Решение по дело №655/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 530
Дата: 17 декември 2019 г. (в сила от 17 декември 2019 г.)
Съдия: Милена Стоянова Маркова-Георгиева
Дело: 20197100700655
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

530

град Добрич, 17.12.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          Добричкият административен съд, в публично заседание на деветнадесети ноември, две хиляди и деветнадесета година Втори касационен състав:

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА  ИВАНОВА 

                                                                         ЧЛЕНОВЕ: НЕЛИ  КАМЕНСКА

                                                                                                 МИЛЕНА  ГЕОРГИЕВА

 

при участието на прокурора ПЛАМЕН НИКОЛОВ и секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА разгледа докладваното от съдия М.Георгиева  кас.н.а.х.д. № 655/ 2019 год. по описа на АдмС-Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:                                              

          Производството е по реда на глава ХІІ от АПК и е образувано по касационна жалба от Областен отдел  “Автомобилна администрация” - Добрич, срещу Решение № 18/15.05.2019 год. по н.а.х.д № 50/ 2019 год. на РС-Генерал Тошево, с което е отменено Наказателно постановление № 28 - 0000321/ 13. 11.  2018 год. на  Началника на Областен отдел “Автомобилна администрация” – Добрич.С отмененото НП на А.В. ***,ЕГН **********,за нарушение на чл.139,ал.1,т.2,пр.2 от ЗДвП,във връзка с чл.6,ал.1,т.3,б.“а“ от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ и чл.100,ал.1,т.1 от ЗДвП, са наложени административни наказания глоба съответно в размер на 2500 лв.  на основание чл.177,ал.3,т.1,пр.2 и в размер на 10 лв. на основание чл.183,ал.1,т.1. Твърди се, че първоинстанционният съд неправилно е оценил събраните доказателства и не е стигнал до правилен извод относно наличието на извършеното нарушение.Възразява се срещу приетото от съда,че е нарушен чл.35,,ал.3 от Наредба №11 съгласно който, проверката на натоварването на ППС се извършва със средства за измерване, отговарящи на изискванията за измервания.Изразява се становище,че в нормата е посочен един от начините за измерване, който не е единствен и се настоява,че представеният транспортен документ е валидно доказателство, че превозното средство е претоварено. Иска се от съда отмяна на първоинстанционното решение и  потвърждаване на НП. Редовно призован, в съдебно заседание касаторът не се представлява.

         Ответникът,редовно призован,не се явява и представлява.Депозира писмен отговор по жалбата,чрез процесуалния си представител,в който я оспорва.

          Представителят на ДОП счита подадената жалба за неоснователна, а решението на РС-Ген.Тошево за правилно и законосъобразно, поради което  следва да бъде оставено в сила.

          Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и предвид разпоредбата на чл. 218 ал. 2 АПК, намира за установено следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, от легитимирана страна с правен интерес от обжалване на решението, като неизгодно за нея и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна. 

          С обжалваното решение районният съд е отменил НП № 28 - 0000321/ 13. 11.  2018 год. на  Началника на Областен отдел “Автомобилна администрация” - Добрич, с което на А.В. ***,   ЕГН **********,за нарушение на чл.139,ал.1,т.2,пр.2  от ЗДвП,във връзка с чл.6,ал.1,т.3,б.“а“ от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ и чл.100,ал.1,т.1 от ЗДвП, са наложени административни наказания глоба съответно в размер на 2500 лв.  на основание чл.177,ал.3,т.1,пр.2 и в размер на 10 лв. на основание чл.183,ал.1,т.1. Наказанието е наложено  за това че: на 16.10.2018г., около 12. 05 ч., по главен път от гр.Ген.Тошево за гр.Добрич,пред КПП Ген.Тошево, В. управлява товарен автомобил марка „Форд“ с рег.№ А6525 НК кат.№3 с прикачено ремарке с рег.№ А2059 ЕМ,кат.04  и извършва превоз за собствена сметка, като ППС надвишава нормата от допустима максимална маса на ППС за движение по пътищата отворени за обществено ползване от 40 000 кг. с 18320 кг., което е установено от от пътна разписка №61/16.10.2018г.Към момента на проверката не представя квитанция от АПИ.Водачът не представя и КТ към СУМПС.

          За да отмени наказателното постановление, съдът е приел, че липсват безспорни доказателства за извършване на посоченото в НП нарушение. Съдът е коментирал,че административнонаказателната отговорност на В. е ангажирана въз основа на пътна разписка №61/16.10.2018г в която е записано брутното тегло на превозното средство, тарата и нетното тегло. Според съда това е частен документ,от който не се установява,че проверката е извършена със средство за измерване,отговарящо на изискванията за измерване, което е в нарушение на чл.35, ал.3 от Наредба №11. Нарушение според съда е налице и при съставянето на АУАН, който според чл.37 от Наредба №11 се съставя освен от съответните служби за контрол на Агенция „Пътна инфраструктура“ и в присъствието на съответните служби за контрол при МВР. Следващото нарушение, което решаващият съд коментира е непълно описание на мястото на констатиране на нарушението. Всички констатирани от съда нарушения са самостоятелно основание за отмяна НП предвид което го е отменил.

           Касационният състав не споделя единствено извода на съда,че АУАН е съставен в нарушение на чл.37 от Наредба № 11/03.07.2001 г.,но това не се отразява на крайния резултат на съдебния акт.Наредба №11 е издадена на основание законовата делегация на чл.139,ал.3 от ЗДвП, съгласно която движението на ППС с размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи нормите, определени по реда на, ал. 1, т. 2 от чл. 139, както и движението на пътни превозни средства, превозващи опасни товари, се извършва по ред, определен от министъра на регионалното развитие и благоустройството, съгласувано с министъра на транспорта, министъра на околната среда и водите и министъра на вътрешните работи.В чл. 1 от Наредбата е посочено,че с нея  се определят допустимите размери, маса и натоварване на ос на категориите пътни превозни средства и техните ремаркета съгласно чл.139 от ЗДвП, които не представляват опасност за участниците в движението и условията и редът за движение на извънгабаритни и тежки ППС по пътищата, отворени за обществено ползване. Съпоставяйки текстовете на двете норми се налага изводът, че законодателят не е делегирал възможност на съответния министър с подзаконов нормативен акт да определя органите, компетентни да извършват контрол. Законовата делегация обхваща само реда, по който се извършва движението на ППС с размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи регламентираните норми, както и движението на ППС, превозващи опасни товари. В подкрепа следва да се посочи и чл. 167, ал.3  от ЗДвП съгласно която, общата маса, осовото натоварване и габаритните размери на пътните превозни средства се контролират от длъжностни лица на Агенция "Митници" и на Агенция "Пътна инфраструктура" с оглед правилната експлоатация на пътищата и предпазването им от разрушаване. Доколкото в конкретния случай се касае за осъществяване на  превоз на товари с МПС, чиято допустима максимална маса надвиша нормативно установените, то служителите на ОД "АА" гр. Добрич са компетентни да съставят АУАН, респ. началникът на областния отдел да издаде НП, с което да наложи съответното наказание по ЗДвП.

           Предвид изложеното, АУАН е съставен  от компетентни контролни органи, а НП е издадено от компетентен за това административнонаказателен орган, но при липса на доказателства за извършване на соченото в тях нарушение.По делото липсват каквито и да било доказателства,че е имало измерване,съобразно нормативната уредба.Представената пътна разписка не може да се приравни на кантарна бележка и от нея не може да се установи, дали теглото е измерено със средство за измерване,отговарящо на изискванията за измерване, което е в нарушение на чл.35, ал.3 от Наредба №11.Касационният състав споделя и изводите на съда за неточно и неясно описание на мястото на констатиране на нарушението, което е съществено процесуално нарушение и е порок,водещ до отмяна на НП.

           Настоящият съдебен състав установи,че при постановяване на решението си РС-Генерал Тошево  на е  допуснал нарушения на процесуалния и материалния закон.

          Предвид горното, касационната жалба се явява неоснователна и следва да бъде оставена без уважение,а решението като правилно,валидно и допустимо, следва да бъде оставено в сила.

          Така мотивиран, Добричкият административен съд, Втори състав, на основание чл. 221 ал. 2 пр. 2 АПК,

                                            

      Р   Е   Ш   И  :

           

          ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 18/15.05.2019 год. по н.а.х.д. № 50/2019 год. на на РС-Генерал Тошево.

 

          РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ: