Решение по дело №176/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: 126
Дата: 21 ноември 2023 г. (в сила от 7 декември 2023 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20237190700176
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

125

Разград, 21.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Разград - I състав, в съдебно заседание на петнадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

СВЕТЛА РОБЕВА

При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛА РОБЕВА административно дело № 20237190700176 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК във вр. с Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. /Наредба № 4 от 24.02.2015 г./.

Постъпила е жалба от Р.М.У., подадена чрез адв. М. М., против Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2048#17 от 15.08.2023 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което на основание чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. му е отказано финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. за кампания 2021 г. по заявление за подпомагане с УИН: 17/070621/20623. В жалбата се сочи, че оспореният административен акт е незаконосъобразен като постановен при съществени нарушения на процесуалните правила, в противоречие с материалния закон и неговата цел. Твърди се, че подателят на заявлението е допуснал очевидна фактическа грешка при посочване кода на подпомаганата дейност, която е следвало да бъде призната от административния орган и поправена. Иска се отказът да бъде отменен и преписката да бъде върната за ново произнасяне със задължителни указания по приложението на закона. Претендират се разноски.

Ответникът зам.-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ счита жалбата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена с присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Сочи, че сгрешеният код не представлява очевидна фактическа грешка и заявителят е пропуснал срока за поправянето му по чл. 12, ал. 3 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление за подпомагане УИН 17/070621/20623 от 05.05.2021 г. Р.М.У. е кандидатствал за първа година по направление „Биологично пчеларство“ от мярка 11 „Биологично земеделие от ПРСР 2014-2020 г., като е заявил за подпомагане 180 броя пчелни семейства с код на дейност БП 15 За биологично пчеларство, съгласно Приложение № 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.

Към заявлението е приложил Договор за контрол и сертификация на биологично производство, преработка и търговия с биологични продукти № 1090/04.07.2018 г., сключен с „Маком сертифициране”ООД - гр. В. Търново, и Сертификационно писмо № BG-BIO-19-1090-2020-EU от 30.09.2020 г. с период на валидност от 30.09.2020 г. до 30.09.2021 г.

В сертификата за съответствие е посочено, че контролираната дейност - пчеларство е със статус „В преход“.

На 27.08.2021 г. заявителят представил Сертификат за съответствие № BG-BIO-19-1090-2021 от 19.07.2021 г., издаден от „Маком сертифициране” ООД, в приложението към който е посочено, че пчелните семейства – 180 бр. са със статус „Биологичен“ и очакваният добив е със статус „Биологичен“.

С Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/7801 от 22.12.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ „Земеделие” на жалбоподателя е съобщено, че е одобрен за участие по направление „Биологично пчеларство” от мярка 11 „Биологично земеделие” за 180 пчелни семейства.

С Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2048 от 06.02.2023 г. е постановен отказ за оторизация и изплащане на финансово подпомагане в размер на 8 801,10 лв. Този отказ е бил отменен поради липса на мотиви с Решение № 69/31.05.2023 г., постановено по адм. дело № 51/2023 г. по описа на АдмС – Разград, влязло в сила на 17.06.2023 г., и преписката е била върната на административния орган за ново произнасяне.

В резултат от новото произнасяне е издадено оспореното в настоящото производство уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2048#17 от 15.08.2023 г. В него са изложени съображения, че при проверка в регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз е установено, че към датата на подаване на заявлението за подпомагане всички 180 броя пчелни семейства са в състояние „в преход“, а жалбоподателят ги е заявил с код БП 15 (биологично производство). Административният орган се позовава на чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., съгласно който финансова помощ за годината за подаване на заявление по чл. 6, ал. 2 по съответното направление не се предоставя или се намалява, когато кандидатът отбележи грешен код на биологичната дейност по приложение № 1 срещу дадено пчелно семейство в заявлението по чл. 6, ал. 2, който не съответства на информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от ЗПООПЗПЕС. Органът не приема за очевидна грешка заявяването на код БП 15 (За биологично пчеларство) вместо код БПП 6 (За биологично пчеларство в преход), тъй като заявителят бил получил сертификат от ОСП „Маком сертифициране“ от 30.09.2020 г., който е предоставен в ДФЗ със заявлението за подпомагане за кампания 2021 и от който е видно, че статусът на всички 180 броя пчелни семейства е „В преход“ и е трябвало да бъдат заявени също „В преход“. Органът счита, че заявителят е могъл да направи редакция на заявлението за подпомагане, но не е сторил това до 11 юни - края на кампания 2021, съгласно чл. 12, ал. 2 от Наредба № 5 от 27.02.2009 за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Поради това е постановил отказ да оторизира субсидия по подаденото заявление за подпомагане за кампания 2021 г. в размер на 8801,10 лв. за 180 пчелни семейства.

На л. 124 от адм. дело № 51/2023 г. по описа на АдмС – Разград е приложено писмо № 93-2571/16.05.2023 г. от Дирекция „Биологично производство“ при Министерство на земеделието, в което е посочено, че операторът Р.У. е в система на контрол и сертификация по силата на договор с контролиращо лице „Маком сертифициране” ООД, като при проверка в Електронния регистър (по чл. 45 от Наредба № 5 от 3.09.2018 г.) е установено, че през 2021 г. за оператора има въведена идентификация на пчелните семейства (извършен импорт от Интегрираната информационна система на БАБХ - ВетИС), като статусът на пчелните семейства е променен от „В преход“ на „Биологичен“ на 19.07.2021 г.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от активно легитимирано лице, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в кръга на правомощията, делегирани му от изпълнителния директор на Фонда с представената по делото Заповед № 03-РД/3203 от 24.07.2023 г.

Уведомителното писмо е в необходимата писмена форма и има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание, но при издаването му са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, което е довело и до противоречие с материалния закон и неговата цел - отменителни основания по чл. 146, т. 3, т. 4 и т. 5 АПК.

Административният орган не е изпълнил задълженията си по чл. 35 и чл. 36, ал. 3 АПК да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая, и да подложи на внимателен анализ всички относими доказателства. Не е съобразил, че статусът на заявените за подпомагане пчелни семейства е бил променен от „В преход“ на „Биологичен“ около два месеца след подаване на заявлението на 05.05.2021 г. Промяната е била вписана на 19.07.2021 г. в публичния електронен регистър на Министерство на земеделието по чл. 16а. ЗПООПЗПЕС на лицата, които извършват дейност по производство, преработване, съхранение и търговия на земеделски продукти и храни, произведени по правилата на биологичното производство (електронния регистър по чл. 45 от Наредба № 5 от 3.09.2018 г. за прилагане на правилата на биологично производство, етикетиране и контрол, и за издаване на разрешение за контролна дейност за спазване на правилата на биологичното производство, както и за последващ официален надзор върху контролиращите лица).

Към момента на постановяване на оспорения отказ отбелязаният код срещу пчелните семейства в заявлението съответства на информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 ЗПООПЗПЕС, което изключва основанието по чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. Неправилно административният орган счита, че кандидатът е следвало да направи редакция по подаденото заявление, но е пропуснал срока по чл. 12, ал. 2 от Наредба № 5 от 27.02.2009 за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Поправянето на заявлението за подпомагане с корекция на кода на биологичната дейност би довело до последващо несъответствие с данните от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 ЗПООПЗПЕС, въведени на 19.07.2021 г. В крайна сметка, към момента, в който органът следва да установи дали кандидатът отговаря на условията за подпомагане, заявлението отразява действителния биологичен статус на пчелните семейства.

Следва да се отбележи, че кодът на биологичната дейност е пряко относим към размера на годишното плащане. При код БПП 6 жалбоподателят има право на подпомагане, което съгласно чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. е 35 евро/пчелно семейство, докато при код БП 15 съгласно чл. 11, ал. 2, т. 6 от наредбата е 25 евро/пчелно семейство. Посочването на код БП 15 е аргумент за добросъвестност на заявителя при знанието му, че периодът на преход на пчеларството към биологично производство е преминал или преминава. По този начин се предотвратява неправомерно получаване на субсидия в по-висок размер.

Административният орган е бил длъжен да анализира горните факти, да отчете спецификата на случая и тогава да прецени дали са налице основания да откаже финансово подпомагане. Като не е сторил това, е постановил незаконосъобразен отказ, който следва да бъде отменен, а преписката следва да се върне за ново произнасяне.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него разноски, които са своевременно заявени и доказани в размер на 410 лв. – 10 лв. държавна такса и 400 лв. адвокатско възнаграждение.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 АПК Разградският административен съд

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2048#17 от 15.08.2023 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което на основание чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. е отказано финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. за кампания 2021 г. по заявление за подпомагане с УИН: 17/070621/20623, подадено от Р.М.У.

ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне, при което да се съобразят дадените в настоящото решение указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА ДФ „Земеделие“ да заплати на Р.М.У. за разноски по делото сумата 410 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия:

/п/