Решение по дело №190/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 юни 2020 г. (в сила от 9 юли 2020 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20207200700190
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр.Русе, 22.06.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, в публично заседание на седемнадесети юни  през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ИНА РАЙЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

                                                                              ИВАЙЛО ЙОСИФОВ  

 

при секретаря                 БИСЕРКА ВАСИЛЕВА             и с участието на прокурора               НИКОЛАЙ НИКОЛОВ             като разгледа докладваното от съдия          ДИМИТРОВА                  адм. дело 190 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК.

Образувано е по протест прокурор при Окръжна прокуратура гр. Русе, против разпоредбите на чл.12 и Приложение № 1 и чл.31 на Наредба за условията и реда за записване, отписване и преместване на деца в общинските ясли на територията на Община-Русе , издадена от Общински съвет-Русе, приета с Решение №951 по протокол №37 от 13.09.018 г. на Общински съвет-Русе, обл. Русе.

Иска се отмяна изцяло или частично на разпоредбите като незаконосъобразни, като се претендират и направените разноски по производството.

Ответникът Общински съвет Русе не взема становище .

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото и извърши проверка по реда на чл. 168 във вр. с чл. 196 от АПК, приема за установено следното:

Приемането на разпоредбата на чл.12 и Приложение № 1 и чл.31 от  Наредба за условията и реда за записване, отписване и преместване на деца в общинските ясли на територията на Община-Русе е направено  с Решение №951 по протокол №37 от 13.09.018 г. на Общински съвет-Русе.

 Производството по взимане на решение № 951/ 13.09.2018 г. е образувано въз основа на предложение от кмета на Община Русе рег.№ 581/01.08.2018г. , в което са посочени причините, налагащи отмяна на „ Правила и критерии за класиране и прием на деца в общинските ясли на територията на Община Русе“ приети с Решение №846 на ОбС-Русе,приети с протокол № 31/12.12.2013г., изменени с решение № 1312 от 26.05.2015г.Предложението е разгледано във водещите комисии, като е направено предложение, което е и прието от ОбС в критерии К 7 с 1 точка да се класират деца, чиито родители не дължат местни данъци и такси към общината, вместо първоначално предложените в К 7 – 2 точки.Изрично е посочено, в параграф 4 ,че Наредбата влиза в сила от 01.01.2019г.   

Протестът касае посочения в чл.12 критерий К 7 , същият посочен в Приложение 1 , съгласно която разпоредба „ класирането при приема на деца в детските заведения се осъществява на база точкова система, според събраните от всяко дете точки в низходящ ред, съгласно следните критерии:…“К 7 деца, чиито родители не дължат местни данъци и такси към общината-1 т. извършва се служебна проверка“

Протестът е и срещу разпоредбата на чл.31 от наредбата :“ал.1 децата могат да отсъстват от детските ясли:

1.   Поради отпуск или лични причини на родителите, за което родителите уведомяват писмено директора на детската ясла до 2 дни,предхождащи отсъствието

2.   Поради болест на детето, за което родителите уведомяват детската ясла своевременно

Ал.2 При отсъствие на детето повече от 30 календарни дни без писмено уведомяване и разрешение на директора на детското заведение или поради заболяване, то се счита за напуснало.

 

Протестът е процесуално допустим. Подаден е против административен акт, който подлежи на съдебен контрол. Наредбата, по дефиницията на чл. 75, ал. 1 АПК, чл. 7, ал. 2 и чл. 8 от ЗНА, и чл. 21, ал. 2 ЗМСМА съставлява подзаконов нормативен административен акт. Съобразно разпоредбата на чл. 185, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 АПК той подлежи на безсрочно оспорване пред съда, като това право има и прокурорът (чл. 186, ал. 2 АПК), който може да подаде протест срещу акта.

Разгледан по същество, протестът е основателен.

Разпоредбата на чл. 75, ал. 2 от АПК предвижда, че нормативните административни актове се издават по прилагане на закон или подзаконов нормативен акт от по - висока степен. Нормите на чл. 75, ал. 2 и чл. 76, ал. 1 и ал. 2 АПК са идентични с тези на чл. 2, чл. 3, ал.1, чл. 7, ал. 2 и чл. 8 ЗНА, като прогласяват забраната да се уреждат с наредба обществени отношения, уредени вече с нормативен акт от по-висока степен. Законът е нормативният акт, който урежда първично или въз основа на Конституцията, обществени отношения, които се поддават на трайна уредба, според предмета или субектите в един или няколко института на правото или техни подразделения. За уреждане на другите отношения по тази материя законът може да предвиди да се издаде подзаконов акт. Наредбата като нормативен акт се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. Общинските съвети като органи на местното самоуправление на територията на съответната община решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

Оспореният частично подзаконов нормативен акт е приет в предвидената от закона форма съгласно чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 ЗМСМА, от компетентен за това орган – Общински съвет-Русе. В изпълнение на правомощията си по чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА, общинските съвети приемат правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Предвид изложеното съдът приема, че оспорените разпоредби са издадени от компетентен орган – Общински съвет Русе, при спазване на изискуемата от закона форма, без допускане на съществени нарушения на административнопроизводствените правила при приемане на наредбата, като такива нарушения не се твърдят и в подадения протест.

При направената преценка за съответствие с материалния закон, съдът намира, че протестираните разпоредби са …незаконосъобразни.

Протестираната разпоредба на чл.12 досежно критерий К 7 , същият посочен в Приложение 1 , визира ,че „ класирането при приема на деца в детските заведения се осъществява на база точкова система, според събраните от всяко дете точки в низходящ ред, съгласно следните критерии:…“К 7 деца, чиито родители не дължат местни данъци и такси към общината- 1 т. Извършва се служебна проверка“.

  Текстът по чл. 12 от Наредбата за условията и реда за записване, отписване и преместване на деца в общинските ясли на територията на Община-Русе , приета с Решение №951 по протокол №37 от 13.09.018 г. на Общински съвет-Русе  обхваща определени критерии, които дават възможност на основата на обективност да се изработи обосновано и обективно класиране на децата при кандидатстване за прием в детските заведения на територията на Община-Русе. Същите са изброени в таблица и в приложение №1 към Наредбата .

    Критерият „К7" сочи, че при класирането предимство ще имат деца, чиито родители не дължат местни данъци и такси към Община-Русе-за това общият баланс на тези деца ще се увеличи с 1 точка.

    Така въведената привилегия е нормативно необоснована и ограничава необосновано правата на децата, чиито родители дължат местни данъци и такси към момента на кандидатстване. В  чл.6 ал.1 б. „в“ и чл. 81 от ЗМДТ е посочено, че Общините събират такси за ползване на детските ясли. Съгласно чл.92 ЗМДТ таксите се начисляват и събират от длъжностните лица в съответните заведения и се внасят в общинския бюджет до 10-о число. Обаче установяването, обезпечаването и събирането на местните такси  ЗМДТ се извършва по реда на ДОПК , от служители на общинската администрация, а не от директора на детската ясла. Съобразяване на разпоредбата на чл. 118, ал. 1 и ал.2 от Закона за здравето, посочваща целта за създаване на детски ясли, не е предвидено липса на задължения от местни данъци и такси към съответна община. Налице е само изискване по чл.119 ЗЗ вр.чл.81,вр.чл.6 ал.1 б“в“ ЗМДТ родителите и настойниците да  заплащат такси в размери, определени от общинския съвет за отглеждане на децата в общинските детски ясли. Детските ясли са организационно обособени структури, в които медицински и други специалисти осъществяват отглеждане, възпитание и обучение на деца от тримесечна до тригодишна възраст, като тази дейност не е предопределена и не е поставена в зависимост от липса на задължения за местни данъци и такси към съответната община. Още повече, че изискуемостта и ликвидността на задълженията за данъци и такси по ЗМДТ настъпват в различни периоди / чл.28 ,чл.60/, а настаняването в детските ясли е целогодишно. Поставения критерий противоречи на чл.6 ал.1 и ал.2  и чл.60 ал.2 от Конституцията на РБ, както и на условията за прием в детските ясли, НАРЕДБА № 26 от 18.11.2008 г. за устройството и дейността на детските ясли и детските кухни и здравните изисквания към тях,издадена от МЗ, където такива изисквания не са посочени.

         Всичко това води до извода, че посочената разпоредба на местната Наредба, касаеща критерии 7 в чл.12 и критерий 7 в Приложение№ 1 е в пряко противоречие с нормативна регламентация от по-висок ранг, какъвто е Закона за местните данъци и такси, Закона за здравето, КРБ и Наредба 26/2008гна МЗ  и следва да бъде отменена.

           Разпоредбата на чл. 31 от Наредбата се състои от две алинеи и се отнася до реда, който трябва да се спазва при отсъствие на децата от детските ясли.

Този текст е относим към разпоредбата на чл. 21 от Наредба №26/2008г на МЗ , но се различава от него, като въвежда определени ограничения, които на практика не съществуват в тази наредба, издадена въз основа на чл. 118 ал. 4 и чл. 34, ал. 2 във връзка с § 1, т. 9, буква "о" от Закона за здравето.

В разпоредбата на чл.21 ал.1 от Наредба 26/2008г на МЗ е посочено, че децата могат да отсъстват от детската ясла:

       1. поради отпуск или лични причини на родителите, за което родителите уведомяват писмено директора на детската ясла;

       2. поради болест на детето, за което родителите уведомяват детската ясла в тридневен срок.

       Съгласно ал. 3 от Наредба 26/2008г на МЗ „При отсъствие повече от един месец се изисква еднократно бактериологично изследване за патогенни чревни микроорганизми с отрицателен резултат само по епидемични показания.

        (4) При отсъствие за повече от два месеца - еднократен отрицателен резултат за чревни паразити „

В наредбата на Община-Русе са въведени ограничения, които не съществуват нито в 33, нито в издадената въз основа на него Н №26, с което се ограничават правата на децата и същите се поставят в неблагоприятни условия, които не са предвидени в 33 и Наредба  №26.

Така напр. чл. 31 ал. 1 т. 1 от Н възвежда задължение родителите да уведомят писмено директора на детската ясла до 2 дни, предхождащи отсъствието на детето.

Макар да има резон в това да се уведомява предварително за отсъствие цитираните нормативни актове 33 и Наредба №26 не въвеждат такова императивно задължение както по отношение на това колко дни преди отсъствието следва да се извърши уведомяването, така и това да става предварително.

 


По подобен начин са поставени нещата и с чл. 31 ал. 1 т. 2 от Наредба 26/2008г., в който изискването за уведомяване поради болест на детето е да бъде извършено „своевременно". Този термин позволява субективно тълкуване и се отклонява от предвидения 3 дневен срок в Наредба №26, който е определен не само императивио, но и достатъчно ясно и категорично както като начало-деня на заболяването, така и като край-3 дни от началото на заболяването. Не е необходимо разрешение на директора на детското заведение за отсъствие на детето от детското заведение-достатъчно е извършването на уведомление на директора за отсъствие, като с оглед продължителността на отсъствието се изисква единствено и само представянето на документи за това, че детето е здраво-чл. 21 ал. 2, 3 и 4 oт Наредба  26/ 2008 на МЗ.

Тези обществени отношения са уредени в нормативен ранг от по-висок ранг и отклоненията са незаконосъобразни.

Разпоредбата на чл. 31 ал. 2 от общинската наредба  също противоречи на изискванията залегнали в чл.21 ал.3 и ал.4 от  Наредба №26 и на чл.117-119 от 33.

Редът за напускане на дете от детска ясла поради заболяване за срок повече от 30 дни не може да послужи като основание детето да се счита за напуснало, в случай, че детската ясла с била уведомена за заболяването в 3 дневния срок по чл. 21 ал. 1 т. 2 от Наредба №26/2008г на МЗ.

Изключването на дете от детското заведение поради факта на отсъствието му за срок повече от 30 дни не намира законова обосновка, за да може да бъде възведено в правило. Така формулирана тази част от ал. 2 на чл. 31 от II противоречи както на Наредба №26, така и на закона за здравето, въз основа, на който е издадена.

По този начин, без да е възведено такова законово изискване, са създадени и въведени без основание ограничения на правата на децата и техните родители, с което същите противозаконно са нарушени.

Всички цитирани и оспорени разпоредби от Наредбата пряко противоречат на конкретно посочените норми на нормативни актове от по-горна степен-ЗМДТ, 33дравето, и Конституцията на РБ, както и на Наредба №26/ 2008г на МЗ, като с тези разпоредби необосновано се утежнява положението на гражданите и техните деца, поради което се явяват материално незаконосъобразен и следва да бъдат отменени.

      При този изход на спора и с оглед изричното искане от вносителя на протеста, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, приложим в настоящото производство във връзка с препращащата норма на чл. 196 от АПК, ответникът по оспорването следва да бъде осъден да възстанови направените от Окръжна прокуратура – Русе  разноски в размер на 20 лева, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването в "Държавен вестник".

       Мотивиран така и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И : 

 

ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.12 и Приложение № 1 в частта на критерия К7 и чл.31 на Наредба за условията и реда за записване, отписване и преместване на деца в общинските ясли на територията на Община-Русе , издадена от Общински съвет-Русе, приета с Решение №951 по протокол №37 от 13.09.018 г. на Общински съвет-Русе, обл. Русе.

ОСЪЖДА Общински съвет – Русе   да заплати на Окръжна прокуратура - Русе сумата от 20.00 лева - дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

След влизането му в сила решението да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК.

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                             

                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

                                                                                    

                                                                                  2.