РЕШЕНИЕ
№ 1050
Варна, 17.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - X състав, в съдебно заседание на четиринадесети юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
МАРИЯНА
ШИРВАНЯН |
При секретар СВЕТЛА ВЕЛИКОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯНА ШИРВАНЯН административно дело № 667 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 126 – чл. 178 от Административно
процесуалния кодекс /АПК/ вр. чл.76а, ал.4 от Закона за здравното
осигуряване /ЗЗО/.
Образувано е по жалба на ***** „С.М.“ ***, представлявано от проф.д-р
С.А., д.м.н. срещу Писмена покана № РД-11-85/5/06.03.2023г. на
директора на РЗОК Варна.
В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на поканата.
Жалбоподателят сочи, че не е имал възможност да узнае преди извършването на
оспорената медицинска дейност, че същата дейност е вече извършена по отношение
на същия пациент от друго лечебно заведение, както и, че не е можел да не
хоспитализира лице в термален стадий.
В открито съдебно заседание чрез процесуален
представител поддържа жалбата, излага подробно съображения за
незаконосъобразност на поканата и иска от съда да отмени оспорения акт. Иска
присъждане на разноските по делото.
Ответникът, в
открито съдебно заседание изразява становище за неоснователност на жалбата.
Моли съда да я отхвърли и да му присъди юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 168,
ал.1 от АПК събраните и приети по делото
писмени доказателства и законосъобразността на оспорвания административен акт
като цяло, приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена от активно легитимирано
лице по отношение на административен акт, който засяга по неблагоприятен начин
неговите права и интереси, в срок и изискуемата от закона форма и е допустима.
Разгледана по същество е основателна.
Предмет на проверка в настоящото производство
е Писмена покана № РД-11-85/5/06.03.2023г. на директора на РЗОК Варна ***** „С.М.“
***.
Административния акт е издаден от
компетентен орган в предвидената форма и при спазването на процесуалните
правила, поради което е валиден акт, годен за съдебна проверка.
С Писмена покана № РД-11-85/5/06.03.2023г.
на директора на РЗОК Варна ***** „С.М.“ *** е
поканена на основание чл.76а, ал.1 от ЗЗО в 14-дневен срок от получаването й да
възстанови неоснователно получена сума в размер на 1371.60лв..
На ***** „С.М.“ *** на основание Заповед №
РД-11-85/18.01.2023г., изменена със Заповед № РД – 11/1/30.01.2023г. на
директора на РЗОК – Варна е извършена проверка на лечебно заведение за болнична
медицинска помощ, относно контрол по изпълнение на договорения пакет за
болнична медицинска помощ, в съответствие с НРД за медицинските дейности между
НЗОК и БЛС за 2020-2022г. по изпълнение на договор № 030811/25.02.2020г. за
оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни
процедури и клинични процедури с НЗОК.
В резултат на проверката е съставен протокол
за неоснователно получени суми № РД – 11-85/2/17.02.2023г. връчен на
представляващия болничното заведение.
В протокола за неоснователно получени суми №
РД – 11-85/2/17.02.2023г. е посочено, че се дължи възстановяване на суми,
получени без правно основание, съгласно чл.76а, ал.1 от ЗЗО по договор №
030811/25.02.2020г. с НЗОК за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и
извършване на амбулаторни процедури и клинични процедури, както следва:
По чл.76а от ЗЗО:
Не са спазени изискванията на чл.348, ал.1,
т. 3 от НДР за МД между НЗОК БЛС за 2020-2022г.
АПр № 5 „Определяне на план за лечение на
болни със злокачествени заболявания“ – Решения на обща онкологична комисия №№
4347/2022г.; 4773/2022, 4776/2022, 4833/2022 и 4835/2022.
Този извод е изведен на следните
констатации:
За същия пациент на 24.10.2022г. „СБАЛОЗ д-р
М.А.М“ ЕООД РЦЗ ********** е отчело в ежедневния електронен отчет за извършена
дейност Решение на обща онкологична комисия № 4493/2022 по АПр № 5 „Определяне
на план за лечение на болни със злокачествени заболявания“ от Приложение №18а
към НРД за МД за 2020-2022г. с основна диагноза Злокачествено новообразувание
на тялото на матката – ендометриум, МКБ код С54.1, която е заплатена от НЗОК.
Посочено е, че съгласно чл.348, ал.1, т.3 от
НДР за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. за АПр №5 се
заплаща не повече от една АПр на едно лице за месец.
***** „С.М.“ *** е отчела на 28.11.2022г. в
ежедневния електронен отчет за извършена дейност Решение на обща онкологична
комисия № 4773/2022 по АПр № 5 „Определяне на план за лечение на болни със
злокачествени заболявания“ от Приложение №18а към НРД за МД за 2020-2022г. с
основна диагноза Злокачествено новообразувание на основата на езика, МКБ код С
01.
За същия пациент на 16.11.2022г. „СБАЛОЗ д-р
М.А.М“ ЕООД РЦЗ ********** е отчело в ежедневния електронен отчет за извършена
дейност Решение на обща онкологична комисия № 5074/2022 по АПр № 5 „Определяне
на план за лечение на болни със злокачествени заболявания“ от Приложение №18а
към НРД за МД за 2020-2022г. с основна диагноза Злокачествено новообразувание
на тялото на основата на езика, МКБ код С 01, която е заплатена от НЗОК.
Посочено е, че АПр № 5 от ***** „С.М.“ ***
на 28.11.2022г. е повторна за същата амбулаторна процедура в рамките на един
отчетен период – месец ноември 2022г., заплатена е от НЗОК, но е отхвърлена от
Информационна система (ИС) на НЗОК HOSP-CPW, след фактуриране на дейността м.11.2022г.
Посочено е, че съгласно чл.348, ал.1, т.3 от
НДР за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. за АПр №5 се
заплаща не повече от една АПр на едно лице за месец.
***** „С.М.“ *** е отчела на 28.11.2022г. в
ежедневния електронен отчет за извършена дейност Решение на обща онкологична
комисия № 4776/2022 по АПр № 5 „Определяне на план за лечение на болни със
злокачествени заболявания“ от Приложение №18а към НРД за МД за 2020-2022г. с
основна диагноза Злокачествено новообразувание на правото черво (ректум), МКБ
код С 20.
За същия пациент на 14.11.2022г. „СБАЛОЗ д-р
М.А.М“ ЕООД РЦЗ ********** е отчело в ежедневния електронен отчет за извършена
дейност Решение на обща онкологична комисия № 4929/2022 по АПр № 5 „Определяне
на план за лечение на болни със злокачествени заболявания“ от Приложение №18а
към НРД за МД за 2020-2022г. с основна диагноза Злокачествено новообразувание
на правото черво (ректум), МКБ код С 20, която е заплатена от НЗОК.
Посочено е, че АПр № 5 от ***** „С.М.“ ***
на 28.11.2022г. е повторна за същата амбулаторна процедура в рамките на един
отчетен период – месец ноември 2022г., заплатена е от НЗОК, но е отхвърлена от
ИС на НЗОК HOSP-CPW, след фактуриране
на дейността м.11.2022г.
Посочено е, че съгласно чл.348, ал.1, т.3 от
НДР за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. за АПр №5 се
заплаща не повече от една АПр на едно лице за месец.
***** „С.М.“ *** е отчела на 28.11.2022г. в
ежедневния електронен отчет за извършена дейност Решение на обща онкологична
комисия № 4833/2022 по АПр № 5 „Определяне на план за лечение на болни със
злокачествени заболявания“ от Приложение №18а към НРД за МД за 2020-2022г. с
основна диагноза Злокачествено новообразувание на
бронхите и белия дроб -лезия, излизаща извън границите на една и повече
посочени локализации на бронха или белия дроб, МКБ код С 34.8.
За същия пациент на 08.11.2022г. „СБАЛОЗ д-р
М.А.М“ ЕООД РЦЗ ********** е отчело в ежедневния електронен отчет за извършена
дейност Решение на обща онкологична комисия № 4910/2022 по АПр № 5 „Определяне
на план за лечение на болни със злокачествени заболявания“ от Приложение №18а
към НРД за МД за 2020-2022г. с основна диагноза Злокачествено новообразувание
на бронхите и белия дроб -лезия, излизаща извън границите на една и повече
посочени локализации на бронха или белия дроб, МКБ код С 34.8, която е
заплатена от НЗОК.
Посочено е, че АПр № 5 от ***** „С.М.“ ***
на 28.11.2022г. е повторна за същата амбулаторна процедура в рамките на един
отчетен период – месец ноември 2022г., заплатена е от НЗОК, но е отхвърлена от
ИС на НЗОК HOSP-CPW, след фактуриране
на дейността м.11.2022г.
Посочено е, че съгласно чл.348, ал.1, т.3 от
НДР за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. за АПр №5 се
заплаща не повече от една АПр на едно лице за месец.
***** „С.М.“ *** е отчела на 28.11.2022г. в
ежедневния електронен отчет за извършена дейност Решение на обща онкологична
комисия № 4835/2022 по АПр № 5 „Определяне на план за лечение на болни със
злокачествени заболявания“ от Приложение №18а към НРД за МД за 2020-2022г. с
основна диагноза Злокачествен меланом на кожата, неуточнен, МКБ код С 43.9.
Отчетената дейност е трета по същата амбулаторна процедура в рамките на един
отчетен период – месец ноември 2022г.
За същия пациент на 09.11.2022г. „АДЖИБАДЕМ
СИТИ КЛИНИК *****“ ООД София, РЦЗ ********** е отчело в ежедневния електронен
отчет за извършена дейност Решение на обща онкологична комисия № 4689/2022 по
АПр № 5 „Определяне на план за лечение на болни със злокачествени заболявания“
от диагноза Вторично злокачествено новообразувание с други локализации –
вторично злокачествено новообразувание на главния мозък и мозъчните обвивки,
МКБ код С 79.3, която е заплатена от НЗОК. Отчетената дейност е първа по същата
амбулаторна процедура в рамките на един отчетен период – месец ноември 2022г.
За същия пациент на 16.11.2022г. „СБАЛОЗ д-р
М.А.М“ ЕООД РЦЗ ********** е отчело в ежедневния електронен отчет за извършена
дейност Решение на обща онкологична комисия № 5094/2022 по АПр № 5 „Определяне
на план за лечение на болни със злокачествени заболявания“ от Приложение №18а
към НРД за МД за 2020-2022г. с диагноза Злокачествен меланом на кожата,
неуточнен, МКБ код С 43.9, която не е заплатена от НЗОК, отхвърлена е от ИС на
НЗОК HOSP-CPW. Отчетената дейност
е втора по същата амбулаторна процедура в рамките на един отчетен период –
месец ноември 2022г.
Посочено е, че АПр № 5 от ***** „С.М.“ ***
на 28.11.2022г. е повторна за същата амбулаторна процедура в рамките на един
отчетен период – месец ноември 2022г., заплатена е от НЗОК, но е отхвърлена от
ИС на НЗОК HOSP-CPW, след фактуриране
на дейността м.11.2022г.
Посочено е, че съгласно чл.348, ал.1, т.3 от
НДР за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. за АПр №5 се
заплаща не повече от една АПр на едно лице за месец.
Не са спазени изискванията на чл.347, ал.1
от НДР за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. и Приложение
№17ь към НРД за МД за 2020-2022г. – КП №253.
По КП № 253 „Палеативни грижи за болни с
онкологични заболявания“ – ИЗ №№18307/2022, 20245/2022, 22855/2022, 27621/2022,
31196/2022, 36259/2022, 38052/2022 и 44056/2022.
Констатирано е, че ***** „С.М.“ *** е отчела
в ежедневните електронни отчети хоспитализации на ЗОЛ с ЕГН:******… в периодите
29.05.2022г. – 02.06.2022г. (4 дни болничен престой) с ИЗ №18307/2022 и
28.06.2022г. -07.07.2022г. (9 дни болничен престой) ИЗ № 22855/2022 по КП № 253
„Палеативни грижи за болни с онкологични заболявания“ от Приложение № 17а към
НРД за МД за 2020-2022г., с основна диагноза Палиативна помощ, МКБ код Z51.5 и придружаваща диагноза – В личната анамнеза има
злокачествено новообразувание на половите органи МКБ код Z85.4.
Констатирано е, че отчетените от ***** „С.М.“
*** с ИЗ №18307/2022 и ИЗ № 22855/2022 по КП № 253 хоспитализации, са заплатени
от НЗОК, но са отхвърлени от ИС на НЗОК HOSP-CPW, след фактуриране на дейност м.06.2022г. и м.07.2022г.,
с причина „допустим максимален болничен престой 25 дни за 6 месеца от първата
хоспитализация по тази КП- отчетени 28дни.“
При извършената проверка на предоставената
от лечебното заведение медицинска документация, от направена проверка в „СБАЛОЗ
д-р М.А.М“ ЕООД, РЦЗ ********** и от наличната в ИС на НЗОК HOSP-CPW за ЗОЛ с ЕГН: ******…
е установено, че:
С ИЗ № 3378/2022 е отчетена първа
хоспитализация на ЗОЛ по КП 253 от „СБАЛОЗ д-р М.А.М“ ЕООД в периода
11.05.2022г. – 19.05.2022г. – 8 дни болничен престой, дейността е заплатена от
НЗОК.
С ИЗ № 18307/2022 е отчетена хоспитализация
на ЗОЛ по КП 253 от ***** „С.М.“ в периода 29.05.2022г. – 2.06.2022г. – 4 дни
болничен престой, дейността е заплатена от НЗОК, но е отхвърлена от ИС на НЗОК HOSP-CPW.
С ИЗ № 20245/2022 е отчетена хоспитализация
на ЗОЛ по КП 253 от ***** „С.М.“ в периода 10.06.2022г. – 14.06.2022г. – 4 дни
болничен престой, дейността е заплатена от НЗОК.
С ИЗ № 27621/2022 е отчетена хоспитализация
на ЗОЛ по КП 253 от ***** „С.М.“ в периода 01.08.2022г. – 04.08.2022г. – 3 дни
болничен престой, дейността е отхвърлена от ИС на НЗОК HOSP-CPW с причина „допустим максимален болничен престой 25 дни
за 6 месеца от първата хоспитализация по тази КП- отчетени 28дни.“ Дейността не
е заплатена от НЗОК.
С ИЗ № 31196/2022 е отчетена хоспитализация
на ЗОЛ по КП 253 от ***** „С.М.“ в периода 26.08.2022г. – 09.09.2022г. – 14 дни
болничен престой, дейността не е одобрена за заплащане от ИС на НЗОК HOSP-CPW с причина „допустим
максимален болничен престой 25 дни за 6 месеца от първата хоспитализация по
тази КП- отчетени 26дни.“ Дейността не е заплатена от НЗОК.
С ИЗ № 36259/2022 е отчетена хоспитализация
на ЗОЛ по КП 253 от ***** „С.М.“ в периода 04.10.2022г. – 10.10.2022г. – 6 дни
болничен престой, дейността е заплатена от НЗОК.
С ИЗ № 38052/2022 е отчетена хоспитализация
на ЗОЛ по КП 253 от ***** „С.М.“ в периода 17.10.2022г. – 18.10.2022г. – 1 дни
болничен престой. Пациентката е изписана по АПр 99, със статус на изписване – 3
„избягал/самоволно напуснал с извършено лечение“, дейността е заплатена от
НЗОК.
Направен е извод, че за периода от
11.05.2022г. – 11.11.2022г., за ЗОЛ с ЕГН: ******… „СБАЛОЗ д-р М.А.М“ ЕООД и *****
„С.М.“*** са отчели и получили заплащане за общо 32 дни болничен престой по КП
№ 253 „Палеативни грижи за болни с онкологични заболявания“.
Посочено е, че съгласно чл.338в, ал.2 от НРД
за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. обемите за КП
№№252-260 са в брой леглодни, като цената е за 1 леглоден, както и че съгласно
чл.347, ал.1 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. за
всеки случай по КП №№ 253,254,255, 256, 257, 258, 259 и 260 определената цена
за един леглоден се умножава по броя на пролежаните леглодни при спазване на
ограниченията за болничен престой, установен в алгоритъма на съответните КП.
Посочено е, че съгласно КП № 253 „Палеативни
грижи за болни с онкологични заболявания“ от Приложение № 17а към НРД за МД за
2020-2022г., в частта „Индикации за хоспитализация“- за палеативни грижи на
болни с онкологични заболявания, НЗОК заплаща болничен престой от общо 25 дни в
рамките на терминален стадий, в рамките на 6 месеца от онкологичното
заболяване. Палеативни грижи за болни с онкологични заболявания се оказват на
пациенти с експертно решение за палеативни грижи в терминален стадий, издаден
от Клинична онкологична комисия. Времетраене на палеативни грижи в терминален
стадий – условията, при които всяка личност с терминално заболяване може да
избира и получава палиетивни грижи с покритие от здравноосигурителните фондове
за период шест месеца. В частта „дехоспитализицая и определяне на следболничен
режим“ е определено, че тази клинична пътека дефинира здравноосигурително
покритие за 6 месечен период в края на онкологичното заболяване, в който се
предвиждат няколко хоспитализации с обща продължителност до 25 дни. В тази
клинична пътека не се предвиждат други срокове. В случаите на преживяване на
пациента над 6 месеца, той се включва в нова клинична пътека „Палеативни грижи
за болни с онкологични заболявания“, което не се счита за нарушение на разпоредбите
на НРД.
Направен е извод, че от проверката на
„СБАЛОЗ д-р М.А.М“ ЕООД, че за пациент с ЕГН:******…, хоспитализацията на ЗОЛ с
ИЗ№ 3378/2022 отчетена по КП 253 се явява първа след издадено „Експертно
решение за палеативни грижи в терминален стадий“ на 11.05.2022г. от Клинична
онкологична комисия.
Направен е извод, че отчетените от ***** „С.М.“***
с ИЗ№ 18307/2022 и ИЗ№ 20855/2022 хоспитализации по КП № 253, които са
заплатени от НЗОК, но са отхвърлени от ИС на НЗОК HOSP-CPW, след фактуриране, следва да останат заплатени и, че
отчетените хоспитализации на ЗОЛ с ИЗ №36259/ и №38052/2022 надхвърлят
договорената за заплащане обща продължителност на клиничен престой от 25 дни в
рамките на терминалния стадий, за период от 6 месеца на онкологичното
заболяване.
Посочено е, че НЗОК е заплатила отчетената
от болничното заведение дейност за ИЗ № 36259/2022 в периода 04.10.2022г. –
10.10.2022г. – 6 дни болничен престой и за ИЗ № 38052/2022 в периода
17.10.2022г. – 18.10.2022г. – 1 дни болничен престой и, че ва основание чл.347,
ал.1 от НРД за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2020-2022г. и
Приложение №17а към НРД за МД за 2020-2022г., - КП № 253, отчетената и
заплатена дейност с ИЗ № 36259/2022 и ИЗ № 38052/2022, следва да бъде възстановена
като неоснователно получена сума.
Сумата, която подлежи на възстановяване от *****
„С.М.“***, по изпълнение на договор № 030811/25.02.2020г. за оказване на
болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури и
клинични процедури с НЗОК, е общо в размер на 1371.60лв., подробно описани в
оспорения акт на стр.5 в таблична форма по вид дейност и сума.
Посочените са данните на електронните
финансови документи с които е извършено заплащането на описаните дейности.
Съдът констатира, че установените от
административния орган факти не са спорни между страните и ги възприема. Не е
спорно, че ***** „С.М.“*** е извършила отчетените медицински дейности.
Контролният орган сочи само, че като ги е извършила е нарушила действащия НРД,
т.к. чрез извършените дейности от ***** „С.М.“*** болният е получил в повече
медицинска помощ (прегледи от лекари за уточняване на диагноза, лечение в
болница на лице в термален стадий) от договорената между Лекарския съюз и НЗОК.
Процесуалният представител на ответника сочи изрично, че в НДР не е разписана
разпоредба, съгласно която лечебното заведение да върне болен пациент (т.е. да
му откаже лечение) при условие, че този пациент вече е пролежал 25 дена в
болница за 6 месеца при термалния стадий. Сочи и, че отказът от болнична помощ
ще бъде противоконституционен и, че задължение на лечебните заведения е да
оказват болнична помощ. Сочи и, че лечебните заведения нямат достъп до базата
данни на НЗОК и преди или при извършването на медицинска дейност не могат да
проверят дали такава вече е оказана на същия пациент от друго лечебно
заведение.
Спорът е правен и се свежда до следното:
Допустимо ли е да бъде заплатена медицинската дейност извършена от лечебното
заведение, при следните условия: 1. за конкретния пациент се явява втора или
трета амбулаторна процедура по една клинична пътека и 2. за един пациент
хоспитализацията за палеативни грижи е с продължителност над договорената по
НДР от 25 дни за 6 месечен период, като в конкретното лечебно заведение
леглодните на болния в термален стадий са 24, а в друго лечебно заведение
хоспитализацията на болния е предхождаща и е за 8 леглодни?
За да даде отговор на този въпрос съдът
съобрази, че Член 13 от Европейската социална харта (Ратифицирана със закон, приета от 38-о Народно събрание на 29.03.2000 г.
- ДВ, бр. 30 от 11.04.2000 г.) предвижда:
„Право на социална и медицинска помощ
С цел да осигурят ефективното упражняване на
правото на социална и медицинска помощ договарящите страни се задължават:
1. да осигурят необходимата помощ за всяко
лице, което не разполага с достатъчно средства и което не е в състояние да си
осигури тези средства със собствени сили или да ги получи от друг източник, в
частност от обезщетения по схема за социално осигуряване, а в случай на болест
- да му осигурят грижите, които се изискват от неговото състояние;“
Разпоредбите на ал.1 и ал.2 от чл.4 от на Р България предвиждат, че
„Република България е правова държава. Тя се управлява според Конституцията
и законите на страната.“ и „Република България гарантира живота, достойнството
и правата на личността и създава условия за свободно развитие на човека и на
гражданското общество.“
Съгласно разпоредбите на чл.19 от Конституцията на Република България:“
(1)
Икономиката на Република България се основава на свободната стопанска
инициатива.; (2) Законът създава и гарантира на всички граждани и юридически
лица еднакви правни условия за стопанска дейност, като предотвратява
злоупотребата с монополизма, нелоялната конкуренция и защитава потребителя.;(3)
Инвестициите и стопанската дейност на български и чуждестранни граждани и
юридически лица се закрилят от закона.“
Съгласно чл. 28 от Конституцията на Република България
„Всеки има право на живот. Посегателството върху човешкия живот се наказва като
най-тежко престъпление.“
Съгласно чл. 52 от Конституцията на Република България: „
(1) Гражданите имат право на здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна
медицинска помощ, и на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия
и по ред, определени със закон.; (2)Здравеопазването на гражданите се финансира
от държавния бюджет, от работодателите, от лични и колективни осигурителни
вноски и от други източници при условия и по ред, определени със закон.“
Съгласно чл.2
от Закона за здравето: „Опазването на здравето на гражданите като състояние на
пълно физическо, психическо и социално благополучие е национален приоритет и се
гарантира от държавата чрез прилагане на следните принципи:
1. равнопоставеност при ползване на здравни
услуги;
2. осигуряване на достъпна и качествена
здравна помощ, с приоритет за деца, бременни и майки на деца до една година“
Съгласно чл.79 от Закона за здравето: “Медицинската
помощ в Република България се осъществява чрез прилагане на утвърдени от
медицинската наука и практика методи и технологии.“
Съгласно чл.80 от Закона за здравето: „Качеството на медицинската помощ се основава на
медицински стандарти, утвърдени по реда на чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.“
Съгласно чл.81 от
Закона за здравето:“(1) Всеки български гражданин има право на достъпна
медицинска помощ при условията и по реда на този закон и на Закона за здравното осигуряване.
(2) Правото на достъпна медицинска помощ се
осъществява при прилагане на следните принципи:
1. своевременност,
достатъчност и качество на медицинската помощ;
2. равнопоставеност при оказване на
медицинската помощ с приоритет за деца, бременни и майки на деца до 1 година;
3. сътрудничество, последователност и
координираност на дейностите между лечебните заведения;
4. зачитане правата на пациента.“
Съгласно чл.19а от Наредбата
за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ (Нов – ДВ, бр. 22 от
2016 г., в сила от 1.04.2016 г.): “(1) Задължително здравноосигурените лица
имат право на достъп до лечебни заведения, сключили договор с НЗОК за оказване
на болнична помощ, заплащана от НЗОК, когато диагностичната и/или лечебната цел
не може да бъде постигната в условията на извънболничната помощ.
(2) Преценката по ал. 1 се извършва от
лекар, съответно от лекар по дентална медицина от лечебно заведение за
извънболнична медицинска помощ.
(3) В условията на спешност преценката по
ал. 1 може да бъде извършена и от дежурен екип в център за спешна медицинска
помощ или от лекар в структура за спешна медицинска помощ на лечебното
заведение, сключило договор с НЗОК за оказване на болнична помощ, към което
пациентът се е самонасочил.“
Съгласно чл.19б, ал.1 от Наредбата за осъществяване
правото на достъп до медицинска помощ (Нов
– ДВ, бр. 22 от 2016 г., в сила от 1.04.2016 г.)“Задължително
здравноосигуреното лице има право да избере лечебно заведение, сключило договор
с НЗОК за оказване на съответната болнична помощ, на територията на цялата
страна.“
Съгласно чл.20 от Наредбата
за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ (Изм. и доп. – ДВ,
бр. 22 от 2016 г., в сила от 1.04.2016 г.) „Лекарите и лекарите по дентална
медицина от лечебните заведения за извънболнична помощ са длъжни да предприемат
мерки за насочване на здравноосигуреното лице за диагностика и лечение в
болнични условия, когато лечебната цел не може да се постигне в условията на
извънболничната помощ.“
Съгласно чл.21а от Наредбата
за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ (Нов – ДВ, бр. 22 от
2016 г., в сила от 1.04.2016 г.) „Лекарите и лекарите по дентална медицина от
лечебните заведения по чл. 19б,
ал. 1
могат да извършват прием за диагностика и лечение в болнични условия на
пациенти, при които са налице индикациите за това, съгласно националните
рамкови договори.“
Съгласно чл.6, ал.1 от Закона
за лечебните заведения (Изм. - ДВ, бр. 62 от 2002 г., бр.
59 от 2010 г., в сила от 31.07.2010 г., бр. 72 от 2015 г., бр. 102 от 2018 г.,
в сила от 1.01.2019 г., бр. 85 от 2020 г., в сила от 2.10.2020 г.) „Дейността
на лечебните заведения и на медицинските и другите специалисти, които работят в
тях, се осъществява при спазване на медицинските стандарти за качество на
оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента.
Медицинските стандарти се утвърждават с наредби на министъра на
здравеопазването.“
Анализът на цитираните разпоредби налага
извод, че Конституцията на Република България гарантира като основно субективно
социално право - правото на здравно осигуряване и в този аспект правото на
здравно осигурените лица на медицинска помощ. В чл.19 от Конституцията на
Република България също е предвидено и правото на икономическите субекти
(каквито са лечебните заведения по арг. от чл.3, ал.1 от Закона за лечебните
заведения) да получат цената на извършената услуга. Налице са две
конституционно гарантирани права – от една страна правото на здравно
осигуряване на гражданите на Република България и от друга – правото на
заплащане за извършената услуга (медицинска дейност).
Правото на медицинско обслужване на
здравноосигурените лица е разписано и в Закона за лечебните заведения, Закона
за здравето и Закона за здравното осигуряване, като е поставен акцент върху
изискванията за своевременност, достатъчност и качество на медицинската
помощ. В Наредбата за осъществяване
правото на достъп до медицинска помощ е разписано задължението на лекарите от
лечебните заведения за извънболнична помощ да предприемат мерки за насочване на
здравноосигуреното лице за диагностика и лечение в болнични условия, когато
лечебната цел не може да се постигне в условията на извънболничната помощ.
В цитираните нормативни актове не е
поставено ограничение на времевия обхват и броя на медицинските дейност по
отношение на заболяването на конкретния пациент. Поставено е изискване за
качество на предоставяната медицинска дейност.
Ограничението на броя на предоставените
медицински услуги на едно лице е установено в Договора за Медицински дейности за периода 2020-2022 между
Националната здравноосигурителна каса и Българския
лекарски съюз,
съгласно чл. 348, ал.1 и чл.347, ал.1, от който: „За АПр се
заплаща съгласно ДЛА, както следва: 3. за АПр № 5, 11, 13 – 15, 18, 21 – 24,
28, 34 – 37 – не повече от една АПр на едно ЗОЛ за месец“ и „За всеки случай по КП № 253, 254, 255, 256, 257, 258,
259 и 260 и по КПр № 2, 3 (КПр № 3.1 и КПр № 3.2), 4 и 5 определената цена за
един леглоден се умножава по броя на пролежаните леглодни при спазване на
ограниченията за болничен престой, установен в алгоритъма на съответните КП и
КПр.“
Договорът за Медицински дейности за периода 2020-2022 между
Националната здравноосигурителна каса и Българския
лекарски съюз
по своята правна същност е административен договор и като такъв следва да е
съобразен с нормативните актове (напр., но е изчерпателно - Конституция на
Република България, Закон за здравето, Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ) и да не въвежда
чрез клаузите си ограничения в правата на пациентите, респ. на лечебните
заведения (които не са били страна при сключването му), които не са предвидени
от нормативните актове (правата на своевременна, достъпна и качествена
медицинска помощ) и, които накърняват конституционно гарантираните права на
пациентите и на лечебните заведения, както и правата на лицата, които са
разписани в международни договори, ратифицирани от Р България.
Именно във връзка с правото на здравно
осигуряване защитено от Конституцията на Р България в чл.81, ал.1 вр. ал.2, т.1
от Закона за здравето е разписано правото на всеки български гражданин на
достъпна медицинска помощ при прилагането на следните принципи: своевременност,
достатъчност и качество на медицинската помощ, а в чл.19а от Наредбата за осъществяване
правото на достъп до медицинска помощ е предвидено правото на задължително
здравноосигурените лица на достъп до лечебни заведения, сключили договор с НЗОК
за оказване на болнична помощ, заплащана от НЗОК, когато диагностичната и/или
лечебната цел не може да бъде постигната в условията на извънболничната помощ,
като в цитираните разпоредби не са поставени никакви ограничителни критерии по
отношение на броя медицински дейности нито относно диагностиката на
заболяванията и броя на лечебните заведения, в които да се осъществят (акцентът
е върху качество на помощта), нито на броя на хоспитализациите (условието е
лечебната цел не може да бъде постигната в условията на извънболничната помощ,
което за болен в термален стадий е винаги на лице).
Предвид изложеното, като приети в
противоречие с Член 13 от Европейската социална харта, чл.4 ал.1 и ал.2, чл.19,
чл. 28 чл. 52 от Конституцията на Република България и на основание чл.5, ал.1,
вр.ал.2 и ал.4 от Конституцията на Република България чл. 348,
ал.1 и чл.347, ал.1 от Договора за Медицински дейности за периода 2020-2022 между
Националната здравноосигурителна каса и Българския
лекарски съюз
не следва да бъдат приложени.
Писмена покана № РД-11-85/5/06.03.2023г. на
директора на РЗОК Варна като материално незаконосъобразна – издадена при
нарушение на материалния закон следва да бъде отменена.
Направеното искане за присъждане на разноските по водене на делото от процесуалния представител на жалбоподателя, с оглед изхода от спора е основателно и на основание чл.143,
ал.1 от АПК на жалбоподателя следва да се присъдят разноските за водене на делото в размер на 150лв.,
от който – д.т. в размер на 50лв. и юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100лв..
Водим от горното и на основание чл.172 от АПК, съдът,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по оспорването по жалбата на ***** „С.М.“ ***,
представлявано от проф.д-р С.А., д.м.н.
Писмена
покана № РД-11-85/5/06.03.2023г. на директора на РЗОК Варна.
ОСЪЖДА Националната
здравноосигурителна каса да заплати ***** „С.М.“ *** 150 (сто и петдесет лева)лв.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р
България в 14 дневен срок от съобщаването му.
Съдия: |
||