Решение по НАХД №104/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 112
Дата: 23 март 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20201420200104
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

град Враца, 23.03.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Врачанският районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание на десети март, през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                 Районен  съдия: Росица  Ангелова

 

при участието на секретаря Ваня Василева, като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д.№ 104 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е образувано по жалба на В.И.И. ***, ЕГН ********** против Наказателно постановление (НП) № АПИО-32/03.01.2020 г., издадено от Кмета на община Враца, с което на основание чл.29, ал.1, т.3 от Наредбата за осигуряване на обществения ред, опазване на околната среда и опазване на имуществото на територията на община Враца (Наредбата), за нарушение на чл.2, т.5 от същата Наредба, му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50, 00 (петдесет) лева.

С подадената жалба се иска отмяна на издаденото НП, като се твърди, че същото е незаконосъобразно, издадено въз основа на АУАН, съставен при допуснати съществени процесуални нарушения на административнопроизводствените правила, а описаното нарушение не отговаря на обективната действителност. Алтернативно моли за прилагане на чл.28 ЗАНН.

В проведеното открито съдебно заседание, жалбоподателят поддържа искането за отмяна на издаденото НП.

Ответната страна не изпраща процесуален представител и съответно не  изразява становище по случая.

Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна следното:    

Административнонаказателното производство е започнало на 31.10.2019 година със съставяне на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 877/2019 г., Серия АА, бл.№ 342430 за това, че на дата 31.10.2019 г., около 22:50 часа в град Враца, пл.„Суми”, жалбоподателят е извършвал действия, противоречащи на добрите нрави и норми за морал и поведение, изразяващи се в уриниране на обществено място, с което виновно е нарушил чл.2, т.5 от Наредбата за осигуряване на обществения ред, опазване на околната среда и опазване на имуществото на територията на община Враца, която гласи, че „На територията на Община Враца, се забранява … извършването на неприлични и непристойни действия, нарушаващи обичайните норми за морал и поведение по улици, площади и други обществени места, както и неприлични изрази, оскърбително отношение и държание към гражданите и органите на властта или предизвикване на скандал, сбиване и други действия, с които се нарушава обществения ред и спокойствие”.  Актът е съставен от подписалия се актосъставител – полицай при РУ-Враца И. Кр.А. и е подписан от свидетеля Т.З., присъствал при установяване на нарущението и съставяне на акта. Актът е подписан и от въззивника без възражения, който е получил и препис от акта.

Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение е издадено атакуваното Наказателно постановление № АПИО-32/03.01.2019 г. от Кмета на община Враца, с което на основание чл.29, ал.1, т.3 от Наредбата за осигуряване на обществения ред, опазване на околната среда и опазване на имуществото на територията на община Враца: „Наказва се с глоба от 50 до 100 лв., ако по друг нормативен акт не е предвидено по-тежко наказание, физическо лице, което наруши забраната по чл.2, ал.1, т.5 за извършването на неприлични и непристойни действия, нарушаващи обичайните норми за морал и поведение по улици, площади и други обществени места, както и неприлични изрази, оскърбително отношение и държание към гражданите и органите на властта или предизвикване на скандал, сбиване и други действия, с които се нарушава обществения ред и спокойствие.” за нарушение на чл.2, т.5 от същата Наредба, на въззивника е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 (петдесет) лева. В НП е възприета същата фактическа обстановка и същата правна квалификация на деянието, както и в АУАН.

При обжалване на НП пред Районен съд Враца са допуснати до разпит свидетелите, посочени в АУАН. Въз основа на така събраните гласни доказателства от показанията на разпитаните в хода на съдебното производство свидетели не се установява на посочената в АУАН дата и място да е извършено нарушението, описано в  АУАН. От показанията на двамата свидетели, които не са противоречиви, не се установява нито авторството, нито извършването на самото изпълнително деяние на нарушението. И двамата свидетели са категорични, че не си спомнят конкретния случай.

По делото са събрани като писмени доказателства: Оригинал на съставения АУАН  №877/2019 г., Серия АА, бл.№ 342430 от 31.10.2019 г. и на НП № АПИО-32/03.01.2019 г. ;

При гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановеният 7-дневен срок, от лице имащо право на обжалване и същата е процесуално допустима.

Актът за установяване на административно нарушение е съставен от материално и териториално компетентния за това орган, тъй като актосъставителят е длъжностно лице – орган на МВР, а съгласно чл.27, ал.3 от Наредбата „Актове за установяване на административни нарушения по тази наредба се съставят от длъжностни лица в общинска администрация, кметовете и служителите в кметствата, органите на МВР и други лица, определени от кмета на общината.”. Наказателно постановление, на основание чл.28 от Наредбата: Въз основа на съставените актове, кметът на община Враца или негов заместник издава наказателни постановления в месечен срок от получаването на административнонаказателната преписка.”, също се явява акт, издаден от материално и териториално компетентния за това орган, а именно от Кмета на Община Враца.

Предвид доказателствената маса по делото, съдът установи, че при съставянето на АУАН не са допуснати нарушения на процесуалните правила от категорията на съществените и неотстранимите, водещи на това основание до отмяна на крайния акт.  Описаното нарушение в акта е за извършване на действия, противоречащи на добрите нрави и норми за морал и поведение, изразяващи се в уриниране на обществено място. Фактическите констатации в АУАН обаче подлежат на доказване и тежестта на доказване е на административнонаказващия орган, чиито ангажирани гласни и писмени доказателства не установяват по един безспорен и категоричен начин  описаното нарушение и факта на осъществяването му, времето и мястото на неговото извършване, както и неговото авторство. Свидетелите, присъствали при установяване на нарушението заявиха пред съда, че не си спомнят нито извършителя, нито действията, които последният е извършил, нито датата и мястото на извършването им.

 В случая съдът е лишен от възможността да прецени при какви обстоятелства е извършено посоченото в АУАН нарушение, както и да прецени дали именно тези действия са извършени и от кого.

Въз основа на гореизложеното, съдът установи, че при издаването на АУАН и НП  не са допуснати съществени процесуални нарушения, но от страна на АНО не бяха ангажирани никакви доказателства в подкрепа на изложените обстоятелства в акта, и предвид факта, че актосъставителят и свидетелят на нарушението не установиха  същите.

Предвид горното, съдът намира, че въззивната жалба се явява основателна и като такава същата следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се отмени, като незаконосъобразно.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Врачанският районен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № АПИО-32/03.01.2020 г., издадено от Кмета на община Враца, с което на основание чл.29, ал.1, т.3 от Наредбата за осигуряване на обществения ред, опазване на околната среда и опазване на имуществото на територията на община Враца за нарушение на чл.2, т.5 от същата Наредба, на В.И.И. ***, ЕГН ********** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 лв. (петдесет лева), КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на обжалване  пред Административен съд – Враца в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото  изготвяне.     

  

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: