Решение по дело №445/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 ноември 2021 г. (в сила от 29 ноември 2021 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700445
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

261

гр. Перник, 29.11.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на осемнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                  СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         С участието на секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА, като разгледа административно дело № 445/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

         Образувано е по жалба, подадена  от Ю. А.К., ЕГН ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-4332-005074/02.09.2021 г., издадена от И.В.Й.– полицейски инспектор към СДВР – отдел „Пътна полиция“, с която на основание чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – прекратяване регистрацията на пътно превозно средство, с рег. ****, със СРМПС ****за срок от шест месеца.

         Жалбоподателят счита оспореният акт за незаконосъобразен. Твърди, че не са налице материалните предпоставки за издаването му. Сочи, че свидетелството му за управление на МПС е издадено от Обединено кралство Великобритания, преди влизане в сила на Споразумението за оттегляне, поради което отговаря на изискването да е издадено от държава-членка на Европейския съюз. Алтернативно сочи, че Обединено кралство Великобритания е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата, подписана на 08.11.1968 г. във Виена, което също е основание за признаването му в Република България. Отделно излага, че дори да се приеме противното, то от влизането му в страната не е изтекъл срокът от три месеца, в който трябва да подмени СУМПС. Искането му към съда е да отмени оспорената заповед и да присъди направените разноски.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез пълномощника си – адв. И.М., поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорения административен акт. Претендира разноски.

         Ответният административен орган – И.В.Й.– полицейски инспектор към СДВР – отдел „Пътна полиция“, редовно призован, не се е явил и не е изпратил представител.

         Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

         Административното производство е започнало със съставянето на АУАН серия GA, № 507955/27.08.2021 г. от В.Н.А. на длъжност младши автоконтрольор при СДВР, отдел „Пътна полиция“. В него е отразено, че на 27.08.2021 г. в 21.08 ч. Ю. А.К., в гр. София в посока гр. Перник, по път граница Румъния-Видин- Монтана – Враца – Мездра – София – Благоевград – Кулата – граница Гърция е управлявал собствения си товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел ****, с рег. ****, със свидетелство за управление на МПС, издадено от Великобритания, като не е установено след 01.01.2021 г. водачът да е напускал територията на Република България. Деянието е квалифицирано като административно нарушение по чл. 162, ал. 1 от ЗДвП. С АУАН, на място са иззети СРМПС ****и два броя регистрационни табели с рег. ****.

         Въз основа на съставения АУАН, И.В.Й.– полицейски инспектор към СДВР – отдел „Пътна полиция“ е издала оспорения административен акт – Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-4332-005074/02.09.2021 г.,   с която на основание чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП е прекратена регистрацията на МПС, пътно превозно средство, с рег. ****, със СРМПС ****за срок от шест месеца.

         Препис от нея е връчен лично на жалбоподателя на 10.09.2021 г. и той я е оспорил пред съда с жалба с вх. № 3057/23.09.2021 г.

         В хода на съдебното производство са приобщени представените от жалбоподателя СУМПС ****, издадено на 09.09.2021 г. от Република България, СУМПС ****, издадено на ****г. от Обединено кралство Великобритания, със срок на валидност 10.04.2023 г., с превод на български език, справка в табличен вид за превоз, трудов договор ****г. и договор за наем на МПС, сключен на 01.01.2021 г.

         От писмените доказателства се установява, че жалбоподателят притежава СУМПС ****, издадено на ****г. от Обединено кралство Великобритания, със срок на валидност 10.04.2023 г. за категории АМ, А, В1, В, С1, С, ВЕ, С1Е, СЕ, fkpq. Същият работи по трудов договор, сключен с ****ЕООД, като шофьор на лекотоварен автомобил, като извършва трудовата си дейност със собствения си товарен автомобил марка Мерцедес“, модел ****, с рег. ****, отдаден под наем на работодателя му.

         При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, срещу подлежащ на съдебно оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

         Оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. По аргумент от чл. 146 от АПК, за да бъде законосъобразна следва да е издадена от компетентен орган, при спазване на установените форма и процедура, да съответства на материално правните разпоредби и на целта на закона.

         Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а от ЗДвП се прилага с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

            Видно от заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи, по реда на чл. 165 от ЗДвП, като служби за контрол по смисъла на чл. 172, т. 1 от ЗДвП са определени Областните дирекции на МВР и Столична дирекция на вътрешните работи. По силата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП ръководителите им са компетентни да прилагат принудителни административни мерки, като в същата разпоредба е предвидена възможност те да делегират това свое правомощие на други длъжностни лица. От заповед № 513з-1618/26.02.2018 г. на директора на СДВР се установява, че той е оправомощил, посочените длъжностни лица да прилагат принудителните административни мерки по чл . 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, б. а и т. 6 от ЗДвП. Сред тях в т. 1 са полицейските органи по чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР в отдел „Пътна полиция“ на СДВР. Видно от заповед № 513з-8641/28.11.2019 г. на директора на СДВР, издателят на оспорения акт е заемал длъжност полицейски инспектор ІV степен в 01 група „Административно наказателна дейност“ но 03 сектор „Административно обслужване“ към отдел „Пътна полиция“ при СДВР. Затова е бил компетентен да издаде оспорения акт.

         Оспорената заповед е в изискуемата по аргумент от чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, писмена форма и съдържа мотивите на издателя и за прилагането на принудителната административна мярка. Изискването на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивираност е изпълнено, когато са посочени фактическите основания за издаването на административния акт и правната норма, която предвижда последиците от настъпването им. В конкретния случай подробно, ясно и конкретно са изложени обстоятелствата, които са послужили за основание на административния орган да приложи разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН, във вр. с чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП. Те са достатъчни, за да може да се осъществи съдебен контрол за законосъобразност на административния акт и същевременно неговият адресат да разбере причините, поради които е издаден и свързаните с тях правни последици.

         Срокът на принудителната административна мярка е определен конкретно от административния орган и е в предвидения от закона минимум от шест месеца.

         Настоящият състав намира, че от събраните по делото писмени доказателства, не се установява в хода на административното производство да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, представляващи отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК.

         Оспорената заповед, обаче е материално незаконосъобразна. Издадена е на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП. Разпоредбата предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на моторно превозно средство за срок от шест месеца до една година на собственик, който управлява МПС без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс. Видно от изложеното в мотивната част на заповедта, административният орган е приел, че е налице хипотезата на чл. 171, т. 2а, б. „а“, пр. 2-ро – водачът е собственик на МПС и не притежава валидно СУМПС за управлението му.

         От приложените писмени доказателства безспорно е установено, че на 27.08.2021 г. в 21.08 ч. Ю. А.К., в гр. София в посока гр. Перник е управлявал собствения си товарен автомобил марка „Мерцедес“, модел ****, с рег. ****, със свидетелство за управление на МПС ****, издадено на ****г. от Обединено кралство Великобритания, със срок на валидност 10.04.2023 г. за категории АМ, А, В1, В, С1, С, ВЕ, С1Е, СЕ, fkpq.

         Спорен е въпросът дали това свидетелство за управление на МПС е валидно, с оглед приложението на нормата на чл. 162, ал. 1 от ЗДвП. Разпоредбата предвижда, че Българските граждани могат да управляват моторни превозни средства на територията на Република България с чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария в срок до 3 месеца от датата на влизането им в страната. По аргумент от изложеното, СУМПС на български гражданин, издадено в чужбина е валидно при следните алтернативно предвидени хипотези: 1. негов издател е държава, договаряща по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията; 2. издадено е от държава, договаряща по договор относно статута на техните въоръжени сили при условията на чл. ІV, б. „а“ от него;  3. СУМПС е придружено от легализиран превод на български език; 4. СУМПС е международно и отговаря на изискванията на приложение № 7 към Конвенцията за движението по пътищата; 5. СУМПС е издадено от държава-членка на Европейския съюз, или от друга държава – страна по споразумението за Европейското икономическо пространство или от Конфедерация Швейцария.

         В случая СУМПС на жалбоподателя е издадено на ****г. от Обединено кралство Великобритания и е със срок на валидност  - 10.04.2023 г. Към момента на издаването му, не влязло в сила Споразумението за оттегляне/в сила от 31.01.2020 г./, поради което държавата – издател е била държава-членка на Европейския съюз. СУМПС съответства напълно на приложение № 1 към Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на съвета от 20.12.2006г. относно свидетелствата за управление на превозни средства. По силата на Споразумението за оттегляне тя е приложима и във Обединено кралство Великобритания до края на преходния период - 31.12.2020 г.  От това следва, че до 31.12.2020 г. страните-членки на ЕС и Обединено кралство Великобритания взаимно признават, издадените от тях СУМПС.

         След този период е приложима Конвенцията за движението по пътищата, подписана във Виена на 08.11.1968 г. Договарящи страни по нея са както Република България, така и Обединено кралство Великобритания. Затова, за да бъдат признати у нас издадените след 31.12.2020 г. от Обединено кралство Великобритания СУМПС трябва да съответстват на приложение № 6 към Конвенцията за движението по пътищата. Приложение № 6 към Конвенцията и приложение № 1 към Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на съвета от 20.12.2006г., макар и различаващи се визуално, включват като задължителни реквизити напълно идентични данни и информация.

         Преценката за валидност на СУМПС, издадени от Обединено кралство Великобритания преди 31.12.2020 г. със срок, изтичащ след тази дати,  е предоставена на всяка отделна държава – членка на ЕС. В този смисъл е Известие относно пътуването между Европейския съюз и Обединеното кралство след края на преходния период от 02.12.2021 г., общодостъпно на адрес: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/file_import/travelling_bg_7.pdfВ т. 6.1 от същото е препоръчано на притежателите на свидетелства за управление на МПС
от Обединеното кралство, които планират да шофират в Европейския
съюз, да се свържат с отговорните органи на държавата
членка във връзка с правилата за признаване на свидетелствата за
управление на МПС. На официалната електронна страница на Министерство на вътрешните работи на Република България, в раздел Брекзит/ https://www.mvr.bg/, е общодостъпна информация, според която след изтичане на преходния период в Република България СУМПС, издадено от Обединеното кралство, ще бъде признавано като СУМПС, издадено от държава, която е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата от 1968 г. и отговарящо на изискванията на приложение № 6 към нея.

         Република България в действащото си законодателство няма разпоредба, която да изключва валидността на издадените преди 31.12.2020 г. от Обединено кралство Великобритания СУМПС, чийто срок все още не е изтекъл. Напротив в съответствие с  Известие относно пътуването между Европейския съюз и Обединеното кралство от след края на преходния период от 02.12.2021 г. и в изпълнение на принципите за последователност и предвидимост по чл. 13 от АПК, компетентният и орган – Министерство на вътрешните работи е огласил публично, че тези СУМПС ще се третират като издадени от държава, която е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата от 1968 г. и отговарящи на изискванията на приложение № 6 към нея. Посоченото изпълва едно от алтернативно предвидените условия на чл. 162, ал. 1 от ЗДвП за признаване валидността на СУМПС, издадено от друга държава.

         В настоящия случай  свидетелството за управление на МПС на жалбоподателя - **** е издадено от Обединено кралство Великобритания на ****г. и е със срок на валидност 10.04.2023 г., затова по силата на Споразумението за оттегляне, Известие относно пътуването между Европейския съюз и Обединеното кралство от след края на преходния период от 02.12.2021 г., официално обявление на МВР по силата на чл. 13 от АПК и на основание чл. 162, ал. 1 от ЗДвП, е валидно свидетелство за управление на МПС за категориите, посочени в него на територията на Република България.

         Предвид изложеното, настоящият състав намира, че не е била налице предпоставката на чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП за издаване на оспорената заповед. Същата е материално незаконосъобразна и следва да се отмени.

         С оглед изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от ЗДвП в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените от него съдебни разноски – 10 лв. – заплатена държавна такса и 500 лв. – заплатено адвокатско възнаграждение.

         Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-4332-005074/02.09.2021 г., издадена от И.В.Й.– полицейски инспектор към Столична дирекция на вътрешните работи – отдел „Пътна полиция“, с която на Ю. А.К., ЕГН ********** *** на основание чл. 171, т. 2А, б. „а“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – прекратяване регистрацията на пътно превозно средство, с рег. ****, със СРМПС ****за срок от шест месеца, като незаконосъобразна.

         ОСЪЖДА Столична дирекция на вътрешните работи да заплати на Ю. А.К., ЕГН ********** *** сумата от общо 510 лв. /петстотин и десет лева/, представляваща съдебни разноски.

         РЕШЕНИЕТО на основание чл. 172, ал. 5, изр. 2 – ро от ЗДвП не подлежи на обжалване.                                     

                                                                 

                                                        СЪДИЯ:/п/