РЕШЕНИЕ
№ 125
Разград, 21.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Разград - I състав, в съдебно заседание на петнадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
СВЕТЛА РОБЕВА |
При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от
съдия СВЕТЛА РОБЕВА административно дело №
20237190700176 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК във вр. с Наредба
№ 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. /Наредба №
4 от 24.02.2015 г./.
Постъпила е жалба от Р.М.У., подадена чрез
адв. М.
М.,
против Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2048#17
от 15.08.2023 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“, с което на основание чл. 14, ал.
1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. му е отказано финансово подпомагане по
мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. за кампания
2021 г. по заявление за подпомагане с УИН: 17/070621/20623. В жалбата се сочи,
че оспореният административен акт е незаконосъобразен като постановен при
съществени нарушения на процесуалните правила, в противоречие с материалния
закон и неговата цел. Твърди се, че подателят на заявлението е допуснал
очевидна фактическа грешка при посочване кода на подпомаганата дейност, която е
следвало да бъде призната от административния орган и поправена. Иска се
отказът да бъде отменен и преписката да бъде върната за ново произнасяне със
задължителни указания по приложението на закона. Претендират се разноски.
Ответникът зам.-изпълнителен директор на
Държавен фонд „Земеделие“ счита жалбата за неоснователна и моли да бъде
отхвърлена с присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Сочи, че сгрешеният
код не представлява очевидна фактическа грешка и заявителят е пропуснал срока
за поправянето му по чл. 12, ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда
за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
Със заявление за подпомагане УИН 17/070621/20623 от 05.05.2021 г. Р.М.У.
е кандидатствал за първа
година по направление „Биологично пчеларство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г., като е заявил за подпомагане 180 броя пчелни семейства с код на
дейност БП 15 „За биологично пчеларство“, съгласно Приложение № 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.
Към заявлението е приложил Договор за контрол
и сертификация на биологично производство, преработка и търговия с биологични
продукти № 1090/04.07.2018 г., сключен с „Маком сертифициране”ООД - гр. В.
Търново, и Сертификационно писмо № BG-BIO-19-1090-2020-EU от 30.09.2020 г. с
период на валидност от 30.09.2020 г. до 30.09.2021 г.
В сертификата за съответствие е посочено,
че контролираната дейност - пчеларство е със статус „В преход“.
На 27.08.2021 г. заявителят представил
Сертификат за съответствие № BG-BIO-19-1090-2021 от 19.07.2021 г., издаден от
„Маком сертифициране” ООД, в приложението към който е посочено, че пчелните
семейства – 180 бр. са със статус „Биологичен“ и очакваният добив е със статус
„Биологичен“.
С Уведомително писмо изх. №
02-170-6500/7801 от 22.12.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ
„Земеделие” на жалбоподателя е съобщено, че е одобрен за участие по направление
„Биологично пчеларство” от мярка 11 „Биологично земеделие” за 180 пчелни
семейства.
С Уведомително писмо изх. №
02-170-6500/2048 от 06.02.2023 г. е постановен отказ за оторизация и изплащане
на финансово подпомагане в размер на 8 801,10 лв. Този отказ е бил отменен
поради липса на мотиви с Решение № 69/31.05.2023 г., постановено по адм. дело №
51/2023 г. по описа на АдмС – Разград, влязло в сила на 17.06.2023 г., и
преписката е била върната на административния орган за ново произнасяне.
В резултат от новото произнасяне е
издадено оспореното в настоящото производство уведомително писмо изх. №
02-170-6500/2048#17 от 15.08.2023
г. В него са изложени съображения, че при проверка в регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата
организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз е
установено, че към датата
на подаване на заявлението за подпомагане всички 180 броя пчелни семейства са в състояние „в
преход“, а жалбоподателят
ги е заявил с код БП 15 (биологично производство). Административният
орган се позовава на чл. 14, ал. 1, т.
4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., съгласно който финансова помощ за годината за подаване на заявление по чл. 6, ал. 2 по
съответното направление не се предоставя или се намалява, когато кандидатът
отбележи грешен код на биологичната дейност по приложение № 1 срещу дадено
пчелно семейство в заявлението по чл. 6, ал. 2, който не съответства на
информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от ЗПООПЗПЕС. Органът
не приема за очевидна грешка заявяването на код БП 15 (За биологично
пчеларство) вместо код БПП 6 (За биологично пчеларство в преход), тъй като
заявителят бил получил сертификат от ОСП „Маком сертифициране“ от 30.09.2020
г., който е предоставен в ДФЗ със заявлението за подпомагане за кампания 2021 и
от който е видно, че статусът на всички 180 броя пчелни семейства е „В преход“
и е трябвало да бъдат заявени също „В преход“. Органът счита, че заявителят е
могъл да направи редакция на заявлението за подпомагане, но не е сторил това до
11 юни - края на кампания 2021, съгласно чл. 12, ал. 2 от Наредба № 5 от
27.02.2009 за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за
директни плащания. Поради това е постановил отказ да оторизира субсидия по
подаденото заявление за подпомагане за кампания
2021 г. в размер на 8801,10
лв. за 180 пчелни семейства.
На л. 124 от адм. дело № 51/2023 г. по
описа на АдмС – Разград е приложено писмо № 93-2571/16.05.2023 г. от Дирекция
„Биологично производство“ при Министерство на земеделието, в което е посочено,
че операторът Р.У. е в система на контрол и сертификация по силата на договор с
контролиращо лице „Маком сертифициране” ООД, като при проверка в Електронния
регистър (по чл. 45 от Наредба № 5 от 3.09.2018 г.) е установено, че през 2021 г. за оператора има
въведена идентификация на пчелните семейства (извършен
импорт от Интегрираната информационна система на БАБХ - ВетИС), като статусът на пчелните семейства е променен от „В
преход“ на „Биологичен“ на 19.07.2021 г.
Въз основа на изложеното от фактическа
страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Подадена
е от активно легитимирано лице, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ
на съдебен контрол.
Разгледана по същество,
жалбата е основателна.
Оспореният административен акт
е издаден от компетентен орган – зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“
в кръга на правомощията, делегирани му от изпълнителния директор на Фонда с
представената по делото Заповед
№ 03-РД/3203 от 24.07.2023 г.
Уведомителното писмо е в необходимата
писмена форма и има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание, но при
издаването му са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, което е довело и до противоречие с
материалния закон и неговата цел - отменителни основания по чл. 146, т. 3, т. 4
и т. 5 АПК.
Административният орган не е изпълнил
задълженията си по чл. 35 и чл. 36, ал. 3 АПК да изясни фактите и
обстоятелствата от значение за случая, и да подложи на внимателен анализ всички
относими доказателства. Не е съобразил, че статусът на заявените за подпомагане
пчелни семейства е бил променен от „В преход“ на „Биологичен“ около два месеца
след подаване на заявлението на 05.05.2021 г. Промяната е била вписана на
19.07.2021 г. в публичния електронен регистър на Министерство на земеделието по
чл. 16а. ЗПООПЗПЕС на лицата, които извършват дейност по производство,
преработване, съхранение и търговия на земеделски продукти и храни, произведени
по правилата на биологичното производство (електронния
регистър по чл. 45 от Наредба № 5 от 3.09.2018 г. за прилагане на правилата на
биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за
контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както
и за последващ официален надзор върху контролиращите лица).
Към момента на постановяване на оспорения
отказ отбелязаният код срещу пчелните семейства в заявлението съответства на
информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 ЗПООПЗПЕС, което изключва
основанието по чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.
Неправилно административният орган счита, че кандидатът е следвало да направи
редакция по подаденото заявление, но е пропуснал срока по чл. 12, ал. 2 от
Наредба № 5 от 27.02.2009 за условията и реда за подаване на заявления по схеми
и мерки за директни плащания. Поправянето на заявлението за подпомагане с
корекция на кода на биологичната дейност би довело до последващо несъответствие
с данните от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 ЗПООПЗПЕС, въведени на
19.07.2021 г. В крайна сметка, към момента, в който органът следва да установи
дали кандидатът отговаря на условията за подпомагане, заявлението отразява
действителния биологичен статус на пчелните семейства.
Следва да се отбележи, че кодът на
биологичната дейност е пряко относим към размера на годишното плащане. При код
БПП 6 жалбоподателят има право на подпомагане, което съгласно чл. 11, ал. 1, т.
6 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. е 35 евро/пчелно семейство, докато при код БП
15 съгласно чл. 11, ал. 2, т. 6 от наредбата е 25 евро/пчелно семейство.
Посочването на код БП 15 е аргумент за добросъвестност на заявителя при
знанието му, че периодът на преход на пчеларството към биологично производство
е преминал или преминава. По този начин се предотвратява неправомерно
получаване на субсидия в по-висок размер.
Административният орган е бил длъжен да
анализира горните факти, да отчете спецификата на случая и тогава да прецени
дали са налице основания да откаже финансово подпомагане. Като не е сторил
това, е постановил незаконосъобразен отказ, който следва да бъде отменен, а
преписката следва да се върне за ново произнасяне.
С оглед изхода на делото и на основание
чл. 143, ал. 1 АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените
от него разноски, които са своевременно заявени и доказани в размер на 410 лв.
– 10 лв. държавна такса и 400 лв. адвокатско възнаграждение.
По изложените съображения и на основание
чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 АПК Разградският административен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. №
02-170-6500/2048#17 от 15.08.2023
г., издадено от заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което на
основание чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. е отказано
финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода
2014 – 2020 г. за кампания 2021 г. по заявление за подпомагане с УИН:
17/070621/20623, подадено от Р.М.У.
ИЗПРАЩА преписката на административния
орган за ново произнасяне, при което да се съобразят дадените в настоящото
решение указания по тълкуването и прилагането на закона.
ОСЪЖДА ДФ „Земеделие“ да заплати на Р.М.У.
за разноски по делото сумата 410 лв.
Решението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия: |
/п/ |
|