Определение по дело №619/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 април 2023 г.
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20237180700619
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

920

гр. Пловдив, 07.04.2023 г.

Административен съд – гр. Пловдив, ХХVIII–ми състав, в закрито съдебно заседание на седми април през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

като разгледа административно дело619/2023 г. по описа на съда, докладвано от съдия Вълчев, за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл.58, ал. 2 АПК във вр. с чл. 149, ал. 2 АПК.

Образувано е по жалба на М.С.Б., ЕГН**********, постоянен адрес *** срещу мълчалив отказ на Кмет на Община Пловдив да се произнесе по подадено заявление с вх.№22-П-10171/28.10.2022година за издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост.

Жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност на същият, като счита, че следва да бъде отменен и да бъде разпоредено в съответен срок да му бъде издадено търсеното удостоверение по чл.62 ал.4 ЗОС, вр. чл.587 ГПК. Излага съображения, че към датата на подаване на жалбата не му се предоставя отговор от районната администрация на Район Източен при Община Пловдив относно статута на недвижимия имот. 

Въз основа на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят е подал заявление с вх. № 22-П-10171/28.10.2022година до Кмет на Община Пловдив с искане за издаване на удостоверение за наличие или липса на акт за общинска собственост относно недвижим имот с идентификатор 56784.525.298.3 по КК, намиращ се на адрес в гр.Пловдив, район Източен, ул.Игрище Кубрат №123а с площ 67 кв.м. и с предназначение „друг вид сграда за обитаване“. Искането обосновал във връзка с образувано производство за издаване на констативен нотариален акт по реда на чл.587 ал.2 ГПК. Във връзка с липсата на установени документи на името на заявителя относно посоченият недвижим имот и извършена проверка относно неговия статут от дирекция „Общинска собственост“ при Община Пловдив, в срока за произнасяне е изпратено искане изх.№22 П-10171/11.11.2022година до Кмета на Район Източен при Община Пловдив да предостави информация за действащият статут на наличните в НИ сгради, като предостави документи относно отчуждителни процедури, учредяване и реализиране на право на строеж,  разрешения за временно строителство и на чие име са те, дали сградите са в режим на търпимост към момента на подаване на заявлението. С отговор изх. №1001-621/18 от 06.02.2023година главният архитект на Район Източен е посочил, че след направена проверка за същите не са открити строителни книжа, не са издавани разрешения за строеж и разрешения за поставяне, а след направено техническо обследване на сградите в посоченият НИ кадастрален идентификатор 56784.525.298 за същите не може да се издаде удостоверение за търпимост на сградите поради обстоятелството, че имота попада в улична регулация по плана на Първа градска част – гр.Пловдив. След връщане на отговора до Кмета на Община Пловдив не е уведомен жалбоподателят за резултата по подаденото от него заявление, поради което той инициирал настоящото съдебно производство за обжалване на мълчалив отказ да му се издаде търсеното удостоверение.

При така установеното от фактическа страна, като съобрази събраните по делото доказателства, съдът прие следното от правна страна:

Жалба е подадена до компетентния да я разгледа съд, но същата е недопустима по следните за това съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.149 ал.2 АПК мълчаливият отказ или мълчаливото съгласие може да се оспори в едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе. В настоящият случай с подаденото заявление вх.№ 22-П-10171/28.10.2022година, с което е изискано от административен орган- Кмет на Община Пловдив да издаде ИАА по реда на чл.21 ал.2 и ал.3 АПК. Съгласно общите правила за издаване на индивидуални административни актове, регламентирани в разпоредбата на чл.57 ал.2 АПК, административният акт по чл. 21, ал. 2 и ал. 3 се издава до 7 дни от датата на започване на производството. Съгласно чл.57 ал.7 АПК, когато за издаване на акта трябва да се поиска съгласието или мнението на друг орган, срокът за издаването на акта се смята съответно продължен, но с не повече от 14 дни. При наличие на обстоятелства по чл. 53 ал. 1 АПК, съгласно ал. 2 на същият член другият орган следва да отговори на запитването в срок, определен от водещия производството орган, но не по-дълъг от 14 дни, като ал. 4 определя, че ако в определения срок мнението не бъде съобщено, актът се издава без него. Ето защо срокът за произнасяне на административният орган при необходимост от мнението на друг орган, е изтекъл към 18.11.2022година. Така от следващият ден за жалбоподателят тече едномесечният срок за обжалване на мълчалив отказ. С подаване на жалбата едва на 06.03.2023година той не е спазил едномесечният срок за обжалване на мълчаливият отказ, който е изтекъл на 19.12.2022 година. По тези основания подадената от М.Б. жалба се явява просрочена и на основание чл.159 т.5 АПК следва да се остави без разглеждане.

Следва да се уточни, че съгласуването на мнение от друг орган не води до удължаване на срока за произнасяне на компетентният административен орган в зависимост от полученият отговор, за да може да се счита, че срокът за обжалване на мълчалив отказ за жалбоподателят тече от датата на връщане на мнението от другият орган, нито санира просрочието на жалбата. Дори да се приеме, че по- късно е получено писмо от даващият мнение орган, поради което за жалбоподателя възниква нова възможност за обжалване на мълчалив отказ в срока по чл. 149, ал.2 от АПК следва да се посочи, че видно от съдържанието на писмото, същото няма характеристиките на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК. С него не се създават права или задължения или непосредствено не се засягат права, свободи или законни интереси на жалбоподателя. Освен това, писмото разгледано като междинен акт, част от процедурата преди издаване на поисканото удостоверение, не е индивидуален административен акт и съгласно чл. 21, ал. 5 от АПК.

Така при наличие на основания по чл. 159 т.5 от АПК, следва да се остави жалбата без разглеждане и да се прекрати производството по делото.

Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 5 от АПК Административен съд- Пловдив, двадесет и осми състав

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.С.Б., ЕГН**********, постоянен адрес *** срещу мълчалив отказ на Кмет на Община Пловдив да се произнесе по подадено заявление с вх.№22-П-10171/28.10.2022година за издаване на удостоверение за наличие или липса на съставен акт за общинска собственост.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 619/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

Определението, подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване.

СЪДИЯ: