Решение по дело №994/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 728
Дата: 10 октомври 2022 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20217150700994
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2021 г.

Съдържание на акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          728 / 10.10.2022г.

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и втората година в състав:

 

СЪДИЯ       :    ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКРЕТАР :    АНТОАНЕТА МЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело  № 994 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Х, Раздел І от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (Загл. изм. – ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.).

 

2. Образувано по Жалба на Община Лесичово, обл. Пазарджик, с. Лесичово, ул. Никола Чочков, № 11 -13 срещу Решение за отказ №03-РД/2088 от 14.07.2021г., постановено от Б. А., на длъжност  Зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие, с което отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование „Превенция щети по горите на Община Лесичово от горски пожари“ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-8.004  по подмярка 8.3 „.Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 в размер на 1 956 220,42лв., от които 1 662 787,36 лв. от Европейския земеделски фонд за развитие па селските райони и 293 433,06 лв. национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България, с бенефициент Община Лесово.

 

3. Възраженията в жалбата с която е сезиран съда се свеждат до твърдението, че оспореното Решение за отказ е издадено при липса на правно основание, тъй като Уведомително писмо от Държавен фонд „Земеделие“ гр. София №23/8.3 изх. №01-0800/307 от 04.02.2021г„ подписано от Васил Грудев — изпълнителен директор на ДФЗ-РА, е атакувано от адресата – Община Лесичово пред Административен съд Пазарджик, поради което се счита, че за общината не тече цитирания в решението 30-дневен срок за представяне на документи и доказателства, че община Лесичово отговаря на изискванията за бенефициент.

Поддържа се, че за община Лесичово не възниква право и задължение за подписване на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ при обжалване на коригирания от Държавен фонд „Земеделие“  бюджет. Жалбоподателя счита, че в противен случай би се стигнала до хипотеза, общината да представи съответните документи, което пък означава, че с конклудентни действия се отказва от подадената пред Административен съд Пазарджик жалба по отношение на размера на бюджета на проектното предложение.

Поддържа се също така, че при издаване на атакувания от мен индивидуален административен акт е нарушен и основния принцип провъзгласен в чл.36, ал.1 от АПК.

Иска се оспорения административен акт да бъде отменен, като постановен в нарушение на материалния и процесуалния закони и в противоречие с целта на закона. Иска се също така, да се присъдят сторените разноски по производството. 

 

4. Зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител юрк. Н. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се изцяло фактическите констатации и правните изводи, изложени в оспорения административен акт.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като се присъди юрисконсулско възнаграждение.

 

 

 

ІІ. За допустимостта :

 

5. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес(л.24), поради което е допустима.

 

ІІІ. За действителността и валидността на административния акт :

 

6. Решението, издадено на основание чл. 38, т. 3, вр. с чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и т. 9. във връзка с т. 9. 3, предложение второ, във връзка с т. 5 от раздел 28  от Процедура за уведомяване на неодобрени и одобрени кандидати и сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на Условията за кандидатстването по подмярка 8.3 „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските райони и подобряване жизнеспособността на горите“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г.(Приложение 1 към Заповед № РД09-630 от 10.07.2018г. на Зам. министъра на Министерството на земеделието, храните и горите).

Съобразно чл. 2д, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. се определя с решение на Министерския съвет.

Според т. 2 от Решение  № 792 на Министерски съвет от 17.12.2013 г. за определяне на органи, отговорни за управлението, контрола, координацията и одита на европейските структурни и инвестиционни фондове и други инструменти и инициативи на европейския съюз през периода 2014-2020 г., функциите на управляващ орган на Програмата за развитие на селските райони, съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, се изпълняват от дирекция „Развитие на селските райони“ на Министерството на земеделието и храните.

Съобразно чл. 66, § 2 от Регламент № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013 г., относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета, държавите членки или управляващият орган може да определят един или повече междинни структури, включително местни органи, структури за регионално развитие или неправителствени организации, които да извършват управлението и изпълнението на операциите за развитие на селските райони.

Според чл. 2д, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. и Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. може, след одобрение от министъра на земеделието, храните и горите, да делегира чрез договор част от функциите си по прилагане на програмата на Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция.

 

7. В рамките на този нормативен ред, между ръководителя на Управляващия орган на ПРСР 2014 – 2020 г. и Държавен фонд „Земеделие“ е сключен Договор № РД 50-74 от 09.04.2015г. за делегиране на функции по прилагане на Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г.(ПРСР), по силата на чл. 3 от който, на фонда се възлага изпълнението на дейностите по прилагането на мерките  от ПРСР 2014 – 2020 г., съобразно Приложение № 1 към договора, включително налагане на финансови корекции в случаите на установени нарушения на Закона за обществените поръчки при възлагане на обществени поръчки.

С допълнително Споразумение № ЗД 50-74 от 30.01.2018г.(л. 1196, том V), към Приложение № 1 на Договора от 09.04.2015 г. е добавена и Подмярка 8.3 „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“.

Представено по адм. дело №235 по описа на съда за 2021 г. е Решение на Управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие“ по Протокол № 145 от 19.07.2019 г. (л. 22), за избора на Васил Грудев като изпълнителен директор на фонда.

Най-сетне, представена е и Заповед № 03-РД/1734 от 16.06.2021 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд Земеделие(л. 8), с което на Боряна Алексова, в качеството ѝ на заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ са делегирани конкретни правомощия по изпълнение на Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 г., включително по 1.34.3 от заповедта - да издава решения с който се отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на бенефициери по Програма за развитие на селските райони 2014-2020 с подадени формуляри за кандидатстване повреда на чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП, чрез ИСУН, съгласно чл. 38 от ЗУСЕСИФ - за кандидати, които не отговарят на изискванията за бенефициент или не са представили в срок доказателства за това.

 

8. Посредством Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България 15.10.2018г., на 15.10.2018 г.,  община Лесичово е подала пред Държавен фонд „Земеделие“ проектно предложение за „Превенция на щети по горите на община Лесичово от горски пожари“ с идентификационен № BG06RDNP001-8.004-0022 по процедура чрез подбор №BG06RDNP001-8.004 по подмярка 8,3. „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските райони и подобряване жизнеспособността на горите" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.

 

9. С Уведомително писмо № 23/8.3 с изх. № 01-0800/307 от 04.02.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“(л. 13), общината е уведомена за направена корекция на проектобюджета, на основание чл. 19 ал.7 т.1 и т.4 от Постановление № 162 от 5 юли 2016 за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите,  финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020г. във връзка с Раздел 14 от Условията за кандидатстване по подадено от  Община Лесичово проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-8.004-0022 в ИСУН по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-8.004 по подмярка 8.3 „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските райони и подобряване жизнеспособността на горите“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г.

В писмото е посочено, че след проведена оценка на проектното предложение на общината за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в общ размер на 1 956220,42лв., същото получава 41 брои точки но критериите за оценка и е включено в списъка на проектните предложения, предложени за финансиране по процедурата, с одобрен размер на безвъзмездната финансова помощ 189 901.34 лв., представляващ 100% от одобрените инвестиционни разходи.

Посочено още е, че преди подписване на административния договор и съгласно раздел 28 от Условията за кандидатстване, трябва да се представят следните документи:

1. Заповед на кмета на общината в случаите, когато административният договор ще бъде подписан от лице. различно от кмета на общината. Заповедта се представя в оригинал или копие, заверено от кмета на общината;

2. Удостоверение от органите на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда" във връзка с обстоятелствата по чл. 54. ал. 1. т. 6 от ЗОП - оригинал или копие, заверено от кандидата;

3. В случай на настъпила промяна в декларираните при кандидатстване обстоятелства, бенефициентът (кметът на общината) представя подписана декларация по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 7 от ПМС 162/2016 г. (Приложение № 2).

4. След направена служебна справка е установено, че С. Л.има задължения към бюджета. Необходимо е да се представи Удостоверение за наличие или липса на задължения от Националната агенция за приходите (издадено след датата на получаване на поканата за сключване на договор).

Указано е, че изискваните документи трябва да бъдат представени в срок до 30 дни от изпращане па уведомителното писмо чрез ИСУН във формат „pdf“ или „jpg“.

Уведомителното писмо е връчено на адресата на 09.02.2021 г., чрез Информационната система за управление и наблюдение.

Срещу административния акт е подадена жалба от община Лесичово, регистрирана в ДФ „Земеделие“ с вх. № 01-0800 от 23.02.2021 г.

В тази хронологична последователност е постановено Решение за отказ №03-РД/2088 от 14.07.2021г., постановено от Б. А., на длъжност  Зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие, с което отхвърлено изцяло проектно предложение на Община Лесичово.

 

10. Описаните факти и тяхната хронология, налагат да се приеме, че оспореното в настоящото производство решение е постановено от снабдения с необходимите правомощия за това административен орган, в рамките на проведена нормативно установена за това процедура. Това ще рече, че административния акт е действителен и валиден.

С оглед резултата постановен с Уведомително писмо № 23/8.3 с изх. № 01-0800/307 от 04.02.2021 г. и предприетото оспорване на същия от община Лесичово, трябва да посочи, че съобразно чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение. Документите по чл. 26, ал. 1 се оспорват в срока, предвиден за оспорване на индивидуален административен акт. Според чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК пък, при наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване.

Явно, административния орган разполага както с възможността да се произнесе с последващ акт в рамките на неприключилата административна процедура въз основа на изключеното по закон суспензивно действие на жалбата срещу предходния такъв, така и да спре административната процедура, до приключване на съдебното производство, сложено в ход по жалба срещу постановения вече от него акт.  Това ще рече, че постановения в хипотеза като процесната административен акт, не може да бъде квалифициран като невалиден. Дали преценката на административния орган да продължи административната процедура при наличието на висящо съдебно производство и да издаде следващ административен акт или пък да спре тази процедура, за да се съобрази с резултата от съдебното обжалване на предходния акт е въпрос, който е в релация с обосноваността на последващото решение на органа, но не и с неговата валидност.

 

ІV. За фактите по спора :

 

11. Както се посочи, проектното предложение на община Лесичово с наименование „Превенция щети по горите на Община Лесичово от горски пожари“ е за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-8.004  по подмярка 8.3 „.Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 в размер на 1 956 220,42лв., от които 1 662 787,36 лв. от Европейския земеделски фонд за развитие па селските райони и 293 433,06 лв. национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България.

12. Съобразно Уведомително писмо № 23/8.3 с изх. № 01-0800/307 от 04.02.2021 г., оценителната комисия е извършила корекция на проектобюджета на основание чл.19 ал.7 т.1 и т.2 от ПМС №162 от 5 юли 2016, като е приела за недопустими  следните разходи: разходите за “Подобряване на горски пътища - 1800 м. в землището на с. Калугерово, община Лесичово” на стойност 349 141.19 лв. не са допустими за подпомагане, защото подобряването на горските пътища не е заложено в горскостопански план, утвърден от РДГ, Пазарджик на 12.10.2018 г.; разходите за “Подобряване на горски пътища - 4900 м. в землището на с. Щърково, община Лесичово” на стойност 950 022,74 лв. не са допустими за подпомагане, защото подобряването на горските пътища не е заложено в горскостопански план, утвърден от РДГ, Пазарджик на 12.10.2018 г.; разходите за „Подобряване на горски пътища - 1500 м. в землището на е. Боримечково, община Лесичово” на стойност 290 946,13 лв. не са допустими за подпомагане, защото подобряването на горските пътища не е заложено в горскостопански план, утвърден от РДГ, Пазарджик на 12.10.2018 г.; разходите за “Подобряване на горски пътища - 400м. в землището на с. Лесичово, община Лесичово” на стойност 77 497,85 лв. не са допустими за подпомагане, защото подобряването на горските пътища не е заложено в горскостопански план,  утвърден от РДГ, Пазарджик на 12.10.2018 г.; разходите за „Подобряване на лесокултурни прегради -1 700м. в землището на с. Боримечково“ на стойност 13 770,00 лв. не са допустими за подпомагане, защото подобряването на лесокултурните прегради не е заложено в горскостопански план, утвърден от РДГ, Пазарджик на 12.10.2018 г.; разходите за Подобряване на лесокултурни прегради – 1500 лв. в землището на с. Калугерово на стойност 12 150,00 лв. не са допустими за подпомагане, защото подобряването на лесокултурните прегради не е заложено в горскостопански план, утвърден от РДГ, Пазарджик на 12.10.2018 г.; разходите за „Подобряване на лесокултурни прегради - 2 500м. в землището на с. Щърково“ на стойност 20 250,00 лв. не са допустими за подпомагане, защото подобряването на лесокултурните прегради не е заложено в горскостопански план, утвърден от РДГ, Пазарджик на 12.10.2018 г.; разходите за консултантски услуги, подготовка за проектното предложение на стойност 18 200 лв. са редуцирани 16 423,33 лв. Редукцията е извършена след прилагане на лимит от 1% върху стойността на допустимите разходи по проектното предложение, съгласно разпоредбите на т.3.2 от Раздел 14.2 „Условия за допустимост на разходите“ на Условията за кандидатстване по Процедура чрез подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-8.004 по подмярка 8.3 „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските райони и подобряване жизнеспособността на горите“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г.

 

13. В тази именно част, Уведомителното писмо е обжалвано от община Лесичово, като с влязло в сила Решение № 108 от 14.10.2022 г., постановено по адм. дело № 235 по описа на Административен съд Пазарджик за 2021 г., съдът е отменил административния акт в оспорената част и е върнал преписката за продължаване на производството по проектното предложение на общината.

За да постанови този резултат, съдът е посочил, че никъде в чл. 139, ал.1 от Наредба № 18 от 07.10.2015 г. за инвентаризация и планиране в горските територии и в Приложение № 41 към нея, не се въвежда нормативно изискване в обяснителната записка към горскостопанския план да се посочи необходимостта от подобряване/реконструкция на съществуващи горски пътища и лесокултурни прегради.

Въз основа на заключението на изготвената  по въпросното дело лесотехническа експертиза съдът е приел, че противопожарните мероприятия - реконструкция на горски пътища и съществуващи лесокултурни прегради са заложени в утвърдения горскостопанския план на Община Лесичово, както и в плана за защита на горските територии от пожари и съответстват на направеното от Община Лесичово проектно предложение. Горските пътища са предвидени и отразени в горскостопанския план чрез картите за противопожарно устройство.

 

14. Аналогични от фактическа страна са констатациите, съдържащи се в заключението по назначената в настоящото производство съдебна лесотехническа експертиза(л. 952 и сл.). Според вещото лице, в утвърден годишен план на общ. Лесичово за защита на горски територии от пожари е предвидено и отразено за изпълнение на следните дейности : подобряване на горски пътища - 1800 м. в землището на с. Калугерово, общ.Лесичово; подобряване на горски пътища - 4900 м. в землището на с. Щърково общ. Лесичово; 5.3. подобряване на горски пътища - 1500 м. в землището на с. Боримечково, общ. Лесичово; подобряване на горски пътища - 400 м. в землището на с. Лесичово, общ. Лесичово. Констатирано е също така, че относно подобряването (реконструкцията) на пътища в конкретните землища е налице съответствие и съвпадение в проектното предложение на община Лесичово с тези в представения ГСП за горските територии в частта за дейностите по опазване на горите от пожари. Посочените върху картите за противопожарно устройство пътища са отразени с червен цвят за движение на противопожарна техника и съвпадат със заявените в проектното предложение на община Лесичово.

Експерта е установил, че в изготвените и приложени към горскостопанския план на община Лесичово карти на противопожарните мероприятия по землища са предвидени : подобряване/реконструкция на лесокултурни прегради с дължина 1700 м по горскостопански план е предвидено и отразено в землището на с. Боримечково относно поземлени имоти по карта на възстановената собственост № 000128 и № 000065, по кадастрална карта  № 05459.10.128 и № 05459.2.65; подобряване/реконструкция на лесокултурни прегради с дължина 1500 м по ГСП е предвидена и отразена в землището на с. Калугерово, относно поземлени имоти по карта на възстановената собственост № 000247 и № 000028, по кадастрална карта № 35571.1.179 и № 35571.300.41; подобряване/реконструкция на лесокултурни прегради с дължина 2500 м. по ГСП е предвидено и отразено в землището на с. Щърково, относно поземлени имоти по карта на възстановената собственост № 000010, № 000016 и № 000365, по кадастрална карта № 84067.201.42 и № 84067.21.160.

В резултат на извършените проверки на място, вещото лице е заключило, че са налице съответствие и съвпадение на заявените в проектното предложение на община Лесичово лесокултурни прегради и посочените такива в представения ГСП на горските територии на община Лесичово в текстовата част б ”а” подобряване на съществуващи лесокултурни прегради 5 700 м. и планиране за създаване на 300 м. нови лесокултурни прегради, както и че дейностите по подобряване на лесокултурните прегради в горскостопанския план и в годишния план за защита на горските територии от пожари през 2019 г. са в съответствие с утвърдения горскостопански план и с годишния план за защита на горските територии от пожари през 2019 г. на община Лесичово.

 

V. За правото :

 

15. Според чл. 35 от ЗУСЕФСУ, техническата и финансовата оценка(на проектните предложения – пояснението мое) се извършва по критерии и методика, определени в документите по чл. 26, ал. 1. Въз основа на резултатите комисията по чл. 33 изготвя оценителен доклад, който включва: списък на предложените за финансиране проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране, и размера на безвъзмездната финансова помощ, която да бъде предоставена за всеки от тях; списък с резервните проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране; списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им.

Съобразно чл. 36, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от същия закон, в 10-дневен срок от получаване на оценителния доклад с приложените към него документи ръководителят на управляващия орган одобрява доклада, като при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1, а в случаите по чл. 37, ал. 2 – и от списъка по чл. 35, т. 2, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.

В процесния казус, според посочената като правно основание за издаване но оспорения акт норма на чл. 38, т. 3 от ЗУСЕФСУ, в 14-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ: на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

 

16. Несъмнено е, че бездействието на правния субект, да представи доказателства за това, че отговаря на изискванията за сключване на договор, включително на  условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти в рамките на възведения в чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ тридесет дневен срок има за последица дисквалифицирането му, като участник в процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. 

Внимателния прочит на цитираните норми и правната логика, налагат извода, че покана за представяне на доказателства е относима, единствено по отношение на кандидатите, чиито проектни предложения са предложени изцяло за финансиране по реда на чл. 35, т. 1 и евентуално т. 2 от ЗУСЕФСУ. Ето защо, именно те са посочени в правилото установено в чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.

Отправянето на покана до кандидатите, чиито проектни предложения са отхвърлени изцяло или частично от комисията по чл. 33 от ЗУСЕФСУ е лишено от всякаква логика.

17. При това положение, за да е фактически обоснован отказа по чл. 38, т. 1 и т. 3 от ЗУСЕФСУ, необходимо е оценителния доклад по чл. 35 от закона, в частта му по предложените за отхвърляне проектни предложение да е добил статуса на стабилен административен акт, било поради неговото необжалване, било поради окончателното отхвърляне на жалбата срещу му.

Разбира се, както се посочи в т. 10 от настоящото решение, с оглед конкретиката на отделните случаи, обусловена от естеството на направените възражения и правилото на чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, изключващо суспензивния ефект на жалбата, административния орган, административния орган би могъл да постанови отказ по чл. 38 от закона и без да е налице, влязъл в сила оценителен доклад.

В процесния казус обаче, възраженията на общината относно оценителния доклад са били по отношение на проявлението на точно определени факти и тяхната пряка релация с квалифицирането на съответните разходи по проектното предложение като допустими или недопустими. Това, само по себе си е налагало, административния орган да спре административното производство по реда на чл. 54, ал. 1 т. 1 от АПК и да се произнесе по проектното предложение на общината, едва след като с влязъл в сила съдебен акт, окончателно се установи обосноваността и законосъобразността на оценителния доклад, с който разходите по отношение на които се иска предоставяне на безвъзмездна помощ са определени като недопустими.

Както се посочи, в случая с влязло в сила Решение № 108 от 14.10.2022 г., постановено по адм. дело № 235 по описа на Административен съд Пазарджик за 2021 г., съдът е отменил административния акт в оспорената част и е върнал преписката за продължаване на производството по проектното предложение на общината.

Това ще рече, че оспореното в настоящото производство властническо волеизявление е фактически необосновано и постановено в нарушение на материалния закон.

 

V. За разноските :

 

18. С оглед констатираната основателност на жалбата, на общината се дължат сторените разноски по производството, които съобразно представения по делото списък документи за извършени плащания се констатираха в размер на 24538,39лв.

Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТМЕНЯ Решение за отказ №03-РД/2088 от 14.07.2021г., постановено от Б. А., на длъжност  Зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие, с което отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование „Превенция щети по горите на Община Лесичово от горски пожари“ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-8.004  по подмярка 8.3 „.Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и катастрофични събития“ от Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 в размер на 1 956 220,42лв., от които 1 662 787,36 лв. от Европейския земеделски фонд за развитие па селските райони и 293 433,06 лв. национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България, с бенефициент Община Лесово.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“, да заплати на Община Лесичово, обл. Пазарджик, с. Лесичово, ул. Никола Чочков, № 11 -13, сумата от 24538,39лв. (двадесет и четири хиляди петстотин тридесет и осем лв. и тридесет и девет ст.), представляваща извършени от общината разноски по производството.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.                

 

 

Административен съдия : /п/