Решение по дело №703/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 80
Дата: 20 февруари 2023 г.
Съдия: Веселка Велкова Златева
Дело: 20227150700703
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш   Е    Н     И     Е

 

 № 80/20.2.2023г.

 

В       И  М  Е  Т  О           Н  А           Н  А  Р  О  Д  А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, VІІІ административен състав, в открито съдебно заседание на 19.01.2023г. в състав:

 

                          СЪДИЯ: ВЕСЕЛКА ЗЛАТЕВА

 

при секретаря  Янка Вукева и с участието на прокурора …………като разгледа докладваното от съдия Златева адм.дело № 703 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл. 45, ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Образувано е по жалба на Областен управител на област Пазарджик против решение №114 по протокол №7 от 31.05.2022г. на Общински съвет – Пазарджик, с което е обявен за частна общинска собственост ПИ с идентификатор 78570.501.401 по КККР на с.Црънча, общ.Пазарджик с площ от 658кв.м., ведно с построената в него сграда с идентификатор 78570.501.401.1 с площ от 316 кв.м., актуван с акт за публична общинска собственост №1456 от 25.01.2021г.

Процесното решение било върнато на Общински съвет – Пазарджик със заповед № ПО-129 от 13.06.2022г. на Областен управител на област Пазарджик като незаконосъобразно за ново разглеждане и съгласно разпоредбата на чл.45, ал.7 от ЗМСМА актът не влизал в сила и се разглеждал от общинския съвет в 14-денвен срок от получаването. Заповедта на Областен управител на област Пазарджик била получена от Общински съвет – Пазарджик и Кмета на Община Пазарджик на 15.06.2022г., като в срок до 29.06.2022г. нямало данни да е било разгледано в съответствие с горната норма. Затова счита, че е налице хипотезата на чл.45, ал.8 от ЗМСМА - върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината, съответно от областния управител, в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал. 7, ако в този срок общинският съвет не се произнесе по него.

В жалбата се твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен – липсвали мотиви, които да обосновават и аргументират извършената промяна от публична в частна общинска собственост на описания в решението имот, каквото било изискването на чл.6, ал.1 от Закона за общинската собственост /ЗОС/.

Едно от изискванията за законосъобразност на акта според нормата на чл.59, ал.1, т.4 е същият да съдържа фактически и правни основание за издаването му, т.е. да бъде мотивиран.  В случая като мотив за вземане на атакуваното решение било посочено наличието на инвестиционен интерес от закупуване на имота, както и че част от сградата – избата и първия етаж – са отдадени под наем за производство, складиране, съхранение и търговия на вино, а останалата част не се ползва и се руши. Изложеното не обосновавало извод, че имотът престанал да има предназначението по чл.3, ал.2 от ЗОС, което от своя страна да доведе до трансформация на общинската собственост от публична в частна.

Не била спазена и процедурата по чл.8 от ЗУТ, която предшествала  процедурата по чл.6 от ЗОС.

Затова твърди, че атакуваното решение е незаконосъобразно и моли да бъде отменено. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът Зам.-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” чрез процесуален представител в съдебно заседание поддържа, че жалбата е неоснователна. В писмени бележки по съществото на спора излага подробни съображения. Претендира разноски. 

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е от легитимиран от закона правен субект спрямо годен за оспорване акт - с оглед нормата на чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА и указанията в ТР № 5/10.12.2008 г. на ВАС по т. д. № 20/2007 г. 

Предмет на обжалване е решение №114 по протокол №7 от 31.05.2022г. на Общински съвет – Пазарджик, с което е обявен за частна общинска собственост ПИ с идентификатор 78570.501.401 по КККР на с.Црънча, общ.Пазарджик с площ от 658кв.м., ведно с построената в него сграда с идентификатор 78570.501.401.1 с площ от 316 кв.м., актуван с акт за публична общинска собственост №1456 от 25.01.2021г.

Със заповед № ПО-129 от 13.06.2022г. на Областен управител на област Пазарджик на основание чл.45, ал.4 от ЗМСМА решението е върнато за ново обсъждане. В разпоредбата на чл.45, ал.7 от ЗМСМА е предвидено върнатият за ново обсъждане акт да не влиза в сила и да се разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му. Актът е получен от Общински съвет – Пазарджик и Кмета на Община Пазарджик на 15.06.2022г. Съответно горепосоченият срок изтича на 29.06.2022г. При липса на данни в противния смисъл съдът приема, че Общински съвет – Пазарджик не се е произнесъл по него, който факт обуславя процесуалната допустимост на жалбата съгласно чл.45, ал.8 от ЗМСМА.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

С оспореното решение Общински съвет – Пазарджик е обявил за частна общинска собственост ПИ с идентификатор 78570.501.401 по КККР на с.Црънча, общ.Пазарджик с площ от 658кв.м., ведно с построената в него сграда с идентификатор 78570.501.401.1 с площ от 316 кв.м.

Нормата на чл. 6, ал. 1 от ЗОС създава правомощия на общинския съвет да обяви имотите и вещите – публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2, за частна общинска собственост. Решението на общинския съвет по чл. 6 от ЗОС е акт на орган на местно самоуправление и като правен акт е подчинен на изискване за законност, включващо задължение да бъде приет от компетентен орган, действащ в рамките на предоставените законови правомощия, в изискуемата форма, да бъде приет с необходимото мнозинство, годно да формира волята на органа, както и да съответства на материалноправните изисквания, посочени в закона и да бъде съобразено с целта на закона (напр. решение № 6411/31.05.2016 г. на ВАС по адм. д. № 2936/2015 г., III о.). В този смисъл е налице материална и териториална компетентност на ОбС – Пазарджик. Решението е взето в предписаната от закона писмена форма и съдържа задължителните законоустановени реквизити. При приемането му са спазени правилата на чл. 27, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 6, ал. 3 във вр. с ал. 1 от ЗОС, като решението е взето с гласовете на 31 общински съветници от общо 41 такива.

Според чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК когато административният акт се издава в писмена форма, той съдържа фактически и правни основания за издаването му.

В оспореното решение е записано, че „предложението на Кмета на Община Пазарджик е мотивирано и законосъобразно, тъй като с дългогодишното използване имота за дейност, различна от публичния му характер, е отпаднало предназначението му по смисъла на чл.3, ал.2 от ЗОС“. Затова е приел, че е налице хипотезата на чл.6, ал.1 от ЗОС - имотите и вещите - публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2, се обявяват от общинския съвет за частна общинска собственост. В предложението на Кмета на Община Пазарджик, към което препраща горното решение, е отразено, че със свое становище вх.№09-00-94 от 29.03.2022г. Кметът на с.Црънча, общ.Пазарджик е предложил имотът да се обяви за частна общинска собственост и впоследствие да бъде предложен за продажба, тъй като „част от него – избата и първия етаж – е отдаден под наем с предназначение за производство, складиране, съхранение и търговия на вино, а останалата част не се ползва и се руши“.

Съдът приема, че нито от решението, нито от административната преписка към него става ясно какви фактически обстоятелства са съобразени, за да се обоснове наличието на предпоставките по чл. 3, ал. 2 от ЗОС – имотът да е престанал да има предназначението по посочения законов текст. За да бъде спазено изискването за форма, актът следва да съдържа ясно и недвусмислено изложение на фактическите основания, въз основа на които е постановен той. Т.нар мотиви в предложението единствено обективират намерение за бъдещо разпореждане с имота.  Такива не могат да се извлекат и от преписката към решението – в подкрепа на решението тя съдържа единствено предложението на Кмета на с.Црънча, общ.Пазарджик до Кмета на Община Пазарджик. Нещо повече, в преписката се съдържат документи / подписка от жители на с.Црънча, жалба до Областен управител/, анализът на съдържанието на които налага по-скоро обратния извод – имотът да не е загубил предназначението по чл.3, ал.2 от ЗОС. В такъв смисъл са и част от показанията на разпитаните свидетели. Т.е липсват ясно изразени мотиви, които да гарантират ефективно упражняване правото на оспорване и да осигурят възможност за съдебен контрол за спазване на материалния закон. Административният орган е длъжен служебно да изясни всички относими факти преди издаване на акта и ясно и недвусмислено да посочи кои от тях приема за доказани, за да приложи съответната им правна норма, а не тази дейност да се извършва за първи път от съда в производството по обжалване на административния акт.

Излагането на релевантните факти и обстоятелства от органа е следвало да бъде извършено при издаване на административния акт, тъй като посочването им едва в съдебно заседание е свързано с възможност за подмяна на съображенията, мотивирали преценката на органа, което е недопустимо. Непосочването на фактически основания в акта в конкретната хипотеза не позволява да бъде идентифицирана волята на административния орган относно упражненото правомощие да променя статута на общинския имот, т. е. проверка за материалната законосъобразност на акта /в този см. решение №89 от 05.01.2023г. на ВАС по адм. д. №5909/2022г., V о., докл. Съдия Донка Чакърова/.

За правна чистота следва да се отбележи, че в случая съдът намира, че не е необходимо изпълнение на процедурата по чл.8 от ЗУТ, която  да предшества  процедурата по чл.6 от ЗОС.  С подробния регулационен план не се променя характера на общинската собственост, а само се предвижда конкретното предназначение в смисъл на използване на имота. Поради това за конкретния случай е ирелевантно дали най-напред ще се промени характера на имота от публична в частна и ще се одобри изменението на ПУП или най-напред ще се одобри изменението на ПУП.

Предвид гореизложените доводи настоящият състав счита, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, поради което следва да се отмени.

При този изход на спора и по аргумент от чл. 143, ал.1 от АПК следва Общински съвет – Пазарджик да заплати на Областен управител на област Пазарджик юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв, определено на основание чл. 78, ал.8 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд – Пазарджик

Р   Е   Ш   И   :

 

   По жалбата на Областен управител на област Пазарджик ОТМЕНЯ решение №114 по протокол №7 от 31.05.2022г. на Общински съвет – Пазарджик, с което е обявен за частна общинска собственост ПИ с идентификатор 78570.501.401 по КККР на с.Црънча, общ.Пазарджик с площ от 658кв.м., ведно с построената в него сграда с идентификатор 78570.501.401.1 с площ от 316 кв.м.

ОСЪЖДА Общински съвет – Пазарджик да заплати на Областен управител на област Пазарджик юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/