Разпореждане по дело №232/2014 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 564
Дата: 27 юни 2014 г.
Съдия: Пенка Николаева Братанова
Дело: 20141500200232
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 30 април 2014 г.

Съдържание на акта

                                        Р  А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е

 

                       Днес, 27.06.2014г., Пенка Братанова-съдия при КОС, съдия-докладчик  по НОХД № 232/ 2013г. по описа на същия съд, като се запознах с поменатото дело в изпълнение на правомощията си на осн.чл.248, ал.2 НПК, констатирах следното:

                        Срещу А.А.Я. ***, Кюстендилска област е внесен обвинителен акт с повдигнато обвинение за извършено престъпление по  чл. 282, ал.2 вр. ал.1 НК- затова, че в качеството си на длъжностно  лице  по см. на  чл.93, ал.1, б.”Б” НК- Кмет на Община Дупница, заемащо отговорно служебно положение, е нарушил служебните си задължения, вменени му от разп. на чл.44, ал.1, т.15 ЗМСМА, която гласи, че Кмета на Общината представлява общината пред физически и юридически лица и пред съда, изразяващи се в следното – в нарушение на чл.43, ал.1 ЗОАП и с цел да набави за другиго имотна облага – фирма „Тоби” ООД гр.****е сключил анекс  на 08.03.2008г. към договор №3/04.01.2008г. за малка обществена поръчка за доставка на хранителни продукти за нуждите на Домашен социален патронаж и Диетично столово хранене към Община гр.Дупница, без да има това право,  с който анекс е увеличена цената на тези продукти с ********** лева с ДДС в повече от тези по първоначалния договор и оферта, като от това са настъпили значителни вредни последици за Община Дупница, поради това, че сумата е платена от Общинския бюджет.

                          На досъдебното производство е допуснато отстранимо съществено нарушение на процесуалните правила по см. на чл.248, ал.2, т.3 НПК,  изразяващо се в следното:        

                          С решение №102/24.03.2014г. на САС по ВНОХД № 735/13г. е отменена присъда на КОС №3 от 23.01.2012г. по НОХД №501/10г. по описа на КОС и делото е върнато на КОП за отстраняване на допуснатите процесуални нарушения. В решението са дадени подробни указания  във връзка с изготвяне на обвинителния акт, които според настоящия състав не са изпълнени и дори са допуснати и нови такива.

                           Изрично в отменителното решение на САС е отразено, че в ОА е налице противоречие и неяснота относно начина на формиране на вредата за Община Дупница- срвн. л. 13 от същото, доколкото в ОА се сочи, че същата е формирана  в резултат от надвишаване на максималния праг по стойността на договора- л.4 от стария ОА, а на л.5 от същия- от превишаване на цените на реално доставените стоки. В диспозитива на първия ОА се поддържа първата теза- че с анекса е увеличена цената на продуктите с определена стойност в повече от тези по първоначалния договор и оферта, като от това са настъпили вредни последици. Тези две взаимноизключваши твърдения в ОА са довели САС до извода, че ОА не отговаря на изискванията на чл.246,ал.2 НПК, доколкото е налице невъзможност за защита срещу същото от страна на подсъдимия и защитника му.

                     При изготвянето на новия обвинителен акт  КОП на практика  е преповторила стария обвинителен акт, като единствено не е навела доводи, че стойността на договора е надвишила максималния праг от стойността на договора от 124  264, 30 лева. При посочване на начина на формиране на вредните последици за Община Дупница обаче- л.4, абзац ІV от ОЧ на ОА отново на практика са изложени взаимно изключващи доводи относно формиране на вредните последици. Там се сочи, че на по- високи цени „ Тоби” ООД ***** е увеличил доставните цени, с което е получил за реално доставените цени за периода на договора сумата  от ********* лева повече по първоначалния договор и оферта, която е  в размер на *********** лева, а в сравнение с цените по бюлетините на ДКСБТ- с ********* лева. Тези твърдения са изключващи се, доколкото едно е да твърди, че е налице увеличение  на доставните цени  в сравнение с първоначалната оферта, а съвсем друго е веднага след това да се твърди, че сумата от ********* лева  е повече по първоначалния договор, доколкото излиза, че е налице на практика превишаване на първоначалния праг на същия този договор от *********** лева.

                     От друга страна е посочена и сумата от ********* лева, която била над сумите, посочени в бюлетините  на ДКСБТ, което създава  невъзможност да се направи извода по какъв начин е формирана  вредата, и съответно- какъв е размера на  облагата за „Тоби” ООД.

                     Следователно налице е противоречие в ОЧ на ОА, което по същия начин е пренесено и в заключителната му част, доколкото и там се сочи, че сумата от ********** лева е в повече от сумата по първоначалния договор и оферта.

                     От друга страна в ОЧ на ОА изобщо не фигурират никакви факти отнсно съставомерния признак по  чл.282, ал.2- „значителни вредни последици”. Понятието вредни последици е изяснено в практиката- ППВС 2/09.06.1980г., като е прието, че вредните последици могат да бъдат от имуществен или неимуществен характер. Те се изразяват не само в посегателството на обществени или лични имуществени права и интереси, но и в създаването на съществени смущения в правилното функциониране на държавните органи, в сериозно разколебаване на авторитета и  доверието в тях. Същите следва да имат значителен характер, като при решаването на този въпрос следва да се изхожда от абсолютната стойност на материалните щети за учреждението, предприятието и стопанството като цяло, както и  от степента на увреждане на нормалното функциониране на дейността на държавните органи. В случая не става ясно  защо КОП е приела, че е налице този съставомерен признак.

                      Освен  това по отношение на изпълнителното деяние  също е налице противоречие: От една страна е въведено нарушение  на чл.44, ал.1, т.15 ЗМСМА, гласяща, че кмета на Общината представлява общината пред физически и ЮЛ. От друга страна се сочи, че нарушението по този текст се изразява в нарушение на чл.43, ал.1 ЗОП, което е невъзможно. Рзп. на чл.44, ал.1, т.15 от ЗМСМА има общ характер, доколкото определя начина на представителство на общината. Конкретните задължения, вменени на Кмета на Общината, за които се твърди, че са нарушени, са конкретизирани в чл.43, ал.1 ЗОП, но те нямат нищо общо  с посоченото представителство. Така приетата от КОП формулировка е неразбираема, противоречива и води до невъзможност да се очертаят рамките на обвинението.                

                     Непосочването на тези обстоятелства е довело до вътрешни противоречия както в обстоятелствената част на  обвинителния акт, така и  диспозитивната му част, което е довело до неяснота на обвинението и до изготвяне на ОА, който не отговаря на изискванията на  чл.246, ал.2 НК.                  Касае се за обстоятелства, относими към елемент от фактическия състав на претендираното престъпление и съответно изискващи допълнителна защита по тях от страна на обвиненото лице. И това е така, тъй като подсъдимият  има право да узнае фактическите и правните съображения на прокурора, послужили за повдигане на конкретното обвинение. Поради това, изготвяйки акта си по чл. 246 НПК, прокурорът следва да посочи в него не само признаците от състава на престъплението, за което е повдигнато обвинение и неговата правна квалификация, но така също и всички фактически основания на това обвинение. Само така би била обезпечена възможността на обвиненото лице за пълноценна защита в съдебната фаза на производството.

                   Описаните по-горе нарушения на съдопроизводствените правила са отстраними  и следва да бъдат коригирани по надлежния ред- чрез прекратяване на съд. производство и връщане на делото на Окръжна прокуратура Кюстендил за ново привличане на обвиняемите и за изготвяне на нов обвинителен акт, който да отговаря на изискванията на  чл. 246, ал.2 НПК.

                  Водим от гореизложеното и на осн.чл 249, ал.2 вр. ал.3 НПК   вр.248, ал.2, т.3 НПК, съдът                                         

 

                                         Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И :

 

                           ПРЕКРАТЯВА  съдебното производство по НОХД № 232/ 2014г. по описа на Кюстендилския окръжен съд.

                            ВРЪЩА делото на Окръжна прокуратура Кюстендил.

                            РАЗПОРЕЖДАНЕТО може да се обжалва или протестира пред САС по реда на  глава ХХІІ НПК- в 7 дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

 

                             СЪДИЯ-ДОКЛАДЧИК: