Решение по дело №257/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 204
Дата: 28 юни 2023 г.
Съдия: Силвия Андреева Житарска
Дело: 20237080700257
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№204

 

гр. Враца  28.06.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, касационен състав, в публично съдебно заседание на 30.05.2023 г. /тридесети май  две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

                                                                                                                                        ЧЛЕНОВЕ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

                                                                                                                                                              КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ЖИТАРСКА КАН дело № 257 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „Т.С.В.“ ЕООД, депозирана чрез адв. Д. Н. против Решение № 44 от 02.02.2023г., постановено по АНД № 944/2022 г. по описа на Районен съд – Враца, с което е потвърдено НП №06-2200082/30.09.2022 г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр. Враца.

В касационната жалба се твърди, че оспореното решение е неправилно, незаконосъобразно и необосновано, постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон и в противоречие с доказателствата и действителната фактическа и правна обстановка. Сочи се, че въззивният съд не се е съобразил с факта, че пред граждански състав на Районен съд Враца има образувано дело по иск на служителката В.с който се претендира обезщетение за неизползван отпуск за календарните 2020г. и 2021г. и че не е получавала обезщетение по реда на чл.224 КТ. Оспорва решението и за това, че съда не е взел предвид също така, че ДИТ е издала предписание и след това и НП, след като е била наясно, че констатираното от нея нарушение по чл.224 от КТ се оспорва.

В с.з. касаторът,  редовно призован, се представлява от адв.Н., който поддържа касационната жалба по съображенията изложени в нея. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът - Дирекция “Инспекция по труда“ гр.Враца, редовно призован, се представлява от ** М. К., която в с.з. и в представено по делото писмено становище излага аргументи за неоснователност на касационната жалба, а оспореното решение като обосновано, правилно и законосъобразно моли да остане в сила. Претендира присъждане на разноски за настоящата инстанция.

Представителят на Окръжна прокуратура - Враца дава мотивирано заключение за допустимост на касационната жалба, но неоснователност на същата, а оспореното решение намира за правилно. Отправя искане касационната инстанция да потвърди решението на районният съд и остави без уважение касационната жалба.

            В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

            Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображения и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218,  ал. 2 от АПК, приема за установено следното:

          Касационната жалба е подадена от надлежна страна в съответствие с установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

Предмет на касационен контрол за законосъобразност е Решение № 44/02.02.2023г., постановено по АНД № 944/2022 г. по описа на Районен съд – Враца, с което е потвърдено НП № 06-2200082/30.09.2022г., издадено от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – гр. Враца, като с последното за извършено нарушение на чл.415, ал.1 от КТ и на основание чл.399 и чл.416, ал.5, вр. чл.415, ал.1 КТ на „Т.С.В.“ ЕООД, в качеството му на юридическо лице - работодател е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500 лева.

Административнонаказателната отговорност на касатора в настоящото производство е била ангажирана за това, че при извършена документална проверка от Дирекция „ИТ" - Враца на 15.09.2022 г., в сградата на ДИТ на „Т.С.В.“ ЕООД, за обект: ******************, работодателя не е представил ведомости за работна заплата или разплащателни документи, с които да удостовери, че е изпълнил задължителна принудителна административна мярка №1 по протокол на Д „ИТ“ Враца № ПР 2225247/05.08.2022г. в указания срок 31.08.2022г. Задължителното предписание №1 се изразява в следното: Работодателят „Т.с.В.“ ЕООД да начисли и изплати обезщетение по чл.224, ал.1 от КТ за неизползван платен годишен отпуск в размер на 40 работни дни за 2020г. и 2021г. на Д. Г. В., съгласно чл.224 ал.1 КТ във вр. с чл.228, ал.3 от КТ. Съставен е АУАН № 06-2200082/15.09.2022г., в който е прието, че нарушението е извършено на 01.09.2022 г. - първият работен ден след изтичане на срока, за изпълнение на принудителната административна мярка. Констатациите в АУАН били възприети и в потвърденото  от РС – Враца НП № 06-2200082/30.09.2022 г.

За да постанови този резултат, въззивният съд е приел, че АУАН е съставен и НП издадено от материално и териториално компетентни органи, в предписаната форма и съдържат предвидените в закона задължителни реквизити, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения. При преценката за съответствието на процесното НП с материалния закон, във връзка с представените и подробно анализирани по делото писмени и гласни доказателства, съдът е формирал изводи, че извършването на нарушението, за което е ангажирана отговорността на дружеството, е доказано по безспорен и категоричен начин.

Касационната инстанция не споделя тези изводи на Районния съд.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно по следните съображения.

От приложените пред първата инстанция писмени доказателства е установено, че на 22.06.2020г. с протокол № ПР2220050 са дадени 6 броя предписания, за изпълнението на които е извършена проверка на 05.08.2022г. При извършената проверка е констатирано, че след като е прекратено трудовото правоотношение на касатора с работничката Д. Г. В., липсват данни тя да е ползвала полагащия й се платен годишен отпуск за 2020 и 2021г. в размер на 20 дни за всяка година, както и че липсват данни след прекратяване на трудовото правоотношение на последната да е начислено и изплатено обезщетение по чл.224, ал.1 от КТ за неизползван платен годишен отпуск в размер на 40 работни дни за двете години /2020г. и 2021г./ и е прието, че е нарушен чл.228, ал.3 от КТ вр. с чл.224, ал.1 от КТ. В тази връзка е издадено предписание работодателят „Т.с.В.“ ЕООД да начисли и изплати обезщетението по чл.224, ал.1 от КТ в размер на 40 работни дни за 2020г. и за 2021г. на Д. В., като е даден срок до 31.08.2022г. Извършена е проверка на 05.09.2022г. и е констатирано, че и това предписание не е изпълнено, поради което е съставен АУАН № 06-2200082 за нарушение по чл.415, ал.1 от КТ. В дадения от закона тридневен срок пред Директора на Д „ИТ“ Враца е направено писмено възражение от дружеството-касатор, което твърди, че работничката В. е ползвала платеният си годишен отпуск за 2020г. и 2021г., а за неизползваният платен годишен отпуск за 2022г. й е изплатено обезщетение по чл.224, ал.1 от КТ, поради което смята, че не е извършил описаното с акта нарушение.

При издаване на процесното наказателно постановление директора на Д „ИТ“ Враца е приел възражението за неоснователно, като се е позовал единствено, че липсват доказателства за това. В нарушение на задълженията си по чл.52, ал.4 от ЗАНН, а именно да извърши разследване на спорните обстоятелства, каквото в случая е налице, АНО е издал процесното НП без изясняване на тези обстоятелства.

В случая АНО не се е съобразил, че се касае за трудов спор, чието разрешение е единствено от компетентността на гражданския съд. Вярно е, че съгласно приложимата норма на чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ, за да не се допускат и да се преустановяват нарушения на трудовото законодателство, както и за да се предотвратяват и да се отстраняват вредните последици от тях, контролните органи на инспекцията по труда дават задължителни предписания на работодателите, органите по назначаването и длъжностните лица. Предвид естеството на спора в настоящия случай, отнасящо се до формирането и изплащането на обезщетение за неизползван платен годишен отпуск, издаването на временна принудителна мярка по искане на служителя /каквито данни в случая липсват/ не е възможно преди произнасянето на гражданския съд. Този спор представлява "трудов спор" по смисъла на чл. 357, ал. 1 от КТ. Съгласно чл.360, ал.1 от КТ тези спорове са подсъдни на общите съдилища и се разглеждат по реда на ГПК. Дирекция "Инспекция по труда" не е компетентна да разрешава трудови спорове между работници или служители и техните работодатели. В конкретния случай от съществено значение е обстоятелството, че работодателят отрича, че изобщо дължи обезщетение по чл.224, ал.1 от КТ на В., с която трудовите правоотношения са прекратени, поради което е недопустимо под формата на даване на задължителни предписания по реда на чл 404, ал.1, т.1 от КТ да се разрешава правния спор относно дължимостта на претендираното обезщетение и неговия размер.

За яснота следва да се посочи, че случаят не е идентичен със случаите, в които съответният работодател е начислил съответното обезщетение във ведомостта за заплати или е признал дължимостта му в друг издаден от него документ, но поради определени причини не го изплаща. В тези случаи действително Инспекцията по труда може да се намеси като издаде задължително предписание за изплащане на обезщетението, което е признато за дължимо. В случая обаче видно от направеното възражение пред административнонаказващия орган даденото предписание не е дадено в хипотезата на  чл. 404, ал. 3 от КТ, нито е свързано с нея по някакъв начин, а е насочено директно към разрешаване на спора относно дължимостта на обезщетението за неизползван платен годишен отпуск за 2020г. и 2021г. и задължението на работодателя да я начисли и изплати за съответните години. Следователно в хода на административното производство контролният орган, респ. административнонаказващия орган е пропуснал релевантни за правоотношението факти и не е изяснил действителните отношения между страните, което води до незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление. Самата разпоредба на чл.404, ал.1, т.12 от КТ, на основание която е дадено предписанието от 05.08.2022г. дава правомощие на органите по чл.400 и чл.401 от КТ по своя инициатива да дават задължителни предписания на работодател само за ИЗПЛАЩАНЕ на неизплатени трудови възнаграждения и обезщетения след прекратяване на трудовите правоотношения. От тук следва, че неизплатеното обезщетение след прекратяване на трудовото правоотношение трябва да е безспорно, да е начислено/признато от работодателя, но неизплатено. По спорните въпроси, Инспекцията по труда не може да се намесва, тъй като навлиза в прерогативите на гражданския съд

Този извод – наличие на трудов спор, се подкрепя и от събраните в хода на административно-наказателното производство пред РС Враца гласни доказателства. От разпита на свидетелката Славова, която е водила счетоводството на дружеството-касатор се установява, че служителката В. през 2020г. и 2021г. е ползвала платен годишен отпуск, за което е подавали молби и съответно са издавани заповеди за отпуск. Нито в административната преписка, нито пред въззивната инстанция е представено трудовото досие на работничката Д. В., разплащателните ведомости, от което да се заключи дължимостта на процесното обезщетение по отношение на Д. Г. В., а така също и неговия размер.

Съотнасянето на установените факти към разпоредбата на чл.415, ал.1 от КТ, без да са установени спорните обстоятелства е довело като краен резултат до незаконосъобразно издадено наказателно постановление.

Като е стигнал до изводи, различни от изложените, районният съд е постановил неправилно решение, поради неправилно прилагане на материалния закон.

             По изложените по-горе съображения касационната инстанция намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено, а с постановеното от касационният състав решение същият следва да се произнесе по съществото на спора.

            При този изход на спора разноски следва да бъдат присъдени в полза на касатора, но имайки предвид изрично заявеното в о.с.з., че не се претендират такива, настоящата инстанция не дължи произнасяне по тях.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2 от АПК  Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

 ОТМЕНЯ Решение № 44/02.02.2023г., постановено по АНД № 944/2022 г. по описа на Районен съд – Враца, с което е потвърдено Наказателно постановление № 06-2200082/30.09.2022г. на Директора на  Дирекция “Инспекция по труда” гр.Враца и  вместо него

 

П О С Т А Н О В Я В А :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 06-2200082/30.09.2022г. на Директора на  Дирекция “Инспекция по труда” гр.Враца, с което на „Т.С.В.“ ЕООД *** е наложена имуществена  санкция от 1500,00 (хиляда и петстотин) лева на основание чл. 399 и чл. 416, ал. 5 от КТ, за извършено нарушение на 415, ал. 1 от КТ.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

 

               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                 ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                         2.