Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
14.06.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
14.05. |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Вергиния Еланчева |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Марияна Динкова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело номер |
460 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 19-1947-000116 от 01.04.2019г., издадено от Началник на РУ-Кърджали,
с което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания
„глоба” в размер на 300 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 10
месеца, както и отнемане на 10 контролни точки на основание
Наредба № Із-2539 на
МВР, на А.А.М. ***, с ЕГН **********, за извършено нарушение
по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателят А.А.М. твърди, че наложеното му наказание е прекалено
завишено. Не било взето предвид обстоятелството, че по професия е шофьор и като
такъв издържал семейството си. Не ставало ясно и коя била наредбата, по силата
на която се отнемали контролните му точки. Моли съдът да отмени наказателното
постановление или да намали определеното му наказание до минималния размер.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от упълномощен защитник,
който поддържа жалбата. Твърди, че жалбоподателя съзнавал извършеното от него
нарушение, но то не било умишлено. Затова моли за минимално наказание, тъй като
М. работел като таксиметров шофьор и лишаването от право да управлява за дълъг
период щяло да лиши семейството му от доходи и прехрана.
Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебно заседание, не
се явява и не се представлява.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на
основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
На 18.02.2019г. около 15.15
часа жалбоподателят А.М. управлявал товарен автомобил „Воксхол Мовано“ с рег.№ К 3244
ВВ на път III-5009 в с.Рани лист, общ.Кърджали, когато бил спрян за
проверка от служители на ЗЖУ-Кърджали. Те прегледали документите, които
представил водача и установили, че за автомобила нямало валидна застраховка
„Гражданска отговорност”. По този повод жалбоподателя бил отведен за вземане на
отношение в приемната на полицейски инспектор от РУ-Кърджали, а именно св.М.Г..
Той извършил проверка на водача А.М.. Установило се, че управлявания от
него автомобил „Воксхол
Мовано“ с рег.№ К 3244 ВВ от 10.01.2018г. бил със служебно прекратена
регистрация на основание чл.143, ал.10 от ЗДвП - след получено уведомление от
ГФ за липса на сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност”. По
този повод на жалбоподателя бил съставен и връчен акт за установяване
на административно нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, който той подписал отбелязвайки,
че няма възражения. Съставения АУАН бил изпратен на РП-Кърджали, поради това,
че установеното деяние разкривало данни за извършено престъпление по чл.345,
ал.2 от НК. По този повод била образувана прокурорска преписка вх.№ 459/2019г.
по описа на РП-Кърджали. С Постановление на РП-Кърджали от 18.03.2019г. било
отказано образуване на досъдебно производство за извършено престъпление от общ
характер по чл.345, ал.2 от НК и материалите били върнати на
административнонаказващия орган. На 01.04.2019г. наказващият орган издал атакуваното
постановление, с което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП наложил на
жалбоподателя административни наказания „глоба” в размер на 300 лв. и „лишаване
от право да управлява МПС” за срок от 10 месеца за извършено нарушение по 140,
ал.1 от ЗДвП.
Видно от справка за собственост и регистрация на ППС, товарен автомобил марка „Воксхол Мовано“ с рег.№ К 3244 ВВ е
собственост на жалбоподателя А.А.М..
От приетата по делото справка по история за ПС марка „Воксхол Мовано“ с рег.№ К 3244 ВВ се установява, че на датата 10.01.2018г. е отбелязано
служебно прекратяване на регистрацията на автомобила по реда на чл.143, ал.10
от ЗДвП, при уведомление от ГФ за липса на застраховка „Гражданска
отговорност”.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена след анализ на
показанията на свидетеля М.Г.; Акт за установяване на административно нарушение от 18.02.2019г.; Постановление на
РП-Кърджали от 18.03.2019г. за отказ да се образува досъдебно производство;
Справка за нарушител/водач на жалбоподателя; Заповед № 8121з-515 от
14.05.2018г. на МВР; Заповед Рег.№292з-1255 от 25.06.2018г. на Директор на ОД
МВР-Кърджали; Справка по история за ПС марка „Воксхол Мовано“ с рег.№ К 3244 ВВ; материали по преписка Вх.№ 459/2019г. по описа на РП-Кърджали, както и
другите приети по делото писмени доказателства.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни
изводи:
Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като
е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за извършено нарушение
по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Посочената разпоредба предвижда, че по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места. За нарушение на този текст административнонаказателната
отговорност на А.М. е ангажирана на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл.175, ал.3 от ЗДвП гласи, че се наказва с лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с
глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което
не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер. По делото
безспорно се установи, че на 18.02.2019г. на път III-5009 в с.Рани лист, общ.Кърджали жалбоподателят е управлявал автомобил „Воксхол Мовано“ с
рег.№ К 3244 ВВ, негова собственост,
след като регистрацията на това МПС била прекратена по служебен път. Това
означава, че към момента на управлението и проверката превозното средство не е било
регистрирано по съответния ред. Регистрацията на автомобила била прекратена по
реда на чл.143, ал.10 от ЗДвП, регламентиращ
служебно да се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е
получено уведомление от Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 от КЗ /за липса на
сключена задължителна застраховка/. Изложеното сочи, че в случая са налице
елементите от обективната страна на нарушението по чл.140,
ал.1 от ЗДвП. За да е налице административно нарушение е необходимо да има деяние -
действие или бездействие, което нарушава установения ред на държавно
управление, трябва да е извършено виновно и е да е обявено за наказуемо с
административно наказание, налагано по административен ред. Деянието, обявено
за административно нарушение е виновно, когато е извършено умишлено или
непредпазливо. Деянието е умишлено, когато деецът е съзнавал общественоопасния му
характер и е искал или допускал настъпването на неговите общественоопасни последици.
Докато непредпазливо е това деяние, при което деецът не е предвиждал
настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги
предвиди, или когато е предвиждал настъпването им, но е мислил да ги
предотврати. В случая са налице доказателства, че жалбоподателя е собственик на
въпросния автомобил, при което като такъв той следвало да се убеди, че
управлява МПС с валидна и действаща регистрация. Незнанието на фактически
обстоятелства не оправдава дееца. Това е така, тъй като права не може да се
черпят от неправомерно поведение различно от дължимото въведено в закон. От
друга страна, макар доказателствата да сочат, че деянието не е умишлено, то
същото се явява осъществено при форма на вина непредпазливост, проявена като
небрежност - деецът не е предвиждал настъпването на общественоопасните
последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди като правоспособен водач и
собственик на моторното превозно средство. Съгласно чл.7, ал.2 от ЗАНН непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи
/такова изключение не е предвидено за нарушението по чл.140 от ЗДвП/, за
разлика от противоположния подход за санкция по НК. Ето защо, правилно е реализирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за извършеното
нарушение. При индивидуализиране на санкцията обаче наказващият
орган не е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН и е наложил такава над минимално
предвидения в закона размер. Определеното на жалбоподателя наказание е явно
несправедливо, тъй като е следвало да се съобразят всички смекчаващи и
отегчаващи вината обстоятелства. В случая в акта е посочено, че нарушителя е
безработен, не се твърди и не се установява от извършеното от него деяние да са
настъпили неблагоприятни
последици, разкриващи по-висока степен на обществена опасност от типичната. Напротив, данните сочат, че се касае за деяние с ниска
степен на обществена опасност, осъществено при най-леката форма на вина -
непредпазливост. Това налага
наказателното постановление да бъде изменено,
като срока на наказанието „лишаване от право да управлява МПС” се намали от 10
месеца на 6 месеца, а размера на наказанието „глоба” се намали от 300 лв. на 200
лв. Такова наказание се явява справедливо и отговарящо в пълна степен на обществената
опасност на деянието и дееца, на смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства.
Правилно са отчетени и контролните точки, които ще бъдат отнети при влизане на
постановлението в сила, а именно 10 точки на основание чл.6, ал.1, т.5 от Наредба
№ Із-2539 от 17.12.2012г. на МВР.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани нарушения на
процесуалните правила или на материалния закон, допуснати в хода на
административно наказателното производство. Актът за установяване на
административно нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени
правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите
реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Словесното описание на констатираното
нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват на
посочената като нарушена правна норма на чл.140, ал.1 от ЗДвП, както и на
санкционната такава по чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. Не са допуснати и съществени
процесуални нарушения на предвидената в ЗАНН процедура относно връчването на
акта и наказателното постановление.
Така мотивиран, Съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 19-1947-000116 от 01.04.2019г., издадено от Началник на РУ-Кърджали,
с което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания
„глоба” в размер на 300 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от
10 месеца, както и отнемане на 10 контролни точки на основание
Наредба № Із-2539 на
МВР, на А.А.М. ***, с ЕГН **********, за извършено нарушение
по чл.140, ал.1 от ЗДвП, като НАМАЛЯВА срока на наказанието „лишаване от право
да управлява МПС” от 10 месеца на 6 месеца и размера на наказанието „глоба” от
300 лв. на 200 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от съобщаването на
страните, че е изготвено.
Районен съдия: