Решение по дело №162/2019 на Районен съд - Бяла

Номер на акта: 110
Дата: 29 август 2019 г. (в сила от 8 януари 2020 г.)
Съдия: Атанас Василев Димитров
Дело: 20194510200162
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 110

29.08.2019г., гр.Бяла

 

РАЙОНЕН СЪД – БЯЛА, I-ви наказателен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и първи август през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АТАНАС ДИМИТРОВ

 

при секретаря Пенка Цанкова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 162 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „Скални материали“ АД, ЕИК ……….. чрез адв. Р.М., против НП № Е-НП-5 от 24.04.2019г., издадено от Министъра на енергетиката, с което на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 50 000 лева, за нарушение на чл.77 във вр. с чл.87, ал.1 и ал.2, т.1 във вр. с чл.88, т.3 от Закона за подземните богатства. Изложени са подробни съображения, както за допуснати нарушения на процесуални правила при съставяне на АУАН и издаване на процесното НП, така и за материална незаконосъобразност на санкционния акт, поради което се моли за неговата отмяна и присъждане на сторените разноски в производството.

Въззиваемата страна, редовно призована, изпраща в с.з. процесуален представител – държавен инспектор П. Й., която изразява становище за неоснователност на подадената жалба и моли същата да бъде отхвърлена.

РП – Бяла, редовно призовани, не изпращат представител и не вземат становище по жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят „Скални материали“ АД е титуляр на Разрешение № 244 от 18.05.2012г. на министъра на икономиката, енергетиката и туризма за проучване на строителни материали, подземни богатства по чл.2, ал.1, т.5 от ЗПБ в площ „Ценово-2“, разположена в землището на с.Ц., общ.Ц., обл.Р., одобрено с Протоколно решение по т.19 от Протокол № 16 от 24.04.2012г. на Министерски съвет.

С договор за проучване на строителни материали, подземни богатства по чл.2, ал.1, т.5 от ЗПБ в площ „Ценово-2“, разположена в землището на с.Ц., общ.Ц., обл.Р. от 18.11.2016г., Министърът на енергетиката е предоставил на „Скални материали“ АД, право да извършва за своя сметка проучване на подземни богатства по чл.2, ал.1, т.5 от ЗПБ. Съгласно разпоредбата на чл.2 от договора, същият влиза в сила след изпълнение на предвидените в т.1 и т.2 предпоставки, а именно влизане в сила на положителен акт по оценка за съвместимостта на цялостния работен проект, издаден от компетентен орган по реда на чл.31 от ЗБР и Наредбата за ОС или издаване на писмо по чл.2, ал.2 от Наредбата за ОС, с което компетентния орган уведомява титуляря на разрешението относно преценката, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от Наредбата за ОС.

С Решение № РУ-04-ОС/2017г. от 23.02.2017г. издадено от Директора на РИОСВ – Русе е съгласуван проект за „Извършване на проучвателни работи в площ „Ценово-2“, общ.Ц., обл.Р., за периода януари-април 2017г.“ с оглед, че няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания и местообитания на видове, предмет на опасване в защитена зона BG0000610 „Река Янтра“.

С Решение № 90 от 24.07.2017г. е отменено Решение № РУ-04-ОС/2017г., като административното производство по преценката за вероятната степен от отрицателно въздействие на проекта е било възобновено.

С писмо изх.№ 26-00-697 от 09.08.2017г. на Министерство на околната среда и водите до „Скални материали“ АД, последните били уведомени, че преценката на компетентния орган е, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от Наредбата за ОС.

С писмо изх.№ 0461 от 29.08.2017г. на „Скални материали“ АД до Министерство на енергетиката, жалбоподателят уведомил министерството за издаденото писмо изх.№ 26-00-697 от 09.08.2017г. на Министерство на околната среда и водите и че на основание чл.2, ал.2, т.2 от договора пристъпват към изпълнението на същия.

С писмо № Е-26-С-225 от 04.09.2017г. на Министерство на енергетиката до „Скални материали“ АД, последните били уведомени, че съгласно клаузите на чл.2, ал.2, т.2 от договора, същият влиза в сила считано от 08.08.2017г. В тази връзка и в изпълнение на разпоредбата на чл.6, ал.2, т.1 и т.2 от договора, било напомнено на жалбоподателя, че дейностите по проучване се извършват въз основа на съгласуван с министъра на енергетиката цялостен работен проект за проучване, който се представя в 30-дневен срок от влизане в сила на договора, т.е. до 08.09.2017г. На жалбоподателя също така било напомнено за задължението по чл.8, ал.2 от договора за заплащане на такса площ в размер на 500лв. и за задължението по чл.9 от договора за предоставяне на банкови гаранции за обезпечаване на изпълнението на задълженията по договора и дейностите по опазване на околната среда в срок до един месец от влизането му в сила.

С писмо изх.№ 0364 от 06.08.2018г. на „Скални материали“ АД до директора на Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“ при Министерство на енергетиката са изпратени за разглеждане и утвърждаване на запасите „Геоложки докла за резултатите от извършените проучвателни работи в площ „Ценово-2“, общ.Ц., обл.Р., с изчисление на запаси от строителни материали – варовици, годен като суровина за хидротехническо строителство в находище „Ценово-2“, по състояние към 2018г.“

С писмо изх.№ 0372 от 10.08.2018г. на „Скални материали“ АД до Министъра на енергетиката е поискано на основание чл.9, ал.4 от договора да бъдат възстановени дадените банкови гаранции, с оглед изпълнение на задължението по чл.6, ал.2, т.15 от договора и Констативен протокол № ГС 40 от 17.07.2018г. за извършена рекултивация на проучвателните изработки след проучване на площта.

Със служебна бележка изх.№ Е-26-С-242 от 22.08.2018г. Началника на отдел „Национална геоложка служба“ уведомил директора на Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“ относно постъпил доклад за разглеждане, като съобразно компетентността на отдел „Контрол“ бил нужно писмено становище относно изпълнението на задълженията по договора.

Със служебна бележка изх.№ Е-26-С-242 от 17.09.2018г. директора на Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“ уведомил началника на отдел „Национална геоложка служба“ относно изпълнението на договора, като е констатирано неизпълнение на задължението за представяне на проекта за проучване за съгласуване в Министерство на енергетиката, както и че ще бъдат предприети действия по ангажиране на административно-наказателната отговорност за нарушението по чл.94, ал.1 във вр. с чл.88, т.3 от ЗПБ.

С писмо изх.№ Е-26-С-283 от 30.10.2018г. на Министерство на енергетиката до „Скални материали“ АД, жалбоподателят бил уведомен за установено нарушение на Закона за подземните богатства и че следва да се яви на 06.11.2018г. в 14.00ч. в сградата на Министерството за съставяне и връчване на АУАН, както и че при неявяване АУАН ще бъде съставен при условията на чл.40, ал.2 и предявен по реда на чл.43, ал.4 от ЗАНН.

На 06.11.2018г. бил съставен АУАН № 8 срещу „Скални материали“ АД за извършено нарушение по чл.77 във вр. с чл.87, ал.1 и ал.2, т.1 във вр. с чл.88, т.3 от ЗПБ, за това, че в едногодишния срок на действие на договора от 18.11.2016г. дружеството е извършвало дейности по проучване на подземни богатства, без представен от титуляря на разрешението и съгласуван от министъра на енергетиката цялостен работен проект за проучване, което представлявало административно нарушение по смисъла на чл.94, ал.1, пр. първо от ЗПБ. АУАН бил подписан от упълномощен представител на санкционираното дружество на 07.11.2018г., на когото бил предаден и оригинал на съставен срещу дружеството неприсъствен АУАН, за което бил изготвен приемо-предавателен протокол от 07.11.2018г.

Въз основа на така съставения АУАН, Министърът на енергетиката издал процесното НП, с което на жалбоподателя била наложена имуществена санкция по чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ в размер на 50 000лв., за извършеното от него нарушение, което било връчено на 03.06.2019г. на упълномощен представител на дружеството. На 10.06.2019г. била изпратена жалба срещу издаденото НП, въз основа на която е образувано и настоящото производство.

Фактическата обстановка беше установена от съда след преценка на приложените и приобщени към делото по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства – НП № Е-НП-5/24.04.2019г.; заверени копия на писмо вх. № Е-26-С-243 от 07.08.2018г.; доклад за резултатите от извършените геоложки проучвания в площ „Ценово-2“, в землището на с.Ц., общ.Ц., обл.Р. с изчисление на запаси от строителни материали в находище „Ценово-2“ – варовици за хидротехнически съоръжения, по състояние към 01.06.2018г.; констативен протокол № ГС 40/17.07.2018г.; разрешение № 244/18.05.2012г.; договор за проучване на строителни материали, подземни богатства по чл.2, ал.1, т.5 от Закона за подземните богатства в площ „Ценово-2“, разположена в землището на с.Ц. от 18.11.2016г.; писмо с вх. № 0469/11.09.2017г.; становище – протокол на РИОСВ, гр.Русе, решение на МОСВ, гр.София; писмо вх. № 0184/16.03.2017г., Решение № РУ-04-ОС/2017г., писмо вх. № 0414/24.07.2017г., Решение № 90/14.07.2017г., писмо вх. № 0432/14.08.2017г.; писмо с № Е-26-С-243/13.08.2018г.; служебна бележка от В. Т.; служебна бележка от С. С.; писмо с № Е-26-С-225/31.08.2018г.; писмо с изх. № Е-26-С-283/30.10.2018г.; АУАН № 8/06.11.2018г.; приемо-предавателен протокол от 07.11.2018г.; писмо с изх. № Е-26-С-155/07.05.2019г.; писмо с № Е-26-С-155/15.05.2019г.; писмо с № Е-26-С-155/20.05.2019г. и заповед с № Е-РД-16-220/15.02.2017г. По делото се събраха гласни доказателства, посредством проведените в съдебно заседание разпити на актосъставителя И.И. и свидетеля С. С..

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна и в законоустановения в чл.59, ал.2 от ЗАНН срок, поради което същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

Съдът счита, че не са допуснати процесуални нарушения при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на процесното наказателно постановление, които да водят до отмяната му. Съгласно чл.95, ал.1 от ЗПБ, нарушенията се установяват с актове на длъжностни лица от Министерството на енергетиката. Актосъставителят И.И. работи на длъжност държавен експерт в отдел „Концесии и разрешения“, Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“, като същият е упълномощен със Заповед № Е-РД-16-220 от 15.02.2017г. на Министъра на енергетиката да съставя актове за установяване на административни нарушения, а атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган по смисъла на чл.95, ал.3 от ЗПБ – Министъра на енергетиката. Спазени са изискванията на чл.42 и чл.43 от ЗАНН, като е посочено качеството на свидетелите, описание на нарушението, с оглед неговата специфика и законовите разпоредби, които са нарушени. Съответно не са нарушени и разпоредбите на чл.57 от ЗАНН.

Съдът намира, че е налице неправилно приложение на материалния закон, поради което наказателното постановление следва да бъде отменено. Вмененото на жалбоподателя нарушение е за това, че дружеството не е изпълнило задължението си да съгласува цялостния работен проект с министъра на енергетиката. Действително от доказателствата по делото се установява, че жалбоподателя, не е представил цялостния работен проект за проучване за съгласуването му. За това му задължение с представеното и прието по делото писмо № Е-26-С-225 от 04.09.2017г. на Министерство на енергетиката, било напомнено на жалбоподателя, че такъв следва да бъде представен в 30-дневен срок от влизане в сила на договора, т.е. до 08.09.2017г. Същевременно с писмото е указано на жалбоподателя, че следва да изпълни задълженията си по чл.8, ал.2 от договора за заплащане на такса площ в размер на 500лв. и за задължението по чл.9 от договора за предоставяне на банкови гаранции за обезпечаване на изпълнението на задълженията по договора и дейностите по опазване на околната среда в срок до един месец от влизането му в сила. Тези задължения безспорно били изпълнени, както се установява от доказателствата по делото, но не и това за представяне на цялостния работен проект в Министерството на енергетиката.

Въпреки това, съдът счита, че неправилно е била ангажирана отговорността на жалбоподателя, като му е наложена санкция по чл.93, ал.2, т.1  за нарушение на чл.77 във вр. с чл.87, ал.1 и ал.2, т.1 във вр. с чл.88, т.3 от Закона за подземните богатства.

Административно-наказващият орган е наложил имуществена санкция по чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ, която разпоредба има следното съдържание: „Който извършва добив на подземни богатства без надлежно предоставена концесия или с концесия, чието действие е спряно по реда на чл. 68 и на сключения договор, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба или с имуществена санкция: 1. от 50 000 до 100 000 лв. - при първо нарушение;“.

Видно е, че основанието за налагане на имуществената санкция на жалбоподателя не съответства на вмененото му нарушение, тъй като отговорността му е била ангажирана за това, че не е представен за съгласуване цялостен работен проект за проучване с министъра на енергетиката, а наказанието е предвидено за извършване на добив на подземни богатства  без надлежно предоставена концесия или такава, чието действие е спряно. Това несъответствие представлява материалната незаконосъобразност на процесното наказателно постановление, като внася неяснота относно съдържанието на обвинението и представлява самостоятелно основание за неговата отмяна.

На следващо място, разпоредбите, които се сочат да са нарушени гласят следното:

 „Чл. 77. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2010 г.)  Опазването на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства е основно задължение на всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират минно строителство, подготвят експлоатацията и добиват подземни богатства.

Чл. 87. (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2008 г., бр. 100 от 2010 г.)  (1) Опазването на земните недра при търсенето, проучването, добива и първичната преработка на подземни богатства се осигурява чрез рационалното им използване.

(2) Рационалното използване на подземните богатства при търсенето, проучването, добива и първичната им преработка включва:

1. спазване на утвърдените с работните проекти методики, технологии и ред за търсене и проучване на подземни богатства;

Чл. 88. (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2008 г., бр. 100 от 2010 г.)  За спазване на изискванията по опазването на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства всеки титуляр на разрешение за търсене и проучване и за проучване и концесионер е длъжен да:

3. (изм. – ДВ, бр. 14 от 2015 г.)  съгласува с министъра на енергетиката работните проекти за търсене, проучване, добив и първична преработка на подземни богатства и работните проекти за техническа ликвидация и/или консервация на геологопроучвателните и миннодобивните обекти;“.

Съгласно §1, т.16 от ЗПБ - "опазване на земните недра" е спазване на определените с нормативните актове изисквания и ред за ползването на земните недра, както и на изискванията за разумното и рационалното използване на подземните богатства при проучването, добива и първичната им преработка.

От посочените разпоредби се установява, че същите касаят опазването на земните недра, което съгласно легалната дефиниция в закона се изразява в спазването на реда и изискванията за рационалното използване на подземните богатства. Неизпълнение на задълженията по опазване на земните недра представлява административно нарушение по смисъла на чл.94, ал.1 от ЗПБ, което е скрепено със санкция за нарушителя. В настоящият случай не е констатирано нарушение на спазването на реда и изискванията за рационалното използване на подземните богатства при тяхното проучване и не е описано такова в обстоятелствената част, както на съставения АУАН, така и на процесното НП. Описателната част касае неизпълнение на задължение за представяне за съгласуване на цялостния работен проект за проучване, което обаче представлява задължение с оглед контрола за спазване на изискванията, а не изискване за рационално използване на земните недра. Липсва разпоредба, която да предвижда административно-наказателна отговорност за неизпълнението на това задължение, тъй като непредставянето на работния проект за проучване само по себе си не представлява нерационално използване на подземни богатства. Именно затова задължението за представяне за цялостния работен проект за проучване е уговорено в договора, като е предвиден и срок в който следва да се изпълни това задължение, както и отговорността при неговото неизпълнение.

Нещо в повече относно извода на съда, че неизпълнението на това задължение не е основание за ангажиране на административно-наказателната отговорност на дружеството, а за договорна такава. Това следва именно от обстоятелството, че задължението за представяне на цялостния работен проект за съгласуване с министъра на енергетиката в 30-дневен срок от влизане в сила на договора за проучване е договорно задължение, обективирано в чл.6, ал.2, т.2 от договора от 18.11.2016г. За неизпълнение на това задължение е предвидена и отговорност по чл.12, ал.1 от договора, който гласи, че „при неизпълнение на задължението по чл.6, ал.2, т.2 от договора, титулярят дължи реално изпълнение и неустойка за периода на неизпълнение в размер на 50 лева на ден, но не повече от 4 330 лева – 10 на сто от стойността на заложените в работната програма геологопроучвателни работи.“. Освен това, в клаузата на чл.13, ал.1 от договора е предвидена и възможността при виновно неизпълнение на едно или няколко основни задължения, както и условия по договора, продължаващо повече от три месеца, министърът едностранно да прекрати договора с едномесечно писмено предизвестие, след като даде подходящ срок за изпълнение на титуляря и той не е отстранил неизпълнението в указания срок. Следователно, неизпълнението на задължението за представяне на цялостния работен проект за съгласуване, представлява неизпълнение на договорно задължение и основание за ангажиране на договорната отговорност на дружеството.

Всичко това дава основание на съда да приеме, че така атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено.

По отношение претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски в производството, съдът счита, че такива не следва да се присъждат. С Тълкувателно решение № 2 от 03.06.2009г. по т.д. № 7/2008г. на ВАС, е прието, че в производството пред районния съд по разглеждане на жалби срещу наказателни постановления, при субсидиарно приложение на НПК, когато наказателното постановление е отменено, не се присъждат разноски в полза на нарушителя, както когато подсъдимият бъде оправдан в наказателното производство не се присъждат разноски срещу държавата.

 

Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ НП № Е-НП-5 от 24.04.2019г., издадено от Министъра на енергетиката, с което за нарушение на чл.77 във вр. с чл.87, ал.1 и ал.2, т.1 във вр. с чл.88, т.3 от Закона за подземните богатства, на „Скални материали“ АД, ЕИК …………., със седалище и адрес на управление гр.Р., ул.“О. П.“ № ., представлявано от изп. директор В.Т. е наложена имуществена санкция по чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ в размер на 50 000 лева.

 

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд – Русе.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/