№ 354
гр. Стара Загора, 22.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, XIV-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и осми юни през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Дарина Крумова -Стоянова
при участието на секретаря Николина Хр. Козелова
като разгледа докладваното от Дарина Крумова -Стоянова Административно
наказателно дело № 20225530201178 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД,
гр. Сливен против наказателно постановление № 74 от 24.03.2022г. на
директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/, гр.
Стара Загора.
В жалбата се твърди, че наказателното постановление е
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат се
съображения в тази връзка. В съдебно заседание, жалбоподателят чрез адв.
Д.С. заявява, че поддържа подадената жалба и моли съда да я уважи.
Въззиваемата страна моли съда да потвърди обжалваното наказателно
постановление. В съдебно заседание, чрез гл.юрисконсулт П. взема
становище по възраженията, изложени от жалбоподателя.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери
законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери
за установено следното:
Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна
страна.
1
С обжалваното наказателно постановление № 74 от 24.03.2022г. на
директора на Регионална инспекция по околната среда и водите, гр. Стара
Загора на нарушителя “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД, гр. Сливен
е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на
5 500 лева за извършено от него нарушение на чл. 135, ал. 2, т. 1 ЗУО, вр. с
чл. 4, ал. 1 и чл. 5 от Наредба № 2/2014г. за класификация на отпадъците.
От фактическа страна е прието следното:
Във връзка с писмо на ОД на МВР – Сливен с вх. № ПО-03-
2558/11.05.2021г. на 19.05.2021г. била извършена проверка, отразена в
констативен протокол № 008859 на “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ”
ООД, гр. Сливен за нерегламентирано изтичане на отпадъчна вода в земен
изкоп в терен в Индустриалната зона на гр. Сливен.
При проверката било констатирано, че от дейността на дружеството се
генерирали следните видове отпадъци:
- чували от пластмаса /биг-бег чували/;
- СЖП /изрезки от кожи, мазнини от лещачни машини/;
- замърсена сол от технологичния процес /осоляване на кожи/;
- отпадъци от дървени палети /оборотни/ за получаване и предаване на
суровини и продукция.
Предприятието се намирало в урбанизирана територия и битовите
отпадъци били в обхвата на организираното сметосъбиране на Община
Сливен.
Към момента на проверката СЖП се съхранявали в пластмасови
контейнери /щайги/ в сектор, намиращ се в имота на дружеството.
Новопостъпилата сол, използвана в технологичния процес се съхранявала в
биг-бегове с вместимост 1 тон, намиращи се в производствените халета.
Отработената сол се съхранявала на отделен сектор. В помещение,
поддържащо температура 3°С в пластмасови вани се съхранявала отделената
мазнина от кожите.
Към момента на проверката не били представени работни листи за
класификация на отпадъците, съгласно изискванията на Наредба № 2/2014г. в
тази връзка до управителя на дружеството било дадено предписание № 3 със
срок на изпълнение 27.05.2021г., с което били изискани работни листи за
2
класификация на отпадъците.
В тази връзка на 09.06.2021г. в РИОСВ, гр. Стара Загора била
извършена проверка по последващ контрол по изпълнение на предписание №
3 от констативен протокол № 008859/19.05.2021г., при която било
установено, че в РИОСВ не са представени работни листи за класификация на
отпадъците, образувани от дейността на дружеството.
След извършена справка във водените в РИОСВ, гр. Стара Загора
регистри за утвърдените работни листи за отпадъци и след извършена справка
в Националната информационна система за отпадъци /НИСО/ било
констатирано, че дружеството няма утвърдени и заверени работни листи за
класификация на отпадъци, което представлява нарушение на разпоредбите
на чл. 4, ал. 1 от Наредба № 2/2014г.
Наказващият орган посочил, че нарушението е извършено на
28.05.2021г. в РИОСВ, гр. Стара Загора, а е установено на 09.06.2021г.
Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН
№ 74 от 27.09.2021г., съставен от гл. експерт в РИОСВ, гр. Стара Загора, след
като било подадено възражение по чл. 44, ал. 1 ЗАНН.
В хода на съдебното следствие са приобщени следните
доказателства:
- констативен протокол № 008859/19.05.2021г., с който е дадено
процесното предписание № 3, а именно: „да се представят в РИОСВ , гр.
Стара Загора следните документи: работни листи за класификация на
отпадъците, договори за предаване на отпадъците, генерирани от
дейността на дружеството и други видове документи, удостоверяващи
регламентираното управление на отпадъците, съгласно Закона за
управление на отпадъците и подзаконовите нормативни уредби.“ Посочен е
срок за изпълнение на това предписание – 27.05.2021г. От съдържанието на
протокола е видно, че той е връчен срещу подпис на П.И. – управител на
дружеството още в деня на съставянето му;
- уведомително писмо с вх. № КОС-04-8859/3/ от 26.05.2021г. по описа
на РИОСВ, гр. Стара Загора, изпратено във връзка с дадените преписания с
констативен протокол № 008859/19.05.2021г., към което са приложени:
удостоверение за регистрация на обект за търговия на едро със суровини
3
и храни от животински произход, непредназначени за консумация от
хора и на продукти, получени от странични животински продукти №
185/04.02.2020г., издадено от Областната дирекция по безопасност на
храните /ОДБХ/, гр. Сливен на основание чл. 229, ал. 5 от Закона за
ветеринарномедицинската дейност;
програма за отстраняване на отпадъците;
дневник за партиди количества мазнини от СЖП, пелучени чрез т.нар.
процес „лешене“, насочени за термична преработка от 28.04.2021г. до
13.05.20221г.;
2 бр. търговски документ от 13.05.2021г. за транспортирането в рамките
на ЕС на странични животински продукти и производни продукти,
непредназначени за консумация от човека, в съответствие с Регламент
/ЕО/ № 1069/2009г.;
споразумение за безвъзмездно предаване на странични животински
продукти категория 3 от 05.01.2021г.;
фактура № **********/25.09.2020г.
- констативен протокол № 008904/09.06.2021г., в който са вписани
резултатите от последващата проверка, и именно , че към документите,
представени на 26.05.2021г. не са представени работни листи по приложение
№ 5 за класификация на отпадъците, образувани в резултат от дейността на
дружеството а именно: чували от биг-бегове, отпадъци от дървени палети
/транспортен амбалаж/. В протокола е посочено също, че след извършена
справка в регистрите на РИОСВ, гр. Стара Загора за утвърдени работни листи
по приложение № 5 за класификация на отпадъците, както и в Национална
информационна система за отпадъци /НИСО/ е констатирано, че дружеството
като притежател на отпадъци, образувани в резултат от дейността му е
длъжно да класифицира отпадъците, а това не е предприето;
В хода на производството са разпитани като свидетели П.Г. П. – Р. –
актосъставител, КР. Г. К. и Р. Д. Т. - свидетели по акта.
От показанията на свидетелката П.-Р. се установява, че тя не е
присъствала при извършването на двете проверки на 19.05.2021г. и на
09.06.2021г. на “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД, гр. Сливен. Тя
съставила АУАН, тъй като колегите й, които извършили проверката били
болни от Ковид 19. Преди да състави АУАН тя лично проверила
4
документацията по преписката и извършила необходимите справки за това
дали са подадени работни листи за класификация на отпадъците.
Същевременно от показанията на свидетелите К. и Т. се установява, че
същите присъствали само при съставянето и връчването на АУАН.
Съдът намира, че в хода на административнонаказателното
производство са допуснати съществени процесуални нарушения,
налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това
основание.
На първо място, съдът намира, че АУАН е съставен след изтичането
на предвидения в чл. 34, ал. 1 ЗАНН тримесечен срок от откриване на
нарушителя.
Това е така, тъй като процесното задължително предписание № 3,
дадено на “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД, гр. Сливен от
контролния орган РИОСВ, гр. Стара Загора с констативен протокол №
008859/19.05.2021г., е със срок за изпълнение - 27.05.2021г. Правилно
актосъставителят и наказващият орган са приели, че датата на извършване на
нарушението е 28.05.2021г., като от този момент са започнали да текат, както
двугодишният срок от извършване на нарушението, така и тримесечният срок
от откриване на нарушителя. Това е така, тъй като органът издал
предписанието – РИОСВ, гр. Стара Загора е знаел кое е задълженото лице от
самото начало – “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД, знаел е кога
изтича срокът на даденото предписание - 27.05.2021г. и е следвало
непосредствено след изтичането му да провери дали е било изпълнено.
В случая е важно да се отбележи, че самото издаване на предписанието
представлява принудителна административна мярка, наложена във връзка с
констатирано вече административно нарушение, т.е. налице е проверка по
реда на Закона за управление на отпадъците, която е започнала и контролният
орган следва да следи стриктно за сроковете за приключването й.
АУАН е съставен на 27.09.2021г., т.е. повече от три месеца след датата
на извършване на нарушението - 28.05.2021г. и след извършената последваща
проверка – 09.06.2021г.
Неоснователни са възраженията на въззиваемата страна, че в случая
релевантен е двугодишният срок от извършване на нарушението, предвиден в
5
чл. 34, ал. 1 ЗАНН за екологичните нарушения. Настъпването, на който и да е
от двата срока по чл. 34, ал. 1 ЗАНН е основание за прекратяване на
административнонаказателното производство, тъй като законодателят ги е
посочил в условията на алтернативност.
На второ място, и в АУАН, и в НП не е посочена правилно
нарушената законова разпоредба.
Актосъставителят и наказващият орган са приели, че нарушението на
“ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД, гр. Сливен се състои в това, че
не е изпълнило в срок до 27.05.2021г. предписание № 3, дадено с констативен
протокол № 008859/19.05.2021г. - „да се представят в РИОСВ , гр. Стара
Загора следните документи: работни листи за класификация на
отпадъците … съгласно Закона за управление на отпадъците и
подзаконовите нормативни уредби“, като нарушението е извършено
28.05.2021г. в гр. Стара Загора.
Същевременно обаче вместо да квалифицират нарушението като
такова по чл. 156 ЗУО, който предвижда административнонаказателна
отговорност при неизпълнение на предписание по чл. 120 ЗУО, каквото е
процесното, те са го квалифицирали като такова по чл. 135, ал. 2, т. 1 ЗУО ,
предвиждащо санкция за едноличните търговци и юридическите лица, които
1. не извършат класификация на отпадъците, образувани в резултат на
дейността им, по реда на Наредба № 2/2014г. за класификация на отпадъците.
Това са две различни административни нарушения, за които се
предвижда отделна административнонаказателна отговорност.
Съгласно чл. 120, изр. 2 ЗУО „ При констатирани нарушения
контролните органи дават задължително предписание в констативния
протокол с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставят
актове за установяване на административни нарушения.
При извършване на първоначалната проверка на 19.05.2021г., при
констатиране на нарушение на чл. 135, ал. 2, т. 1 ЗУО, контролните органи са
избрали да дадат само задължително предписание и не са съставили АУАН.
При извършване на последващата проверка на 09.06.2021г. са
посочили изрично, че тя се прави във връзка с даденото задължително
предписание и въпреки това са квалифицирали нарушението като такова по
6
чл. 135, ал. 2, т. 1 ЗУО.
Ако са искали да санкционират лицето за това, че и към датата на
последващата проверка не е извършило класификация на отпадъците,
образувани в резултат на дейността му, по реда на Наредба № 2/2014г. за
класификация на отпадъците, то е следвало да приемат, че нарушението е
извършено на датата на самата проверка, а именно на 09.06.2021г.
Дори да се приеме, че в случая е било извършено нарушение именно
на чл. 135, ал. 2, т. 1 ЗУО, съдът намира, че неправилно е направена обвръзка
с чл. 4, ал. 1 от Наредба № 2/2014г. за класификация на отпадъците от
актосъставителя и с чл. 5 от същата Наредба от наказващия орган.
Посочените подзаконови разпоредби са твърде общи и не сочат конкретното
правило за поведение, което е прието за нарушено от контролните органи.
Основателни са възраженията на жалбоподателя, че е недопустимо с
наказателното постановление да се въвеждат нови законови разпоредби,
които са нарушени, тъй като това ограничава в значителна степен правото на
защита на нарушителя.
Водим от горното съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено.
Предвид изхода на делото и направеното от адв. Д.С. искане за
присъждане на разноски, съдът намира, че Дирекция „Инспекция по труда“,
гр. Стара Загора следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя
“ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД, гр. Сливен сумата от 610 лв.,
представляваща направените от дружеството в настоящото производство
разноски за адвокатско възнаграждение, които съответстват на фактическата
и правна сложност на делото.
С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да
отбележи следното:
На първо място, ако се приеме, че посочените процесуални нарушения
не са допуснати или не са съществени, то обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено поради недоказаност.
В АУАН и в НП е посочено, че “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ”
ООД, гр. Сливен в своята дейност генерира следните видове отпадъци: чували
от пластмаса /биг-бег чували/; СЖП /изрезки от кожи, мазнини от лещачни
7
машини/; замърсена сол от технологичния процес /осоляване на
кожи/;отпадъци от дървени палети /оборотни/ за получаване и предаване на
суровини и продукция, като дава предписание „да се представят в РИОСВ ,
гр. Стара Загора … работни листи за класификация на отпадъците ….
съгласно Закона за управление на отпадъците и подзаконовите нормативни
уредби“
Същевременно в констативен протокол № 008904/09.06.2021г., в който
са вписани резултатите от последващата проверка е отразено че към
документите, представени на 26.05.2021г. не са представени работни листи по
приложение № 5 за класификация на отпадъците, образувани в резултат от
дейността на дружеството само за два от видовете отпадъци, посочени по-
горе, а именно: чували от биг-бегове, отпадъци от дървени палети
/транспортен амбалаж/.
Следователно, по делото остана недоказано дали при проверката на
09.06.2021г. не са представени работни листи за класификация на останалите
отпадъци, които според обвинението генерира дружеството, а именно: СЖП
/изрезки от кожи, мазнини от лещачни машини/ и замърсена сол от
технологичния процес /осоляване на кожи/.
На второ място, по отношение на размера на наказанието, което е
определено на жалбоподателя, съдът намира, че същият неправилно е
определен над минималния предвиден от законодателя размер. По делото не
са представени доказателства за наличието на отегчаващи отговорността
обстоятелства, които да обосновават това.
Водим от всичко изложено по-горе, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 74 от 24.03.2022г. на
директора на Регионална инспекция по околната среда и водите, гр. Стара
Загора, с което на “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление в гр. Сливен, ул. 22
септември № 2 е наложено административно наказание имуществена санкция
в размер на 5 500 лева за нарушение на чл. 135, ал. 2, т. 1 ЗУО, вр. с чл. 4, ал.
1 и чл. 5 от Наредба № 2/2014г. за класификация на отпадъците.
8
ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите, гр.
Стара Загора да заплати на “ЗЛАТНА БЕЛКА-ИВАНОВ И С-ИЕ” ООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление в гр. Сливен, ул. 22
септември № 2 сумата от 610 (шестстотин и десет) лева, представляваща
направени разноски за адвокатско възнаграждение по настоящото АНД №
1178/2022г. по описа на Районен съд – Стара Загора.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
9