл. 189, ал. 4, изречение второ от ЗДвП ("Електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание
на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане"). При съобразяване формата на
електронния фиш с императивните изисквания на специалната норма на чл. 189, ал.
4 от ЗДвП, административнонаказателното обвинение е формулирано конкретно, ясно
и точно от фактическа и правна страна.
Съгласно чл. 165,
ал. 2, т. 6 от ЗДвП, при изпълнение на функциите си по този закон определените
от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на
нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически
средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението
и/или регистрационния номер на моторното превозно средство, като според пар. 6,
т. 65 от ЗДвП автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗИ
(Закон за измерванията), които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат, както стационарни
– прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, така и
мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък
от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който
поставя начало и край на работния процес. Именно с такава мобилна радарна
система е било установено и заснето конкретното нарушение, като нейното
сертифициране и изправност към момента на извършване на нарушението се
установява от представените удостоверение за одобрен тип средство за измерване
и протокол за извършена проверка (л. 11 и л. 12 от делото).
Съгласно чл. 165,
ал. 2, т. 7 от ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи служби имат
право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по пътищата с
автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като
контролът се осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане, а
според ал. 3 на цитирания член условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато е
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата. В случая спазването на тези изисквания при заснемане на
конкретното нарушение се установява от представените снимков материал и
протокол за използване на процесното автоматизирано техническо средство или
система (л. 7, л. 8 и л. 13 от делото), които са съобразени с изискванията на
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Информацията за мястото на контрол е
достъпна на интернет страницата на ОДМВР - Стара Загора. Представения протокол
по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., съдържа информация за
точното местонахождение на мястото за контрол, датата на използване на АТСС,
разположението на АТСС, спрямо посоката на движение на контролираните МПС,
ограничителните пътни знаци, начало и край на работата с АТСС, снимка на
разположението на уреда и др., (л. 8 и л. 13 то делото). При така попълнените
данни по несъмнен начин се потвърждава и визираната от органа правна
квалификация на нарушението като такова по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. При съвкупна
преценка на тези данни и останалите събрани доказателства се налага категоричен
извод, че процесното АТСС е било технически изправно, и законосъобразно е било
приведено в работен режим на твърдяното място и време, с оглед на което и
административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е била
законосъобразно ангажирана, чрез издаване на електронен фиш.
По делото е
приложен снимков материал от клип с уникален идентификационен № 13047, TFR1-M №
572 от 25.06.2017 г., с четири броя снимки, който представлява веществено
доказателствено средство, по смисъла на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП (л. 7 от
делото).
От справка за
собственост на МПС от АИС-КАТ-МВР, се установява, че собственик на лек
автомобил Мерцедес Р 350, с рег. № ***, е жалбоподателят Г.Л.В.Р., ЕГН **********
(л. 10 от делото). По делото не се събраха доказателства, че жалбоподателя е
подал декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, в която да посочи друго лице, на
което е предоставил за ползване и управление автомобила, поради което съдът
намира, че именно той е бил негов водач.
В хода на
административнонаказателното производство не са били допуснати съществени
процесуални нарушения, които да са довели или да могат да доведат до
ограничаване правото на защита на санкционираното лице. При определяне на
наказанието наказващият орган е съобразил правилно основанието за налагането му
и е наложил единственото предвидено в закона наказание за това нарушение.
Предвид на изложеното, съдът приема, че правилно е била ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, а обжалвания електронен фиш, като законосъобразен, следва да бъде потвърден.
С оглед изхода на
делото, както
и изрично направеното от процесуалния представител на санкциониращия орган искане
(л. 2 от делото), и на основание чл. 63,
ал. 3 от ЗАНН, следва в полза на ОДМВР - Стара Загора да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл. 37 от Закона за правната
помощ (ЗПП), съгласно препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН. Съгласно
чл. 37, ал. 1 от ЗПП, заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. Съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението
за защита в производства по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая производството по
делото продължи в три съдебни заседания, в които процесуален представител на ОДМВР - Стара Загора не участва, поради което
следва да му се присъди възнаграждение в минимума от 80 лева.
С оглед изложеното
и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
електронен фиш, серия К, № 1654869 на ОДМВР - Стара Загора.
ОСЪЖДА Г.Л.В.Р.,
ЕГН ********** да заплати на ОДМВР - Стара Загора, юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.
Решението подлежи
на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: