Решение по дело №85/2024 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 27
Дата: 22 април 2024 г.
Съдия: Никола Тодоров Делиев
Дело: 20242180200085
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 27
гр. Царево, 22.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на единадесети април през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:НИКОЛА Т. ДЕЛИЕВ
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от НИКОЛА Т. ДЕЛИЕВ Административно
наказателно дело № 20242180200085 по описа за 2024 година
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по предявена жалба от Областна администрация – област
Бургас, с ЕИК: *********, срещу Наказателно постановление № 24 от
19.02.2024 год. на Директора на Басейнова дирекция за Черноморски район, с
което на Областна администрация – област Бургас, с ЕИК: *********, е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
1000,00 лева, на основание чл. 200, ал. 1, т. 31 от Закона за водите, за
нарушение по чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за водите.
В жалбата се сочи, че атакуваното наказателно постановление е
неправилно и незаконосъобразно и се иска от съда то да бъде отменено, тъй
като е издадено в противоречие с материалния и процесуалния закон.
Жалбоподателя претендира, че не е извършил описаното в АУАН и в
атакуваното НП нарушение.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от упълномощен
представител- юрисконсулт. Поддържа жалбата и моли наказателното
постановление да бъде отменено.
За АНО, редовно призован, не се явява представител законен
представител. Представлява се от юрисконсулт.
По делото бяха събрани писмени доказателства. В съдебно заседание е
разпитан актосъставителят.
На 15.09.2023 г., от експерти на Басейнова дирекция „Черноморски
район“, е извършена контролна проверка на участък от река Сухото дере,
1
извън урбанизираната територия на Община Царево, с. Варвара, от мост на
пътя Царево - Варвара, с географски координати N 42°08'04,5" Е 27°53'48,2",
дължина на участъка - 200 м срещу течението и 150 м по течението.
Проверката е извършена във връзка с обявено със Заповед №РД-01-711 от
05.09.2023 г. на Кмета на Община Царево бедствено положение в Община
Царево, удължено със Заповед №РД-01-749 от 21.09.2023 г. до 10.10.2023 г.,
вследствие на паднали обилни валежи в периода 04.09.2023 г. - 05.09.2023 г. и
настъпили наводнения по Южното Черноморие, причинили човешки жертви
и огромни материални щети върху техническата инфраструктура, свързана с
транспортния достъп и най-вече мостовите съоръжения, които ограничават
движението на живущите и гостите на територията на Община Царево.
Извършен е и последващ контрол по изпълнение на предписание за
почистване и осигуряване на проводимост на река Сухото дере, дадено от
директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ на Областна
администрация Бургас с отговорник Областен управител в писмо изх. №05-
01-179/А1/15.11.2022 г. с последен срок на изпълнение 01.08.2023 г., тъй като
същият е многократно удължаван, поради неизпълнение. Констатирана е
нарушена проводимост на обследвания речен участък. В участъка от моста,
посока срещу течението, около мостовото съоръжение, зад мантинелата, са
констатирани множество сухи клони, дървета и храстовидна растителност,
вследствие високите вълни, които са преминали през моста и са залели пътя.
В горната част на моста е установено забентено, перпендикулярно на речното
легло, сухо дърво. По двата бряга и в речното корито в обследвания участък
се констатират сухи дървета, коренища, паднали дървета и такива с опасност
от падане. Водният отток в проверявания участък е минимален. В участъка от
моста, посока по течението, речното корито е също с минимален отток, като е
налице съсредоточаване на води, наличие на сухи дънери и едра скална маса.
Установи се остров, образувал се от скални отложения и късове. Водите от р.
Сухото дере не се вливат в Черно море, поради образуваната пясъчна коса
при устието.
Резултатите от извършената проверка са обективирани в Констативен
протокол №Б- 747/15.09.2023 г., издаден от главен експерт С.И. Р. и младши
експерт В. Х. К. от Дирекция „Контрол“ при Басейнова дирекция
„Черноморски район“, гр. Бургас.
В хода на проверката се установи, че предписанието за почистване и
осигуряване на проводимост на река Сухото дере, дадено от директора на
Басейнова дирекция „Черноморски район на Областна администрация Бургас
с отговорник Областен управител в писмо изх. №05-01-179/А1/15.11.2022 г. с
последен срок на изпълнение 01.08.2023 г. не е изпълнено от Областна
администрация - Бургас, представлявана от Областен управител - П. Г. Я..
При проверка, обективирана в Констативен протокол №709Б от
14.10.2015 г., от експерти на БДЧР е установена непроходимост на речното
легло на р. Сухото дере в обследвания участък. Срокът на предписанието
многократно е удължаван през годините от 2015 г. до 2023 г. по искане на
Областна администрация - Бургас, представлявана от Областен управител, с
мотиви - липса на финансови средства и отказ за финансиране от
2
Министерски съвет.
Към момента на проверката - 15.09.2023 г., от страна на Областна
администрация - Бургас, представлявана от Областен управител, не са
предприети действия по почистване и осигуряване на нормалната
проводимост на описания участък от р. Сухото дере. Изпълнението на
предписанието от Директора на БДЧР за осигуряване на проводимост е от
изключителна важност, поради това, че обследваният участък е от втори
приоритет и при обилни валежи и прииждане на високи води, възниква риск
от наводнение на прилежащите на реката територии - земеделски земи и
пътна инфраструктура.
Предписанието, дадено в писмо изх. №05-01-179/А1/15.11.2022 г. на
Областна администрация - Бургас , с отговорник - Областен управител на
област Бургас, към момента на огледа не е изпълнено, което представлява
неизпълнение на предписание, дадено от контролен орган на основание на чл.
155, ал. 1, т. 22 от Закона за водите.
С това свое деяние, Областна администрация - Бургас, представлявана
от Областен управител - П. Г. Я., на 02.08.2023 г. е извършила
административно нарушение, като не е изпълнила предписание на Директора
на БДЧР - инж. Я.Д. - контролен орган, издадено с писмо изх. №05-01-
179/А1/15.11.2022 г., дадено на основание чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за
водите.
За така установените и описани по-горе обстоятелства от БДЧР е
изпратена покана за съставяне на АУАН, с изх. №05-01-202/А69/25.09.2023 г.,
към която е приложен КП №Б-747 от 15/09.2023 г. В офиса на БДЧР на
19.10.2023 г. се яви упълномощен представител на Областен управител на
обл. Бургас, при което е съставен и му е връчен АУАН № 138 /бланка 001017/
от 19.10.2023 г., който е подписал с възражението, че писмено такова ще бъде
представено в законоустановения срок. Същото е изпратено с изх. № 24-00-
837/12 от 25.10.2023 г. На 25.10.2023 г. е получено възражение с вх. № 08-00-
1300/А41.
Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на всички,
събрани по АНП доказателства, АНО е издал НП, в което фактическата
обстановка е описана по идентичен с АУАН начин. С наказателното
постановление, на Областна администрация - област Бургас, ЕИК *********,
адрес: гр. Бургас, ул. „Цар Петър“ № 1, представлявана от П. Я. - Областен
управител е наложена Имуществена санкция в размер на 1000 лева, на
основание чл. 200, ал. 1, т. 31 от Закона за водите, за нарушение -
неизпълнение на уведомяване по чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за водите.
Препис от Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на
22.02.2024 г. видно от приложената пощенска разписка за връчване, а жалбата
е депозирана на 05.03.2024 г. видно от входящия регистрационен номер на
жалбата.
Изложената фактическа обстановка бе безспорно установена от
събраните по делото писмени доказателства, приобщени към делото по реда
3
на чл.283 от НПК. При така установената фактическа обстановка, съдът прие
от правна страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в
наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което
същата е процесуално допустима, а разгледа по същество неоснователна, като
съображенията за това са следните:
На първо място не е осъществен от жалбоподателя състава на
процесното адм. нарушение тъй като съответните длъжностни лица при
БДЧР, които са му дали съответното предписание отразено в процесния
констативен протокол, със срок за изпълнение на същото не са били
овластени да дават респ. не са имали правомощията затова. Действително
издаването на задължително предписание като процесното от Директора на
БДЧР е посочено в разпоредбата на чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за водите,
като такова може да бъде издадено лично от съответния директор на
басейнова дирекция или оправомощени от тях длъжностни лица съгласно
разпоредбата на 140, ал. 2, т. 4 от Закона за водите, което оправомощаване
следва да бъде извършено писмено, след което то може да води до
компетентността на тези оправомощени органи да дават задължителни
предписания. По делото липсва такова оправомощаване вкл. и за дейностите
по чл. 138, ал. 4, т. 2 до т. 7 от Закона за водите от страна на Директора на
БДЧР на съответните посочени от него длъжностни лица да издават
задължителни предписания, тъй като приложената заповед на Директора на
БДЧР макар в нея да е посочено името на длъжностното лице – същата не е
упълномощена изрично да дава такива задължителни предписания, а само да
извършва контролни проверки, да съставя констативни протоколи и АУАН по
ЗВ и ЗООС. Ето защо поради липса на делегирани правомощия от директора
на БДЧР правомощия респ. функции за издаване на задължителни
предписания, то съдът намира, че посоченото като предписание на Областна
администрация – гр. Бургас се явява нищожно в неговата цялост и
неизпълнявайки го същият изпълнителен орган, не е извършил вмененото му
адм. нарушение на разпоредбата на чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за водите и
не може да бъде наложено и процесното адм. наказание на Областна
администрация - гр. Бургас. С оглед изчерпателност на настоящото
произнасяне, следва да се посочи, че съгласно ТР №4/22.04.2004г. по ТД
№4/2002г. на ОС на ВАС, "Делегирането представлява възможност,
предвидена в закона, временно - за определен случай или период от време,
съгласно конкретната обстановка и преценката на горестоящ
административен орган, той да предостави част от правомощията си на някой
от подчинените му органи. Подчиненият орган издава административни
актове въз основа на това специално овластяване от органа, в чиято
компетентност поначало е решаването на съответния проблем". Основно
изискване за делегиране на правомощия е законът да допуска делегиране. В
случаите, когато законът изрично не регламентира такава възможност,
делегирането не може да произведе своето действие, доколкото ще
противоречи на изискването да е предвидено в закона. В настоящия
4
правомощието на директора на Басейновата дирекция да дава предписания,
регламентирано в чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за водите не може да се
делегира, защото на делегиране подлежат само правомощията, за които това е
предвидено изрично в закона. В този случай нормата е ясна - директорът на
Басейнова дирекция изпълнява държавната политика на басейново ниво, като
издава предписания в рамките на компетентностите си по този закон ( в този
смисъл е и Решение №8167/27.09.2022 г. по адм. дело №1867/2022 г. на ВАС).
Затова процесното наказателно постановление на това основание се явява
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено изцяло.
На следващо място, в съставения акт, така и в издаденото въз основа на
него наказателно постановление, както и в предписанието дадено в
констативния протокол №709Б/14.10.2015 г. е посочен областния управител
като отговорник за изпълнение на предписанието. А административното
наказание е наложено на Областна администрация – гр. Бургас, което се явява
несъответствие в субекта на административнонаказателната отговорност,
което представлява и липса на реквизити по чл. 42, ал. 1, т. 6, съответно чл.
57, ал. 1, т. 4 от ЗАНН, като това процесуално нарушение е от категорията на
съществените и не може да бъде санирано в хода на производството, поради
което атакуваното постановление се явява незаконосъобразно и следва да
бъде отменено и на това основание.
На трето място, съдебният състав намира, че е нарушена и разпоредбата
на чл. 42 ал. 1 т. 3 от ЗАНН, която е императивна по своя характер и нейното
спазване е абсолютно условие за формална редовност и законосъобразност на
АУАН. Не става ясно, кога е извършено нарушението, за което е
санкциониран жалбоподателят дали нарушението е извършено на 02.08.2023
или на 15.09.2023 г.
Също така от АУАН и НП е видно, че проверката е извършена във
връзка с обявеното със Заповед № РД-10-711/ от 05.09.2023г. на кмета на
община Царево бедствено положение в община Царево, удължено със
Заповед № РД-01-749 от 21.09.2023г. до 10.10.2023г. вследствие на паднали
обилни валежи в периода 04.09.2023г.- 05.09.2023г. и настъпили наводнения
по Южното Черноморие причинили човешки жертви и огромни материални
щети. Едва тогава месец и половина след изтичане на удължения срок е
извършен последващ контрол по изпълнение на предписанията за почистване
и осигуряване на проводимост на река Сухото дере. Няма как проверяващите
да дадат точна преценка на участъка, след като същия е бил вече
компрометиран от падналите дъждове в периода 04.09.2023-05.09.2023 г.
На последно място се установява, че жалбоподателят е поставен в
обективна невъзможност да изпълнява задълженията си по дадените
предписания. Този извод е правилен поради обстоятелството, че е на
бюджетна издръжка и не са отпусната финансови средства за изпълнение на
дадените предписания в цялост, а отпуснатите средства са насочвани към
обекти от първостепенно значение.
Предвид гореизложеното, в конкретния случай, настоящият съдебен
състав, намира, че НП № 24 от 19.02.2024 год. на Директора на Басейнова
5
дирекция за Черноморски район, с което на Областна администрация – област
Бургас, с ЕИК: *********, е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 1000,00 лева, на основание чл. 200, ал. 1,
т. 31 от Закона за водите, за нарушение по чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за
водите, следа да се отмени.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № № 24 от 19.02.2024 год. на
Директора на Басейнова дирекция за Черноморски район, с което на Областна
администрация – област Бургас, с ЕИК: *********, е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000,00 лева,
на основание чл. 200, ал. 1, т. 31 от Закона за водите, за нарушение по чл. 155,
ал. 1, т. 22 от Закона за водите.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
6