Решение по дело №360/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 511
Дата: 19 декември 2022 г. (в сила от 19 декември 2022 г.)
Съдия: Яница Събчева Събева Ченалова
Дело: 20227240700360
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И  Е

 

№ 511                                          19.12.2022г.                       град Стара Загора

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, VIІІ състав, в публично съдебно заседание на осми декември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

СЪДИЯ: ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА

при секретар Николина Н.

като разгледа докладваното от съдия Яница Ченалова административно дело № 360 по описа за 2022г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл.156 и сл. във вр. с чл.144 от ДОПК във вр. с чл.4, ал.1 във вр. с чл. 9б от ЗМДТ и чл. 145 и сл. от АПК във връзка с §2 от ДР на ДОПК.

            Образувано е по жалба на Народно читалище „Освобождение – 1884“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Шейново, общ. Казанлък, представлявано от Б.Х.Б., против Акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ № 646-ДА-1/31.12.2021 г., издаден от старши инспектор местни приходи в Дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, потвърден с Решение № 7/11.04.2022г. на директор на Дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, с който на Народно читалище „Освобождение – 1884“ са установени и определени задължения към бюджета на Община Казанлък за такса за битови отпадъци /ТБО/ за периодите на 2018г. – 2021г. в общ размер на 2832.46 лева и лихви за просрочие в размер на 394.47 лева.

            В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения АУЗД, по съображения за издаването му в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона. Твърди се, че за посочените в АУЗД периоди 2018г.-2021г. Община Казанлък фактически не е престирала услугите по чл.62 от ЗМДТ, за които са установени задължения за ТБО. Отделно от това се заявява, че за процесния период, читалището е освободено от заплащане на такса за битови отпадъци, съгласно решение № 8/14.12.2011г. на Общински съвет Казанлък, с което е бил изменен чл.17, ал.5 от Наредба № 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък, в който е предвидено: „Освобождават се от такса сметосъбиране и сметоизвозване народните читалища на територията на община Казанлък.“ Алтернативно, излагат се съображения, че дори ТБО да е дължима, същата е определена неправилно, тъй като не е съобразена разпоредбата на чл.18, ал.1 във връзка с чл.18, ал.4 от Наредба № 26 на Общински съвет Казанлък, според който „таксата за битови отпадъци на нежилищни имоти, в които се извършва стопанска дейност се определя според количеството на битовите отпадъци, съобразно вида и броя на съдовете за съхраняването им и честотата на сметоизвозване“. Излагат се доводи, че съгласно подадена през 2018 г. до Дирекция „Местни приходи“ в Община Казанлък декларация, читалището не притежава съдове за съхраняване на битови отпадъци, поради което е неясно на базата на какви видове и колко броя съдове е определен размерът на таксата. Според жалбоподателя, високата данъчна оценка на сградата на читалището не отговаря на количеството битови отпадъци, които се изхвърлят, тъй като приблизително 40% от сградния фонд на читалището е затворен по препоръка на РЗИ Стара Загора, поради лошото състояние на покривната конструкция, а организацията се обслужва от един човек, изпълняващ длъжността на читалищен секретар и библиотекар. Също така, счита че не са взети предвид обстоятелствата относно нестопанската цел на читалището и неправилно същото е причислено към търговските обекти, които заплащат такси по този ред. На следващо място се твърди липса на мотиви досежно установените задължения за имота с формирана партида № 7404F89349, като липсват фактически и правни основания за извършеното облагане, поради неяснота какъв е този имот, как и на какво основание се дължат посочените в акта суми. По подробно изложени в жалбата съображения е направено искане за отмяна на оспорения АУЗД № 646-ДА-1/ 31.12.2021г., потвърден с Решение № 7/11.04.2022г. на директор на Дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, както и да бъдат присъдени направените по делото разноски.

            Ответникът по жалбата – Директор на Дирекция „Местни приходи” при Община Казанлък, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Твърди, че от събраните по делото доказателства по безспорен и несъмнен начин се установява, че за процесните периоди Община Казанлък е предоставяла услугите по чл.62 от ЗМДТ. С оглед на това, поддържа, че обжалваният АУЗД е правилен и законосъобразен, за което излага подробни съображения в представеното писмено становище. Претендира в полза на Община Казанлък да бъдат присъдени направените по делото разноски, съгласно приложен списък.

От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи следната фактическа обстановка:

С Решение № 521 от 27.07.2017 г. на ОбС Казанлък и Акт № 424 за публична общинска собственост от 31.01.2017 г./л.36, т.I/ е учредено безвъзмездно право на ползване на Народно читалище „Освобождение -1884“ върху следния недвижим имот“:

  - Земя с идентификатор 83106.501.475 с площ 1780,00 кв.м..

  - Нежилищен обект-сграда за култура и изкуство (читалище) на 2 етажа с идентификатор 83106.501.475.1 с РЗП 1408,00 кв.м.

  - Нежилищен обект-сграда за култура и изкуство( читалище) на 1 етаж с идентификатор 83106.501.475.2 с РЗП 415,00 кв.м.

С декларация по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти с вх. № **********/23.01.2021г./л.32-л.35, т.I/ „Народно читалище „Освобождение – 1884“ е декларирало посочения недвижим имот, за който е образувана партида № 7404F89349.

Въз основа на така подадената декларация е начислена такса за битови отпадъци за периодите от датата, на която имотът е предоставен за безвъзмездно ползване на читалището – 27.07.2017г. С искане вх. № 2778/30.11.2021г./л.23, т.I/ Народно читалище „Освобождение - 1884“ е изразило несъгласие с размера съобщените му задължения за такса битови отпадъци и е поискало издаването на акт за установяване на задължение по декларация.

В тази връзка, от орган по приходите при Община Казанлък, е издаден АУЗД № 646-ДА-1 от 31.12.2021г., с който по отношение на Народно читалище „Освобождение – 1884“ са установени допълнителни задължения за ТБО за периода 2018г. – 2021г. за недвижим имот с партиден № 7404F89349, находящ се в с. Шейново, общ. Казанлък, ведно с лихвите за забава към 31.12.2021г., както следва: ТБО за 2018г. в размер на 280.60 лв. и лихва в размер на 123.24 лв.; ТБО за 2019г. в размер на 264.56 лв. и лихва в размер на 86.38 лв.; ТБО за 2020г. в размер на 1093.65 лв. и лихва в размер на 147.79 лв. и ТБО за 2021г. в размер на 1093.65 лв. и лихва в размер на 37.06 лв. Общият размер на допълнително установените задължения за периода 2018г. – 2021г. за ТБО е в размер на 2832.46 лв. – главница и 394.47 лв. – лихва.

В АУЗД са цитирани приложимите нормативни основания – чл.62 от ЗМДТ и чл. 66 от ЗМДТ. Посочено е, че на основание чл.18 от Наредба № 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Казанлък, в редакцията за 2019г., ТБО за жилищни имоти в гр. Казанлък се определя в размер на 2 на хиляда върху данъчната оценка на имота, и 3 на хиляда върху данъчната оценка на жилищни имоти в кметствата на община Казанлък, в т.ч. за сметосъбиране и сметоизвозване - 0.88 на хиляда; обезвреждане на битови отпадъци – 0.64 на хиляда и за чистота на териториите за обществено ползване – 0.48 на хиляда. Съгласно същата подзаконова разпоредба и решение 09/19.12.2019 г. за 2020г. ставката за определяне на ТБО за 2020г. за жилищни имоти в гр. Казанлък е 4 на хиляда върху данъчната оценка на имота, и 6.00%о върху данъчната оценка на жилищни имоти в кметствата на община Казанлък. Изтъкнато е, че за жилищни имоти, собственост на ФЛ и ЮЛ, които са търговци, находящи се в населените места на Община Казанлък – данъкът се определя върху по-високата между данъчната оценка или отчетната стойност.

В случая, именно въз основа на така изложената правна регламентация, са били определени задълженията за ТБО на Народно читалище „Освобождение – 1884“ с. Шейново, общ. Казанлък, изчислени върху данъчната оценка на имота към 2021г.

Издаденият АУЗД е връчен на жалбоподателя на 24.01.2022г., видно от приложеното известие за доставяне/л.31, т.I/. В нормативно установения срок по чл.107, ал.4 от ДОПК, Народно читалище „Освобождение – 1884“ е обжалвало издадения АУЗД с жалба вх. № 262/ 04.02.2022г. /л.38, т.I от делото/. В нея се изразява несъгласие с определения размер на ТБО, като се възразява, че административният орган не е съобразил разпоредбата на чл.17, ал.5 от Наредба № 26, която предвижда, че се освобождават се от такса сметосъбиране и сметоизвозване народните читалища на територията на община Казанлък. В тази връзка се претендира, че до отмяната на цитираната разпоредба, което е станало с решение №78/27.02.2020г. на ОбС Казанлък, читалището не дължи такса за сметосъбиране и сметоизвозване. По отношение на таксата за битови отпадъци за 2020г. – 2021г. се изтъква, че същата не е определена по реда на чл.18, ал.4 от Наредба №26, според количеството на битовите отпадъци, а е изчислена в промил върху данъчната оценка на имота.

АУЗД № 646-ДА-1/ 31.12.2021г. е потвърден изцяло с Решение № 7/ 11.04.2022г. на Директора на Дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, в което са изложени мотиви по оплакванията на жалбоподателя, като същите са приети за неоснователни. В решението е посочено, че таксата за битови отпадъци за процесния имот за 2018г. и 2019г. е определена в размер на 3 на хиляда върху по-високата между отчетната стойност на активите и данъчната оценка съгласно приложение № 2 от ЗМДТ както следва: 1.32 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване, 0.96 на хиляда такса за обезвреждане на битовите отпадъци в депо и 0.72 на хиляда такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Изтъкнато е, че посоченият размер на ТБО, на основание чл. 18 от Наредба № 26, касае имоти собственост на ФЛ и ЮЛ, които са търговци, находящи се в кметствата на Община Казанлък, какъвто е имотът на жалбоподателя. Сочи се, че за 2020г. и 2021г. на основание решение № 9/19.12.2019г. /л.83-л.86, т.I/ на общински съвет Казанлък, ТБО за имоти в кметствата на Община Казанлък се определя в размер на 6.00 на хиляда върху данъчната оценка на имота, в. т. ч. за сметосъбиране и сметоизвозване - 1.92 на хиляда; обезвреждане на битови отпадъци - 2.64 на хиляда; за чистота на териториите за обществено ползване - 1.44 на хиляда. За неоснователно е прието възражението, че на основание на чл. 17, ал. 5 от Наредба № 26 за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък, народните читалища на територията на Община Казанлък са освободени от такса сметосъбиране и сметоизвозване. Посочено е, че след отмяната на §6 от ПЗР на Закона за народните читалища, считано от 01.01.2007г. читалищата дължат на общо основание такса за битови отпадъци за притежаваните и ползваните от тях имоти. Изтъкнато е, че Наредба № 26 като подзаконов нормативен акт е противоречие със Закона за народните читалища. В тази връзка е направено позоваване на чл.15, ал.3 от ЗНА.

Решението на Директора на Дирекция МП при Община Казанлък е получено от жалбоподателя на 10.05.2022г., видно от известие за доставяне, приложено на лист 43, т.I от делото.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорения АУЗД № 646-ДА-1/ 31.12.2021г., в т.ч. постановените на основание чл.63, ал.2 от ЗМДТ заповеди на Кмета на Община Казанлък за определяне границите на районите, вида на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ и честотата на сметоизвозването за периода 2016г. - 2020г. /л.90 – л.97, т.I/; графици за осъществявано сметосъбиране и сметоизвозване, пътни листи и др.

Към материалите по делото е приложена приетата от Общински съвет – Казанлък Наредба № 26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък.

За изясняване на обстоятелствата по делото, по искане на жалбоподателя е допусната, назначена и изпълнена съдебно-икономическа експертиза - основно/л.659-л.6661, т.II/ и допълнително заключение/л.680-л.684, т.II/. Вещото лице, в изпълнение на поставените въпроси е изчислило размерите на данъчните оценки на имотите и е дало вариант на нов размер на дължимата такса битови отпадъци за процесния имот, съобразно зададените критерии.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл.160, ал.2 от ДОПК, чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, във връзка с §2 от ДР на ДОПК, намира за установено следното от правна страна:

Оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице, за което актът е неблагоприятен, както и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Задълженията за такса за битови отпадъци, представляват публични общински вземания, съгласно чл.162, ал.2, т.3 от ДОПК във вр. с чл.6, ал.1, б. „а” от ЗМДТ. По аргумент от чл.162, ал.2, т.9 от ДОПК като публични общински вземания следва да бъдат определени и лихвите за вземанията на общината за ДНИ и за ТБО. В разпоредбата на чл.166, ал.1 от ДОПК е предвидено, че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за такса за битови отпадъци приложимият ред е регламентираният такъв в ДОПК, доколкото съгласно чл.9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. В чл.4, ал.3 във вр. с ал.4 от ЗМДТ е предвидено, че в производствата по чл.4, ал.1 служителите на общинската администрация, определени със заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по приходите, а в ал.5 на чл.4 е регламентирано че ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община упражнява правомощия на Териториален директор на НАП.

Акт за установяване на задължение по декларация № 646-ДА-1 от 31.12.2021г. е издаден от Д.И.А.на длъжност старши инспектор местни приходи в Дирекция „Местни приходи” при Община Казанлък, определена да осъществява функции /права и задължения/ на орган по приходите съгласно изискванията на чл.4, ал.4 във вр. с ал.3 от ЗМДТ със Заповед № 1030 от 10.07.2020г. на Кмета на Община Казанлък/л.44, т.I/. Потвърждаващото АУЗД Решение № 7/ 11.04.2022г. е издадено от Директора на Дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, с функции и правомощия на Териториален Директор на НАП по см. на чл.4, ал.5 от ЗМДТ, компетентен да разглежда и да се произнася по жалби срещу издадени АУЗД, съгласно чл.107, ал.4 от ДОПК във вр. с чл. 4, ал.1 от ЗМДТ. Следователно, обжалваният АУЗД е издаден от надлежно оправомощено длъжностно лице в кръга на неговите правомощия.

С нормата на чл.62 от ЗМДТ е установен принципът, че таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по: 1. събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; 2. третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; 3. поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. В нормата на чл.67 ЗМДТ е дадена регламентация на начина на определяне на размера на отделните компоненти на ТБО. Според редакцията на чл. 67. (Изм. - ДВ, бр. 97 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г.) (1) Размерът на таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци.; (2) Когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци по ал. 1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена. (3) При определяне размера на таксата в зависимост от количеството на битовите отпадъци се включват разходите по чл. 66, ал. 1, т. 1, 2 и 3. (4) Таксата за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените места се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет. През изменението на закона - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г., нормата е придобила нова редакция. Според ал. първа размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице се определя за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците. Алинея втора разпорежда, че размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице е сумата от размера на таксата за всяка услуга по чл. 62, която се определя, като разходите за сметка на таксата за битови отпадъци за текущата година от план-сметката, формирани по реда на чл. 66, ал. 13 за всяка услуга по чл. 62, се разпределят, като се приложи съответният начин за изчисление в зависимост от приетите от общинския съвет основи за услугите по чл. 62. Според ал.3, размерът на таксата за единица основа се определя в левове за всяка календарна година и се приема с решението на общинския съвет по чл. 66, ал. 3, т. 2 за одобряване на план-сметката. С нормата на ал.4 на чл.67 се установява принципът, че количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци. Изключението от принципа е установено с ал. пета, според която Общинският съвет може да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й. Така посочената правна рамка не е посочена в оспорения АУЗД, нито е обсъждана в решението на директора на дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, който се е задоволил с позоваването на нормата на чл.62 ЗМДТ и на разпоредбата на чл.18 от Наредба №26 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък.

В оспорения Акт за установяване на задължения по чл.107,ал.3 ДОПК № 646-ДА-1/31.12.2021г., издаден от орган по приходите при Община Казанлък /л.29 – 30, т.I от делото/ има единствено описание на подадената декларация по чл.14 ЗМДТ от задълженото лице за процесния недвижим имот, посочване на партидния номер на имота, размерът на задължението за ТБО за всяка една от годините и лихвата за забава. От общия прочит на акта и потвърждаващото го решение става ясно, че данъчната основа на задълженията се определя върху по-високата между отчетната стойност на активите и данъчната оценка съгласно приложение № 2 към ЗМДТ в процентите, определени с решения на ОбС, вкл. с решение № 9 от 19.12.2019г. /л.83 – л.86, т.I/. С тези решения, са определени данъчната основа и размера на процентите на задълженията за отделните пера за ТБО. В цитираното решение на Общинския съвет липсва изложение кои са съществуващите обективни обстоятелства, поради които не следва да се прилага принципът, установен с чл.67, ал.4 ЗМДТ, съобразно който количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци. В тази насока мотиви не се съдържат нито в издадения АУЗД, нито в решението на директора на дирекция „Местни приходи“ при административното оспорване, независимо че задълженото лице е направило възражения в тази насока.

При тези факти и обстоятелства, с оглед изложената правна регламентация, настоящият състав на съда намира, че оспореният Акт за установяване на задължения по чл.107,ал.3 ДОПК № 646-ДА-1/31.12.2021г., издаден от орган по приходите при Община Казанлък, потвърден с решение № 7/11.04.2022г. на директор на дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, с който на читалището са определени задължения за такса битови отпадъци за периода 2018г.-2021г. за предоставения му за безвъзмездно ползване недвижим имот на територията на Община Казанлък в размер на 2832.46лв. главница и лихви за забава в размер на 394.47лв., е издаден в противоречие с материалния закон. Макар и актът да е мотивиран допълнително с издаденото решение по реда на административното оспорване, с него е приложен неправилно материалния закон, като задълженията за ТБО, са определени при отклонение от принципа за определянето им, заложен в чл.67, ал.4 ЗМДТ, без посочване и ангажиране на доказателства за наличие на обективни предпоставки, възпрепятстващи прилагането му, каквото е изискването на чл.67, ал.5 ЗМДТ.

Отделно от това, основателно в жалбата се възразява, че приложените промили върху данъчната оценка на процесния недвижим имот, съобразно изрично предвиденото в решение №9/19.12.2019г., касаят нежилищни недвижими имоти, собственост на физически и юридически лица, които са търговци, какъвто жалбоподателят безспорно не е. Не се твърди, а и не се установява от доказателствата по делото читалището да е извършвало търговска дейност. В този смисъл, прилагайки т.2 от цитираното решение, с което са определени размерите на такса за битови отпадъци, дължими от търговци, органът по приходите е издал акта си в противоречие на закона, прилагайки норми неотносими към задълженото лице.

Нарушение на закона е допуснато и в един друг аспект, а именно при определяне размера на дължимата ТБО за 2018г. и 2019г. Установеният размер по никакъв начин не съответства на приетото в АУЗД и в потвърждаващото го решение, в които се сочи, че таксата следва да бъде в размер на 3 на хиляда върху данъчната оценка на имота. Мотиви в тази насока не се съдържат нито в оспорения акт, нито в решението на директора на дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, поради което размерът на ТБО се явява необоснован.

Независимо от изложеното, съдът констатира, че и използваната от органа по приходите основа за определяне размера на таксата е определена в нарушение на закона. По арг. от чл.19, ал.1 ЗМДТ размерът на задължението се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти към 1 януари на годината, за която се дължи. В тази връзка макар и да е цитирал тази разпоредба в решението си, решаващият административен орган не е съобразил, че в конкретния случай за изчисляване на ТБО за периода 2018г.-2021г. в АУЗД е използвана като основа единствено данъчната оценка на процесния имот към 2021г. Също така, по административната преписка не са налице доказателства за отчетната стойност на процесния имот. В АУЗД, без каквато и да било обосновка е посочено, че тази стойност е нула, но предвид на обстоятелството, че Народно читалище „Освобождение – 1884“, с. Шейново е предприятие по см. на чл.2, т.2 от ЗСч, то данни за нея би следвало да са налични в счетоводството му. Този въпрос не е бил изследван по никакъв начин от органа по приходите при Община Казанлък. Впрочем от приложената преписка по никакъв начин не става ясно да е била извършвана каквато и да било проверка, в хода на която да са били изследвани релевантните за начисляването на ТБО факти и обстоятелства.

Само за пълнота на изложението, съдът намира за необходимо да посочи, че не могат да бъдат споделени доводите, изложени в решението на решаващия орган относно принципната неприложимост на освобождаването от такса за сметосъбиране и сметоизвозване, регламентирано в чл. 17, ал. 5 от Наредба № 26 за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги на територията на Община Казанлък. Съгласно цитираната разпоредба „освобождават се от такса сметосъбиране и сметоизвозване, народните читалища на територията на Община Казанлък“. Това правило е прието с решение № 8/14.12.2011г. на Общински съвет Казанлък и е било действащо право до отмяната му с решение № 78/27.02.2020г. Неправилно, в случая решаващия орган е приел, че тази разпоредба противоречи на акт от по-висока степен, какъвто е Законът за народните читалища. В последния не е налице разпоредба, която да отрича възможността читалищата да бъдат освобождавани от определени публични задължения. Относимият към разглежданата материя нормативен акт в случая е ЗМДТ. Съгласно чл.8, ал.6 от ЗМДТ общинският съвет може да освобождава отделни категории лица изцяло или частично от заплащане на отделни видове такси по ред, определен с наредбата по чл. 9. В този случай общинският съвет, като орган на местното самоуправление, упражнява правомощието си по чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) по управление и разпореждане с общинско имущество, каквото е общинският бюджет, където би следвало да постъпи дължимата такса. Именно в изпълнение на предоставените му от закона правомощия Общински съвет Казанлък, с цитираните по-горе решения е освободил народните читалища на територията на Община Казанлък от заплащане на такса за сметосъбиране и сметоизвозване. Както бе посочено, разпоредбата на чл. 17, ал.5 от Наредба №26 е била отменена с решение № 78/27.02.2020г. на ОбС Казанлък. Следователно, регламентираното с нея освобождаване е било в сила от 2012г. до 2020г. включително. Това е така, предвид изричната разпоредба на чл. 68, ал. 1 ЗМДТ, която предвижда, че не се допускат изменения на начина на определяне и на размера на таксата за битови отпадъци в течение на годината.

Въз основа на така изложените съображения съдът приема, че жалбата е изцяло основателна и обжалвания АУЗД следва да бъде отменен.

При този изход на спора, искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя е основателно. Установява се, че направените от него разноски по делото са в размер 1460лв. /хиляда четиристотин и шестдесет лева/, като включват разноски за държавна такса - 10лв., заплатено възнаграждение за адвокат в размер на 500 лв. /съгласно договор за правна помощ и съдействие от 17.05.2022г. - л.5, т.I/, допълнително адвокатско възнаграждение по чл.7, ал.9 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения в размер на 250 лв./л.688, т.II/ и разноски за съдебно-икономическа експертиза общо в размер на 700 лева/съгласно платежни нареждания – л.655, л.673, и л.698, т.II/.

Водим от горните мотиви и на основание чл.160, ал.1 от ДОПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Народно читалище „Освобождение – 1884“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Шейново, общ. Казанлък, представлявано от Б.Х.Б., Акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ № 646-ДА-1/31.12.2021 г., издаден от старши инспектор местни приходи в Дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, потвърден с Решение № 7/11.04.2022г. на директор на Дирекция „Местни приходи“ при Община Казанлък, с който на Народно читалище „Освобождение – 1884“ са установени и определени задължения към бюджета на Община Казанлък за такса за битови отпадъци/ТБО/ за периодите на 2018г. – 2021г. в общ размер на 2832.46 лева и лихви за просрочие в размер на 394.47 лева, като незаконосъобразен.

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на Народно читалище „Освобождение – 1884“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Шейново, общ. Казанлък, сумата от 1460.00/хиляда четиристотин и шестдесет/ лева, представляваща направените от жалбоподателя по делото разноски.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно чл.160, ал.7 от ДОПК.

 

 

 

СЪДИЯ: