№ 754
гр. Бургас, 03.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XVII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и осми октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ
при участието на секретаря Д. МИХАЙЛОВА
като разгледа докладваното от АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ Административно
наказателно дело № 20212120204153 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба на ЕТ *** с ЕИК: ***, против
Наказателно постановление № 585975-F614574/16.07.2021 г., издадено от Началник Отдел
"Оперативни дейности – Бургас" в ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2,
във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер
на 500 лева за нарушение на чл. 42, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ
(Наредбата), вр. с чл. 118, ал. 4 ЗДДС.
С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление, като се посочва,
че са допуснати процесуални нарушения. Също така се излагат доводи за приложението на
чл. 28 от ЗАНН.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.
Административнонаказващият орган се представлява от пълномощник – юрисконсулт
Карабелева, която моли за потвърждаване на наказателното постановление, както и за
присъждане на разноски.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по
чл. 59, ал. 2 ЗАНН. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ
на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
На 26.05.2021 г. в 14,43 часа св. Т. - инспектор по приходите в НАП, извършил
проверка по спазване на данъчното законодателство на обект – ветеринарна аптека, находящ
се в гр. Бургас, ул.Арда 14, стопанисван от жалбоподателq. По време на проверката
1
свидетелят констатирал, че в обекта има въведено в експлоатация и свързано дистанционно
с НАП фискално устройство, като в обекта не се съхранявало свидетелство за регистрация
на същото на видно място. За констатациите на място бил съставен констативен протокол,
като представител на дружеството бил поканен да се яви в ТД на НАП – Бургас. На база
тези факти св.Т. преценил, че дружеството е извършило нарушение на данъчното
законодателство, поради което съставил АУАН, квалифицирайки извършеното като
нарушение по чл. 42, ал. 1, т. 1 от Наредбата, вр. с чл. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС. След съставяне
на акта препис от същия бил връчен на представляващия, който го подписал и получил
копие от него.
Въз основа на АУАН, на 16.07.2021 г. било издадено и атакуваното НП, в което била
пресъздадена фактическата обстановка, изложена в акта. Административнонаказващият
орган не дал вяра на изложеното във възражението, а също счел, че горните факти,
нарушават разпоредбите на чл. 42, ал. 1, т. 1 от Наредбата, вр. с чл. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС,
поради което и на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС наложил
на жалбоподателя имуществена санкция размер на 500 лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и
доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра
доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти. При така
установените факти съдът прави следните прави изводи:
Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган съгласно
представената заповед № ЗЦУ - ОПР - 17/17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП,
в срока по чл. 34, ал. 3 ЗАНН. Съдът намира, че при издаване на АУАН и НП не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, като фактите са достатъчно
подробно изложени и съответстват на приложените разпоредби. От обективна страна е
безспорно установено, че на датата на проверката, търговецът не е съхранявал в
стационарния си търговски обект, свидетелството за регистрация на ФУ. Фактът на
извършеното административно нарушение, се доказва с показанията на актосъставителя,
които съдът кредитира, тъй като те кореспондират с установеното в протокола за извършена
проверка. Не се доказа тезата на жалбоподателя, че документът е бил в обекта, тъй като не
бяха ангажирани доказателства в тази насока.
Съгласно изискванията на нормата на чл. 42, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г.,
всички документи посочени в разпоредбата на чл. 42, ал. 1, следва да се съхраняват в обекта
на търговеца, като целта е при поискване, да бъдат на разположение на контролните органи,
с оглед осъществяване на проверка. Непредставянето, респ. несъхраняването на нормативно
изискуемото свидетелство за регистрация на фискално устройство води от страна на
търговеца до неизпълнение на задължението по чл. 42, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства.
Не са налице основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН. От данните по делото не
може да се направи извода, че деянието е с по-ниска степен на обществена опасност от
другите нарушения от съответния вид, доколкото липсват каквито и да е обстоятелства в
тази насока. С оглед останалите обстоятелства във връзка с извършеното нарушение,
правилно и в съответствие с чл. 27, ал. 2 от ЗАНН и с оглед постигането на целите по чл. 12
от ЗАНН, наказващият орган е определил административното наказание в минимален
размер, като е взел предвид всички обстоятелства във връзка с осъществяването на
нарушението. Ето защо, правилно е ангажирана отговорността на търговеца на основание
чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС, като е отчетено обстоятелството, че нарушението не
2
води до неотразяване на приходи, поради което е наложена санкция в минималния
предвиден от законодателя размер от 500 лева. По изложените по-горе съображения и с
оглед липсата на доказателства, сочещи обратното, съдът счита обжалваното наказателно
постановление за правилно и законосъобразно и като такова същото следва да бъде
потвърдено.
С оглед решението за потвърждаване на НП и направеното искане от страна на
представителя на АНО, в негова полза следва да се присъдят претендираните разноски за
възнаграждение за юрисконсулт. При определяне на дължимите разноски за
юрисконсултско възнаграждение следва да се приложи разпоредбата на чл. 63, ал. 5 ЗАНН,
съгласно която размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля
максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за
правната помощ, който препраща към Наредба за заплащането на правната помощ. Съгласно
чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ възнаграждението за защита в
производства по Закона за административните нарушения и наказания е от 80 до 120 лв. С
оглед фактическата и правна сложност по делото, съдът достигна до извод, че за
осъщественото от юрисконсулта процесуално представителство в полза на АНО следва да се
определи и присъди възнаграждение в размер на 80 лв.
Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 1, предл. 1 ЗАНН, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 585975-F614574/16.07.2021 г.,
издадено от Началник Отдел "Оперативни дейности – Бургас" в ЦУ на НАП, с което на
основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, във вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на жалбоподателя ЕТ *** с
ЕИК: *** е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 42, ал.
1, т. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ вр. с чл. 118, ал. 4 ЗДДС.
ОСЪЖДА ЕТ *** с ЕИК: ***, да заплати на Национална агенция за приходите- София
сумата от 80 (осемдесет) лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.
Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
3