Определение по дело №570/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 201
Дата: 14 декември 2022 г.
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20227120700570
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

14.12.2022 г.

    Град

Кърджали

 

Административен

съд                   

 

състав

 

На

14.12.

                                          Година

2022 г.

 

В

Закрито

заседание и следния състав:

 

                                    Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                           Членове

 

 

                                    Съдебни заседатели

 

 

Секретар

 

 

 

Прокурор

 

 

 

Като разгледа докладваното от

Съдията

 

 

Адм.

дело номер

570

По описа за

2022

 година.

 

Производството е по чл. 60, ал. 6 във вр. с ал. 5 от АПК.

Делото е образувано в Административен съд – Кърджали след изпращането за разглеждане по подсъдност с Определение № 11405/0912.2022 г. по а.д. № 10849/2022 г. на ВАС, на жалба от Д.И.Г. – *** в Административен съд – Смолян, срещу Разпореждане за допуснато предварително изпълнение на Заповед № 243/14.10.2022 г. на административния ръководител-председател на Административен съд – Смолян и срещу Разпореждането за допуснато предварително изпълнение по т. 2 от ЗР на Правилник за вътрешния трудов ред в Административен съд - Смолян (нов).

 В жалбата се сочи, че на 31.10.2022 г. на *** Г.  били връчени срещу подпис Заповед № 243/14.10.2022 г. на председателя на Административен съд - Смолян и Правилник за вътрешния трудов ред на Административен съд - Смолян (Нов), утвърден с посочената заповед, според които се отменял Правилник за вътрешния трудов ред на Административен съд - Смолян в сила от 19.02.2016 г. и се утвърждавал нов Правилник за вътрешния трудов ред в Административен съд - Смолян, в сила от 14.10.2022 г., т.е. от датата на заповедта.

Релевирани са доводи, че в качеството си на съдия от Административен съд –Смолян, за Д.Г. възниквал правен интерес от оспорване на допуснатото предварително изпълнение на заповедта и Правилника за ВТР, тъй като с него се уреждали и засягали нейни права и задължения в длъжностно качество. Както било посочено в самия Правилник, с него се уреждали „субективните трудови права и задължения на съдиите...“. Твърди, че засягали и нейни основни права като правото на труд, правото на отпуск, правото на свободно придвижване и други.

Твърди, че допуснатото предварително изпълнение и в двата акта не било мотивирано по никакъв начин, а и в случая не ставало въпрос за допуснато предварително изпълнение по силата на закона.

По изложените съображения, моли да бъде прието, че разпорежданията за допуснато предварително изпълнение в двата акта са немотивирани, поради което се явявали и незаконосъобразни. Моли за акт, с който се отмени допуснатото предварително изпълнение и й се присъдят разноски.

Съдът, след като прецени наличните по делото доказателства, приема за установено следното:

Със Заповед № 243/14.10.2022 г., издадена от председателя на Административен съд – Смолян, се установява, че със същата на  основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗСВ, по т. 1 е отменен Правилник за вътрешния трудов ред в Административен съд – Смолян, в сила от 19.02.2016 г., утвърден със Заповед № 54/19.02.2016 г. на председателя на Административен съд – Смолян и по т. 2. е утвърден Правилник за вътрешния трудов ред в Административен съд – Смолян, в сила от 14.10.2022 г.

Разпоредено е препис от заповедта и Правилника за вътрешния трудов ред в Административен съд – Смолян, да се връчат на съответните длъжностни лица за сведение и изпълнения. Видно от представения списък на съдии и съдебни служители от административен съд - Смолян, запознати с Правилник за вътрешния трудов ред в Административен съд – Смолян, в сила от 14.10.2022 г. и Заповед № 243/14.10.2022 г., посочените актове са връчени за запознаване срещу подпис на *** Г. на 31.10.2022 г.

В релевантната Заповед № 243/14.10.2022 г., издадена от председателя на Административен съд – Смолян, липсва каквото и да е отразяване, че е допуснатото предварително изпълнение на заповедта и утвърдения Правилник за вътрешния трудов ред в Административен съд – Смолян, респ. липсва волеизявление на издателя й, което да материализира допускане на предварително изпълнение.

Безспорно в заповедта е отразено, че правилникът е в сила от 14.10.2022 г., което обаче не обосновава допуснато предварително изпълнение на административен акт, по смисъла на АПК. В тази връзка следва да се посочи, че с процесната заповед е утвърден вътрешноведомствен/вътрешнослужебен/ акт, който урежда субективните трудови права и задължения на съдиите и служителите от съда, установени в КТ, подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане, ЗСВ, Правилника за администрацията в съдилищата, длъжностните характеристики за съответните длъжности и регламентираните конкретни трудови задължения в индивидуалните трудови договори, уреждайки и въпроси, свързани с организацията на трудовия процес и осигуряването на безопасна и здравословна работна среда, стимулираща повишаването на ефективността на труда, както и гарантира максимална ефикасност при изпълнение на основните задължения на личния състав, като със заповедта е отменен предходния такъв Правилник. Съгласно правната теория/П.С.; В.К.-Б./,  вътрешнослужебният акт е свързан с осъществяване на ръководните функции на ръководителя на съответната административна структура и има за предмет и цел организацията на работа в тази структура. Вътрешнослужебните актове са израз на управленски правомощия на съответния ръководител на административната структура, вменени му от актовете на организация на работата на съответната структура/орган, поради което не може да се издават от външни на административната структура органи. Вътрешно служебни актове са и актовете, свързани с осъществяване на служебно правоотношение – актове за командироване, указания за начина на изпълнение на конкретни служебни задължения и др. По силата на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК, не подлежат на оспорване по АПК актове, с които се създават права или задължения за органи или организации, подчинени на органа, издал акта, освен ако с тях се засягат права, свободи или законни интереси на граждани или юридически лица.

По силата на чл. 167, ал. 1, т. 3 от ЗСВ, председателят на административния съд/какъвто е и председателят на Административен съд – Смолян/, е административен ръководител на органа на съдебната власт.

Съгласно чл. 93, ал. 2 от ЗСВ, разпорежданията на председателя и утвърдените от него правила за организацията на работата на съда са задължителни за всички съдии и служители в него.

В конкретния случай, утвърждавайки нов Правилник за вътрешния трудов ред, председателят на Административен съд – Смолян е изпълнил задълженията си, вменени му по силата на чл. 93 от ЗСВ и приложимата съгласно чл. 229 от ЗСВ норма на чл. 181, ал. 1 от КТ, регламентираща задължението на работодателя да издаде правилник за вътрешния трудов ред, в който определя правата и задълженията на работниците и служителите и на работодателя по трудовото правоотношение и урежда организацията на труда в предприятието съобразно особеностите на неговата дейност.

Правилникът за вътрешния трудов ред в Административен съд - Смолян, съответно и заповедта за утвърждаването му не представляват индивидуални административни актове, както и общи такива, по аргумент от чл. 65 от АПК.  Заповедта за утвърждаване на Правилник за вътрешния трудов ред в Административен съд – Смолян е част от процедурата по издаване на такъв правилник, поради което и поради тази си същност, не представлява административен акт, на който, с разпореждане може да бъде допуснато предварително изпълнение. Задълженията от този акт произтичат само за лица, които се намират в служебнойерархическа подчиненост на административния ръководителя, поради което се отнасят само до пряката им служебна работа.

Предвид това, настоящият състав намира, че в конкретния случай не е налице годен за оспорване акт по смисъла на АПК, респ. срещу акт, подлежащ на оспорване по реда на чл. 60, ал. 5 от АПК , поради което не е налице положителна процесуална предпоставка от категорията на абсолютните и липсата й обосновава недопустимост на жалбата, която следва да бъде оставена без разглеждане и образуваното производство бъде прекратено.

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

                                                  

                                        О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И    :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.И.Г. – *** в Административен съд – Смолян, срещу Разпореждане за допуснато предварително изпълнение на Заповед № 243/14.10.2022 г. на административния ръководител-председател на Административен съд – Смолян и срещу Разпореждането за допуснато предварително изпълнение по т. 2 от ЗР на Правилник за вътрешния трудов ред в Административен съд - Смолян (нов),  като недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по а.д. № 570/2022 г. по описа на Административен съд – Кърджали.

Определението може да се обжалва пред ВАС с частна жалба, в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните, чрез Административен съд - Кърджали.

                                                                                             

                                                                                     Председател: