ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1688
гр. Пловдив, 20.08. 2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, седми
състав, в закрито заседание на двадесети август през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
като разгледа докладваното частно адм. дело № 2483 по
описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалба на В.В.С., с ЕГН **********, с
адрес: ***, против Разпореждане №
**********/ Протокол № 3108-15-30 от 05.07.2019 г./, издадено от началник отдел
„Пенсии“ при ТП на НОИ – Пловдив, с което на основание чл.54, ал.1, т.3 от АПК е спряно
образуваното административно производство по заявление вх.№ 2113-15-698 от 20.02.2019 г. на В.В.С.
до приключване на проверката от компетентните органи.
В жалбата се твърди, че разпореждането
е незаконосъобразно и се иска отмяната му.
Жалбата е подадена в срок и от
лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по
същество е основателна.
Правните и фактическите основания за спиране на
производството, на които се е позовал пенсионният орган не са налице.
В хода на административното
производство образувано по заявление вх.№ 2113-15-698 от 20.02.2019 г. на В.В.С.,
е представена заверена от контролен орган на ТП на НОИ Пловдив, Осигурителна
книжка № 40253-0 от 08.01.1996 г., която според обстоятелствената част на
оспореното разпореждане е от значение за придобиване правото на пенсия от
заявителя С..
С цел установяване достоверността
на издадения документ същите са изпратени на Районна прокуратура-Пловдив, а те
касаят съществени факти за установяване правото на лична пенсия ОСВ на лицето.
При така изложената фактическа
обстановка, настоящият съдебен състав намира за незаконосъобразен атакуваният
административен акт като постановен при неправилно тълкуване и прилагане на
разпоредбите на чл. 54, ал. 1 от АПК, регламентиращи предпоставките за спиране
на образувано административно производство.
Съображенията в тази насока са
следните: Акт за спиране на административно производство може да бъде
постановен само в изрично предвидените хипотези на чл. 54, ал. 1 от АПК и то
при наличие на всички предпоставки за извършване на това процедурно действие.
Основанието за спиране на административното производство посочено в оспореното
решение е това уредено с разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК. В тази
връзка липсват доказателства по административната преписка за провеждано
наказателно производство.
Необходимо условие за нейното
приложение е наличие на образувано наказателно производство, което е от
значение за изхода на образуваното вече производство, като за установяване на
този факт изрично е предвидено да се представят съответните за това
доказателства. В случаят тези предпоставки не са били налице. Съобразно
мотивите за постановяване на оспореното разпореждане, производството е спряно,
тъй като е прието, че е образувано производство пред Районна прокуратура -
Пловдив, което приключване е от значение за определяне правото и размера на
пенсията за осигурителен стаж и възраст. Този извод на административния орган е
необоснован, тъй като не се подкрепя от доказателствата по преписката.
Може само да се предположи, че
органите на прокуратурата са предприели някакви действия, като те съобразно
правомощията им, регламентирани в НПК е следвало да изяснят в определени кратки
срокове и да издадат съответния приключващ акт. Информация обаче за това какви
са тези действия и същите довели ли са изобщо до образуване на наказателно,
респ. досъдебно производство, какъв е вида и обхвата на тези производства, не
са представени от административният орган.
Това от своя страна води до
невъзможността да се извърши преценка относно значението на посочените писмени
доказателства за приключване на процесното
административното производство, необходимо ли е в тази връзка да се приключи
някакво наказателно производство и дали това би променило съществено изводите
на решаващия преписката орган. Такива необходими доказателства за съответните
изводи не се съдържат в представената административна преписка, поради което
постановеното спиране се явява необосновано и незаконосъобразно.
Административният орган не е извършил обективна преценка, дали изобщо е
образувано наказателно производство и доколко последното е преюдициално
по отношение висящото пред него.
В този смисъл извода на
административния орган за наличие на образувано преюдициално
производство, чието приключване е от значение за определянето на правото и
размера на пенсията за ОСВ е необоснован.
Поради това следва да бъде постановено определение,
с което да бъде отменено Разпореждане № **********/ Протокол № 3108-15-30 от
05.07.2019 г./, издадено от началник отдел „Пенсии“ при ТП на НОИ – Пловдив,
като преписката му бъде изпратена за по-нататъшно процедиране в съответствие с
мотивите на настоящото определение.
Мотивиран
от изложеното, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ Разпореждане
№ **********/ Протокол № 3108-15-30 от 05.07.2019 г./, издадено от началник
отдел „Пенсии“ при ТП на НОИ – Пловдив, с което на основание чл.54, ал.1, т.3
от АПК е спряно образуваното административно производство по заявление вх.№
2113-15-698 от 20.02.2019 г. на В.В.С., до приключване на проверката от компетентните органи и ИЗПРАЩА
преписката на началник отдел
„Пенсии“ при ТП на НОИ – Пловдив за по-нататъшно процедиране.
Определението подлежи на
обжалване от страните, участващи в административното производство, с частна
жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/