Решение по КНАХД №2432/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2230
Дата: 10 март 2025 г. (в сила от 10 март 2025 г.)
Съдия: Веселин Атанасов
Дело: 20237180702432
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2230

Пловдив, 10.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XXXI Касационен състав, в съдебно заседание на тринадесети февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: МИЛЕНА НЕСТОРОВА – ДИЧЕВА
Членове: ЙОРДАН РУСЕВ
ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ

При секретар ТАНЯ КОСТАДИНОВА и с участието на прокурора КОСТАДИН ДИМИТРОВ ПАСКАЛЕВ като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ канд № 2432 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Делото е образувано по касационна жалба подадена от „Вестим Транс“ ЕООД с ЕИК ********* чрез адв. К. А. против Решение № 1388/09.08.2023г. постановено по АНД № 2158/2024 по описа на РС – [област] с което е потвърден ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата.

Релевираните касационни основания се субсумират в доводите, че атакувания съдебен акт е неправилен, като постановен в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК вр. чл.63в от ЗАНН.

Претендира се отмяна на обжалваното решение на Пловдивския районен съд и отмяна на потвърдения с него електронен фиш.

Претендира се присъждане на сторените разноски по производството за първа съдебна инстанция, за настоящата инстанция и за производството по обжалване на Определение № 2985/14.12.2023г.

Ответникът по касационната жалба – Агенция „Пътна инфраструктура чрез юрк. И. оспорва жалбата в депозиран по делото писмен отговор, в който са изложени подробни съображения за законосъобразността и правилността на оспореното съдебно решение.

Претендира се присъждане на сторените разноски в настоящото производство.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура [населено място] дава заключение, че жалбата е неоснователна.

Касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съдът намира за установено по делото, въз основа на фактическите констатации на първоинстанционния съд и приетите по делото доказателства, че на 07.01.2021г., в 20:16 часа., на път А-1 (Автомагистрала “Тракия“), км.130+588, на територията на община Марица, с посока намаляващ километър, който път е включен в обхвата на платената пътна мрежа, е установено движението на ППС (пътно превозно средство), представляващо влекач (товарен автомобил) “Рено Премиум“ с Рег.№[рег. номер], с технически допустима максимална маса 19 120 (кг.), брой оси 2, екологична категория ЕВРО 4, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща техническа допустима максимална маса 44 120 (кг.), за което ППС не е заплатена изцяло дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.

Движението на процесното ППС на 07.01.2021г. е установено с устройство с №20072 (АПИ), за което е генериран доказателствен запис в системата по чл.167а, ал.3 от ЗДвП, с номер на нарушението В8549758F75178D7E053011F160A5F82.

Прието е за установено, че процесното ППС е регистрирано като собственост на ответника „Вестим транс“ ЕООД

Установеното движение на процесното ППС по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не е заплатена съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП, се квалифицира като административно нарушение по смисъла на чл.102, ал.2 от ЗДвП, поради което и на основание чл.187а, ал.2, т.3, във връзка с ал.3 и във връзка с чл.179, ал.3б от ЗДвП се издава процесният ЕФ.

Според процесния ЕФ, наказаното лице може да се освободи от административнонаказателна отговорност, ако в 14-девен срок от получаването на фиша, бъде заплатена компенсаторна такса по чл.10, ал.2 от ЗП в размер на 750,00 лева при спазване на чл.189е, ал.3 и 4 от ЗДвП.

Съдът като взе предвид дело С-61/23 на Съда на Европейския съюз (СЕС), относно тълкуването на нормите на Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999г. относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури (Директива 1999/62/ЕО) и единственият поставен преюдициален въпрос по това дело, който е във връзка със съответствието на чл.9а от Директива 1999/62/ЕО и националната правна уредба, с която се предвижда налагане на имуществена санкция във фиксиран размер за нарушенията на правилата относно задължението за предварително установяване и заплащане на размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, при положение че е предвидена възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на т. нар. “компенсаторна такса“.

Според Решението на Съда (шести състав) от 21 ноември 2024 година по дело С-61/23, Член 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури, изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011г., трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на правилата относно задължението за предварително заплащане на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, включително когато тази система предвижда възможността за освобождаване от административнонаказателна отговорност чрез заплащане на „компенсаторна такса“ с фиксиран размер.

Според разпоредбата на чл.179, ал.3б от ЗДвП, собственик на ППС от категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б, ал.1 от ЗП, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания ползвател на ППС-то, ако има такъв. Ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер 2500 лв.

А според разпоредбата на чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДвП, ако собственикът на ППС-то е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на ППС-то, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП, на собственика се налага имуществена санкция по чл.179, ал.3б в размер на 2500 лв.

При това положение, настоящият състав на съда намира, че налагането на разглежданата имуществена санкция във фиксиран размер от 2500,00 лв., за което е издаден процесният ЕФ, се явява направено в противоречие с принципа за съразмерност, нормативен израз на който е чл.9а от Директива 1999/62/ЕО, съгласно която норма, Държавите-членки установяват съответен контрол и определят система от наказания, приложими за нарушаване на националните разпоредби, приети по настоящата директива. Те предприемат всички необходими мерки, за да гарантират изпълнението на тези национални разпоредби. Установените наказания трябва да бъдат ефективни, съразмерни и възпиращи.

От своя страна, противоречието с принципа за съразмерност обуславя незаконосъобразността на процесния ЕФ.

Следователно, като потвърждава процесният ЕФ районният съд постановява неправилно решение, което следва да бъде отменено ведно с отмяна на ЕФ. Като последица в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени сторените от него разноски за настоящата касационна инстанция, в производството по частно адм.дело № 4368/2024г. по описа на ВАС и за първа съдебна инстанция общо сума в размер на 2 210 лева, за която са представени доказателства, че сумата е действително заплатена като адвокатско възнаграждение.

Така мотивиран и на основание чл.221, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО Решение № 1388/09.08.2023г. постановено по АНД № 2158/2024 по описа на РС – [област] И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Електронен фиш № ********** издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ за налагане на имуществена санкция в размер на 2 500 лева за нарушение по чл. 102, ал.2 от Закона за движението по пътищата извършено от Вестим транс ЕООД с ЕИК ********* установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата;

ОСЪЖДА Агенция “Пътна инфраструктура“, ЕИК/БУЛСТАТ *********, да заплати на Вестим транс ЕООД с ЕИК ********* сумата от 2 210 лева, която представляват заплатени разноски за адвокатско възнаграждение по касационно дело № 2432/2023г. по описа на Административен съд – [област], частно адм.дело № 4368/2024г. по описа на ВАС, АНД № 2158/2023г. по описа на РС – [област].

Решението е окончателно.

Председател:
Членове: