Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 349 Година 2020 Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, ХХІ състав
на 15.01.2020 година
в публичното заседание в следния
състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при присъствието на
прокурора СТЕФАНИ ЧЕРЕШАРОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 3747 по описа за
2019 година и като обсъди :
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Образувано е по касационната жалба на Ф.Б.Д. ***,
против Решение №1865 от 16.10.2019г., постановено по АНД №5608/2019 г. по описа
на Районен съд – Пловдив, III н.с., с което е потвърден електронен фиш серия К №
2758713 за налагане на глоба в размер на
300 лева за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.
В жалбата се навеждат касационни основания за
постановяването на атакуваното решение при неправилно приложение на
материалния закон, поради неправилен анализ на доказателствата и липса на пълно
изясняване на фактическата обстановка. Иска се отмяна на решението и
постановяването на друго, с което да се отмени обжалваният електронен фиш.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно
призован, не се явява и не изпраща представител.
Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР –
Пловдив, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по
основателността на жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава
заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага решението на
Районния съд да бъде оставено в сила.
Настоящият съдебен състав приема, че разглежданата
касационна жалба се явява подадена в срока по чл.211 ал. 1 от АПК, следователно
е допустима.
Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Пред Районния съд е установено, че на 15.05.2019 г.
в 04:05 в на автомагистрала „Тракия“, в посока гр. София, е било заснето
извършено нарушение за скорост с МПС, марка „Ауди А8“ с рег. №***, установено
със стационарна система, като при разрешена скорост от 140 км/ч, е установена
скорост от 176 км/ч, след отчитане на толеранс на измерената скорост от 3% или превишение на разрешената скорост от 36 км/ч. Установено
е, че собственик на цитираното МПС е Ф.Б.Д., срещу когото е бил издаден процесния електронен фиш, с който, за така констатираното
нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата ЗДвП/ и на основание
чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.2, т.4 от ЗДвП е била наложена глоба в
размер на 300 лв.
Съдът е приел, че е безспорно установен фактът на
соченото нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, доколкото е установено и заснето с техническо
средство, което е стационарно – стационарна видео-радарна система за наблюдение
и регистрация на пътни нарушения, тип „Sitraffic Lynx ERS 400“. Приел е, че електронният фиш е издаден при
спазване на административно- производствените правила.
Каза се, доводите в касационната жалба са за
незаконосъобразност и неправилност на обжалваното решение.
Тук е мястото да се посочи, че, както касационните
основания, така и пределите на проверката, осъществявана от касационната
инстанция са точно и ясно очертани в чл.348 ал.1 т.1, 2 и 3 от НПК във връзка с
чл.63 ал.1 от ЗАНН и чл.218 ал.1 и ал.2 от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.
Така проверката на обжалвания съдебен акт се
извършва само в обжалваната част и по посочените в жалбата основания, съответно
в пределите на служебната проверка, очертана по-горе.
При така очертаните предели на действията на
касационната инстанция се налагат следните правни изводи по конкретния правен
спор.
По твърдението за неправилно приложение на
материалния закон – касационно основание по чл.348 ал.1, т.1 от НПК.
Настоящата инстанция счита за неоснователни възраженията на касатора в тази връзка.
Към датата на извършване на процесното
нарушение е в сила разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, съгласно която “ При нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за
което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи.“.
Разпоредба на § 6 т.65 от ДР на ЗДвП, с която се
въведе легално определение на понятието и съобразно която
"Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие
или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени
към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени
към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес.”
Нормата на ал.3 на чл.165 от ЗДвП, в съответствие
именно на мотивите на Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС на
Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме наредба за реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата.
В изпълнение на законовата разпоредба е издадена
Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05. 2015г.), с която са уредени
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи(АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези
условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС.
Съгласно чл.2 от Наредбата стационарните и
мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на
правилата за движение, а по силата на чл.3 от същата, за установените от АТСС
нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове
чрез използване на автоматизирана информационна система.
Нарушението за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която
за автомагистрала е 140 км/ч, в какъвто смисъл е и текста на посочената като
нарушена разпоредба на чл.21 ал.1 от ЗДвП. От събраните в хода на
производството доказателства се установява съставомерността
на констатираното нарушение, тъй като автомобилът на Ф.Б.Д. е заснет при
движение със скорост от 176 км/ч, с автоматизирано техническо средство на
автомагистрала „Тракия“ в посока София,
като е отчетена и допустимата грешка/толеранс от 3% при измерване на
скоростта, при въведено ограничение от 140 км/ч..
Неоснователни са доводите на касатора
за липса на мотиви по конкретни възражения по изясняване на фактическата
обстановка в цялост и следва ли е АНО също да я изясни.
ЗДвП, с разпоредбата на чл.189 ал.11 предвижда, че
влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно
постановление. Това приравняване обаче, е само относно последиците, с които се
ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове и не
обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата относно
процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени
в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. Напротив, съгласно
чл.189 ал.4 от ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за териториалната структура
на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният
час на извършване на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственика,
на когото е регистрирано това превозно средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволно плащане. Тези реквизити, в случая са налице в издадения електронен
фиш и доколкото разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП е специална спрямо
разпоредбата на чл.57 от ЗАНН, същия не е незаконосъобразен, тъй като предвид
наличието на цялата, посочена по-горе информация, отпада необходимостта от
допълнително изясняване на фактическата обстановка, още повече, че е приложен
и снимков материал.
В този смисъл, настоящата инстанция изцяло
възприема мотивите на първоинстанционния съд в тази
насока.
Неоснователно е
възражението на касатора относно неправилно определен
субект на административното наказание. Нормата на чл.188 от ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност за
собственика(законния представител на юридическото лице) или ползвателя на МПС
за извършеното с него нарушение, независимо от това, кой е действителния
извършител на нарушението. Разпоредбите на ЗАНН, относно личната отговорност
за извършване на административно нарушение са дерогирани
от разпоредбите на чл.188 от ЗДвП, които предвиждат презумпция за отговорност
на собственика на МПС, която може да бъде оборена от него в случай, че друг е
управлявал автомобила. В нормата на чл.189 ал.5 от ЗДвП, е предвиден 14-дневен
срок от получаването на електронния фиш, в който собственикът на МПС, с което
е извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална
структура на МВР, писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението
и копие на свидетелството му за управление на МПС. В противен случай, той е
лицето, което носи отговорност за извършеното нарушение. В конкретния случай, Д.
не се е възползвал от възможността по чл.189 ал.5 от ЗДвП, поради което и
правилно е бил санкциониран с издадения електронен фиш.
Същевременно безспорно е
установено от приобщените по делото пред ПРС доказателства, че нарушението е
заснето със стационарна система за видеоконтрол, която по правило е
предназначена за автоматично фиксиране на допуснатите нарушения на правилата за
движение, при предварително зададени параметри на ограничение, натрупване и архивиране за последващо използване на съпътстващата информация от
измерването.Измерването и регистрирането на скоростта, и записът на доказателствения видеоматериал се извършва напълно
автоматично от системата радар-камера-компютър. Данните от радара, въведените
ограничения и работните режими на системата са криптирани и вградени в доказателствения видеоматериал. По този начин всяко едно
нарушение на правилата за движение автоматично се записва и съхранява като отделен файл, а за целите
на съдебните производства по обжалване на издадените ЕФ – се разпечатва на
хартия във формата на снимка. При това, при установяване на нарушенията не
участват контролните полицейски органи, те нито спират, нито проверяват водача на автомобила, нарушението се установява
единствено въз основа на записа от
системата радар-камера-компютър. Затова и разпоредбата на чл.189 ал.15 от ЗДвП
постановява, че изготвените с технически средства или системи, заснемащи или
записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени
доказателствени средства в административнонаказателния
процес.
В конкретния случай,
неоснователно е възражението в касационната жалба, поддържано и пред РС, че
приложената по преписката снимка от стационарната камера е абсолютно неясна,
отразява само нюанси на сиво-черната гама, от нея не може да се установи нито
марката, нито модела, нито дори вида на автомобила – данни, от които може да се
почерпи информация относно управлявания
автомобил. Действително, състоянието на снимката е такова, че е довело до неразпознаваемост на автомобила по изброените белези, но
пък е фиксиран регистрационния номер на същия и видно от приложената по преписката
справка за собственик на превозното средство, безспорно се установява, че това
е Ф.Б.Д..
Отделно от това, от
страна на касатора не са представени никакви доказателства,
оборващи тези изводи, а именно: напр. доказателства за дублирани регистрационни
номера; доказателства за подадена жалба за откраднати такива; доказателства за
прехвърляне на автомобила и пр.
В този смисъл,
неоснователно е искането за отмяна на решението на ПРС и за връщане на делото
за ново разглеждане – при положение, че са налице сочените по-горе
доказателства, не би следвало да е проблем, същите да бъдат представени пред първоинстанционния съд.
Настоящият състав на съда
изцяло възприема мотивите на ПРС относно посоченото, че регистрационните номера
на всяко едно МПС са уникални и не създават съмнение за идентичност на
заснетото МПС.
Предвид и изложения
по-горе механизъм на действие на записващата система, съдът намира за безспорно
доказано, че нарушението е извършено от Ф.Д., при липсата на каквито и да е
други доказателства за противното.
Същевременно от
представеното удостоверение за одобрен тип средство за измерване, се
установява, че процесното техническото средство е
одобрен тип средство за измерване на скоростта № 09.10.4823 и към момента на
установяване на нарушението е било технически изправно, поради което не са налице
твърдените процесуални нарушения.
С оглед изложеното и на основание чл.221 ал.2 предл.първо от АПК във връзка с чл.63 ал.1 изр.второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде
оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение № 1865 от 16.10.2019
година, постановено по АНД № 5608/2019 г. по описа на Районен съд – Пловдив,
III н.с.,
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.