Решение по дело №85/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 май 2020 г. (в сила от 5 август 2020 г.)
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20207200700085
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

                                       Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                     

гр.Русе, 19.05.2020 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Русе, I-ви състав, в открито заседание на четиринадесети май през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                 СЪДИЯ: Ивайло Йосифов

при участието на секретаря Наталия Георгиева, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 85 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от АПК вр.чл.186, ал.4 от ЗДДС.

Образувано е по жалба на „Даная 2011“ ЕООД против заповед за налагане на принудителна административна мярка № 42-ФК/22.01.2020 г., издадена от Б.С.Г.- началник отдел „Оперативни дейности“ - Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която, на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ и чл.187, ал.1 от ЗДДС, е наложена принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект“ – бирария „Балканска скара“, находящ се в гр.Русе, ул.“Воден“ № 10, стопанисван от жалбоподателя, и е забранен достъпът до обекта за срок от 14 дни. В жалбата се развиват оплаквания за незаконосъобразност на административния акт поради липсата на фактическите основания за издаването му, както и поради неговото несъответствие с целта на закона, включително и предвид липсата на издадено наказателно постановление и лишаването по този начин на жалбоподателя от възможността по чл.187, ал.4 от ЗДДС - да заплати определената имуществена санкция и така да осуети изпълнението на принудителната административна мярка (ПАМ). Поддържа, че при издаване на оспорената заповед административният орган е действал и в нарушение на принципа за съразмерност, закрепен в чл.6, ал.5 от АПК. Моли съда да постанови решение, с което да отмени оспорената заповед.

Ответникът по жалбата началникът на отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, чрез процесуалния си представител, изразява становище за нейната неоснователност и моли тя да бъде отхвърлена. Твърди, че извършеното нарушение по чл.25, ал.1 и ал.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., станало повод за налагане на ПАМ, е безспорно установено. Възразява, че законът не поставя изискване за издаване на наказателно постановление, като условие за издаването на оспорената заповед. Моли съда да постанови решение, с което жалбата да бъде отхвърлена. Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, съобрази доводите на страните и извърши служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, приема следното:

          Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, надлежно оправомощен със заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП, с т.1 от която началниците на отдели „Оперативни дейности“ в дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП са определени да издават заповеди за налагане на ПАМ „запечатване на обект“ по чл.186 от ЗДДС. Оспореният акт е издаден в предвидената от закона писмена форма като при издаването му не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.

Предвид редакцията на нормата на чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС, компетентният орган по приходите има не просто възможност, а е длъжен да наложи принудителна административна мярка "запечатване на обект" за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, на всяко лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен документ за продажба, издаден по установения за това ред. Смисловото и граматическо тълкуване на цитираната норма налагат извода, че във всеки един случай на констатирано нарушение на реда за отчитане на продажбите в търговски обект, административният орган действа при обвързана компетентност, т.е. констатира ли такъв вид нарушение той е длъжен да наложи принудителна мярка (в този смисъл вж. решение № 1929 от 13.02.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13684/2017 г., I о., решение № 14927 от 4.12.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8212/2018 г., I о., решение № 3418 от 19.03.2018 г. на ВАС по адм. д. № 1208/2018 г., I о. и мн.др.). Следователно свободата на органа не обхваща преценката дали да наложи мярката или не, а се отнася само до определянето на продължителността на срока, за който тя се налага. При тази своя дейност той действа в условията на оперативна самостоятелност като в акта следва да са изложени мотиви относно продължителността на срока, за който се нарежда запечатване на обекта и се забранява достъпът до него.

В т.2 от Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г. е прието, че в случаите, когато административният орган е овластен да реши въпроса по свободна преценка, неизлагането на мотиви по въпроса защо е избрано едно от няколкото възможни законосъобразни решения съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила и съответно е основание за отмяна на административния акт. В случая такова нарушение не е допуснато. Макар и по – общи като съдържание, в заповедта са изложени мотиви относно избраната продължителност на мярката като по този начин е удовлетворено изискването на чл.186, ал.3 от ЗДДС и чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Към органите по приходите не следва да бъдат поставяни неизпълними условия за мотивиране всеки път по различен начин на постановените заповеди за налагане на ПАМ, тъй като те често касаят практически идентични случаи, които съгласно закона следва да бъдат третирани еднакво – чл.8, ал.2 от АПК. Противното би означавало, по съображения за контрол за законосъобразност върху определената продължителност на срока на мярката, на органа по приходите да бъде отнета възможността да осъществява вменените му контролни правомощия. Така е и в разглеждания случай, който по нищо не се отличава от типичното нарушение по чл.25, ал.1 вр. ал.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., представляващо неиздаване на фискална касова бележка, за което, съгласно чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС, се налага оспорената мярка, нито като начин на извършване, нито като правно и фактическо положение на санкционирания търговец.

Извършването на нарушението се установява от протокол за извършена проверка № 0387447/10.01.2020 г., който е подписан от органа по приходите и от управителя на търговското дружество – Т.Р.Р., присъствал при извършване на проверката, поради което се ползва с презумптивна доказателствена сила съгласно чл.50 от ДОПК досежно отразените в него фактически констатации и конкретно по отношение на факта на неиздаване от жалбоподателя на фискална касова бележка при извършената от органите по приходите контролна покупка.

Според отразеното в протокола, при извършената на 10.01.2020 г., в 13:06 часа, контролна покупка на 2 бр.пилешко филе, 1 бр.пържени картофи, 1 бр.салата краставици, 1 бр. витаминозна салата, 1 бр.картофено кюфте, за което е заплатена в брой сумата от 12,46 лева от М.М.В.– инспектор по приходите, не е била издадена фискална касова бележка от наличното в обекта и работещо фискално устройство с изградена дистанционна връзка с НАП. Така описаната продажба не е отразена и в изведения на хартиен носител КЛЕН (контролна лента на електронен носител) за 10.01.2020 г., приложена по преписката.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че не било установено извършването на вмененото му нарушение поради това, че не била липсвала разлика между фактическата касова наличност и регистрираната от фискалното устройство сума по дневния отчет. Видно от описа на касовата наличност (приложение към протокола за извършената проверка), фактически установената сума е в размер на 114,29 лева, докато според дневния отчет за 10.01.2020 г. общо наличната сума е в малко по-малък размер - 114,13 лева, от които получени от продажби 57,08 лева и служебно въведени 57,05 лева. Само по себе си обстоятелството, че касовата наличност съответства на регистрираната от фискалното устройство сума не е достатъчно, за да опровергае констатацията за неиздадена касова бележка (в този смисъл решение № 5707 от 16.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 786/2019 г., VIII о., решение № 10648 от 9.07.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2561/2019 г., VIII о. и др.). Възможно и житейски логично е, с цел избягване на евентуална констатация за разминаване между двете стойности, заплатената в брой цена на закупените храни при контролната покупка да не е била вложена в касата, а да се съхранява у самия касиер или на друго място. Това обстоятелство няма как да бъде установено при проверката, тъй като органите по приходите не разполагат с полицейски правомощия и не могат да извършват лични обиски и претърсвания с цел нейното установяване (арг. от чл.42, ал.1 от ДОПК и чл.13 от Инструкция № 39 от 12.12.2011 г. за взаимодействие между МВР и НАП, които предвиждат, че за целите на ревизията или проверката може да бъде извършено претърсване и изземване в подлежащ на контрол обект, но не от органа по приходите, а от органите на МВР по реда на НПК). 

Не е нарушен и принципът на съразмерност по чл.6 от АПК. Както беше посочено, при извършената проверка безспорно е установено нарушение на данъчното законодателство, а обстоятелството, каква е стойността на покупката, за която не е издадена фискална бележка, е неотносимо към факта на нарушението. Срокът на мярката от 14 дни кореспондира на установените по делото обстоятелства, при които то е извършено. Оспорената заповед е постановена както в съответствие с приложимия материален закон, но така също и в съответствие с неговата цел.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, обосновано с разпоредбата на чл.187, ал.4 от ЗДДС, според което с издаването на заповедта за налагане на ПАМ преди наказателното постановление органите по приходите имат за цел да го лишат от възможността да заплати определената му имуществена санкция като по този начин бъде прекратено изпълнението на оспорения акт.

Както беше посочено по – горе, при издаване на заповедта за налагане на ПАМ органите по приходите действат в условията на обвързана компетентност като, според чл.186, ал.1 от ЗДДС, мярката се налага „…независимо от предвидените глоби или имуществени санкции“. Следователно нейното налагане не е обвързано с издаването на наказателно постановление за същото нарушение. Двете производства – административното по чл.186 от ЗДДС и административнонаказателното по ЗАНН за определяне на наказание за извършеното административно нарушение са независими едно от друго във фазата на налагането на ПАМ и определяне на наказанието. Обратният извод не следва от разпоредбата на чл.187, ал.4 от ЗДДС. Предвидената в нея възможност за прекратяване на наложената ПАМ се отнася не към фазата на издаване на заповедта за налагането й, а към фазата на изпълнението на мярката. Само по себе си налагането на мярка, предвидена в закона при установено нарушение е съобразено с целите по чл.22 от ЗАНН (в този смисъл и константната съдебна практика - решение № 1324 от 28.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 8428/2019 г., VIII о., решение № 2580 от 18.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 9762/2019 г., VIII о. решение № 6227 от 23.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 2403/2019 г., I о. и мн.др.). Мярката има превантивен характер, като целта й е да осуети възможността на нарушителя да извърши други подобни противоправни деяния, а от тук да се предотвратят и вредните последици от тях, като по този начин се осигури защита на утвърдения ред на данъчна дисциплина чрез пълна отчетност на извършваните от лицата продажби, с цел гарантиране на обективно данъчно облагане и бюджетни приходи. По изложените съображения съдът намира жалбата неоснователна и като такава тя следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.4 от АПК, чл.78, ал.8 от ГПК вр.чл.144 от АПК и чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, ответникът по жалбата има право на юрисконсултско възнаграждение, което, предвид липсата на правна и фактическа сложност на делото, съдът определя в размер на 100 лева. Както се приема и в Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. по тълк. д. № 5/2009 г.на ВАС, възнаграждението се присъжда в полза на юридическото лице, в чиято структура се намира представляваният от юрисконсулта едноличен административен орган, т.е. в полза на Националната агенция за приходите съгласно чл.2, ал.2 от ЗНАП.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

                                                  Р  Е  Ш  И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Даная 2011“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Русе, бул.“Ген. Скобелев“ № 31, вх.2, ет.8, ап.5, представлявано от управителя Т.Р.Р., против заповед за налагане на принудителна административна мярка № 42-ФК/22.01.2020 г., издадена от началник отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която, на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ и чл.187, ал.1 от ЗДДС, на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект“ – бирария „Балканска скара“, находящ се в гр.Русе, ул.“Воден“ № 10 и е забранен достъпът до обекта за срок от 14 дни.  

 

ОСЪЖДА „Даная 2011“ ЕООД, с ЕИК *********, да заплати на Националната агенция за приходите сумата от 100 лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

     СЪДИЯ: