Определение по дело №1662/2022 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1044
Дата: 19 май 2022 г. (в сила от 19 май 2022 г.)
Съдия: Христинка Колева
Дело: 20221100601662
Тип на делото: Въззивно частно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1044
гр. София, 19.05.2022 г.
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, НО III ВЪЗЗ. СЪСТАВ, в закрито
заседание на деветнадесети май през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Мирослава Тодорова
Членове:Христинка Колева

МИРОСЛАВ В. СТОЯНОВ
като разгледа докладваното от Христинка Колева Въззивно частно
наказателно дело № 20221100601662 по описа за 2022 година
Като изслуша доклaдваното от съдия Колева в.н.ч.д.№ 1662 по описа съда за 2022г.,
за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.243, ал.7 от НПК.
Образувано е по частна жалба на В. ИН. и Ф. ИН., чрез адв.В.К., против
определение на СРС, НО, 104- ти състав от 24.03.2022г., постановено по НЧД №
3306/2022г., с което е потвърдено постановление на СРП от 25.02.2022г., с което е
прекратено наказателното производство по досъдебно производство № 513 ЗМТ-11
202/2018г. по описа на СРТП-ОР-СДВР, пр.пр. № 20 646/2018г. по описа на СРП,
образувано и водено за престъпление по чл.343, ал.3, б.“а“, пр.2, вр.ал.1, б.“б“, пр.2,
вр.чл.342, ал.1, пр.3 от НК.
В жалбата са изложени доводи, че определението е неправилно, необосновано и
незаконосъобразно. Поддържа се, че съгласно авто-техническата експертиза преди удара
водачът на товарния автомобил не е намалил скоростта си на движение и същият е имал
възможност да спре в рамките на опасната зона. Поддържа се, че съдът е оставил без
уважение искането за допълнителна задача към авто-техническата експертиза, без да изложи
обосновка. Моли съдът да отмени обжалваното определение, да отмени постановлението на
СРП за прекратяване на наказателното производство и върне делото на СРП с указания
относно прилагането на закона.
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Наказателно отделение, III- ти въззивен състав, като
съобрази изложените доводи и сам служебно провери изцяло правилността на
определението, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
1
В обжалваното определение първоинстанционният съд е приел, че делото не се
нуждае от доразследване, тъй като фактическата обстановка е детайлно изяснена и не се
установява обвиняемият К.К. виновно да е нарушил някоя от разпоредбите на ЗДвП,
регламентиращи правилата за движение по пътищата. Съдът е счел, че по делото липсва
обективна възможност да бъде установено от кой момент у свидетеля В. ИН. е възникнало
решението да спре до намиращия се в аварийното платно лек автомобил марка „Ситроен“,
като и че за това обстоятелство са налице противоречиви и взаимно изключващи се
твърдения. Първоинстанционният съд е приел, че искането за преразпит на свидетеля Г.Г. е
неоснователно, тъй като същият е дал показания, за неистинността, на които носи
наказателна отговорност, както и че съдът няма правомощия да дава указания, които нямат
отношение към отговорността на обвиняемия, нито относно характера на деянието, неговата
права квалификация и виновността на определено лице.
Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима, разгледана по същество е
основателна.
Досъдебното производство е образувано на 30.05.2018г. и водено за престъпление
по чл.343, ал.3, б.“а“, пр.2, вр.ал.1, б.“б“, пр.2, вр.чл.342, ал.1, пр.3 от НК.
С постановление за привличане на обвиняем от 09.10.2018г. към наказателна
отговорност по досъдебното производство е привлечен К.Г.К..
В показанията си свидетелката Ф. ИН., дадени пред съда с обща компетентност в
Шамбери, международна правна помощ, поддържа, че на 30.05.2018г. със съпруга си
пътували по автомагистрала „Хемус“, прибирайки се от Република Франция към гр.Урфа в
Турция. Същата казала на съпруга си , че е изпуснал изхода за гр.Инстанбул, поради което
отбил в дясно, включил аварийните светлини, за да паркира в аварийното платно, но
настъпил удар с тежкотоварен камион.
В хода на разследването е изготвена съдебно-медицинска експертиза, съгласно
чието заключение при ПТП-то В. ИН. е получил счупване на дясната раменна кост в горния
й край, реализирало медико биологичния критерий трайно затруднение на движенията на
десния горен крайник за срок повече от 30 дни, а Ф. ИН. е получила счупване на тялото на
пети поясен прешле, довело до трайно затруднение на движенията на снагата крайник за
срок повече от 30 дни.
В хода на досъдебното производство е изготвена авто- техническа експертиза,
съгласно чието заключение от техническа гледна точка, причината за настъпилото ПТП, са
субективните действия на водача на товарния автомобил „Мерцедес“ с органите за
управление на автомобила, който не е задействал спирачната система на управлявания от
него автомобил своевременно, при което е реализирал закъснение, от което е последвал
удара със спрелия пред него лек автомобил „Фиат“, субективните действия на водача на лек
автомобил „Фиат“ с органите за управление на автомобила, който е спрял в дясната лента,
по която се е движил товарния автомобил е момент, в който товарния автомобил го е
приближавал от зад.
2
В хода на разследването е изготвена тройна авто- техническа експертиза, съгласно
чието заключение скоростта на лек автомобил „Фиат“ преди произшествието е била от
порядъка на 80 км/ч, а в момента автомобилът е бил в покой. Скоростта на товарен
автомобил „Мерцедес“ преди произшествието е била от порядъка на 68 км/ч, а в момента на
удара от порядъка на 50 км/ч. Опасната зона за спиране на товарен автомобил „Мерцедес“ за
конкретните пътни условия и скорост 68 км/ч. е 68-69 метра. Водачът на лек автомобил
„Фиат“ е имал техническа възможност да предотврати произшествието, като не
предприема спиране за престой в дясната лента за движение на магистралата. При движение
на двете превозни средства едно зад друго, от момента, в който водача на товарния
автомобил „Мерцедес“ може да възприеме спирането на движещия се пред него лек
автомобил „Фиат“, водачът Георгиев не е разполагал с техническа възможност да спре
аварийно преди мястото на удара и да предотврати произшествието. От техническа гледна
точка, причината за настъпилото ПТП, са технически неправилните действия на водача на
лек автомобил „Фиат“, който е предприел спиране в активната дясна лента на магистрала
„Хемус“, на място което не е предвидено за престой или паркиране и в коридора за
движение на попътно движещия се зад него товарен автомобил „Мерцедес“.
В хода на досъдебното производство е изготвена комплексна медицинска и авто-
техническа експертиза, съгласно чието скоростта на товарен автомобил „Мерцедес“ преди
произшествието и в момента на удара е от порядъка на 68 км/ч. Скоростта на лек автомобил
„Фиат“ преди произшествието е била 80 км/ч., а в момента на удара е спрял. Опасната зона
за спиране на товарен автомобил „Мерцедес“ за конкретните пътни условия и скорост 68
км/ч е 68м. Спирачният път на лек автомобил „Фиат“, необходим за пълното му спиране в
условията на движение на превозните средства едва зад друго, при скорост на движение 80
км/ч е 42- 43м. безопасното разстояние от лек автомобил „Фиат“, на което водачът на
товарен автомобил „Мерцедес“ е следвало да започне да намалява скоростта си, за да
осигури безопасна дистанция с движещото се пред нето превозно средство при конкретните
пътни условия и първоначални скорости на двете МПС е не по-малко от 28 метра.
Отстоянието на товарен автомобил „Мерцедес“ от лек автомобил „Фиат“, в момента, в който
водачът на лек автомобил „Фиат“ е предприел спиране е 16 метра. От момента, в който лек
автомобил „Фиат“, след като е навлязъл в дясната пътна лента е предприел спиране, водачът
на товарен автомобил „Мерцедес“, движейки се със скорост 68 км/ч не е имал техническа
възможност да спре преди мястото на удара. Безопасното разстояние от лек автомобил
„Фиат“, на което водачът на товарен автомобил „Мерцедес“ е следвало да започне да
намалява скоростта си, за да осигури безопасна дистанция с движещото се пред него
превозно средство при конкретните пътни условия и първоначални скорости на двете МПС
е не по-малко от 28 метра. Водачът на лек автомобил „Фиат“ е следвало да предприеме
навлизане в съседната отдясно пътна лента с последващо намаляване на скоростта, като
съобрази поведението си с посоката и скоростта на попътно движещия се в тази лента
товарен автомобил „Мерцедес“. От момента, в който лек автомобил „Фиат“, след като е
навлязъл в дясната лента е предприел спиране, водачът на товарен автомобил „Мерцедес“,
3
движейки се със скорост 68 км/ч, не е имал техническа възможност да спре преди мястото на
удара.
Настоящият съдебен състав не поделя изводите на първоинстанционния съд, че
деянието от частен характер и по разследването са извършени всички процесуално
следствени действия. Съгласно заключението на авто- техническа експертиза от техническа
гледна точка, причината за настъпилото ПТП, са субективните действия на водача на
товарния автомобил „Мерцедес“ с органите за управление на автомобила, който не е
задействал спирачната система на управлявания от него автомобил своевременно, при което
е реализирал закъснение, от което е последвал удара със спрелия пред него лек автомобил
„Фиат“. В тази връзка необосновано съдът е приел, че не е необходимо преразпит на
свидетеля Г.Г. относно: местоположението на лек автомобил „Фиат Мултипла“ в момента
на удара и поставяне на допълнителна задача на авто- техническата експертиза: колко време
е необходимо на леката кола, управлявана със скорост 80 км/ч, да изпревари влекача или да
премине покрай него, движещ се със скорост 68 км/ч, в дясната пътна лента, като се вземе
предвид дължината на влекача и при движение на В. ИН. в лявата лента за движение, вляво
и покрай влекача, в продължение на колко време е било ограничено зрителното му
възприятие при спрелия в аварийната лента лек автомобил марка „Ситроен“.
Настоящият съдебен състав намира, че неправилно съдът е приел, че делото не се
нуждае от доразследване, от една страна, а от друга- че са налице противоречиви и взаимно
изключващи се твърдения на свидетеля В. ИН. и обвиняемия К.Г.К. относно движението на
двата автомобила и настъпилото ПТП. В тази връзка повереникът адв.В.К. е поискал
извършването на допълнителни процесуално- следствени действия, за които необосновано
първоинстанционният съд е приел, че не следва да бъдат извършвани.
Във връзка с изложеното съдът намира, че частната жалба е основателна като такава
следва да бъде уважена, а обжалваното определение- отменено и делото върнато на СРП за
изпълнение на настоящите указания.
Воден от горното и на основание чл.243, ал.8 от НПК Софийски градски съд
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ определение на СРС, НО, 104- ти състав от 24.03.2022г., постановено по
НЧД № 3306/2022г., с което е потвърдено постановление на СРП от 25.02.2022г., с което е
прекратено наказателното производство по досъдебно производство № 513 ЗМТ-11
202/2018г. по описа на СРТП-ОР-СДВР, пр.пр. № 20 646/2018г. по описа на СРП,
образувано и водено за престъпление по чл.343, ал.3, б.“а“, пр.2, вр.ал.1, б.“б“, пр.2,
вр.чл.342, ал.1, пр.3 от НК.
ВРЪЩА делото на СРП за изпълнение на настоящите указания.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.
4
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
5