Решение по дело №964/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 249
Дата: 8 март 2023 г.
Съдия: Тодор Андреев Икономов
Дело: 20227040700964
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№: 249                       08.03.2023 г.                                   гр.  Бургас,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Административен съд - гр.Бургас                           ХХV-ти състав

На  девети януари, две хиляди двадесет и трета година

В публично заседание в следния състав:

 

          Председател: Тодор Икономов

 

Секретар: Вяра Стоянова

като разгледа докладваното от Тодор Икономов

административно дело № 964 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 215 и сл. от Закона за устройство на територията във вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния  кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Р.К.Д., ЕГН **********, , И.К.С., ЕГН **********, Х.Р.И., ЕГН ********** и Ж.Р.К., ЕГН **********, подадена чрез адв. Д., срещу Заповед № 2081/26.07.2022 г., издадена от заместник кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, с която на основание чл. 16, ал. 6 ЗУТ, е наредено собствениците на бивш поземлен имот с пл. № 003060 да придобият правото на собственост върху новообразуваните УПИ ХХХV-1436, кв. 37, УПИ ХХХVІІ-1434, кв. 37 и УПИ ХХХVІ-1435, кв. 37, трите по плана на с. Маринка, община Бургас, като Община Бургас придобива собствеността върху отстъпените 485 кв.м. (18%) от имот с № 003060 по недействаща КВС на местност „Ясака“, землище с. Маринка, за изграждане на обектите на зелената система, на социалната и на техническата инфраструктура - публична собственост.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед. Жалбоподателите считат, че същата е издадена в противоречие с материалния закон, в нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с целта на закона. Оспорва се компетентността на органа, издал оспорения акт. Изложени са доводи, че административният орган не е изпълнил задължението си да събере всички релевантни факти. Считат, че неправилно са определени собствениците на отредените УПИ. Възразява, че в оспорената заповед не са определени квоти на съсобствениците за процесните имоти. Иска се отмяна на заповедта, а преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне.

В съдебно заседание жалбоподателите, редовно призовани, се представляват от адвокат Д., който поддържа оспорването и пледира за уважаване на жалбата, съответно за отмяна на заповедта. Претендира присъждане на разноски.

Ответната страна – заместник кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, редовно уведомен, се представлява от юрисконсулт Димитров, който оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Представя по делото административната преписка. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА М.Н.А., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Д.Н.Я., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Д.Л.Г., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА В.Л.Й., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА А.Л.А., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Н.Я.Г., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА С.Т.Т., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА В.Т.Т., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА В.К.Я., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р.К.Д., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА С.Х.С., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА П.Х.С., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА З.Н.К., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Н.Ц.К., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА М.Ц.С., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Л.Ц.К., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Х.С.К., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА М.В.Д., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.В.Т., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Г.Ж.Г., редовно призована, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Б.Д.Ж., редовно, уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА М.Д.Д., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.Б.Д., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА П.Б.Н., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.Б.Г., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА М.Х.Г., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА М.В.И., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Г.В.И., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.Г.Г., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА С.Н.Б., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Н.Н.Т., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р.И.И., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА ТРАНА С.С.С., редовно уведомен, не явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Н.С.М., редовно уведомена, не явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА К.И.Х., редовно уведомен, не явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.И.Х., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Т.Х.Т., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.И.В., като настойник на Ж.И.В., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА З.Г.Г., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р.Б.Г., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р.К.Г., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Д.К.И., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Т.Т.Г., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Т.Д.Г., редовно уведомен, явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.Д.Г., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Е.К.Д., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р.Г.Д., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА К.Г.Д., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА М.С.К., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА П.К.К., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА С.К.К., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА В.А.В., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА К.А.Н., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Д.Т., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА С.А.П., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА П.С.Б., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Я.С.Б., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА С.Т.П., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.И.К., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРНАНА Т.Д.С., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.К.С., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА А.К.С., редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Д.К.С., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Д.Н.П., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Х.П.А., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.Х.С., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р.С.В., редовно уведомена,  не се явява и не се представлява.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Д.С., редовно уведомена, не се явява и не се представлява.

Административен съд - Бургас, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 11-10/26.06.2012 г. на Общински съвет Бургас е бил одобрен план "Актуализация на ПУП-ПРЗ на с. Маринка и разширение на с. Маринка" - окончателен проект. По жалби на собствениците на поземлени имоти № 003059, № 003060, № 003061 и № 003072 по КВС, землището на с. Маринка, са били постановени съответно Решения № 167/21.01.2013 г., № 1166/30.05.2013г., № 159/21.01.2013г., № 1337/18.06.2013г. и №1612/19.07.2013г., всички на Административен съд - Бургас, оставени в сила от Върховния административен съд, с които съдебни актове Решение № 11-10/26.06.2012 г. на Общински съвет Бургас е било отменено в частите относно посочените поземлени имоти.

В тази връзка, служебно бил изготвен нов проект на Подробен устройствен план - План за регулация и застрояване (ПУП-ПРЗ) на част от кв. 37, по плана на с. Маринка, Община Бургас в отменените части. Проектът бил разгледан на заседание на ОЕСУТ, проведено на 08.10.2014 г., като с решение, обективирано в Протокол № 30/08.10.2014 г., съветът приел представения проект, с указание същия да се обяви по съответния законов ред, както и да се изготвят решения на комисията по чл. 210 от ЗУТ за поземлените имоти и новите УПИ. По повод на постъпилите след обявяването на проекта възражения е бил изготвен нов проект с цел привеждане на плана в съответствие с актуалната кадастрална карта. С последващо решение на ОЕСУТ, обективирано в Протокол № 25/21.07.2016 г., е бил приет изработения окончателен проект, с който за ПИ № 003060 са отредени:

-           УПИ XXXV-1436, кв. 37 по плана на с. Маринка, Община Бургас, с площ 738 кв.м., при граници: север - УПИ XXXVI, изток - УПИ VI, юг - XXXIV, запад - улица,

-           УПИ XXXVI-1435, кв. 37 по плана на с. Маринка, Община Бургас, с площ 737 кв.м., при граници: север - УПИ XXXVII, изток - УПИ V, юг - XXXV, запад - улица,

-           УПИ XXXVII -1434, кв. 37 по плана на с. Маринка, Община Бургас, с площ 738 кв.м., при граници: север - УПИ XXXVIII, изток - УПИ IV, юг - УПИ XXXVI, запад - улица, попадащи в зона Смф - смесени устройствени зони, с преобладаващо обществено обслужващо предназначение, с градоустройствени показатели Плътност 40%, Кинт 1,5, Озеленяване 30%, височина до 10 м.

С Решение № 29-12/25.07.2017 г. на Общински съвет Бургас по т. 12 от Протокол № 29/25.07.2017 г., на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА, чл. 129, ал. 1 от ЗУТ, във вр. с чл. 16, ал. 1 и ал. 5 от ЗУТ, е одобрен посочения ПУП-ПРЗ.

            С Решение № 1390/06.06.2017 г. (л. 162 от адм. д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас), комисия по чл. 210 ЗУТ е определила пазарната стойност на неурегулирания имот № 003060 в размер на 21 584 лева, както и на новообразуваните имоти, както следва: УПИ ХХХV-1436, кв. 37, по плана на с. Маринка, община Бургас – 39 114 лева;  УПИ ХХХVІІ-1434, кв. 37 по плана на с. Маринка, община Бургас – 39 114 лева и УПИ ХХХVІ-1435, кв. 37 по плана на с. Маринка, община Бургас – 39 061 лева. Решението било изпратено на всички заинтересовани лица с писма рег. № 91-00-117/10.07.2017 г. (л. 140 от адм. д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас) и рег. № 91-00-117/8/24.082017 г. (л. 95 от адм. д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас). Същото било поставено на таблото за обяви и съобщения на Община Бургас, видно от представения по делото Протокол от 20.09.2017 г. (л. 103 от адм. д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас), като на същата дата било публикувано и на интернет страницата на Община Бургас (л.100  от адм.д. № 2086/2021 г. по описа на АС – Бургас). Решението е влязло в законна сила  на 04.10.2017 г. без да е оспорено.

            С искане вх. № 94-01-17159/18.05.2021 г. до кмета на Община Бургас (л. 31 от адм. д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас), Р.Д. и И.С. поискали да бъде издадена заповед по чл. 16, ал. 6 от ЗУТ по отношение на собствения им неурегулиран поземлен имот № 259, урегулиран с последния ПУП – ПРЗ, като е образувано УПИ ХХХV-1436, кв. 37, по плана на с. Маринка.

            На 26.07.2021 г. заместник кметът по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас издал оспорената заповед № 2081/26.07.2021г. (л. 35 от адм. д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас), с която на основание чл. 16, ал. 6 ЗУТ, е наредено собствениците на бивш поземлен имот с пл. № 003060, поименно изброени, да придобият правото на собственост върху новообразуваните УПИ ХХХV-1436, кв. 37, УПИ ХХХVІІ-1434, кв. 37 и УПИ ХХХVІ-1435, кв. 37, трите по плана на с. Маринка, община Бургас, като Община Бургас придобива собствеността върху отстъпените 485 кв.м. (18%) от имот с № 003060 по недействаща КВС на местност „Ясака“, землище с. Маринка, за изграждане на обектите на зелената система, на социалната и на техническата инфраструктура - публична собственост.

             При издаване на заповедта, административният орган се е позовал на ПУП-ПРЗ за местност „Ясака“, землище на с. Маринка, одобрен с Решение № 29-12/25.07.2017 г. на Общински съвет - Бургас и влязъл в сила на 13.10.2017 г., съгласно Акт за приключило обявяване. Посочено е, че изброените в заповедта лица се легитимират като собственици на процесните имоти съгласно Решение № MAP 1/21.04.1999 г. на Поземлена Комисия - Бургас, Нотариален акт № 92, т. I, peг. № 3215, д. № 79/2010 г. на нотариус, вписан под № 426 в Нотариалната камара, вписан на 03.08.2010 г. в Служба по вписванията - гр. Бургас, вх. peг. № 6568, Акт № 175, т. 20, д. 3916, Договор за продажба на наследство от 06.02.1958г., Нотариален акт № 41, т. la, peг. № 3605, д. № 148/2000г. на нотариус, вписан под № 426 в Нотариалната камара, вписан в Служба по вписванията - гр. Бургас на 12.10.2000 г. под № 69, т. VII, д. 4798 и удостоверение за наследници изх. № 189/06.10.2015 г., издадено от Община Бургас, удостоверение за наследници изх. № К-405/08.07.2021 г., издадено от Община Русе, удостоверение изх. № 211/12.07.2021 г., издадено от Община Русе, гр. Мартен, удостоверения за наследници изх. № 50/08.07.2021 г. и 3038/08.07.2021 г., издадени от Община Габрово, удостоверение за наследници изх. № 226/09.07.2021 г., издадено от Община Малко Търново, удостоверения за наследници изх.№        ЕД2767/05.07.2021 г., ЕД-2768/05.07.2021г., ЕД-2769/05.07.2021г.,ЕД-2771/05.07.2021г., ЕД-2772/05.07.2021г., ЕД-2774/05.07.2021г., издадени от Община Бургас.

            Няма спор между страните относно обстоятелството, че имотите, описани и индивидуализирани в обжалваната заповед, напълно съответстват на влезлия в сила ПУП.

            Заповедта е изпратена на заинтересованите лица с писмо рег. № 91-00-117/27/28.07.2021 г. (л. 42 от адм. д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас). Същото е получено от И.К.С., Х.Р.И. и Ж.Р.К. на 05.08.2021г., видно от представените по делото известия за доставяне (л. 63 и л. 64 от адм. д. № 2086/2021 г. по описа на АС – Бургас).

            Заповедта била оспорена от Р.К.Д., И.К.С., Х.Р.И.  и Ж.Р.К., чрез адв. Н.Д., с жалба рег.№ 91-00-117/30/18.08.2021 г. (л. 2 от адм.д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас), подадена до Областен управител на Област Бургас чрез Община Бургас. Въпреки посочения адресат на жалбата, Община Бургас е депозирала същата в Административен съд – Бургас, във връзка с което е образувано адм. д. № 2086/2021 г. по описа на АС – Бургас. След направено изрично уточнение от страна на адв. Д., делото е прекратено с Определение № 1831/16.09.2021 г., като жалбата, ведно с административната преписка, е изпратена на Областен управител на Област Бургас. Определение № 1831/16.09.2021 г. е оставено в сила с Определение № 4930/23.05.2022 г. по адм.д. № 11802 по описа на Върховен административен съд за 2021 г.

            В тази връзка, със Заповед № РД-09-17/08.06.2022 г. на Областен управител на Област Бургас (л. 8 от адм. д. № 964/2022 по описа на АС – Бургас), жалбата е оставена без разглеждане. В мотивите на заповедта е посочено, че областният управител не разполага с правомощия да разглежда и да се произнася по жалби срещу индивидуални административни актове, за които по закон не е предвидено административно оспорване. Посочено е, че съгласно чл. 215 вр. с чл. 218, ал. 3, пред. 2 от ЗУТ, за процесната заповед е предвидено оспорване единствено пред съд.

            С жалба вх. № 5565/13.06.2022 г. (л. 2 от адм. д. № 964/2022 по описа на АС – Бургас) Р.К.Д., И.К.С., Х.Р.И.  и Ж.Р.К. са оспорили Заповед № 2081/26.07.2022г., издадена от зам. кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас пред Административен съд - Бургас, във връзка с което е образувано настоящото производство.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Бургас прави следните правни изводи.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. По отношение срока за обжалване по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, настоящият състав намира за необходимо да отбележи следното:

            Съгласно разпоредбата на чл. 215, ал. 1 от ЗУТ, индивидуалните административни актове по този закон, отказите за издаването им и административните актове, с които те са отменени или оставени в сила, могат да се обжалват пред съответния административен съд по местонахождението на недвижимия имот. Актовете и отказите на министъра на регионалното развитие и благоустройството, на министъра на отбраната и на министъра на вътрешните работи се обжалват пред Върховния административен съд. Ал. 4 на същата разпоредба предвижда, че жалбите и протестите се подават чрез органа, чийто акт се обжалва или протестира, в 14-дневен срок от съобщаването му, а когато актът се съобщава чрез обнародване в "Държавен вестник" - в 30-дневен срок от обнародването му. Жалбите и протестите срещу актове, с които се одобрява подробен устройствен план или се издава разрешение за строеж на общински обект от първостепенно значение, се подават чрез органа, издал акта, в 14-дневен срок от обнародването на акта в "Държавен вестник". Жалбите и протестите срещу актове, с които се одобрява подробен устройствен план за обект с национално значение и/или национален обект, се подават чрез органа, издал акта, в 14-дневен срок от обнародването на акта в "Държавен вестник". Жалбите и протестите срещу разрешение за строеж на министъра на регионалното развитие и благоустройството или отказ за издаване се подават в 14-дневен срок от обнародването на обявлението за издаване на акта в "Държавен вестник".

            Анализът на посочените разпоредби сочи, че по отношение на заповедите от вида на процесната, е предвидено единствено оспорване пред съответния административен съд в посочения срок. В случая, жалбоподателите са оспорили заповедта в законоустановения срок, но пред некомпетентния административен орган – Областен управител на Област Бургас. Съгласно чл. 88, ал. 1, т.1 от АПК, жалбата се оставя без разглеждане, когато е неподведомствена на по-горестоящия административен орган. В тази връзка, по силата на  чл. 88, ал. 2 от АПК, некомпетентният да се произнесе по спора административен орган е следвало да препрати жалбата на компетентния административен съд, което последният не е сторил, поради което съдът намира, че жалбата е подадена в срок и оспорването е допустимо.

Разгледана по същество същата се явява неоснователна поради следните съображения:

Съгласно чл. 16, ал. 6 от ЗУТ, собствениците на поземлени имоти по ал. 4 и 5 придобиват собствеността върху новообразуваните с плана урегулирани поземлени имоти, а общината придобива собствеността върху отстъпените й части по ал. 1 от датата на влизане в сила на плана. За всеки отделен урегулиран поземлен имот кметът на общината или упълномощено от него лице издава заповед с точно индивидуализиране на имота. Заповедите се изпращат на службата по вписванията, а копие от влезлия в сила план по ал. 1 - на Агенцията по геодезия, картография и кадастър - за служебно вписване в имотния регистър и нанасяне в кадастъра.

С т. 2 от Заповед № 3379/08.11.2019 г. на кмета на община Бургас (л.33 от адм.д. № 2086/2021 по описа на АС – Бургас), е делегирано правомощие на заместник-кмета по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас да издава или отказва издаване на заповеди по чл.16, ал.6 във връзка с ал.4 от ЗУТ, поради което обжалваната заповед, се явява издадена от компетентен орган, съобразно делегираните му правомощия и възраженията в тази насока са неоснователни.

Заповедта е издадена в писмена форма, а при преценка на формалните изисквания относно съдържанието и съдът констатира, че същата съдържа всички реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК. От фактическа страна издаването на заповедта с правно основание чл. 16, ал. 6 от ЗУТ е обосновано с наличието на влязъл в сила ПУП - ПРЗ, одобрен с Решение № 29-12/25.07.2017г. на Общински съвет - Бургас, което е напълно достатъчно обжалваният акт да се приеме за надлежно мотивиран и да се осъществи преценка по законосъобразността му.

В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. В ЗУТ не са посочени специални правила във връзка с производството по издаване на заповед по чл. 16, ал. 6 от ЗУТ, поради което са приложими общите разпоредби на административния процес, съдържащи се в АПК. Същите са спазени. Административният орган е издал заповедта след като е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая в съответствие с изискването по чл. 35 от АПК.

Съобразено и отчетено е влязлото в сила Решение № 29-12/25.07.2017 г. на Общински съвет - Бургас, в частта по отношение на имота на жалбоподателите, както и конкретните предвиждания и отреждането на имота по плана и по кадастралната карта. В този смисъл, съдът установи, че не са налице допуснати нарушения на административно производствените правила, още по-малко съществени.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателите, че ПУП-ПРЗ за процесния имот е изготвен въз основа на картата на възстановената собственост, а не на кадастралната карта, каквото е законовото изискване. От една страна това становище противоречи на данните по делото, като при извършена служебна справка  в Държавен вестник, бр. 30/15.04.2016 г., се установява, че за землището на с. Маринка, община Бургас е одобрена кадастралната карта и кадастрални регистри със Заповед № РД—18-22/24.03.2016 г. на изпълнителния директор на АГКК. Именно въз основа на влязлата в сила кадастрална карта за землището на с. Маринка е бил изработен окончателния проект на процесния ПУП-ПРЗ, като това е изрично отбелязано в доклада на кмета на общината до общинския съвет (достъпна на интернет страницата на Община Бургас - https://2015-2019.burgascouncil.org/Dokladni-zapiski/2175). От друга страна това възражение е неотносимо в настоящото производство по оспорване на заповедта по чл.16, ал. 6 от ЗУТ, а би било относимо към оспорване на ПУП – ПРЗ за процесния имот.

Процесната заповед е издадена и в съответствие с материалноправните разпоредби.

Съгласно разпоредбата на чл. 16, ал. 1 от ЗУТ, с подробен устройствен план за територии с неурегулирани поземлени имоти, както и за територии с неприложена първа регулация по предходен устройствен план се определят необходимите площи за изграждане на обектите на социалната инфраструктура - публична собственост, на озеленените площи, обединени в зелена система, и на общите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура. За осъществяване на тези предвиждания с влизането в сила на плана собствениците на недвижими имоти прехвърлят в полза на общината процентна част от площта на имотите си, определена с плана, но не повече от 25 на сто. В чл. 16, ал. 4 от ЗУТ е регламентирано, че в случаите по ал. 1 на всеки собственик на недвижим имот общината определя равностоен урегулиран имот (имоти), като се съобразява с местоположението на имотите в местността, но не и с точните им кадастрални граници. Когато имотът попада в различни устройствени зони, новообразуваният урегулиран имот се предоставя в зоната, в която имотът е имал преобладаващо местоположение, като урегулираните имоти са с пазарна стойност не по-малка от пазарната стойност на имотите преди урегулирането им, което се доказва с решение на комисията по чл. 210.

В чл. 16, ал. 4 от ЗУТ е предвидено, че в случаите по ал. 1 на всеки собственик на недвижим имот общината определя равностоен урегулиран имот (имоти), като се съобразява с местоположението на имотите в местността, но не и с точните им кадастрални граници. Когато имотът попада в различни устройствени зони, новообразуваният урегулиран имот се предоставя в зоната, в която имотът е имал преобладаващо местоположение. Урегулираните имоти са с пазарна стойност не по-малка от пазарната стойност на имотите преди урегулирането им, което се доказва с решение на комисията по чл. 210. Решението на комисията се съобщава на заинтересованите лица заедно с проекта за подробен устройствен план и може да се обжалва в производството по обжалване на акта за одобряване на подробния устройствен план по ал. 1.

Според чл. 16, ал. 6 от ЗУТ собствениците на поземлени имоти по чл. 16, ал. 4 и ал. 5 придобиват собствеността върху новообразуваните с плана урегулирани поземлени имоти, а общината придобива собствеността върху отстъпените й части по ал. 1 от датата на влизане в сила на плана. За всеки отделен урегулиран поземлен имот кметът на общината или упълномощено от него лице издава заповед с точно индивидуализиране на имота. Заповедите се изпращат на службата по вписванията, а копие от влезлия в сила план по ал. 1 - на Агенцията по геодезия, картография и кадастър - за служебно вписване в имотния регистър и нанасяне в кадастъра.

От така разписаната нормативна уредба следва, че заповедта по чл. 16, ал. 6 от ЗУТ е част от сложен фактически състав за провеждане и завършване на специална отчуждителна процедура за възникване на нова собственост, включващ два елемента: 1. Влязъл в сила план и 2. Влязла в сила заповед за индивидуализиране на имота. Издаването на заповед по чл. 16, ал. 6 от ЗУТ, с която точно се индивидуализира новообразуван УПИ за придобиване на собствеността на всеки отделен УПИ, е предпоставена от влязъл в сила акт да одобряване на ПУП, процедиран по реда и на основание чл. 16, ал. 1-6 от ЗУТ, като индивидуализацията следва да е идентична с обективираното в плана по отношение на конкретния УПИ. С плана са определени лицето и площта на новообразуваните урегулирани имоти, конкретното им предназначение, характера и начина им на застрояване. За конкретния план са приложими разпоредбите на чл. 16, ал. 1-6 от ЗУТ - самият план има незабавно отчуждително действие по отношение на отнемането от неурегулираните имоти на не повече от 25 %, които площи планът определя като необходими за реализирането на мероприятията, посочени в чл. 16, ал. 1 от ЗУТ, като не е необходимо конфигурацията на новообразувания УПИ да е съобразена с точните кадастрални граници на имотите. Заповедта по чл. 16, ал. 6 от ЗУТ отразява, констатира регулационния режим на имота на собственика, създаден с влезлия в сила ПУП. Тази заповед не може да създаде, измени или прекрати права, различни от тези, създадени с влезлия в сила ПУП, тя е негова проекция. С нея не се признават, нито се отнемат право на собственост или други вещни права. Целта на заповедта по чл. 16, ал. 6 от ЗУТ е да посочи, да индивидуализира кой урегулиран поземлен имот - като номер и квартал, е отреден от влезлия в сила ПУП на собственика на недвижимия имот преди регулацията.

В конкретния случай по делото няма спор, че издадената заповед конкретизира имота на жалбоподателите в съответствие с влезлия в сила ПУП-ПРЗ. В този смисъл същата е издадена в изпълнение на предвижданията на влезлия в сила ПУП, отразява регулационния режим на процесния имот, който е създаден с влезлия в сила ПУП, като индивидуализира точно новообразуваните УПИ с описание на границите и определяне на идентификатор, съгласно § 5, т. 12 от ДР на ЗУТ. Предвид изложеното съдът приема, че процесната заповед съответства на материално правното основание, въз основа на което е издадена.

Следва да се посочи, че с плана по чл. 16 от ЗУТ собствеността върху неурегулирани поземлени имоти се трансформира в собственост на УПИ. Разместването на собствеността може да засегне границите на правото на собственост - фактическите граници на поземления имот, площта и местоположението му. Вещноправният ефект на разместването настъпва по силата на самия ПУП. Съгласно чл. 16, ал. 6 от ЗУТ собствениците на поземлени имоти придобиват собственост върху новообразуваните с плана УПИ, а общината придобива собственост върху отстъпените части от датата на влизане в сила на плана. В разглеждания случай, след влизането в сила на одобрения от Общински съвет- Бургас (с Решение № 29-12/25.07.2017г.) ПУП-ПРЗ, обхващащ процесния имот, е настъпило и транслативното действие на плана, състоящо се в това, че собствениците на неурегулираните поземлени имоти са станали собственици на новообразуваните с плана урегулирани поземлени имоти, а общината е придобила вещните права върху отстъпените части. Както вече бе посочено, процесната заповед отразява регулационния режим на процесния имот, който е създаден с влезлия в сила ПУП, конкретизира се съответния новообразуван УПИ, но собствеността се определя по данните залегнали в ПУП, чиято основа е действащата КК и КР. С тази заповед не се признават, нито се отнемат права на собственост или други вещни права и в тази връзка наведените възражения са неоснователни.

Със заповедта по чл. 16, ал. 6 ЗУТ се конкретизира съответния новообразуван УПИ, но собствеността се определя съобразно данните, залегнали в регистъра към кадастралната основа, на която е изработен. Административният орган има правомощието да отрази в административния акт само изрично посочените в закона обстоятелства. Дяловете на съсобствениците от имота се определят съгласно титулите за собственост и не попадат сред обстоятелствата, които волеизявлението на органа в производството по цитирания текст може да установява, с оглед на което възраженията на жалбоподателите в тази насока са неоснователни.

Индивидуализираният имот в оспорената заповед, в съответствие с чл. 16, ал. 6 от ЗУТ във вр. с § 5, т. 12 от ДР на ЗУТ, е идентичен с новообразуваните, поради което съдът приема, че заповедта съответства на материалния закон. Същата е в съответствие и с целта на закона, доколкото поставената от законодателя пред заповедите по чл. 16, ал. 6 във вр. с ал. 4 от ЗУТ цел е единствено с тях да се индивидуализира конкретният УПИ, който е придобит от собственик на неурегулиран дотогава имот, предмет на ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ.

От така установеното фактическо и правно положение съдът приема, че оспорената заповед, е постановена от компетентен орган, в установената от закона форма и без да са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Оспорваният административен акт е издаден при наличие на материалноправните предпоставки за това и е съобразен с целта на закона, поради което жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора, предвид своевременно направеното искане от страна на ответника и на основание чл.143, ал. 3 от АПК, в полза на Община Бургас следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, изчислено по реда на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Ето защо, на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд- гр.Бургас, XXV състав,

                                                    Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.К.Д., ЕГН **********, И.К.С., ЕГН **********, Х.Р.И., ЕГН **********, и Ж.Р.К., ЕГН **********, срещу Заповед № 2081/26.07.2021г., издадена от заместник-кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас.

ОСЪЖДА Р.К.Д., ЕГН **********, И.К.С., ЕГН **********, Х.Р.И., ЕГН **********, и Ж.Р.К., ЕГН **********,*** разноски по делото в размер на 100 /сто/ лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщаването.

 

 

СЪДИЯ: