Решение по дело №283/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 189
Дата: 22 декември 2021 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20217270700283
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 22.12.2021 г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

      Шуменският административен съд в публичното заседание на девети декември две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

                          Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Св. Атанасова, като разгледа докладваното от административния съдия адм.д. №283 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Производството е образувано по жалба от от Н.Б.Н. ***, чрез адв.Д. против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. с изх. № 02-270-6500/618405.08.2021 г.  на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – София, в частта, с която административният орган е отказал одобрение на част от плащанията в размер на 15650.47 лева. Оспорващият сочи, че при издаване на административния акт са допуснати съществени процесуални нарушения по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, както и актът е издаден в противоречие с материалния закон. Сочи, че е подал заявление за кандидатстване за отпускане на финансова помощ по схеми и мерки  за директни плащания на площи за 2019г. с УИН 27/2005/19/05311, с което е поставил началото на административното производство и е сезирал административния орган. Счита, че административният орган е постановил акта си в срок, но същият съдържа пропуски, а именно липсват мотиви, като в тази насока подробно са изложени съображения. С оглед изложените и развити съображения в жалбата е отправено искане за отмяната на процесното уведомително писмо като незаконосъобразно.  

Ответната страна, Зам.изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител - юрисконсулт, оспорва се жалбата, а по същество се прави искане за отхвърляне на жалбата.

Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение и сторените в производството разноски.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок, надлежно указан и от административния орган в оспорения акт. Оспореното уведомително писмо притежава белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и засяга правната сфера на жалбоподателя. Подсъдността на спора е съобразена с разпоредбата на чл. 133, ал. 1 от АПК.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност,   съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Оспорващият е подал заявление за подпомагане за кампания 2019 от 15.05.2019 година с УИН: 27/200519/05311 /л. 52 и сл./ по няколко схеми и мерки: СЕПП, СПП, ЗДП, СПК и ПНДП.

В таблица на използваните парцели /л.54/ са обективирани от т.1 до т.23 общо 38.23 ха. С последващо заявление за редакция от 11.06.2019 г. е увеличена заявената площ, като в таблица /л.76-77/ са заявени общо 28 парцела с обща площ 40.23 ха.

С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019, изх. № 02-270-6500/6184, подписано от зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ /л. 29-30/ в таблица 1 са отразени оторизирани суми /колона 6/ в лева, съответно: СЕПП – 4783.68 лв; СПП – 4052.78 лв.; СПК-132.54 лв.; ЗДП-4104.26 лв.; възстановяване от ФД-131.32 лв., които суми са получени като разлика между исканите /колона 2/ и намаленията /колона 3/, като последните са в общ размер на  15650.47 лева.

В уведомителното писмо се съдържат следните пояснения: Ставки за схема/мярка (лв./ха) за Кампания 2019: Схема за единно плащане на площ (СЕПП) - 194.58 лв.; Схема за преразпределително плащане (СПП) - 137.22 лв.; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания (ЗДП) -122.67 лв.; Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група) - СП (основна): СП (основна) - /първи 30 ха/ - 1876 42 лв СП (основна) - /площ над 30 ха/ - 1250.95 лв.; Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК) - 214.77 лв.

Възстановяване на Финансова дисциплина (Възстановяване на ФД), съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС)№ 1306/2013 и член 8, пар 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013.

Заповедите със ставките за кампания 2019 по схемите за директни плащания са налични на електронната страница на ДФЗ-РА - https://www.dfz.bg/bg/dp-2014-2020/-2019/.

Колона 1: „Схема/мярка" , заявена за подпомагане.; колона 2: „Искана сума” - формира се на база произведението от декларираната площ и ставката по всяка отделна схема/мярка.; колона 3: „Намаления" се отчитат: намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление - проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени-данаи от МЗХГ и МОСВ; намаление в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба №5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка на корекция /“финансова дисциплина“/ определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и и чл.8 пар.1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013; линейно намаление съгласно чл.51 пар.2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. i от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията; линейно намаление съгласно чл. 65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията; колона 4: „Редукции” отчита намалението за неспазване на законоустановените изисквания за управление, на основание Заповед № РД 09-499/12.07.2016 г., № РД 09-557/14 07.2017 г., № РД 09-592/27.06.2018 г. и № РД 09-811 /09.08.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите („кръстосано съответствие"); колона 5: „Намаления поради достигане на таван на субсидията” - отчетени са намаленията на плащанията по СЕПП поради надвишаване на допустимата левова равностойност, съгласно чл. 43а от ЗПЗП; колона 6: „Оторизирана сума” е сумата, получена като разлика между исканата сума и приложимите намаления и редукции.

Видно от Протокол от 14.10.2019 г., комисия в състав служители от ОД“Земеделие“ гр. Шумен извършила оглед на имоти с № 005018 на площ 18 003 кв. м., № 025018 на площ 8 802 кв. м. и № 004013 на площ 33 699 кв. м. по КВС на с. Каменяк, общ. Хитрино, въз основа на който е взето решение да се бракува овощно насаждение с площ 60 504 кв. м., тъй като е негодно за стопанисване.

Със Заповед № 396589/31.10.2019 г. на началник отдел РТИ е разпоредена проверка на място със срок и обхват, обективирани в нея. На 05.11.2019 г. и на 06.11.2019 г. е извършена проверка на място на седем от общо заявените 28 парцела, в присъствието на кандидата. Изготвеният протокол е подписан единствено от експерта, извършил проверката.

Изготвена е и Докладна записка изх. № 05-2-032/336 от 12.11.2019 г.

На останалите 21 парцела ПнМ не е извършвана.

По делото е допусната и изслушана съдебно-техническа експертиза, заключението по която не е оспорено от страните е прието от съда като обективно и компетентно дадено, поради което съдът го кредитира с доверие.

Вещото лице е констатирало, че с общо заявление за подпомагане вх. № 19072443 от 15.05.2019 г. Н. кандидатствал с общо 28 на брой парцела с обща заявена /декларирана/ площ е 40.23 ха., както следва:

Схема за единно плащане на площ (СЕПП) - 40.23 ха; Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на ха (ПНДП) - 40.23 ха; Схема - зелени директни плащания (ЗДП) - 40.23 ха; Схема за обвързано подпомагане за плодове СП (основна) - 6.24 ха; Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури (СПК) - 0.63 ха.

В таблица ЕНП /л 78/ са заявени три парцела „площи с угар” с обща площ 1.23 ха, три парцела „люцерна” /азотофиксиращи/ с обща площ 0.63 ха и един парцел „тритикале” /междинни/ с площ 3.83 ха.

Общата одобрена площ е 34.02 ха. Парцел 35969-15-1-1 с площ 3.36 ха, парцел 35969-16-1-1 с площ 1.80 ха и парцел 35969- 329-1-1 с площ 0.87 ха - т.е. общо 6.03 ха са установени като недопустими за подпомагане в резултат на извършената проверка на място /ПнМ/ и констатациите в доклада от същата. Всички заявени 28 парцела, заявени за подпомагани през Кампания 2019 г., попадат в окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане”, определен със Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

При извършените административни проверки не са установени площи, заявени от повече от един земеделски стопанин за кампания 2019.

За площите по заявлението на кандидата са извършени административни проверки, в резултат на което са установени 0.18 ха от заявените 40.23 ха, очертани от обжалващия, които са извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане”.

По всички заявени схеми на кандидата са наложени намаления поради неспазване на сроковете за подаване и/или редакция на заявлението съгласно чл. 12 от Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявленията по схеми и мерки за директни плащания, които са в размер на 25.81 лв.

По СЕПП, СПП и ЗДП е наложена ставка на корекция /финансова дисциплина/ в размер на 131.24 лв, определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) №1306/2013 и член 8, nap. 1 от същия регламент, както и е възстановена сума в размер на 131.32 лв общо по всички оторизирани схеми.

В резултат на извършената проверка на място са установени недопустими площи, неотговарящи на чл. 29, ал.2 т. 1 и 2 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания във връзка с изискванията на чл. 9, ал. 1, т. 1 и т.2 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост за подпомагане.

Декларираната площ по схемата за обвързано подпомагане за плодове е 6.24 ха, като установената допустима площ в резултат на проверка на място/ПнМ/ е в размер на 0.21 ха. Наддекларираната площ е в размер на 6.03 ха и като процентно отношение представлява 100%. Наложена е санкция за бъдещ период в размер на 11314.81 лв. в съответствие с чл. 19 от Делегиран Регламент на ЕС № 640/2014.

В настоящото производство няма спор по установената фактическа обстановка. Не се оспорват и конкретните размери на приложените санкции. Оспорващият сочи, че в атакуваният акт липсват мотиви, както и счита, че проверката на място е извършена от служител без необходимата квалификация, доколкото извършилият проверката експерт е с квалификация ветеринарна медицина.

Съгласно чл. 8, т. 1 от Наредба № 2 от 17.02.2015 година за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, отменена от 30.03.2018 година,  трайните насаждения са допустими за подпомагане, когато най-малко 70 % от растенията, включени в референтния парцел, са живи /неизсъхнали/. С идентичен смисъл е и разпоредбата на чл. 9, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 година за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /трайните насаждения са допустими за подпомагане, когато най-малко 70 % от растенията в парцела след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10 са живи /неизсъхнали//, действаща към момента на издаване на процесното писмо. В случая, в Доклада за проверка на площи е посочено процентното съотношение на живите и изсъхналите растения, които констатации не се оспорват в хода на съдебното производство и се потвърждават от заключението по изготвената по делото съдебна експертиза, според което от площ 6.24 ха, установената допустима площ в резултат на проверка на място/ПнМ/ е в размер на 0.21 ха., наддекларираната площ е в размер на 6.03 ха и като процентно отношение представлява 100%, както е посочено в Доклада и както е приел административният орган, за да издаде процесното уведомително писмо, т.е. процесните трайни насаждения се явяват недопустими за подпомагане с оглед доказването, че същите не отговарят на критерия за процентно съотношение на живите и изсъхналите растения, изтъкнат от административния орган като основание за отказ да бъде оторизирано плащане на полагащата се за площта сума.

Установеното нарушение кореспондира с разпоредбите на Делегиран регламент /ЕС/ № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент /ЕС/ № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие. Съгласно чл. 19 от Делегирания регламент /ЕС/ № 640/2014 година, на който има позоваване в поясненията на таблиците към Уведомителното писмо, ако във връзка с дадена група култури по член 17, параграф 1 площта, декларирана за целите на схеми за помощи или мерки за подпомагане на площ, надвишава установената по реда на член 18 площ, размерът на помощта се изчислява въз основа на установената площ, намалена с двойния размер на установената разлика, ако тази разлика превишава 3 % или два хектара, но не повече от 20 % от установената площ. Ако разликата превишава 20 % от установената площ, за съответната група култури не се отпуска помощ или подпомагане на площ.
В случай, че разликата превишава 50 %, какъвто е и настоящият казус, за съответната група култури не се отпуска помощ или подпомагане за площ. Освен това на бенефициера се налага допълнителна санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата между декларираната площ и площта, установена в съответствие с член 18.

Процентното съотношение на живите и изсъхналите растения, които констатации не се оспорват в хода на съдебното производство и се потвърждават от заключението по изготвената по делото съдебна експертиза, според което от площ 6.24 ха, установената допустима площ в резултат на проверка на място/ПнМ/ е в размер на 0.21 ха., наддекларираната площ е в размер на 6.03 ха и като процентно отношение представлява 100%.

Съдът приема, че е налице неизпълнение на условията, регламентирани в чл.29 ал.1 и ал.2 от Наредба 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, съгласно които право на подпомагане по схемата за обвързано подпомагане за плодове имат земеделските стопани на територията на цялата страна, които стопанисват и заявяват за подпомагане по схемата минимум 0,5 ха (заедно или поотделно) допустими за подпомагане площи с плодове от следните видове култури: ягоди, малини, ябълки, круши, кайсии и зарзали, череши, вишни, праскови и нектарини, в случай, че заявените площи от кандидатите по схемата по ал. 1 са заети с културите по ал. 1 и са с минимална площ на парцела 0,1 ха; отговарят на условията за подпомагане по смисъла на чл. 32, параграфи 2, 3 и 4 от Регламент (ЕС) № 1307/2013;

Следователно е налице основание за налагане на административни санкции при свръхдеклариране по чл. 19, § 1 от Делегиран регламент /ЕС/ № 640/2014, а плащането на площ следва да се изчисли по реда на чл. 18, § 6 от същия Регламент - въз основа на установената площ за съответната група култури.

За неоснователни се преценяват възраженията за липса на мотиви в акта, както и, че извършилият проверката експерт не бил с необходимото образование.

В оспореното уведомително писмо се съдържат правните и фактическите установявания, удовлетворяващи законовите изисквания за форма и съдържание на акта. Следва да се има предвид, че константната съдебна практика е приела, че мотивите могат да се съдържат и в други съпътстващи документи, част от административната преписка – в случая изготвените протоколи от ОДЗ и РТИ от проверки на място. Следователно, не е налице порок липса на мотиви. Неоснователно е и възражението за професионалната квалификация на служителя, извършил проверката, доколкото същият е експерт при контролиращият орган, респ. компетентен е да извършва проверки, а направените констатации съвпадат с обективираните в Протокол от 14.10.2019 г. на ОДЗ- Шумен, с който са бракувани овощните насаждения и предхожда проверката на място, извършена на 05.и 06.11.2019 г.

Съдът констатира, че липсват данни протоколът от извършената проверка на място да е връчен на оспорващият, което нарушение не се приема за съществено, доколкото не е налице спор по делото, че оспорващият е присъствал по време на извършването й, поради което не е нарушено правото му на защита и не повлиява върху крайният извод за законосъобразност на акта.

По изложените съображения, настоящият съдебен състав намира, че Уведомително писмо с изх. № 02-270-6500/618405.08.2021 г.  на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – София, в частта, с която административният орган е отказал одобрение на част от плащанията в размер на 15650.47 лева от претендираната за финансово подпомагане по съответното направление сума, е издадено от компетентен орган /предвид представените по делото Заповед № 03-РД/2891#2 от 16.06.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, от която е видно, че е налице валидно делегиране на правомощия, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, и в съответствие на материалноправните разпоредби и целта на закона.

Служебната проверка в изпълнение на чл. 168, във връзка с чл.146 от АПК не констатира основания за отмяна на обжалваната заповед.

Съдът намира, че в полза на ДФ «Земеделие» гр. София следва да се присъдят разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, на осн. чл.144 от АПК, във вр. с чл. 78 ал.8 от ГПК във вр. с чл.37 от ЗПП и чл. 24 от  Наредба за заплащането на правната помощ.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал.2 АПК съдът,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Б.Н. ***, чрез адв.Д. против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. с изх. № 02-270-6500/6184/05.08.2021 г. на зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – София, в частта, с която административният орган е отказал одобрение на част от плащанията в размер на 15650.47 лева.

ОСЪЖДА Н.Б.Н., ЕГН **********,*** да заплати на Държавен фонд "Земеделие" гр. София сума в размер на 100/ сто/ лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС, с касационна жалба в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е постановено. Препис от съдебния акт да се изпрати на страните.

 

 

 

 

                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: