О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
гр. Ловеч, 08.12.2020 г.
ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, девети състав, в закрито заседание на осми декември две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦВЕТОМИРА ВЕЛЧЕВА
при секретар ................................................., като изслуша докладваното от съдията гр. д. № 2101 по описа за 2020 г. на съда и за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е образувано по повод подадена молба от М.М.К. против Заповед № 1-436/06.11.2020 г. на началника на затворническо общежитие „Атлант“ – поделение към Затвора Ловеч, с което е прекратена трудовата му дейност.
Съдът, като се запозна с постъпилата молба, намира, че спорът относно законността на оспорения акт на началника на пенитенциарно заведение, в което ищецът търпи наказание лишаване от свобода, не му е подведомственост, основание за прекратяване производството по делото и изплащането на Административен съд Ловеч.
Оспорена е заповед на началника за затворническо общежитие за прекратяване трудова дейност на лишен от свобода.
Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗИНЗС и чл. 163, ал. 1
ППЗИНЗС участието на лишените от свобода в трудова дейност има за
цел тяхната ресоциализация, превъзпитание, придобиване или повишаване на
професионалната им квалификация. Възможностите за участие в трудова дейност се
определят от администрацията на затвора, поправителния дом или затворническото
общежитие в рамките на разкритите работни места в Държавно предприятие
"Фонд затворно дело" и в обслужващата и комунално-битова дейност на
затворническите заведения /чл. 164, ал. 1 ППЗИНСЗ/.
Назначаването на работа на лишението от свобода става въз
основа заповед на началникът на затвора, поправителния дом или затворническото
общежитие издава писмена /чл. 166, ал. 2 ППЗИНСЗ/. Участието в трудова дейност
се прекратява също с писмена заповед на началника на затвора, поправителния дом
или затворническото общежитие при наличие на посочените в чл. 170, ал. 2
и ал. 3 ППЗИНЗС
обстоятелства.
Дейността на началника на затвора във връзка с
назначаването и прекратяване трудовата дейност на лица, лишени от свобода, е
административна /съгласно чл. 175, ал. 2 ЗИНСЗ само условия за изпълнение на лишените
от свобода се определят от трудовото законодателство,
а издаваните от него актове са индивидуални административни, тъй като пряко
засяга правата на лишения от свобода, а именно регламентираното в чл. 172 от ЗИНЗС
и чл. 163 от ППЗИНЗС
право на участие в трудова дейност в местата за лишаване от свобода.
Контролът за законосъобразност на индивидуалните
административни актове е възложен на специализирани съдилища в страната
/административни съдилища/ - арг. от чл. 128 АПК /съображения в тази насока се
изложени в решение № 1434/28.02.2020 г. по адм. дело
№ 12092/2019 г. на АдмС София, № 257/31.10.2019 г. по
адм. дело № 168/2019 г. на АдмС
Кюстендил, № 2587/15.04.2019 г. по адм. дело № 17987/2018
г. на АдмС София, като в рамките на образуваните
производства пред съдилищата те са се произнесли по законността на заповеди на
началници на затвори за прекратяване трудова дейност на лишение от свобода/.
По изложените съображения съдът приема, че спора не му е
подведомствен, с оглед на което
О П Р Е Д Е Л И:
ПРЕКРАТЯВА производството по гр. д. № 2101/2020 г. на РС
Ловеч.
ДА СЕ ИЗПРАТИ делото по компетентност на Административен
съд Ловеч, след влизане в сила на определението.
Определението може да са обжалва от ищеца в 1-седмичен срок
от връчването му с частна жалба пред Окръжен съд Ловеч.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: