Решение по дело №173/2019 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 28
Дата: 12 март 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Кирил Давидов Павлов
Дело: 20191870200173
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 април 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ № 28

 

гр. С., 12. 03.  2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

С.СКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, първи състав, в публичното заседание, проведено на четвърди септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ  КИРИЛ ПАВЛОВ

при участието на секретаря Параскева Георгиева сложи за разглеждане докладваното от съдията АНД № 173  по описа на съда за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е oбразувано по жалба на А.А.К. с ЕГН ********** против Наказателно постановление НП № 130 /18. 03. 2019 г., издадено от кмета на Община С., с което за нарушение на чл. 5, т. 13 от Наредба № 1 на Община С. на основание чл. 53 ал. 3, т. 1, от Наредба № 1 на Община С. във връзка с чл. 27 от Закона за административните нарушения и наказания на жалбоподателя А.А.К. с ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 500 /петстотин/ лева, за това че на 17. 02. 2019 година около 17 часа в град С., пред сградата на РУ-С. държи в себе си хладно оръжие фенерче с електрошок, което е пригодено да причинява болка в човешкото тяло.

В жалбата се съдържат оплаквания за незаконосъобразност и необоснованост на наказателното постановление и се иска отмяната му по съображения че жалбоподателят не е извършил визираното нарушение и носеното от него фенерче не е хладно оръжие.  

В съдебно заседание жалбоподателят - редовно призован не се явява, но се представлява от защитника си адвокат С. които поддържа жалбата.

Административнонаказващия орган, възиваем по жалбата я оспорва като неоснователна и в съдебно заседание чрез пълномощника си юрисконсулт К. взема становище съдът да потвърди НП като законосъобразно.

Съдът, като прецени обжалваното НП, доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено от фактическа страна следното:

На 17 февруари 2019 година около 17 часа при полицейска проверка е установено, че лицето А.А.К. с ЕГН ********** жалбоподател по делото, носи в себе си фенерче с електрошок което актосъставителят и административно-наказващият орган е приел че е хладно оръжие.

Административно-наказателното производство е започнало със съставяне на АУАН с номер по регистъра 45, бланков № 122778 от 17. 02. 2019 година съставен от С.Н.Т. на длъжност младши инспектор при РУ – С. срещу жалбоподателя А.А.К. с ЕГН **********, за това че на 17. 02. 2019 година около 17 часа пред сградата на РУ на МВР С., улица професор В.З. № 1 държи в себе си хладно оръжие – фенерче с електрошок, което е пригодено да причинява болка в човешкото тяло. В АУАН е посочено при визиране на нарушените законови разпоредби е посочено, че с приписаното на жалбоподателя деяние е нарушил чл. 5 т. 13 от Наредба І на Община С., без посочване за какво се отнася тази наредба.

Възприемайки описаната по - горе фактическа обстановка АНО е приел с цитираното по –горе наказателно постановление НП, че с това си деяние А.А.К.  е нарушил чл. 5, т. 13 от Наредба № 1 на Община С.  поради което и на основание чл .53, ал. 1 във връзка с чл. 27 ал. 1 и 2  от Закона за административните нарушения и наказания, както и чл. 5, т. 13 във връзка с чл. 53 ал. 3, т. 1 от НаредбА № 1 на Общински съвет – С. на жалбоподателя е наложена глоба от 500 лева.   

Според показанията свидетеля актосъставител С.Н.Т., той завел жалбоподателя в РУ на МВР С. без да се установява обществено опасно деяние на жалбоподателя заради което е заведен в РУ на МВР С.. Пред сградата на РУ – С. младши полицейския инспектор е намерил у жалбоподателя фенерче с електрошок, изпробвал го към стената и с дежурния от РУ С., установили че издава звук като на пращене. Самият актосъставител С.Н.Т. сочи в показанията си че не може да каже дали това фенерче може да причини болка на човек. Никое друго доказателство по делото не установява това фенерче да е могло да причини болка на човек, а и същото не е хладно оръжие по изложените по долу съображения.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в показанията на свидетеля актосъставител С.Н.Т..  

При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата се явява и основателна по следните съображения:

Настоящият състав като инстанция по същество след извършена проверка за законност, констатира, че при издаването на наказателното постановление е допуснато съществено нарушение на процесуалния закон, което обуславя неговата отмяна. Действително, Наказателното постановление, както и Актът за установяване на допуснатото от жалбоподателя административно нарушение, са съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на изискуемите се за тяхната валидност форма и съдържание.

Въпреки това, настоящият състав счита, че при съставяне на АУАН и издаване на НП са допуснати съществени нарушения по следните причини:

Съдът счита, че нарушението описано в АУАН и НП не е индивидуализирано по достатъчно категоричен начин, като липсва посочване на всички съставомерни признаци, а отделно от това в акта и НП нормативният акт съдържащ сочената за нарушената правна норма не е изписан в цялост, като липсва най-важното, а именно предмета на нормативния акт. В действителност действителното наименование на нормативния акт съдържащ сочената за нарушена правна норма е „Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на община С.”. Нито в АУАН, нито в НП е посочено действителното наименование на този нормативен акт, а е посочено само „Наредба № 1 на Община С.. Това е съществено процесуално нарушение както в АУАН, така и в НП, накърнило защитата на жалбоподателя относно правните норми на които се основава обвинението че е административно нарушение деянието му, изразяващо се в носене на фенерче за което се твърди от актосъставители я АНО че е с електро шок, пригодено да причинява болка в човештото тяло и представлява хладно оръжие.

Такова изпълнително деяние не е предвидено в нито една от хипотезите на чл. 5 т. 13 от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на община С.”. Разпоредбата на чл. 5, т. 13 от тази наредба гласи че се забранява  държането и/или/ използването на хладни оръжия на обществени места, освен в случаите, когато се касае за държането им от участници в културно-масови мероприятия и военни цели/които случаи са уредени в др. нормативни актове/. По силата на същата разпоредба Хладно оръжие е всеки твърд предмет, пригоден чрез използване физическа сила на човек, да причинява разкъсване, порязване, проникване в човешкото тяло.

В АУАН и в НП не е визиран съставомерен признак на това нарушение а именно че носенето на това фенерче е на обществено място. Това нарушение на чл. 42, т. 4 от ЗАНН при съставяне на АУАН и на чл. 57 ал. 1, т. 5 от същия закон при издаване на НП е накърнило правото на жалбоподателя да научи и съответно да се защити по най-важния признак от приписваното му нарушение, като в действителност това фенерче дори не е хладно оръжие. Това процесуално нарушение, а именно непосочването че на обществено място е носил визирания предмет е съществено процесуално нарушение по смисъла на чл. 249 ал. 4, т. 1 от НПК, приложим и за настоящото производство на основание чл. 84 от ЗАНН. С непосочването на този признак относно мястото където е намерен предмета у жалбоподателя е накърнило защитата му да научи и съответно да се защити относно съставомерно обстоятелство от приписваното му нарушение, което в действителност дори не е извършил.

По мнение на настоящия състав по този начин е ограничено правото на защита на лицето, като в АУАН, а и в НП не е описано изчерпателно конкретно нарушение по чл. 5, т. 13 от Наредбата, с всички съставомерни признаци, така както са посочени в подзаконовия нормативен акт, който дори не е посочен с пълното му име и предмет.  

НП се явява и материално незаконосъобразно.

Жалбоподателят е санкциониран за нарушение, което не е извършил, тъй като носеното от него фенерче не е хладно оръжие.  

При изложената по - горе фактическа обстановка обаче съдът намира описаното нарушение за несъставомерно и недоказано. За да бъде ангажирана административно - наказателната отговорност на жалбоподателя по чл. 5 т. 13 от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските имоти на територията на Община С. трябва да са налице четири кумулативно дадени предпоставки, а именно: 1/ установения у лицето предмет да има характера на хладно оръжие по смисъла на цитираната разпоредба  2/ той да се носи или ползва от него, 3/ това да се случва на обществено място и 4/ да не се касае за културни и спортни нужди или за военни цели.

В настоящия случай не се спори, че жалбоподателят е носил в себе си процесното фенерче, който факт не се оспорва и от самия него, но това фенерче не се установява да е хладно оръжие, не се доказва да причинява болка, а дори не е посочено в НП и в АУАН,че това носене е на обществено място.

За да се квалифицира един предмет като хладно оръжие той следва да е твърд предмет пригоден чрез използване на физическа сила на човек да причинява разкъсване, порязване или проникване в човешкото тяло редназначен за лична отбрана или нападение. В конкретния случай не се установява носеното от жалбоподателя фенерче да е хладно оръжие. 

С.ският районен съд приема осъщественото от жалбоподателя за несъставомерно, доколкото установения у лицето предмет няма характера на хладно оръжие  по смисъла на същата наредба.  

В конкретния случай не се установява фенерчето да е използувано да причини болка на човек и по някакъв начин да е средство при осъществено нарушаване на обществения ред от страна на жалбоподателя. Само благодарение на съдействието на жалбоподателя пред РПУ С. полицаите са установили този предмет у него (доколкото няма никакви данни на лицето да е бил извършван обиск по ЗМВР или по НПК).

Предвид всичко посочено по-горе, настоящият състав на съда счита, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да се отмени.

РЕШИ:

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление НП130/18. 03. 2019 г., издадено от кмета на Община С., с което за нарушение на чл. 5, т. 13 от Наредба № 1 на Община С. на жалбоподателя А.А.К. с ЕГН ********** основание чл. 53 ал. 3, т. 1, от Наредба № 1 на Община С. във връзка с чл. 27 от Закона за административните нарушения и наказания е наложена глоба в размер на 500 /петстотин/ лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред АС С. област в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: